Rørutstyr Et spørsmål om rør

Opuspopus

Medlem
Ble medlem
15.03.2009
Antall liker
0
Jeg har en Conrad Johnson Classic 60SE forsterker, hvor det blant annet er et ECC82 rør. Dette røret har jeg en rekke utgaver av, og har forsøkt utallige kombinasjoner sammen med ulike E88CC-rør i forforsterkeren, en ET3SE, og har fått mange nye lydopplevelser.

Av ECC82-rør har jeg de fleste såkalte NOS-utgaver. Nylig kjøpte jeg et sjeldent rør, et Valvo 6067, laget i 1961. Det viste seg ikke å tenne i forsterkeren. Etter en time var det fortsatt kaldt. Jeg vet at det ikke er dødt, for det fungerer i andre set-up. Han som solgte det, mener at forsterkeren ikke leverer nok strøm til dette røret som har ekstra "large heaters", og at det kan fikses ved å bytte en motstand i forsterkeren.

Men er dette lurt? Vil det gå ut over de andre rørene når jeg setter dem tilbake? Vil det gå ut over forsterkeren ellers, eller lyden generelt?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.398
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Hva mener du med ikke å "tenne"?
Gløder det ikke?
Hvis det ikke gløder er det defekt. Du kan måle motstanden mellom pinne 4 og 5. Hvis det er åpent / brudd er det defekt.
Et kort søk ga meg ikke noe info om stor forskjell på 6067 og ECC82 / 12AU7.

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
Merkelig forklaring på selgers løsning, synes jeg. Jeg vet at noen Brimar ( som 6067 kan være, selv med Valvo merke ) rør kan trenge lang tid på å varmes, men ville ikke bygget om forsterkeren bare for at et rør ikke virker. Rørene står som regel i paralell når det gjelder glødespenning og hvilken motstand skal da byttes? Paralellmotstander ble brukt på rør i TV-er i USA på 60 tallet dersom de hadde ulik strømtrekk eller varmetid. Rørene stod i serie og ofte rett på lysnettet ( 600 mA og 11 sekunder er ofte nevnt i datablader og motstander sørget for brukbar oppstart på rørene. )
Røret trenger 6,3 Volt eller 12,6 Volt og hvis CJ ikke klarer å levere dette etter så mange år i bransjen...?? Dersom CJ bruker en regulator på glødingen kan denne begrense strømmen i oppstarten da røret trekker rundt 4 ganger mer strøm i starten enn i oppvarmet tilstand, men dette er som ofte begrenset til 1,5 Ampere eller deromkring. Det enkleste i en rørforsterker er å gløde et rør. Som Audiomix nevner kan det være brudd i glødingen. VH. Bernt

Opuspopus

Medlem
Ble medlem
15.03.2009
Antall liker
0
Takk for kompetente svar, folkens. Selv har jeg aldri stukket hodet under panseret på en forsterker eller tuklet med måleinstrumenter, men bryr meg bare om lyden. Derfor ordet "tenning" i stedet for gløding! Neste skritt er å få pengene tilbake for røret, men det har selgeren lovt, så jeg håper det går i boks.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.398
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Har sett defekte regulatorer til gløding i både CJ og andre merker.
Da vil ikke andre varianter av 12AU7 gløde heller.

M

MORNING STAR

Gjest
Hei Opuspopus

6067 rør har jeg hatt mye av, en av mange ekvivalenter i ECC82 familien.
Ikke noe spesielt med rørtypen skulle tilsi at den ikke fungerer rett inn der ECC82 skal stå.

Røret kan være defekt, eller jevlig korroderte på pinnene;)

Topp Bunn