orso skrev:
Siden du åpenbart er opptatt av effekten som folk faktisk opplever, så er det bare å google litt på TupeTraps vs. Realtraps o.l.
Du finner ikke mye info om TubeTraps når du googler av 2 grunner:
1) ASC er langt fra like flinke som GIK Acoustics og RealTraps når det gjelder markedsføring overfor forbrukere. Både GIK og RealTraps er mye tilstede på ulike forum som f.eks. Gearslutz. ASC er fullstendig fraværende på forum. ASC drives av ingeniører med mastergrad i akustikk og markedsføring er ikke deres sterkeste side. Det samme kan nok tildels sies om RPG. Folkene bak GIK Acoustics, RealTraps og Primacoustic har ingen formell utdannelse i akustikk, men det trenger ikke nødvendigvis å bety at produktene deres er noe dårligere.
2) ASC sine kunder er først og fremst å finne i den professjonelle lydbransjen. Men ASC har også mange velrenommerte CE-produsenter på sin kundeliste. Her er noen sitater fra kjente aktører i CE-industrien for å få deg til å innse at ikke all research av et produkt kan gjøres ved å google:
Troy Kosovich, Wilson Audio: Wilson Audio has used and recommended ASC TubeTraps for the past 15 years. We have found them to be very effective in reducing unwanted low frequency room colorations.
Richard Fryer, Spectral Audio: Spectral has supported ASC since the beginning and we were the first to require our reference dealers to use ASC treatment.
Gayle Sanders, Martin Logan: The knowledge and insight provided by ASC in the design of our lab allowed us to build an uncompromising environment. The use of the TubeTraps allowed us to create the ultimate performance room.
Mike Viglas, Classé Audio: We have been using ASC TubeTraps for many years. We use nothing else in our sound room in Montreal, as well as in my personal sound room at home. I have never heard a better sound than with the ASC TubeTraps.
Bruce Brisson, MIT Cables: TubeTraps are the only properly engineered acoustic product in the marketplace. ASC flat works.
Daniel P. Anagnos, Sony: ASC TubeTraps are absolutely essential components in our research and development labs and listening rooms. They have solved our acoustical problems in a most effective and elegant way. ASC TubeTraps have contributed enormously to successful product development at Sony.
Neil Patel, Avalon Acoustics: Broad bandwidth and infinite variability make TubeTrap a powerful tool for tuning the most important link in the audio chain, your listening environment.
Her hjemme, benytter for eksempel lydstudioet Lindberg Lyd (label 2L) en rekke TubeTraps i sitt mikserom. 2L er nå oppe i sin 12 Grammy Award nominasjon. Vi har flere andre lydstudioer på kundelisten her i Norge, foruten i Finland, Tyskland, Sveits, Østerrike og Italia.
orso skrev:
Og målingene du sendte meg bekrefter også det jeg hele tiden har sagt. At effekten er liten ved så dype frekvenser.
Når ble en reduksjon i bassenergi på 10-20 dB for enkelte frekvenser og tider i bassområdet (ned til 25 Hz!) ubetydelig? Det er jo det vannfallsdiagrammene jeg sendte deg viser!? Disse vil snart være tilgjengelige på våre nettsider, så da kan alle gjøre opp sin egen mening om hvorvidt resultatet er bra eller ikke.
orso skrev:
Men jeg har aldri sagt at det ikke er noe effekt, bare at den er liten og at det finnes langt mer effektive måter å dempe slike frekvenser på.
Ja, og TubeTraps er en av de måtene siden de virker på trykkomponenten til lydbølgene i motsetning til passive porøse bassfeller som er avhengige av at lydbølgenes hastighetskomponent er forholdsvis høy.
orso skrev:
Her er forøvrig hva jeg opprinnelig skrev og som du hevdet var feil:
Bredbåndsfeller som er effektive ned til 60 Hz er jeg rimelig overbevist om at du ikke finner på det kommersielle markedet.
Mener du det er feil, så ha du annen definisjon enn meg på hva som er
effektiv demping.
Det er mulig du har dine ord i behold om vi begrenser din påstand til passive porøse absorbenter, men TubeTraps tilhører som allerede påpekt ikke denne kategorien. I din påstand oppgav du 60 Hz som nedre frekvensgrense for effektivitet og senere i tråden sa du at et produkt måtte ha en absorpsjonskoeffisient på 0,8 eller mere for å kunne regnes som effektiv.
Saken er at absorpsjonskoeffisienten til en 20" TubeTrap er målt til i overkant av 0,9 ved 60 Hz. En 24" TubeTrap ligger enda høyere. Basert på publiserte labdata og din egen definisjon av effektivitet, så vil jeg derfor fastholde at du tar feil når du sier at det ikke finnes noen kommersielle bredbåndede bassfeller som er effektive under 60 Hz.
Men vi er vel begge enige om at det beste er å teste ut ulike produkter selv, så jeg ser ikke helt poenget med å fortsette denne diskusjonen. Dog skal jeg ikke skygge banen om det er behov for oppklaringer, og jeg anser all meningsutveksling som nyttig.