Et siste råd før bestilling av diverse akustikkplater?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.816
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Min intensjon er ikke å drive med reklame.

Jeg tar utgangspunkt i det produktet jeg kjenner best for å illustrere at din påstand er gjort på feil grunnlag.

TubeTraps er ikke laget for å ta romnoder, men for bredbåndsabsorpsjon! Fremtredende noder må tas med smalbånds-produkter som resonatorer, så det er sagt. 4 tunede resonatorer som du nevner, kan ikke gi bredbåndet absorpsjon. Det er ingen betydelige peaker i det rommet som ble vist og bruk av resonatorer er således bortkastet.

Det er mange gode produkter der ute og det beste er å teste før kjøp. Man bør dessuten avstå fra å uttale seg om produkter man selv ikke har testet.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Angående demping av tidlige refleksjoner. Her kan man se forskjellen på 4 cm og 19 cm tykkelse med porøs materiale. 4 cm demper ikke tilstrekkelig og det vil heller ikke et panel på 7,5 cm gjøre.

Vedlegg

M

Mr-T

Gjest
    Det jeg har funnet ut er at mange akustikkplater faktisk reflekterer temmelig mye ved høyere frekvenser. Vi snakker om nivåer nesten like ille som en flat gipsvegg! Dette er da plater som har en overflateduk som er temmelig hard og tett. Sånne plater er helt ubrukelige til refleksjonskontroll. Bruker man skum, spesielt "wegde" typen, så er man litt sikrere.

M

Mr-T

Gjest
    Rockwool med høyttalerstoff over er det som fungerer best har jeg funnet ut. Men enkelt typer skum er faktisk hakket bedre. De beste skumplatene jeg har testet selve er Auralex Venus basstraps. De har veldig dype "wedges", og reflekterer nesten ingen ting tilbake, da snakker vi om at refleksjonen dempes rundt 30 dB eller mer.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Mener du da Rockwool akustikkplater, eller rett og slett vanlig byggisolasjon?

Ser Avshop bruker Auralex i sin referansekino, er alle produktene deres å betrakte som gode?

M

Mr-T

Gjest
    Vanlig isolasjon ja, det er det som faktisk reflekterer minst og har best absorbsjon. Duken som legges over for å unngå støving gjør det bare værre.

Høyttalerstoff er transparent nok til å ikke reflektere, og samtidig tett nok til å unngå den verste støvingen fra rockwoolen.

Auralex har sikker mange bra produkter. Alt kommer an på hva du skal bruke det til. Jeg for min del synes Auralex Venus basstraps er mye bedre som refleksjonskontroll enn som basstraps....

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen av dere som har erfaring med, og som kan si noe om, produktene fra RPG? Tenker da først og fremst på Modex Corner (og de andre Modex-produktene), samt Absorbor-platen.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    larkrla skrev:
    Er det noen av dere som har erfaring med, og som kan si noe om, produktene fra RPG? Tenker da først og fremst på Modex Corner (og de andre Modex-produktene), samt Absorbor-platen.
    Modex produktene er en type tunete resonatorer (Modex Plate er riktig nok litt bredbåndet). Slikt må brukes etter nøye målinger og det trengs vanligvis et minimum av fire stykker av en type for bra effekt. Modex Plate er heller ikke beregnet til hjørnebruk. Tror du skal styre slike produkter med mindre du skal ha proff hjelp.

Absorber på 4" (10 cm) vil derimot fungere bra. Helst plassert 5-10 cm utifra veggen.
    http://novatone.co.uk/acoustics-sou...ucts/acoustic-products/all-products/absorber™

Og en annen ting. Slike skumgummi produkter fra Auralex e.l. er absolutt ikke pene. Det er først og fremst ved DIY man må tenke på materiale og stoff i forhold til refleksjon. Det du kjøper skal være bra nok. Tror ikke du skal bekymre deg for dette.

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.816
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Jeg skal avstå fra å uttale meg om RPG-produkter i denne tråden siden jeg er inhabil. Interesserte bes benytte PM eller epost.

Merk for øvrig at prisene til den engelske forhandleren det her linkes til er uten moms og før frakt.

Alan/X3MHC

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er mye billigere å lage selv. :) Man lager vel fire stykker og vel så det for prisen av en og man kan finne penere stoff også enn standard Guildford Of Maine. Hadde slikt stoff i off-white på noen produkter fra GIK og det var ikke pent IMO. Men det er mange typer av Guildford Of Maine.

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.816
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Ja, har man tid og lyst, så kommer man alltid rimeligere ut ved å gjøre saker og ting selv. Det gjelder det meste her i livet :)

Merk forresten at UK avdeling til RPG ikke benytter Guilford of Maine, men stoff fra Cara. Stoffene er dog ganske så like.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    ORSO; når det gjelder Tri Traps; tolker jeg deg rett hvis du bestemt mener/vet at MaxTrap fra Primacoustic er et bedre alternativ enn TriTrap fra GIK?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    larkrla skrev:
    ORSO; når det gjelder Tri Traps; tolker jeg deg rett hvis du bestemt mener/vet at MaxTrap fra Primacoustic er et bedre alternativ enn TriTrap fra GIK?
    Du gir deg ikke! ;D
    Ja, men kan ikke 100% gå god for noe av dette. Jeg baserer det på antagelser, men tror ikke mine antagelser er helt bak mål for å si det slik. Jeg anbefaler som sagt ikke Tri-Traps fra GIK. Hva du eventuelt skal kjøpe, må du finne ut av selv.

Det beste resultatet får du ved å lage selv eller få noen til å lage store superchunks til deg!
    Og det klarer du fint selv. Dersom de ikke trenger å være flyttbare er det bare fylle hjørnene med trekantskjærede porøs materiale til taket. STORE TREKANTER! Sette noen bord på sidene og trekke med et pent pustende stoff.
    Her er noen bilder, med litt for små trekanter vel og merke.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Denne grafen er nok litt mer representativ for hvordan MaxTrap fungerer.

Kommer fra denne pdf filen:
    http://www.primacoustic.com/pdf/MaxTrap-EDS.pdf
    Som man kan se skiller den seg mye ut fra den andre grafen de har på hjemmesiden.

Men jeg må stemme i det som en skrev på et annet forum angående disse målingene: "since the results below 125hz are not based on a standard, they could mean just about anything..."

Du kan f.eks ikke sammenligne målinger av ulike produkter fordi de er målt i ulike labber og presenteres i tillegg ofte ulikt. Det er i grunnen bare et stort rot. BYGG SELV! ;D

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Helt korrekt, jeg gir meg aldri ;D

Neida, jeg er vel i ferd med å lande nå. Har lest mye de siste dagene om dette temaet og jeg skjønner jo at dette er noe mer komplisert enn bare å sette inn tilfeldige produkter å håpe på det beste.

Det jeg nok kommer til å gå for i denne omgang er 6 stk absorbenter i 3-4 tommers tykkelse, 2 til hver av sideveggene og to bak lytteposisjon. Så kommer jeg nok til å bestille hjørnefeller av noe slag. Veldig mulig at jeg går for primacoustic max trap, og lover å ikke gi deg skylda hvis de ikke fungerer ;) (hvis jeg finner ut hvor jeg kan få bestilt dem da...)

Så bestiller jeg det planlagte "fatrug"-teppet i 320x220.

Så får jeg spille litt musikk og se hvordan jeg synes det virker.

Hvis jeg da får lyst til å optimalisere får jeg foretatt skikkelige målinger og handle deretter.

Tusen takk for gode råd og hjelp uansett, jeg setter stor pris på ditt (og andres) engasjement og vilje til å dele kompetanse.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Bare hyggelig. Ser ut som du har mye bra utstyr og viktig å få utnyttet potensialet i det man har. Hold oss gjerne oppdatert.

Det jeg synes er vanskeligst å si noe om sikkert er hvor mye demping på veggen bak sitteposisjon du trenger. Jeg har selv ikke likt mye demping av øvre frekvensområdet der når jeg har hatt kort avstand. Det blir veldig fort dødt og kjedelig synes jeg da. Har løst dette nå med større avstand og bruk av diffusjon (og reflekterende bassfeller langs gulvet), men det er ikke sikkert det er mulig hos deg.
    Tror du må prøve deg frem selv.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner.
    Men det jeg ikke har informert om i tråden, er at det legges opp til 7.1 surround i dette rommet, dermed 2 høyttalere ved siden av lyttepos og 2 bak/side. Dermed tror jeg absorpsjon bak er nødvendig. Den grunnen du nevner var grunnen til at jeg først tenkte diffusorer bak, men var ikke klar over at avstanden fra bakvegg til lyttepos var en begrensning.
    Det ser foresten ut til at det er greiest å bestille evt produkter fra priacoustics fra www.arva.se. 3196,- SEK for MaxTrap

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.732
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    orso skrev:
    Hvordan regner man hvor langt ned en slik virker....

Jeg har i grunn forstått det slik at en absobent er mest effektiv når den står en 1/4 bølgelengde fra veggen (Da vil trykkforskjellen på direkte/reflektert lyd være maksimal..) Også faller den gradvis når avstanden minker - og når man passerer 1/8 av bølgelengden så begynner effekten å bli liten).

En oversikt over frekvenser og avstander blir da (ved 1/8 bølgelengde)...
    20 Hz - 2,1 meter
    40 Hz - 1,0 meter
    50 Hz - 0,5 meter
    100 Hz - 0,25 meter

Dette er minimumsavstander, optimal demping krever dobbel avstand!

Hvordan måler "dybden" på en slik hjørneabsorbent...?

Mvh
    OMF

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    OMF skrev:
    orso skrev:
    Hvordan regner man hvor langt ned en slik virker....
    Det tror jeg ikke er mulig å regne ut nøyaktig siden dybden i den varierer. Den nærmeste man komme må vel være å ta et gjennomsnitt eller finne ut hvordan den demper ved ulike dybder. Og da må man vite luftgjennomstrømningsmotstanden til materiale, som forøvrig er vanskelig data å få tak i.

8

8x12_TOM

Gjest
    orso skrev:
    Du kan f.eks ikke sammenligne målinger av ulike produkter fordi de er målt i ulike labber og presenteres i tillegg ofte ulikt. Det er i grunnen bare et stort rot. BYGG SELV! ;D
    Blir ikke helt gratis å bygge selv heller, men de funker jævelig bra ;D

Vedlegg

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    R.E.S. skrev:
    Ellers har jeg tre stk. 242 og to stk 244 fra GIK hos meg, så med mindre du bor langt unna, kunne du jo lånt dem en helg og prøvd deg frem før du eventuelt bestiller.

Roy
    Beklager ikke å ha svart deg før, det er generøst av deg. Jeg bor imidlertid såpass langt unna østlandet at dette blir tungvint. Ellers takk for tilbudet.

Ellers er det produktene fra Primacoustic som ligger best an til å bli bestilt til uka. Av utseendemessige hensyn tror jeg det blir bestilling av alle produktene fra samme produsent. Broadway-panels til sideveggene, Max Traps til hjørnene og muligens en Full Trap midt på veggen bak lytteposisjon. Har funnet en svensk forhandler, men tror like gjerne jeg importerer dem selv fra USA/Canada. Bruker JetCarrier, båtfrakten ser ut til å bli under en tusenlapp. Frakten innen USA er gratis, i alle fall ved bestilling fra feks www.acousticfrontiers.com Og dessuten, ved å bruke JetCarrier-postboksadressen i NJ bestemmer jeg jo egentlig. Mva-beløpet selv ;D

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.816
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    orso skrev:
    ...Se målingene til Tri-Trap fra GIK, enda bedre enn TubeTrap. ::)

orso:
    Merk at GIK oppgir Sabins/Unit, og 1 'Unit' er i følge labrapportene det samme som 1 bassfelle. Da Tri-Trap og Soffit Trap er ca. 4 fot, blir det jo helt feil å sammenligne disse målingene med ASC sine målinger som er i Sabins/fot og ikke Sabins/4fot!

En korrigert sammenligning er vist i vedlagte plott. Jeg har bevisst ikke inkludert andre produkter enn de fra GIK og ASC da mitt innlegg er skrevet for å adressere konkrete og uriktige påstander.

Dessuten har jeg hele tiden oppfordret til testing i eget rom før kjøp. Det er ingen labrapporter, heller ikke de fra ASC, som kan erstatte slike erfaringer.

Alan/X3MHC

Vedlegg

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.816
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    larkrla skrev:
    ... Og dessuten, ved å bruke JetCarrier-postboksadressen i NJ bestemmer jeg jo egentlig. Mva-beløpet selv ;D
    Amerikansk salgsskatt skal du naturligvis ikke betale, men norsk moms vil jo påløpe ved ankomst her i Norge..? I tillegg kommer jo tollklareringsgebyr og eventuell frakt innen Norge.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    X3MHC skrev:
    larkrla skrev:
    ... Og dessuten, ved å bruke JetCarrier-postboksadressen i NJ bestemmer jeg jo egentlig. Mva-beløpet selv ;D
    Amerikansk salgsskatt skal du naturligvis ikke betale, men norsk moms vil jo påløpe ved ankomst her i Norge..? I tillegg kommer jo tollklareringsgebyr og eventuell frakt innen Norge.
    Nei, det er ikke slik d fungerer. Når du handler i USA og sender til JetCarrier tror selger at han selger innenlands. Dermed betaler man amerikansk salgsskatt. Så bestiller man frakt hos JetCarrier og er selv eksportør. Man oppgir pakkens innhold og verdi, og JetCarrier fester dette på pakken slik at tollen ser dette og beregner mva og evt toll. Du får en e-faktura av JetCarrier som inluderer sjøfrakt, all tollbehandling, mva og frakt til din adresse i Norge. Dette er svært gunstig, jeg synes fraktkostnaden har vært overraskende lav de gangene jeg har gjort dette. I 2011 har jeg gjennomført 4 slike handler, både smått og stort, fra både privatpersoner og firma. Like smooth hver gang!

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Men man må jo laste opp invoice/kvittering til Jetcarrier. Og stemmer ikke den overens med du oppgir, så kan du få problemer.

Har selv brukt Jetcarrier mye. Båtfrakt er billig da de ikke tar noe særlig ekstra for pakke to, tre, osv. Husk at innlandsfrakt i Norge kommer i tillegg. Men det er neppe mer enn 500 kr. Har selv nettopp sjekket noen priser på høyttalere som jeg skal frakte over dammen.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er utøvende musiker, og handlet både gitarer og forsterkere fra USA i 2011. Lastet aldri opp noe som helst, oppga kun innhold og verdi. Helt selvvalgt. Kjøpte bla.a et Mesa/Boogie 4x12 kabinett som veide nær 60kg og hadde ytre mål på om lag 120x 80 inkl pakke. Kostet meg ca 1500 kroner helt hjem. Inkl alt. Kjøpspris var da 550USD, jeg ordnet mva-beløpet etter egen samvittighet...

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.816
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    OK, skjønner.

Dette vil fungere etter intensjonen dersom det ikke blir kontroll og pakken åpnes eller om Tollvesenet ikke er i stand til å vurdere prisen som er angitt selv etter at de har åpnet den.

For privatpersoner er jo JetCarrier tilbudet en svært god ordning.

For bedrifter fører tillegg av salgsskatt til at ordningen blir dyrere enn normalt siden norsk moms uansett utgiftsføres og således annuleres av salgsmoms.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg bestilt produktene.

Valget falt til slutt på Primacoustic, jeg ønsket som nevnt å bestillie alle produktene fra samme produsent, jeg oppnår da likt utseende hva gjelder stoff og størrelser. Alle produktene er 24x48 tommer.

Følgende produkter er bestilt;

4 stk Broadway broadband panels til sideveggene (24x48x3)
    3 stk Max Traps til hjørnene
    1 stk Full Trap til veggen rett bak lytteposisjon

Det bør være en god begynnelse, så får jeg vurdere mer spesifikke produkter senere hvis det høres ut som, og evt målinger viser, at dette er hensiktsmessig.

Takker igjen for tips og råd i denne sammenhengen!

8

8x12_TOM

Gjest
    larkrla skrev:
    Da har jeg bestilt produktene.

Valget falt til slutt på Primacoustic, jeg ønsket som nevnt å bestillie alle produktene fra samme produsent, jeg oppnår da likt utseende hva gjelder stoff og størrelser. Alle produktene er 24x48 tommer.

Følgende produkter er bestilt;

4 stk Broadway broadband panels til sideveggene (24x48x3)
    3 stk Max Traps til hjørnene
    1 stk Full Trap til veggen rett bak lytteposisjon

Det bør være en god begynnelse, så får jeg vurdere mer spesifikke produkter senere hvis det høres ut som, og evt målinger viser, at dette er hensiktsmessig.

Takker igjen for tips og råd i denne sammenhengen!
    Dette er en god start, men hvor mye må man gi for en slik "pakke" du har bestilt her?

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    2095$ fra www.acousticfrontiers.com
    Frakt helt hjem blir 2-2500 NOK
    Bruker som nevnt JetCarrier og er i dialog med selger for å unngå at de limer invoice til pakken. Så får vi se hva jeg velger å oppgi som verdi til JetCarrier som tar den gjennom tollen for meg.
    Fra Sverige og Tyskland ville dette kommet på vel 16000,-+mva og frakt.
    Jeg sparer størrelsesordenen 6-7000,- på å importere dette selv fra junaiten. Synes det er verdt det all den tid det ikke finnes en norsk forhandler.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tror dette er bra produkter. Panelene er ikke tykkere enn GIK sine 242, men du får nok med all sansynlighet her bedre bassfeller. Dessuten er det tross alt en billig oppgradering sammenlignet med annet innenfor hifi.
    Ser frem til bilder og inntrykk.

Skal rommet primært brukes til film, så kan det godt være litt kraftig dempet siden romfølelsen/ambiensen ligger på opptaket og man har aktive bakhøyttalere. Er det en kombo anlegg hvor musikk blir prioritert vill jeg fortsatt ha satset på diffusorer hvis avstanden er noenlunde. Til konsert DVDer kan diffusjon også være fint.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Iflg produsentenes web er GIK 242 60mm, Primacoustic Broadway Panel er 76,2mm

Det blir et kombinasjonsrom, jeg blir sikkert litt gira på å forsøke med noen diffusorer etter at Primacoustics-produktene er på plass. Og ikke minst, få målt akustikken i rommet.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg synes det er en veldig billig oppgradering. Jeg betaler det samme for dette som jeg ga for høyttalerkablene mine, og de kjøpte jeg brukt for halv pris ::)

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.816
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    OMF skrev:
    ....Jeg har i grunn forstått det slik at en absobent er mest effektiv når den står en 1/4 bølgelengde fra veggen (Da vil trykkforskjellen på direkte/reflektert lyd være maksimal..) Også faller den gradvis når avstanden minker - og når man passerer 1/8 av bølgelengden så begynner effekten å bli liten).

En oversikt over frekvenser og avstander blir da (ved 1/8 bølgelengde)...
    20 Hz - 2,1 meter
    40 Hz - 1,0 meter
    50 Hz - 0,5 meter
    100 Hz - 0,25 meter

Dette er minimumsavstander, optimal demping krever dobbel avstand!
    Porøse absorbenter vil som du sier ha maksimal effekt for en gitt frekvens 1/4 bølgelengde ut fra veggen. Det er fordi lydbølgen til den aktuelle frekvensen har maksimal kinetisk energi ved denne avstanden og effekten til porøse absorbenter er størst når lydbølgens kinetiske energi er størst.

Men hvorfor er den kinetiske energien størst 1/4 bølgelengde ut fra veggen? Tenkt deg en lydbølge med en gitt frekvens som gjentatte ganger farer inn mot en vegg. Den innkommende lydbølgen treffer den reflekterte lydbølgen, og ved en avstand fra veggen lik 1/4 av bølgelengden så oppstår fasekansellering. Ved denne avstanden konverteres all potensiell energi (lydbølgens trykkomponent) til kinetisk energi (lydbølgens hastighetskomponent).

Porøse absorbenter som plasseres i hjørner eller på vegger er derfor ikke så effektive som de kunne ha vært om de var plassert et sted hvor den kinetiske energien er større, dvs. ut fra hjørner og bort fra vegger.

Merk dog at dette kun er en begrensning som gjelder for passive porøse absorbenter.

For eksempel, så har orso ikke skjønt at TubeTraps er aktive porøse absorbenter viss effekt er uavhengig av lydbølgenes kinetiske energi. TubeTraps transformerer lydbølgenes potensielle energi til kinetisk energi basert på den trykkforskjellen som oppstår mellom luften utenfor TubeTrapen og den inne i hulrommet til TubeTrapen, hvor det er vakuum (en TubeTrap er trykkforseglet). Trykkforskjellen gjør at luften presses gjennom det porøse laget i veggen på TubeTrapen slik at energien i lydbølgene kan omdannes til varme på samme vis som for en passiv porøs absorbent. Det er denne virkemåten som gjør at TubeTraps er så effektive ved plassering i hjørner og inntil vegger (altså i trykksonene) hvor den kinetiske energien til lydbølgene ellers er meget lav.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    X3MHC skrev:
    For eksempel, så har orso ikke skjønt at TubeTraps er aktive porøse absorbenter viss effekt er uavhengig av lydbølgenes kinetiske energi.
    Ok! ;D
    Siden du åpenbart er opptatt av effekten som folk faktisk opplever, så er det bare å google litt på TupeTraps vs. Realtraps o.l. Og målingene du sendte meg bekrefter også det jeg hele tiden har sagt. At effekten er liten ved så dype frekvenser. Men jeg har aldri sagt at det ikke er noe effekt, bare at den er liten og at det finnes langt mer effektive måter å dempe slike frekvenser på.

Her er forøvrig hva jeg opprinnelig skrev og som du hevdet var feil:
    Bredbåndsfeller som er effektive ned til 60 Hz er jeg rimelig overbevist om at du ikke finner på det kommersielle markedet.
    Mener du det er feil, så ha du annen definisjon enn meg på hva som er effektiv demping.

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Antall liker
    1.816
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    orso skrev:
    Siden du åpenbart er opptatt av effekten som folk faktisk opplever, så er det bare å google litt på TupeTraps vs. Realtraps o.l.
    Du finner ikke mye info om TubeTraps når du googler av 2 grunner:

1) ASC er langt fra like flinke som GIK Acoustics og RealTraps når det gjelder markedsføring overfor forbrukere. Både GIK og RealTraps er mye tilstede på ulike forum som f.eks. Gearslutz. ASC er fullstendig fraværende på forum. ASC drives av ingeniører med mastergrad i akustikk og markedsføring er ikke deres sterkeste side. Det samme kan nok tildels sies om RPG. Folkene bak GIK Acoustics, RealTraps og Primacoustic har ingen formell utdannelse i akustikk, men det trenger ikke nødvendigvis å bety at produktene deres er noe dårligere.

2) ASC sine kunder er først og fremst å finne i den professjonelle lydbransjen. Men ASC har også mange velrenommerte CE-produsenter på sin kundeliste. Her er noen sitater fra kjente aktører i CE-industrien for å få deg til å innse at ikke all research av et produkt kan gjøres ved å google:

Troy Kosovich, Wilson Audio: Wilson Audio has used and recommended ASC TubeTraps for the past 15 years. We have found them to be very effective in reducing unwanted low frequency room colorations.

Richard Fryer, Spectral Audio: Spectral has supported ASC since the beginning and we were the first to require our reference dealers to use ASC treatment.

Gayle Sanders, Martin Logan: The knowledge and insight provided by ASC in the design of our lab allowed us to build an uncompromising environment. The use of the TubeTraps allowed us to create the ultimate performance room.

Mike Viglas, Classé Audio: We have been using ASC TubeTraps for many years. We use nothing else in our sound room in Montreal, as well as in my personal sound room at home. I have never heard a better sound than with the ASC TubeTraps.

Bruce Brisson, MIT Cables: TubeTraps are the only properly engineered acoustic product in the marketplace. ASC flat works.

Daniel P. Anagnos, Sony: ASC TubeTraps are absolutely essential components in our research and development labs and listening rooms. They have solved our acoustical problems in a most effective and elegant way. ASC TubeTraps have contributed enormously to successful product development at Sony.

Neil Patel, Avalon Acoustics: Broad bandwidth and infinite variability make TubeTrap a powerful tool for tuning the most important link in the audio chain, your listening environment.

Her hjemme, benytter for eksempel lydstudioet Lindberg Lyd (label 2L) en rekke TubeTraps i sitt mikserom. 2L er nå oppe i sin 12 Grammy Award nominasjon. Vi har flere andre lydstudioer på kundelisten her i Norge, foruten i Finland, Tyskland, Sveits, Østerrike og Italia.

orso skrev:
    Og målingene du sendte meg bekrefter også det jeg hele tiden har sagt. At effekten er liten ved så dype frekvenser.
    Når ble en reduksjon i bassenergi på 10-20 dB for enkelte frekvenser og tider i bassområdet (ned til 25 Hz!) ubetydelig? Det er jo det vannfallsdiagrammene jeg sendte deg viser!? Disse vil snart være tilgjengelige på våre nettsider, så da kan alle gjøre opp sin egen mening om hvorvidt resultatet er bra eller ikke.

orso skrev:
    Men jeg har aldri sagt at det ikke er noe effekt, bare at den er liten og at det finnes langt mer effektive måter å dempe slike frekvenser på.
    Ja, og TubeTraps er en av de måtene siden de virker på trykkomponenten til lydbølgene i motsetning til passive porøse bassfeller som er avhengige av at lydbølgenes hastighetskomponent er forholdsvis høy.

orso skrev:
    Her er forøvrig hva jeg opprinnelig skrev og som du hevdet var feil:
    Bredbåndsfeller som er effektive ned til 60 Hz er jeg rimelig overbevist om at du ikke finner på det kommersielle markedet.
    Mener du det er feil, så ha du annen definisjon enn meg på hva som er effektiv demping.
    Det er mulig du har dine ord i behold om vi begrenser din påstand til passive porøse absorbenter, men TubeTraps tilhører som allerede påpekt ikke denne kategorien. I din påstand oppgav du 60 Hz som nedre frekvensgrense for effektivitet og senere i tråden sa du at et produkt måtte ha en absorpsjonskoeffisient på 0,8 eller mere for å kunne regnes som effektiv.

Saken er at absorpsjonskoeffisienten til en 20" TubeTrap er målt til i overkant av 0,9 ved 60 Hz. En 24" TubeTrap ligger enda høyere. Basert på publiserte labdata og din egen definisjon av effektivitet, så vil jeg derfor fastholde at du tar feil når du sier at det ikke finnes noen kommersielle bredbåndede bassfeller som er effektive under 60 Hz.

Men vi er vel begge enige om at det beste er å teste ut ulike produkter selv, så jeg ser ikke helt poenget med å fortsette denne diskusjonen. Dog skal jeg ikke skygge banen om det er behov for oppklaringer, og jeg anser all meningsutveksling som nyttig.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.732
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    X3MHC skrev:
    TubeTraps transformerer lydbølgenes potensielle energi til kinetisk energi basert på den trykkforskjellen som oppstår mellom luften utenfor TubeTrapen og den inne i hulrommet til TubeTrapen, hvor det er vakuum (en TubeTrap er trykkforseglet). Trykkforskjellen gjør at luften presses gjennom det porøse laget i veggen på TubeTrapen slik at energien i lydbølgene kan omdannes til varme på samme vis som for en passiv porøs absorbent. Det er denne virkemåten som gjør at TubeTraps er så effektive ved plassering i hjørner og inntil vegger (altså i trykksonene) hvor den kinetiske energien til lydbølgene ellers er meget lav.
    Vel - jeg tror på ingen måte det er et vakuum inne i en Tubetrap. Men hvis den er trykkforseglet så kan det jo være at det er et lite undertrykk inne den. Men dersom den trykkforseglet - så kan vel ikke luften presses gjennom det porøse laget i veggen - da vil den i så fall ikke være trykkforseglet lengre og trykket vil være akkurat det samme som ellers i rommet!

Mvh
    OMF

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn