Et par Living Stereo-klassikere

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.841
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
RCA klarte på 50- og 60-tallet å skape en rekke legendariske opptak innenfor forskjellige sjangre. Her vil jeg hente frem to klassiske klassikere, nemlig "Ein Heldenleben" av Richard Strauss med Reiner/Chicago og César Francks symfoni i d-moll med Monteux/Chicago.

"Ein Heldenleben" er et av Richard Strauss' mest misforståtte verk. Det blir som vanlig ignorant omtalt også i teksteftet til denne siste inkarnasjonen av opptaket fra 1954, hybridutgaven fra Sony BMG. Fritz Reiner, derimot, har både hode og hale på tolkningen og orkesteret. Her er helheten, overblikket, innsikten og ferdighetene til en sann mester, slik at opus 40 fremstår som det sterke og dyptloddende selvportrettet av komponisten det egentlig er: komplekst, mangesidig og sterkt personlig. Vi møter kritikerne (ironi, besk humor, frustrasjon og oppgitthet), hustruen ( lunefull, alltid skiftende, krevende, henrivende), konflikten mellom indre og ytre virkelighet og tilbaketrekning, sårbarhet, dyp meditasjon og det store spørsmålet om hva som er meningen med det han kjemper med og for som menneske og kunstner. Ingenting av dette går tapt i denne strålende innspillingen. Den er koblet med "Also sprach Zarathustra", en flott, men ikke like strålende tolkning.

Monteux gir oss en dramatisk, mektig, romantisk tolkning av Francks d-moll. Godt hjulpet av et av de de mest fantastiske orkestrene verden har sett (ikke minst takket være Reiner), henter han ut en kolossal klangrikdom og nerve fra første til siste takt. Hele symfonien foregår i spenningen mellom avmakt, angst og fortvilelse og håp, tro og livsbejaelse. Det er uhyre krevende å ta med seg alle nyansene og samtidig bevare puls og fremdrift i dette verket, men her vakler det ikke. Koblingen er Stravinskijs "Pétrouchka" i en innspilling med Boston SO fra 1959, to år før Franck-symfonien. Denne er besnærende og spennende, men ikke helt på samme nivå hverken mht ensemble eller lyd.

Jeg har ikke SACD-spiller, men lyden er stort sett helt brukbar. Disse innspillingene lyder best på original vinyl, men det er sannelig ikke så lett å få ta i til ikke-sinnsyke priser. Avspilt som vanlig cd får en mange fascinerende klanger og detaljer, men perspektiv og dynamikk kan bli besynderleg en del steder.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.841
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Man må altså godt by på alternative oppfatninger, innspillinger og lytteinntrykk.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.928
awe, hvor kjøper du disse hybrid discene, og priser ?

RCA Living Stereo SACD og Mercury Living Presence SACD har fått javnt over veldig gode kritikker, og lydmessig skal de ligge temmelig nært opp til de originale LP'ene.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg kjøper iallefall Classic's vinyl hos elusivedisc.com; og er enig med awe,- her er mye stas! Selv har jeg samtlige av disse Living Stereo'ene fra Classic, og noen har da pekt seg ut som spesielt bra; men den teknisk sett mest spesielle er vel Strauss'en, den første Living Stereo var det ikke det? Ble spilt inn ca 1954, eller hva?

Alle Heifetz-utgivelsene er jo spesielt bra; det er også den tidlige "Pictures at an Exhibition" etc etc.

Mvh Vidar P

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.928
Vidar P,
når du handler hos Elusivedisc, jeg regner med at du ikke handler ett og ett eksemplar, betaler du både US tax og norsk Mva i tillegg til tollbehandling ?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ikke US tax nei, US priser er alltid uten tax pga forskjellige taxnivåer i forskjellige stater; men moms i Norge? Det skal man jo naturligvis betale Espen  ;)

Mvh Vidar P

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.928
OK, mente at US tax var inkludert den gangen jeg handlet hos Elusivedisc, men du har nok helt rett, Vidar.

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
Jeg liker godt Van Cliburn's innspilling på RCA Living Stereo av Tchaikovsky's pianokonsert nr. 1 (m/ Kondrashin) koblet med Rachmaninoffs pianokonsert nr. 2 (m/ Reiner). Det eneste sammenliknings-grunnlaget jeg har når det gjelder førstnevnte er Argerich (også med Kondrashin). Jeg liker begge disse innspillingene godt. Når det gjelder Rachmaninoff-konserten har jeg enda ikke hørt noen andre innspillinger, men jeg har en som visstnok skal være meget god liggende - Byron Janis (m/ Dorati) på Mercury Living Presence. Jeg likker begge disse pianokonsertene meget godt.

Noen som har noen tanker rundt disse innspillingene/pianokonsertene?

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.841
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Hybrid-discene kjøpes enkelt og rimelig hos aktiv Klassisk (sic) i Oslo (www.aktivklassisk.no) for 99,50. Godt utvalg og mye snas og stas. Lydlig er disse ingen match mot lp-formatet, som disse opptakene er født for. Med det forbehold at jeg ikke har testet SACD og multikanal.

Van Cliburn har aldri gått helt hjem hos meg, mens Byron Janis er formidabel i Rachmaninoff. Han er ofte mitt førstevalg i den 3. konserten i skarp konkurranse med et utall andre superpianister. I den 2. konserten har min ungdoms helt aldri skuffet, Richter på DGG.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Og om man ikke har Aktiv Klassisk i nærheten, så er mdt.co.uk et godt valg for alle slags klassiske innkjøp. De har rimelig frakt, og Living Stereo-SACDene er på tilbud for tiden.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.697
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Bla ett fem CDers sett med Bartok orkestermusikk (Dorati) for ca 13 pund om jeg ikke husker feil....

K

kbwh

Gjest
RCA Living Stereo trekanalsopptakene er fantastiske.

Jeg har latt meg viske i øret at Karajan hadde orden på Richard Strauss, og er godt fornøyd med den digitale koblingen av Tod und verklärung og Metamorphosen jeg kjøpte for kort tid siden (awe, det er din skyld!). Ville en av hans innspillinger av Ein Heldenleben kunne være et alternativ til Reiners?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.928
RCA Living Stereo trekanalsopptakene er fantastiske.
Og multikanalsdelen på disse hybrid utgavene er gjort helt riktig. Opptakene er gjort på 3 spor. Det tredje sporet er på en diskret måte mixet inn i senterkanalen, slik at forskjellene fra stereoutgaven er at spesielt rommet og dybden i lydbildet er langt mer overbevisende enn stereoutgaven. Også soliditeten i lydbildet skal være overbevisende. De utøvende er plassert fjellstøtt i stereoperspektivet.
Bakkanalene er ikke benyttet i multikanalsmixen. Selvfølgelig må du ha et multikanalsanlegg og SACD spiller for å kunne oppleve dette. Jeg har ikke multikanal hjemme, har bare lest rapporter på nettet.

Jeg har en gang tidligere sagt at det var slik stereostandarden burde være. En senterkanal som på en diskret måte ble benyttet kun for bedre å kunne gjengi stereoperspektivet og romopplevelsen i lydbildet. Da ville 5.1 være overflødig (heldigvis)
Espen's navn på dette lydformat er stereo+ ;)

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
Van Cliburn har aldri gått helt hjem hos meg
Er det noen som har flere gode alternativer til Tchaikovsky's pianokonsert nr. 1. Selv har jeg denne med Van Cliburn, Argerich og Horowitz. Jeg er klar over at dette kanskje ikke er den mest anerkjente klassiske komposisjonen blant kjennere, men jeg liker den meget godt uansett. Noen som har hørt den med Gilels?

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.841
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Karajan gjorde tre gode innspillinger av "Ein Heldenleben", alle med BPO. Min favoritt er den første på DGG, fra 1959: Frisk, uhemmet lidenskapelig uten at det går over styr og med Schwalbés fiolinsoloer. Mer varme enn hos Reiner pga strykernes energi, fylde og intensitet. (Reiners intensitet er annerledes, mer x-ray, mer differensiert.) Hakk i hel følger EMI-innspillingen fra 1975. Modnere, med mer rom for ettertanke, mer vekt på filosofi enn kamp, kanskje. Mer resignasjon enn lidenskap, ikke minst på grunn av den innadvendte, inderlige, opphøyd nostalgiske, forklarte og mettede avslutningen ("Entsagung"). Denne tilstanden, som har ligget der som ulmende, pregnant anelse og potensial, forløses endelig, og skaper den helhet og sammenheng en leter og lengter etter i all kunstopplevelse.Den siste, tidligdigitale, på DG, har atter andre kvaliteter, men skjemmes en del av hard og kvass klangbalanse.

Gilels spilte inn Tsjaikovskijs b-moll mange ganger, og kan måle seg med hvem som helst. Her er det store variasjoner i lyd, temperament og partnere. Gilels hadde både virtuosen som går amok og poeten med de sarte, nyanserte anslag i seg. Denne konserten åpner for begge ytterpunkter. Jeg er svak for EMI-innspillingen fra 1973, med Maazel og (New)Philharmonia: Kraftfull, aristokratisk, fantastisk artikulert, med heftig drag og sveip i linjeføringen. På grunn av de ekstreme kontrastene mellom de stille, innadvendte partiene og de dramatisk utagerende, kan denne konserten lett bli fragmentarisk eller episodisk. Ikke så her. Gilels kjenner de kritiske stedene og har ressursene og innsikten. Dette gjelder forøvrig de to andre konsertene også, fra samme besetning og samme tid. Stor musikk som blir ufattelig lite fremført og lyttet til.

Andre utgaver av denne konserten som regelmessig kommer ned fra hyllene er Pogorelich/Abbado/LSO (DG, 1986) og Richter/Karajan/Wiener Symphoniker (DGG, 1963).

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.841
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Sv: Et par Living Stereo-klassikere

Tenkte jeg skulle fyre opp denne tråden for bomkjøper Lyngen, med oppfordring om å lytte en gang til.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Sv: Et par Living Stereo-klassikere

Jeg har iallefall ikke mye galt å si om Strauss-LP'en; men folk har så forskjellig smak. Her låter den forresten supert.
Litt båndstøy må man regne med på innspillinger fra første halvdel av 50-tallet; men selv hører jeg mye på innspillinger fra 30-tallet, og noen ganger enda tidligere (både klassiske og jazz), så jeg er så vant til det, og det sjenerer meg ikke. Tror det musikalske/lydmessige utbyttet kan være litt systemavhengig også forresten.

Mvh Vidar P

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.841
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Et album som fortjener oppmerksomhet for kunstnerisk innhold er Fritz Reiners Bartok-innspillinger på Living Stereo. Det inneholder "Konsert for orkester", "Musikk for strykere, slagverk og celesta" og "Ungarske skisser". Etter min mening kommer en ikke nærmere Bartok enn her.

Reiner kjente Bartok i førti år, de ble født med syv års mellomrom, hadde samme lærer i klaverspill ved akademiet i Budapest osv. til Bartok (nå professor i klaverspill) uteksaminerte Reiner med anbefaling i 1909. Veiene skilles, men 31 år senere anbefaler Reiner Bartok for amerikanske immigrasjonsmyndigheter. Bartoks skjebne er gruoppvekkende tragisk, Reiner var en støttespiller frem til vennens død i 1945.

De to førstnevnte verkene er hjørnestener i det 20. århundres musikk. Komplekse verker som forteller mye om tiden og komponisten. Konserten mer om tiden, "Musikk..." mer om komponisten. I min bok står sistnevnte helt på høyde med "Vårofferet" eller hvilket som helst annet verk fra forrige århundre. Kompositorisk er det en lærebok i et mangfold av teknikker - strukturelt, harmonisk, rytmisk, menneskelig sett en av de mest rystende beskrivelser av tilstand, virkelighetsopplevelse og emosjonell dybde - uansett tid og kunstform. Jeg overdriver ikke.

Det finnes mange gode innspillinger. Ekstra spennende er det kanskje å sammenligne med Boulez' fantastiske innspillinger med samme orkester fra sent 90-tall (CSO/DG). Der er lyden i demonstrasjonsklasse, tolkningene helstøpte. Noe man bør ha. Likevel er det Reiners 50-tallsinnspillinger som formidler innholdet aller sterkest i mine ører. Det har delvis med lyden å gjøre også: Ikke digitalt nypusset og rent kanskje, men med nerve, nærvær og en ganske uovertruffen evne til kommunikasjon. Man kobles til, blir værende, blir grepet og ønsker ikke noe annet. Punktum.

K

kbwh

Gjest
Du har vært savnet, awe. Jeg har akkurat gjort meg selv oppmerksom på at jeg har Gilels, CSO og Reiner i Tsjaikovskijs første pianokonsert på en RCA Victrola-LP. Kan du si noe om denne?

OT: Har du sett dette fine bildet før?

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.841
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Takk, takk. Har bare hørt Gilels/Reiner i Tsjaikovskij en gang, og kjenner den følgelig ikke godt nok til å si noe holdbart. Den gjorde ikke veldig sterkt inntrykk da. Skulle gjerne hørt den igjen. Mener å huske at jeg har prøvd å si noe om en del andre Gilels-innspillinger i musikk av Tsjaikovskij i diverse tråder tidligere. Det er mye å si om det temaet, men det får bli en annen gang.

Bildet av ABM har jeg ikke sett før, og det var en fin ting, Valentino. Takk igjen.

Mvh

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Der ble jeg nok engang oppmerksom på en plate jeg må skaffe meg, awe. Tusen takk! Synd det ikke ble Mozart og kaffe her om dagen, men det tar vi definitivt igjen!

God kveld til deg, Valentino. Du er jammen dyktig til å finne fine bilder av ABM, må jeg si. De passer jaggu som avatar også! Har du sett..... :D

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.841
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
For nå riktig å spore denne tråden av i forhold til overskriften, men ikke innholdet, slenger jeg på en anbefaling av Richard Strauss "Eine Alpensinfonie". Mye har handlet om denne komponisten her, og en god innspilling av hans siste tonedikt kan passe inn.

Det finnes flere gode innspillinger, men en skiller seg ut: Karajan/BPO på DG, 1981. Lyden ble aldri ordentlig god på denne utgivelsen, hverken på vinyl eller cd, men tolkningen og spillet gir musikken luft under vingene likevel. Vil du helt til topps på dette fjellet, er Karajan den beste reiseføreren. Selvfølgelig handler dette om mye mer enn tindebestigning i bokstavelig forstand, selv om det rent faktisk er motivet. Richard Strauss var en mester i metaforer, og Karajan avdekker de filosofiske og psykologiske lagene parallelt med de ekstreme naturskildringene. En forløsende opplevelse.

Topp Bunn