Et litt merkelig problem.....

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
Det er aldri for sent, og jeg har akkurat fått i hus 200g utgaven av Aqualung på vinyl og skulle høre gjennom denne. Det merkelige var at gitarsoloene var "borte", dvs, jeg kunne såvidt høre dem laaaangt bak i lydbildet. Det var også litt annet som var forsvunnet fra lydbildet, men gitarsoloene var det som var klart mest merkbart. Jeg prøvde så å sammenligne med min "gamle" versjon av plata, og her var det på akkurat samme måte.

Jeg bruker for tiden en EAR Yoshino 864 som har innebygget RIAA-trinn med 3 ECC83-rør. For å sammenligne med noe fant jeg fram min gode gamle Tube Box og satte opp. Nå låt det helt fint. Det er altså i RIAA-trinnet på preen problemet ligger.

Jeg lurer på om det kan være et rør som er gått. Det er lørdag kveld og jeg er alene hjemme for en gangs skyld. Det går litt i kalde brune med skum på, så jeg tror jeg skal vente med å åpne boksen og begynne å fikle der inne.

Er det noen som kan si om jeg inne på noe her? Eller er det noen andre gode forslag?

Mvh
Sveinung

K

kathrine

Gjest
Hei!

Har Cdspiller med rør!

For en stund siden satt jeg, eller jeg suste vel rund i huset, "Variations" spilte i bakgrunnen og da en forventet musikalsk ett eller annet (husker ikke hva ) skulle komme var den nesten helt borte!

Da spillerer min også har vanlig utgang ,byttet jeg og da var alt ok.
Byttet rør og igjen var alt i orden.
Vet jo ikke om det er det som er problemet hos deg,men saken hørtes ganske lik ut.
Håper det ordner seg!
Vh
S

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
Jeg fant ut av det. Det var, kanskje ikke overraskende, et rør som var gått.

Og da kan man begynne å lure på kvalitetsforskjellen mellom de forskjellige produsentene. Er disse nye russiske rørene (i dette tilfellet Electro-Harmonix) mindre robuste enn "de gode gamle" slik som f. eks. Mullard?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.491
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
32
SvSig skrev:
Er disse nye russiske rørene (i dette tilfellet Electro-Harmonix) mindre robuste enn "de gode gamle" slik som f. eks. Mullard?
Ofte er det nok slik ja. Hvis du vil bruke litt ekstra og oppleve noe ekstra, bør du vurdere f.eks. NOS Philips Holland eller Mullard. Du har ikke nevnt hvilken type du bruker?

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
I RIAA-trinnet på preen står det 3 ECC83-rør, av type Electro-Harmonix. Disse er forholdsvis nye, og det var et slikt som var gått nå. Jeg hadde heldigvis et til liggende så jeg kunne prøve meg fram og finne ut hvilket som var ødelagt og bytte ut dette.

I utgangen står ett NOS Mullard ECC82 og ett Mullard CV4004. Disse er jeg veldig fornøyd med. Jeg har vært inne på tanken om å bytte ut Electro-Harmonixene med noen eldre NOS-rør. Jeg tror jeg må flytte dette punktet et stykke oppover på prioriteringslisten.

Jeg har et par brukte Mullard ECC83-rør liggende, men jeg har vært litt usikker på om det er fornuftig å bruke disse og så kjøpe ett enkelt NOS-rør i tillegg. De er fortsatt helt fine, men de begynner kanskje å bli noe slitne. Det er vel et poeng at rør må være matchet pr. kanal, men er det like viktig i RIAA-trinnet at de 3 rørene er matchet? Vil det kunne bli ubalanse i lydbildet hvis de er for forskjellige (både når det gjelder gjenværende styrke og fabrikat)?

Mvh
Sveinung

Topp Bunn