Et hjertesukk

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Menassåhvafaènerdetmeddagensvinylkvalitetda???

Kjøper for så vidt en del plater her og der; en god del nye utgivelser, samt masse gammalt ræl (mer enn 20 år++)

Det slår meg; "gammal" vinyl, si gjerne fra 80 tallet - løvtynn og jævli - låter stort sett ufattelig mye bedre enn bling-bling vinylen nå til dags. Senest nå i helga kom det noe sånn 80 tals brukt vinyl inn i heimen - pælma det på tallerkenen, og det låt som ei kule. Dønn stille vinyl, ikkje ett knepp, og INGEN svosjelyder og uhumskheter av ulik karakter.

KVER gang eg kjøper en ny utgivelse, så er det store spenningsmomentet som regel "kor jævli låter vinylen denne gang?" Sist ut nå var Meliora med Ghost på grønn vinyl. Låter for så vidt bra, men mye overflatestøy på de rolige partiene, og de er det jo mange av på den :)

Sjøl de angivelig beste i klassen, Music On Vinyl m.fl. har i mine ører dårlige kvalitet på selve vinylen enn det var for en halv mannsalder siden. WHY??? Kan ikke bare (bort)forklares med at det er så enormt press på trykkeriene. Blir demotiverende å handle nyutgivelser når det gang på gang er bjøgglete vinyl.

Merk, eg snakker ikkje om mastring/dynamikk/produksjon her, men kvaliteten på selve vinyl-plata...

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Enig. Opplever stadig dessuten å få riper, støv, grums og fingeravtrykk på helt nye forseglede plater, og hvis man ikke er obs på det første gang man trekker dem ut av papp-innercoveret, blir de enda verre. Egentlig ganske uakseptabelt.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.408
Kan et ha noe med at for de fleste som kjøper vinyl så handler det stort sett om å kjøpe seg et image? Produsentene gir rett og slett blaffen i å lage et kvalitetsprodukt.
Når du nevner "løvtynn og jævli," hvorfor skulle den være dårligere enn de nymotens, tykke, skivene?

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Kan et ha noe med at for de fleste som kjøper vinyl så handler det stort sett om å kjøpe seg et image? Produsentene gir rett og slett blaffen i å lage et kvalitetsprodukt.
Når du nevner "løvtynn og jævli," hvorfor skulle den være dårligere enn de nymotens, tykke, skivene?
Det var jo for å statuere poenget eg skreiv "løvtynn og jævlig". Den er jo ikke det, men 120-140 gram var vel nokså vanlig dengang. Nå fjåker de seg som regel med "180 gram pure virgin audiophile vinyl" og la di da. Allikevel låter det gamle mye bedre i 9/10 tilfeller...

Goggen8

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2014
Antall liker
1.124
Sted
Oslo
Hmm... Synes det er ofte mye bra som produseres nå også. Men det hender jeg må bytte - Reigning Sound måtte jeg bytte to/tre ganger før jeg fikk et akseptabelt eks.

Vasker du skivene?

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
"Seddelpressene" spyr ut skiver. Kvalitetskontrollen driter dem i.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.408
Det var jo for å statuere poenget eg skreiv "løvtynn og jævlig". Den er jo ikke det, men 120-140 gram var vel nokså vanlig dengang. Nå fjåker de seg som regel med "180 gram pure virgin audiophile vinyl" og la di da. Allikevel låter det gamle mye bedre i 9/10 tilfeller...
He-he, skjønte hva du mente. De løvtynne skivene kom etter oljekrisen i -73. Før den tid var platene endel tykkere.

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.579
Sted
Pt. Høvik
Tror det kan nyanseres litt, f.eks.:

a) Nye utgivelser; det vi har kjøpt de siste ca. 15 årene.

b) Eldre utgivelser, fra ca. 1968 til 1973.

c) Nyutgivelser av f.eks. b).

Det jeg opplever (ren synsing) er flg.:

a) For det meste bra, vil tippe 80% og resterende som det er ett eller annet mer eller mindre gærnt med. Synes likevel at trenden er positiv. Tror også at det må skilles på plateselskap.

Jeg har intet vitenskapelig eller empirisk å slå i bordet med, men synes noen selskaper peker seg ut med jevnt over god lyd: ATO, Sub Pop, ECM, AliveNatural Sound, Matador, Yep Roc, Lollipop som jeg kan huske i farten. Fra de store selskapene, som Universal, EMI, Sony kjøper jeg sjelden vinyl fra.

Nå presser/trykker/skjærer/pakker osv. disse selskapene vinylen hos faste leverandører vil jeg tro, men i et marked hvor efterspørselen er stor og økende, så skiftes også leverandørene. Og dermed varierer kvaliteten. Kan nok forklare noe. Og med høy efterspørsel, synker gjerne kvaliteten. Det gjelder i de fleste bransjer.

b) Ca. 60% av platesamlingen min er fra disse 6 årene. Stort sett veldig bra. Jeg kjøper jevnlig noe brukt (fra Discogs) og der har jeg ennå ikke mottatt noe dårlig.

c) Her holder jeg meg for det meste unna. Kan ikke huske sist jeg kjøpte noe; bedre med brukt, dyrt og (kanskje) førstepressinger.

Så, for meg er det vanskelig å trekke bastante konklusjoner. Vi får, uansett, oppføre oss som skikkelige kunder og klage, syte, boikotte, spre ryktet om dårlig kvalitet osv.

audiom

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2004
Antall liker
1.452
Sted
Indre Enfold
Torget vurderinger
20
Slik laget de plater før: https://www.youtube.com/watch?v=_PRxEoWNQls Dette er sikkert gammeldags nå, men hvordan lages platene i dag siden det er så mye klager på kvaliteten? eller er det samme metoden som brukes bare at de er blitt slappere med kontrollen i produksjonen?

Sist redigert:

bergtann

Medlem
Ble medlem
21.12.2010
Antall liker
9
Sted
Langs sjøen
Opplever det samme ang kvalitet på nye plater, enten de veier 180 gram eller mindre. Kan grunnen være så enkelt forklart at produsentene har fremdeles det samme graveringsutstyret men det alle viktigste er borte, nemlig " gamlekara " som stor bak dette utstyrert er borte og bytta ut med " læregutter " Bare en tanke....

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.727
Helt enig Townes. Dette ble så plagsomt for meg, at det i stor grad drepte vinylmoroa....solgte dyr spiller og annet utstyr før samlinga ble særlig stor.
Det rakk den heller ikke å bli da jeg sikkert returnerte 3-4 av 10 plater jeg kjøpte.

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.579
Sted
Pt. Høvik
Håper jeg ikke sporer helt av, men i "gamle dager" (sent 60- og tidlig 70-tall), så var de fleste store artistene signet til store selskaper. Jeg husker også at jeg kjøpte "blindt" utgivelser av to årsaker:

1) Plateselskapet, og

2) Produsent

Det gjør jeg ikke i samme grad i dag.

Nå for tiden er det svært mange musikere på egen label og jeg lurer på hvor dyktige de er til å forhandle med leverandøren/produsenten av det fysiske produktet. Ikke har disse musikerne særlig med penger heller (ofte finansiert gjennom Kickstarter eksempelvis).

I tidligere tider så var det store plateselskaper med stor forhandlingstyngde som ordnet kontraktene med "trykkeriene". Tror dette har hatt betydning. Men, selvfølgelig så er vi inne i en periode hvor efterspørselen efter kapasitet til å produsere vinyl er større enn tilbudet.

Her noen favoritter som så å si alltid leverte topp kvalitet:

WB 4A.jpg
Asylum 1.JPG
Island 1.jpg

Chrysalis 1A.jpg
Deram 2.JPG
Reprise 4C.JPG

Det var tider det! :cool:

• Liker
Reaksjoner: oct

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.579
Sted
Pt. Høvik
Helt enig Townes. Dette ble så plagsomt for meg, at det i stor grad drepte vinylmoroa....solgte dyr spiller og annet utstyr før samlinga ble særlig stor.
Det rakk den heller ikke å bli da jeg sikkert returnerte 3-4 av 10 plater jeg kjøpte.
Jeg skal nå ihvertfall ikke gi opp vinylspillingen, tvert i mot. Men, kanskje har vi for bra platespillere (og anlegg) i dag? :)

• Liker
Reaksjoner: oct
Z

Zomby_Woof

Gjest
Vettafan. Mulig jeg ikke er audiofil nok. Uansett koser jeg meg gløgg ihjel med både ny, nygammel og gammel vinyl. Noen skikkelige skuffelser innimellom, men samma. Det er noe med den fysiske håndteringa som treffer hjertet.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.854
Sted
Bærum
Jeg pleier alltid å spørre folka i butikken før jeg handler ny vinyl (går en stund mellom hver gang, dessverre). Mao lite nettkjøp for min del. Vil se plata før jeg kjøper. Likevel har jeg blitt skuffet et par ganger, men det ble jeg jo i "gamle dager" også.

Janfrt er inne på noe når han antyder at vi kanskje har for gode anlegg i dag. Vi skaper i alle fall det problemet at dårlige innspillinger blir avkledd på en helt annen måte enn tidligere.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.713
Sted
Hus
Kan hende at en gammel Sansui AU 9900 eller 11000 fra 70 tallet hadde gjengitt musikken fra den gangen med mere nerve fordi den kanskje er varmere i lydesignaturen. Noen innspillinger kan bli for anemisk på nyere dyre stereoanlegg. ???

Fjellreven

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.09.2013
Antall liker
3.212
Sted
Heme
Torget vurderinger
2
Har mang en gang reagert på akkurat det samme - gamle tynne Nice Price-utgivelser til niogtredve og niogførti kroner låter bedre enn nye "kvalitetspressinger" på 180 grams vinyl, med prislapper fra 200 kroner og oppover?

Har ofte lurt på om det å lage plater er et håndverk, et fag på linje med mange andre fag, der finesser og nyanser, små tricks og ikke minst yrkesstolthet innen sitt fag, er noe som overføres gjennom praktisk arbeid og erfaring nedarvet fra eldre generasjoner av fagarbeidere, og om mye av denne kunnskapen har gått tapt i løpet av vinylens mørketid på 90 - og tidlig 2000-tallet.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.191
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Godt poeng. Men da bør det vel gjelder for de "gamle" utgivelsene også? Ellers prøver jeg nå å unngå netthandel, og ber alltid om å se på selve vinylen ved avhenting, så kan jeg bare bytte/bestille ny med en gang. Få ting er mer irriterende - nok et i-landsproblem - enn å sette seg ned og glede seg til andaktsstund, for så å oppdage at at plata er ufullkommen. I det siste har jeg tom gitt beng i om plata er pitte lite "bølgete", eller skal jeg heller si "bøllete"...:rolleyes:

Jeg skal nå ihvertfall ikke gi opp vinylspillingen, tvert i mot. Men, kanskje har vi for bra platespillere (og anlegg) i dag? :)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Har mang en gang reagert på akkurat det samme - gamle tynne Nice Price-utgivelser til niogtredve og niogførti kroner låter bedre enn nye "kvalitetspressinger" på 180 grams vinyl, med prislapper fra 200 kroner og oppover?
IME er det sjelden at plater er så bilige nye fra forhandler i dag. Tror de billigste her lokalt koster 239-ish, og det vanlige er heller 300. Ikke sjelden at de koster 350-400 heller. (Zeppelin deluxe-reissuene, f.eks.)

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
71.410
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Kanskje litt på sida, men tror dette er innafor:
Norwegian Magazine :: Aug 2015 — Ink eMagazines

Denne artikkelen over er fra Norwegians flymagasin. den sier litt om hvordan samfunnet ser på produksjon av vinylplater i dag.
Det blir ikke først og fremst sett på som et medium for å fremme god lyd. Det er "kulhetsfaktoren " som er viktig.

Det er dessuten ikke tvil om at det er et håndtverk som i stor grad må læres på nytt, da en generasjon "platearbeidere" ble hoppa over.

For å være sikker på god kvalitet på nye plater kan man på noen represser sikre seg, men da mot merpris på platene, (som om det ikke skulle være dyrt nok!)
Selskaper som leverer fin kvalitet, og i noen tilfelle ypperlig er: Analogue Productions (hør f.eks deres versjon av The Doors LA Woman,-fantastisk lyd og vinyl)
Speakers Corner,- Johnny Winter Second Winter og Bloomfield,Kooper, Stills;Supersession som er MYE bedre enn originalene.
Mobile Fidelity har også en del "gamle plater" i ny innpakning som er helt topp. Kunne nevne mange, men f. eks Workingmans Dead og American Beauty, Grateful Dead er fantastisk gode lydmessig.

Det finnes flere selskap som er seriøse på kvalitet.
Det er som sagt synd at dette "koster ekstra",- men det er altså et alternativ.

Jeg synes likevel ikke det er grunn til å se så svart hvitt på dette.
Kvaliteten kunne være så som så før i tida også.
Særlig finnes det mange titler som ble solgt i store opplag som har dårlige pressinger og lyd.
Matrisene ble brukt selv om de var utslitt, med dårlig resultat som følge.
Jeg har mange slike dårlige plater i hyllene, de fleste er presset i Holland.

Det er heller ikke slik at alle nye utgivelser har dårlig vinylkvalitet eller pressing, men jeg er enig i at dette har litt lotteripreg, og det hender seg at noe går tilbake til butikken. Nick Cave`s Push The Sky Away byttet jeg tre ganger uten å å få et eks som var flatt.
(En grunn til ikke handle vinyl på nett, hvis man er så heldig å ha tilgang på butikk)

Hvis man er opptatt av kvalitet på lyd og pressing bør man unngå farva vinyl og picture discs da disse stort sett er dårligere enn svart vinyl.
En del nye utgivelser er av meget bra kvalitet selv om de er til vanlig pris. Jeg har stort sett gode erfaringer med norske/skandinaviske album.
F.eks er Ane Bruns siste forbilledlig, helt tyst, svart og blank uten bøss:)

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Akkurat det med kast i platene er et problem, og det er jo helt uaktuelt å bytte ting man har kjøpt fra utlandet/nettet i de fleste tilfeller, så da sitter man der med skjeve plater, da.

Jeg vurderer sterkt å kjøpe en sånn "vinyl flat"-dings.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.143
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Kanskje litt på sida, men tror dette er innafor:
Norwegian Magazine :: Aug 2015 — Ink eMagazines

Denne artikkelen over er fra Norwegians flymagasin. den sier litt om hvordan samfunnet ser på produksjon av vinylplater i dag.
Det blir ikke først og fremst sett på som et medium for å fremme god lyd. Det er "kulhetsfaktoren " som er viktig.
Leste den interessante artikkelen, og her er link til hjemmesiden til Record Industry i Haarlem som artikkelen er fra. Litt interessant lesestoff der også:

Europe's vinyl pressing plant - Record Industry

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.191
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Det som også er interessant, er at det såpass mye skriverier om dette emnet, at plateselskapene må bli nødt til å forholde seg til det (etter hvert).

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ja, musikkindustrien er jo alltid så lydhøre for hva sluttbrukerne ønsker. ;)

Håper du har rett, men tror det ikke før jeg får se det.

Sist redigert:

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.191
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hehehe, du er inne på noe der, Dazed. Jeg er naiv i blant, må innrømme:rolleyes:

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
71.410
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Jeg er usikker på dette. Vinyl er fremdeles et nisjemarked i musikkindustrien selv om det er vanskelig å fatte for slike som oss.
Det blir ikke bygget nye presser. Det er vanskelig nok å få de gamle opp å gå.
Album blir i stor grad gitt ut på vinyl fordi artister og kjøpere synes det er kult.
Omtrent som hunder av Chihuahuarasen som fotomodellene begynte å dra med seg i veskene.

Når vinylen mister retrofaktoren og nyhetens interesse blant unge nye kjøpere vil markedet for vinyl og spillere sannsynligvis minke.
Nostalgifaktoren blir også borte fordi vi som vokste opp med vinyl dør.
Det er et forsvinnende lite antall som spiller vinyl pga lydkvalitet.
Men,-vi gir oss ikke;)

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.713
Sted
Hus
Det ble hentet 10 nesten nye presser fra Mexico for en stund siden og kjørt over til Junaiten. Det er visst noen som også har satt i gang med produksjon av nye presser. Det er bra, for kanskje det blir brukt mer tid på kvalitetssikring enn det som det blir gjort fram til nå. :)

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.143
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Det blir ikke bygget nye presser.
Mnja. Record Industry har jo investert i to nye, dog 7", og jeg var borti en annen artikkel der også en produksjonsplant (husker pokker ikke hvilken) hadde investert i en ny og oppgradert noen. Så - det er en viss fornying på gang, men det er nok relativt store investeringer som selvfølgelig må veies opp mot det potensielle fremtidige markedet og inntektsgrunnlaget.

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
71.410
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Det er godt å høre at det bygges nye presser.
Jeg var nok ikke oppdatert der ser jeg. Heldigvis.:)

• Liker
Reaksjoner: ptb

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
33.450
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Da får jeg være fornøyd:) Har kun byttet en nypress pga mye skeivhet, sikkert har noen fler haft skavanker men inget som vart gjenomgående tema!
Har den Ghost plata som Townes skriver om, kan ikke huske att den er plaget med noe særlig overflate støy, derimot har jeg vært skepisk til lydkvaltet på farvet vinyl
men også det har blitt litt borte.

Topp Bunn