Espressomaskin - Tips?

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Antall liker
70
Siden noen ber om tips til kaffetraktere, så tenkte jeg at jeg kunne be om tips til espressomaskiner.

Har noen tips til espressomaskin i prisklassen 2-4000,-? Er det noen som har erfaring med Saeco Magic Cappucino?

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Men husk å legge av 500-1000 for en skikkelig kaffekvern, og bønnene må være så ferske som mulig. Gode espressomaskiner er som god hifi, nådeløst avslørende om kilden ikke holder.

K

kbwh

Gjest
Gode espressomaskiner er som god hifi, nådeløst avslørende om kilden ikke holder.
Derfor kan jeg komme unna med hermetisert ferdigmalt fra Coop til min Francis-Francis X1, en kaffemaskin jeg ikke vil anbefale for annet enn Vespa- og folkevogndesignassosiasjoner.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Men husk å legge av 500-1000 for en skikkelig kaffekvern, og bønnene må være så ferske som mulig. Gode espressomaskiner er som god hifi, nådeløst avslørende om kilden ikke holder.
Når en først har fått bønnene i hus, er det like viktig med god oppbevaring. I fryseren med dem!

Forøvrig har Gaggia New Baby fått gode omtaler, til under 4k...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Nespresso! Ingen tvil!
Putt i en kapsel og trykk på knappen.
Enket og ufattelig godt.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola

Ingen over og ingen ved siden...vel, den begynner jo å bli gammel..men likevel! :D

O.

A

Affa

Gjest

Ingen over og ingen ved siden...vel, den begynner jo å bli gammel..men likevel! :D

O.
Jo, separat Classic med MDF kvern. Mindre gris, vann og bønner hører ikke sammen. Men kommer man fra trange kår kan jeg jo skjønne at plassproblem er et tema.

Min Classic/Mdf har fungert prikkfritt i nærmere 10 år nå. Gaggia er for kaffeelskere. Pavoni for posører og Rancilio for homser.

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Antall liker
70
Jeg endte opp med en Gaggia Classic og en Krups kaffekvern (koster ca 750,-, men varierer noe). Sistnevnte er jeg kanskje usikker på om var et godt valg... Jeg opplever at den bare bråker uten å faktisk kverne, virker som om bønnene ikke detter/presses ned i knivbladene. Hvilken kvern bruker du og hvilke erfaringer har du?

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.892
Torget vurderinger
4
Når det gjelder kvern vil jeg advare mot de små og hendige sakene med "propeller". Jeg var så dum å kjøpe en slik for noen år siden, men istedet for å kverne så knuser den bønnene. Resultatet er svært ugjevnt. Noe malt til fint nok til espresso, noe grovt som kokekaffe, resten i alle varianter derimellom. Den har stått innerst i skapet siden og jeg kjøper dessverre ferdigmalt istedet.

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Rancilio rocky + Rancilio silvia (+Mac...)

Veldig fornøyd med begge deler :)

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Jeg endte opp med en Gaggia Classic og en Krups kaffekvern (koster ca 750,-, men varierer noe). Sistnevnte er jeg kanskje usikker på om var et godt valg... Jeg opplever at den bare bråker uten å faktisk kverne, virker som om bønnene ikke detter/presses ned i knivbladene. Hvilken kvern bruker du og hvilke erfaringer har du?
Gratulerer, håper du blir like fornøyd som jeg.
Jeg bruker en Gaggia MM kvern, og denne har fungert helt greit. Den kan stilles inn på flere malingsgrader, og maler ganske jevnt så langt jeg kan bedømme. Krups kvernen din kan kanskje brukes til presskannekaffe, så den trenger ikke være helt bortkastet?

Topp Bunn