Espen L sitt system.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Ja hvor er den nlykke :unsure:
    Jeg for ikke helt bestemt meg om jeg skal gå for en vinylrigg!
    Tankene er som en jojo! ene dagen vil og den andre dagen vil jeg ikke (regne drittungen) :)
    Gjør jeg det så gjør jeg deg ordentlig derfor viktig å være helt sikker på hva jeg vil gjøre.
    Mye fordeler med Vinyl og ikke minst så "utvider" man hobbyen. Har jo også en del virkelig gode skiver ( mange ikke en gang spilt på) stående i banan esker nede i kjelleren. Men tankene går litt tilbake til når jeg hadde en LP12 tidligere, ble brukt en del i starten men deretter mindre og mindre. Liker det litt enkle med streaming samt at jeg har noen tusen CD som jeg koser meg godt med.
    dCS riggen jeg har holder en meget høy lydmessig kvalitet så trives godt med den så den blir stående uansett hva jeg gjør.

    Men... ingen vet hvor haren hopper... :)


    Mvh: Espen L
    Du skal jo selvfølgelig ha en Acoustic Solid montert opp av vinylmeister Nlykke med tilhørende arm og My Sonic Lab Gold pick up!.
    Eller så må det bli Bergman Galder med Odin arm og My Sonic Lab Gold som monteres opp av Herr Ringvold fra NAT.
    Så snakker vi vel Allnic eller Thrax RIAA.
    Det er bare å spørre Espen om det er noe mer du lurer på ;)
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Kan da ikke være SÅ vanskelig...?:cool:

    Vis vedlegget 664678
    Må si meg veldig enig her Bluesbreaker!
    Dette er en meget vakker spiller samt att TWAcustic går for å være klasse spillere (y)
    Gjallarhorn hadde den ikke inne sist jeg var på en liten visitt i showrommet hans men kan jo være de tar den inn på et senere tidspunkt :unsure:



    Mvh: Espen L
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Om jag skal våga mig på ett litet innspel (vet inte om trådägaren önskar det, men låt gå) så är min subjektiva uppgattning att Bergmann drar det längsta strået när jag pratar drivverk isolerat sett. Jag har ägt två TW Acustic, Raven GT och den mycket dyrare storebordern AC-3, med tre separata motorer. Nu står det en Bergmann Modi här till halv veiledande pris av AC-3 och spelar markant bättre än både GT och AC. TW Acustic är byggda som en tanks, tysk ingenjörskonst på sitt yppersta. Toleranser så tighta att en kan gråta och ägarglädje så det håller och blir över. Men, i mina öron spelar luftlagrade Modi med större ro, mer transparent och 3-dimensionellt. Den har också snäppet bättre hastighetsavvik. Och detta till en pris långt under AC-3. Jag hade seriöst vurdert Galder var jag ute efter spelare i den prisklassen.

    mvh en som ägd både TW Acustic och Bergmann.

    ps. Vet inte om du har denna på CD Espen, men den är fantastisk på vinyl! (Med Tsuyoshi Yamamoto på piano)

    FD9DA8E7-283A-4D00-B036-0E185217676E.jpeg
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Om jag skal våga mig på ett litet innspel (vet inte om trådägaren önskar det, men låt gå) så är min subjektiva uppgattning att Bergmann drar det längsta strået när jag pratar drivverk isolerat sett. Jag har ägt två TW Acustic, Raven GT och den mycket dyrare storebordern AC-3, med tre separata motorer. Nu står det en Bergmann Modi här till halv veiledande pris av AC-3 och spelar markant bättre än både GT och AC. TW Acustic är byggda som en tanks, tysk ingenjörskonst på sitt yppersta. Toleranser så tighta att en kan gråta och ägarglädje så det håller och blir över. Men, i mina öron spelar luftlagrade Modi med större ro, mer transparent och 3-dimensionellt. Den har också snäppet bättre hastighetsavvik. Och detta till en pris långt under AC-3. Jag hade seriöst vurdert Galder var jag ute efter spelare i den prisklassen.

    mvh en som ägd både TW Acustic och Bergmann.

    ps. Vet inte om du har denna på CD Espen, men den är fantastisk på vinyl! (Med Tsuyoshi Yamamoto på piano)

    Vis vedlegget 664723
    Veldig fint og høre din mening crossving som har erfaring med både Tw Acustic og Bergmann!
    Blir litt "tyngde" av det du sier når du har opplevd spillerene selv i egen stue.
    Takk også for CD tips den skal jeg få bestilt (y)



    Mvh: Espen L
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.465
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Bra du fjernet bildet med navn og adresse, selv om du sikkert har alarmer i fleng med det utstyret i stua 👍

    Har du bestilt den kommende utgaven av Delicate Sound Of Thunder?
    Den har jeg trua på, og albumet er jo kanonbra i utgangspunktet. 😎
    Slippes ikke før 20.november og da har du jo god tid på deg til å kjøpe vinylspiller 😂😅

    mvh
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Har du bestilt den kommende utgaven av Delicate Sound Of Thunder?
    Den har jeg trua på, og albumet er jo kanonbra i utgangspunktet. 😎
    Slippes ikke før 20.november og da har du jo god tid på deg til å kjøpe vinylspiller 😂😅

    mvh
    Var ikke klar over at en ny utgave av Delicate Sound Of Thunder var på gang :unsure:
    David Gilmour er vist nok også i studio og holder på med en ny skive så godt det rører seg litt.


    Mvh: Espen L
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Diana Krall er kanskje totalt sett den Jazz artisten opp mellom årene jeg har spilt mest.
    De siste platene hennes har vært spilt lite da jeg synes de rett og slett blir litt for kjedelig Jazz!
    Men den nye skiva hennes synes jeg var en opptur V/S en del av de siste albumene :)
    Har vært på 3 konserter med den damen og de har for øvrig vært strålende etter min smak.

    Diana Krall.png



    Mvh: Espen L
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    669
    Antall liker
    743
    Jeg streamet denne på Tidal, den damen har intet nytt å komme med og har ikke hatt det på flere år. Min mening :).
    Den siste fra den kanten som er sånn nogen lunde hørbar er Live platen fra Paris. Uten at den er på mine spillelister nå for tiden..

    Har man ikke noe å komme med så kan man like godt la være. Men smaken er forskjellig.

    JP
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Vinyl er Morro, men det blir veldig lite brukt etter en stund.. så glad den som står her å støver ned ikke er skyldig meg mye penger.. 😂

    Dog gir den veldig mye og god lyd fra seg når man bruker den.. :)
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Vinyl er Morro, men det blir veldig lite brukt etter en stund.. så glad den som står her å støver ned ikke er skyldig meg mye penger.. 😂

    Dog gir den veldig mye og god lyd fra seg når man bruker den.. :)
    Det er nettopp det jeg selv også er litt redd for! Mye bruk i starten så slår latskapen inn og vips så sitter jeg og streamer for det meste :)

    Mvh: Espen L
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.692
    Antall liker
    37.925
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Det er nettopp det jeg selv også er litt redd for! Mye bruk i starten så slår latskapen inn og vips så sitter jeg og streamer for det meste :)

    Mvh: Espen L
    Bare å selge streameren Espen 🤣 Vinyl har kommet for å bli her i hus :)

    mvh
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Det er nettopp det jeg selv også er litt redd for! Mye bruk i starten så slår latskapen inn og vips så sitter jeg og streamer for det meste :)

    Mvh: Espen L
    Jepp.. så kjøp noe som er økonomisk forsvarbart med tanke på det.. det finnes enormt mye der ute som spiller veldig bra til mer normale priser :)
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Jepp.. så kjøp noe som er økonomisk forsvarbart med tanke på det.. det finnes enormt mye der ute som spiller veldig bra til mer normale priser :)
    Med ørene mine og så pass god DAC/ Streamer som jeg har så er en ting helt sikkert for min del! Noen mellom spiller lydmessig er totalt uaktuelt! Det har jeg hørt for mange «svake» vinylrigger til dessverre!

    Mvh: Espen L
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    669
    Antall liker
    743
    Vinyl er alle nerders våte drøm, og litt av et pengesluk, IMO. Men der er jo gøy, da...... 😃

    mvh
    Man lever veldig godt med ett digitalt oppsett også så lenge kvaliteten på komponentene er bra. Alt etter som hva man ønsker å legge i det selvsagt. Det er svært lite «digitalis og klinisk lyd» i gode digitale kilder nå. Uten dermed å si at analogt ikke har livets rett og spiller bra. Og for mange bedre.

    For trådeier, uten at jeg kjenner han så vil jeg tro at ett analogt oppsett vil medføre store utlegg for å komme opp på det nivået han ønsker og er vant til. Halvveis nytter ikke, har forsøkt den veien selv og det medfører ingen langsiktig lykketilstand.

    Så kanskje like greitt å være fornøyd med det han har?

    JP
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Man lever veldig godt med ett digitalt oppsett også så lenge kvaliteten på komponentene er bra. Alt etter som hva man ønsker å legge i det selvsagt. Det er svært lite «digitalis og klinisk lyd» i gode digitale kilder nå. Uten dermed å si at analogt ikke har livets rett og spiller bra. Og for mange bedre.

    For trådeier, uten at jeg kjenner han så vil jeg tro at ett analogt oppsett vil medføre store utlegg for å komme opp på det nivået han ønsker og er vant til. Halvveis nytter ikke, har forsøkt den veien selv og det medfører ingen langsiktig lykketilstand.

    Så kanskje like greitt å være fornøyd med det han har?

    JP
    Som vanlig fornuftig skrevet av deg Janpe(y)

    Mvh: Espen L
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.963
    Nå er det jo slik også at at visse vinylutgaver har bedre mastering enn digitale utgaver og vil låte bedre uansett nivå på anlegget. Og selvfølgelig finnes det eksempler på andre veien også - hvor digitalt er å foretrekke. Litt jobb å plukke ut hvilke da men... o_O
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Med ørene mine og så pass god DAC/ Streamer som jeg har så er en ting helt sikkert for min del! Noen mellom spiller lydmessig er totalt uaktuelt! Det har jeg hørt for mange «svake» vinylrigger til dessverre!

    Mvh: Espen L
    Det er etter min mening mye innen hifi hvor pris ikke henger særlig sammen med ytelse, men vinyl er dessverre ikke en av de tingene. Jeg har hatt noen mellomklasse spillere som har spilt meget bra, men likevel er det noe som mangler. Stort sett er det nedover i frekvens ting ikke er like bra, noe som resulterer i litt mindre romfølelse, litt blodfattig 2-d lyd liksom.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Du skal jo selvfølgelig ha en Acoustic Solid montert opp av vinylmeister Nlykke med tilhørende arm og My Sonic Lab Gold pick up!.
    Eller så må det bli Bergman Galder med Odin arm og My Sonic Lab Gold som monteres opp av Herr Ringvold fra NAT.
    Så snakker vi vel Allnic eller Thrax RIAA.
    Det er bare å spørre Espen om det er noe mer du lurer på ;)
    @Powerpoint - det er vesentlig kvalitetsforskjell på Acoustic Solid og Acoustic Signature, men det er fort gjort å blande... ;) (y)
     
    Sist redigert:

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Yamamoto Tsuyoshi har jeg nevnt tidligere i tråden at det er en av mine absolutt favoritt Jazz utgivelser.
    Både musikkmessig innspilling dynamikk osv... er av en annen verden enn det meste annet etter mine ører!
    Når jeg da kom over en Limited Edition 24k Gold CD på eBay så kunne jeg ikke motstå fristelsen selv om den kostet "Dynamitt" 😥
    Om det er noe hørbart bedre V/S den originale jeg har blir spennende.

    IMG_6632.jpg


    IMG_6637.jpg


    Jeg fyller opp glasset og spisser ørene 🥃

    IMG_6638.jpg


    Uansett hvordan det går:

    Image.png




    Mvh: Espen L
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Yamamoto Tsuyoshi har jeg nevnt tidligere i tråden at det er en av mine absolutt favoritt Jazz utgivelser.
    Både musikkmessig innspilling dynamikk osv... er av en annen verden enn det meste annet etter mine ører!
    Når jeg da kom over en Limited Edition 24k Gold CD på eBay så kunne jeg ikke motstå fristelsen selv om den kostet "Dynamitt" 😥
    Om det er noe hørbart bedre V/S den originale jeg har blir spennende.

    Vis vedlegget 667440

    Vis vedlegget 667441

    Jeg fyller opp glasset og spisser ørene 🥃

    Vis vedlegget 667442

    Uansett hvordan det går:

    Vis vedlegget 667443



    Mvh: Espen L
    16023396741266648390849268242287.jpg
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Det er vel ca. 30 år siden jeg hørte på vinylutgaven. Men nå er jeg iferd med å få liv i Thorens'en igjen, så da skal det nok sammenlignes. Jeg har minner om attakk og dynamikk i pianoet...
    Vinylen er (desverre ?) ikke orginalen fra '74, det er en reissue fra '77. Den skal ikke være remastered, kun trykket på nytt.
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Fin omtale av dine høyttalere i siste utgaven av TAS, Espen.
    Hvis du ikke har leste den, så anbefales det absolutt å få tak i et eksemplar.
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Fin omtale av dine høyttalere i siste utgaven av TAS, Espen.
    Hvis du ikke har leste den, så anbefales det absolutt å få tak i et eksemplar.
    Har lest testen EiK :) Gøy og lese testen spesielt når de for så ekstremt god omtale!
    Artig når det meste av det han beskriver om lyden nettopp er ting som jeg selv og de som har vært i stuen snakker om, mannen må ha gode ører ;)
    Kharma exquisite midi er den dyreste høyttaleren jeg har hatt i hus men er uten tvil den som har gitt og gir meg mest musikk glede ! Så denne gang har pris hengt sammen med lyd kvalitet etter mine ører.

    77D2357E-13D3-4090-A517-0BA5C5DAB982.jpeg


    Mvh: Espen L
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Også er de vakre samtidig som de har en litt røff og industriell look I mine øyne.. er vel kanskje bena som trigger den tanken hos meg. :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Sasne de der, ja. Minner meg om Marten Coltrane 3 utseendemessig (mine drømmehøyttalere). Men jeg må nok holde meg til billigere svensker grunnet prislappen. :p
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn