Esbjörn Svensson Trio e.s.t - viaticum og live in Berlin

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.291
Torget vurderinger
4
Etter en periode med svært mye klassisk og jazz fra "the golden ages" har jeg snublet over noe som virkelig har truffet meg meg midt i den musikalsek godfoten.
Etter å ha lest flere gode omtaler ble nyskjerrigheten så stor at jeg skaffet meg e.s.t sitt dobbetalbum, e.s.t viaticum og e.s.t live in Berlin.
Hadde fra omtalene ikke helt klart å descifferere nøyaktig hva slags jazz dette dreide seg om.

Skal ikke gjøre så store bestrebelser på å beskrive dette, men det er altså, i mine ører, moderne og melodiøs jazz som ikke krever så veldig stor jazztilvenning for å kunne nytes i fullt monn.

Musikalsk spektakulært, lydmessig så godt som det kan bli, en totalpakke som sitter som en skudd og som jeg vil anbefale på det varmeste!
Om noen kjenner denne gruppen og vil gi meg ytterligere anbefalinger på deres innspillinger setter jeg stor pris på det!

:)

olllie

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2006
Antall liker
772
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Hei, N,takk for sist!

EST er et band som virkelig har funnet en nisje jazz jungelen. Jeg har DVD`n Live in Stockholm, som er meget god. Spesiell kamerabruk også, forresten.
Jeg hørte EST på Kongsberg for mange år siden, da som et ettermiddags-kafe` -klubb-band. To år siden hørte jeg dem igjen i Roma, i en stor konsertsal. Og for en forskjell.
Hvis du ikke har dicografien, får du den her:

Seven days of Falling (2003)
Strange Place for Snow (2002)
Good Morning Susie Soho (2000)
From Gagarin`s Point of View (1999)
Winter inVenice (1997)
Plays Monk (1996)
Live `95 (1995)
When Everyone has Gone (1993)

Olllie

B

Back_Door

Gjest
Trio jazz på sitt aller beste! Jeg kan anbefale de 4 seneste innspillinger. De øvrige har jeg ikke hørt.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.291
Torget vurderinger
4
Hei Ollie, ser frem til å høre e.s.t hos deg når oppgraderingene er i boks!

Er de fire siste innspillingene i samme stil det jeg har (som sannsynligvis er et av de fire...?)

:)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har "Winter in Venice".
Rasket den med meg for 49,- på Platekompaniet for en tid tilbake.
Kom hjem, hørte på og neste dag tilbake for å se om de hadde flere fra EST til samme pris, det ble med den gitt....
Kanskje jeg bør få tak i mer fra dem.
Musikken er rimelig lett tilgjengelig stoff for de fleste og som det blir nevnt, er innspillingen teknisk meget bra.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.792
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Personlig synes jeg "Strange Place for Snow" er den beste - en veldig god "bli kjent med" e.s.t plate.

Topp Bunn