ers paper

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
heisann. jeg sliter litt med noe rfi støy som jeg tror kommer inn på terminalene på forsterkeren. jeg tenkte det kanskje kunne være en ide å surre litt anti emi/rfi støypapir ellerno rundt disse. men det spørs om jeg gidder å betale skjorta for "ekte" ers paper. vet noen om noen billigere versjoner? er dette noe som finnes til vanlig bruk og som ikke er lagd for hifi?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.550
Torget vurderinger
1
heisann. jeg sliter litt med noe rfi støy som jeg tror kommer inn på terminalene på forsterkeren...
Jeg antar du mener at støyen komme rinn på ubrukte innganger (?). Dersom det er tilfelle så kan du kjøpe en haug med billige løse phono/RCA-plugger, kortslutte signal og jord på disse og sette dem inn i de ubrukte inngangene (NB IKKE utganger). Jeg må si jeg stusser litt over at dette skal være et problem, men like vel ...

mvh
KJ

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Forslaget til KJ vil være en mye mer effektiv støyskjerming, dersom det virkelig ER inngangene som plukker opp støy. Såvidt jeg har skjønt, er ERS ikke tilgjengelig som noe "vanlig" produkt. Jeg synes det har noe for seg i cd-spilleren og DAC-er, og det koster da ikke all verdens...? Mener jeg betalte 200,- inkludert frakt for et ark fra Percy Audio, og det holder til en god del.

Hva bruker du forresten av kabler? Står anlegget på samme kurs som dimmer el.l?

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
høyttalerkabelterminalene tenkte jeg på. monoblokker dette. :)

anlegget er på samme kurs som en del annet, men jeg har skrudd av alt untatt monoblokker i hele stua og støyen forblir. jeg tror derfor nuforcene sender ut noe drit som kablene tar opp. støyen er uavhengig av volumet på preen når den er på.
strømmen er renset av shunyata og kjøres i lmc kabler så den skulle være ganske ren.

tror jeg handler et ark til cd og et ark til å teste rundt monoblokkene.. er ikke så dyrt :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.550
Torget vurderinger
1

anlegget er på samme kurs som en del annet, men jeg har skrudd av alt untatt monoblokker i hele stua og støyen forblir. jeg tror derfor nuforcene sender ut noe drit som kablene tar opp. støyen er uavhengig av volumet på preen når den er på.
strømmen er renset av shunyata og kjøres i lmc kabler så den skulle være ganske ren.

tror jeg handler et ark til cd og et ark til å teste rundt monoblokkene.. er ikke så dyrt :)
I så fall kan jeg være tilbøyelig til å tro at det er switchingen (både PSU og selve forsterker kretsen) internt i forsterkeren som forårsaker støy på inngangen. Jeg antar du benytter godt skjermede signalkabler, har du forresten mye rot i ormegården? Du kan alltids eksperimentere med noen ferittblokker montert på kabelaturet, men jeg kan lett forestille meg at det kan være nødvendig med kirurgiske inngrep for å få bukt med problemet (om det i det hele tatt lar seg reparere). Som alternativ til eksotiske materialler mot RFI kan du alltids vurdere kobberfolie eller tynne kobberplater, sikkert montert og med en god forbindelse til jord. Mot EMI kan mu-metall være mer effektivt, særlig ifm lave frekvenser (les nettfrekvensen).

mvh
KJ

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
alt er skjermet untatt høyttalerkablene og jeg tror også det er noe i switchingen som støyer.

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3

Okay! Jeg tror ikke ERS vil hjelpe så veldig, da skikkelig skjerming opp i frekvens krever en del, ikke minst tette koplinger.

Jeg hadde Styx på besøk her en gang med hans nuforce-monoblokker, og han hadde også hatt litt trøbbel med at disse er følsomme for støy. Dette er derfor den sterkeste kandidaten.

I første omgang foreslår jeg derfor å sende en PM til Styx og høre om han har noen tips, og samtidig en mail til produsenten.

PS! Nuforce-monoblokkene låt veldig bra i løpet av den korte seansen vi hadde med dem her, på tross av litt skarp øvre mellomtone og komprimering som hadde sine årsaker andre steder i kjeden. Heller ingen støyproblemer her på Sognsvann. :)

Edit: Bruk dog gjerne litt ERS i cd-spilleren, det har hatt en klar effekt de gangene jeg har prøvd det. Om du liker effekten eller ikke, kommer litt an på eksisterende klangbalanse i anlegget.

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
nuforcene låter helt knall så jeg lever helt fint med littegranne støy. det er ikke høyere enn at jeg må en 50 cm unna diskanten for å høre det i det hele tatt. men man kan jo prøve å fjerne selv den minste lille støy :)

Topp Bunn