Eros går på en snurr i 45 rpm

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.110
    Antall liker
    32.551
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    #13
    Larry & the Blue Notes - "The Night of The Phantom" (Tiris 101) (1965)


    Denne gjengen kom fra Fort Worth, Texas, og ga ut et knippe singler, under forskjellige navn(evariasjoner). Denne samt "In and Out" har garagerockelskere trykket til sitt bryst i titalls år. Intet mindre enn en klassiker, ikke minst etter at den ble udødeliggjort på volum 1 i Back From the Grave-serien. Texas, og ikke minst Fort Worth avstedkom mange bra band på den tiden, ikke minst takket være produsent og promotor Major Bill Smith (The Major). Norton Records har bl.a tre samleplater som dekker FW. Er å finne på Back From the Grave #1 og Fort Worth Teen Scene #2




    Men det stopper ikke helt der. Originalt ble den spilt inn med teksten "night of the Sadist" istedefor "Phantom". The Major mente det ble for drøy kost, og teksten gjort om. Den uutgitte versjonen ble senere gitt ut på Back From the Grave #4. Det finnes også en versjon hvor "Sadist" er dubbet over.

     
    Sist redigert:

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    #13
    Larry & the Blue Notes - "The Night of The Phantom" (Tiris 101) (1965)

    Men det stopper ikke helt der. Originalt ble den spilt inn med teksten "night of the Sadist" istedefor "Phantom". The Major mente det ble for drøy kost, og teksten gjort om.
    Husker Lust-O-Rama foretrakk "…Sadist" – ihvertfall "ute blant folk" :)… og lokalt har vel ihvertfall The Better Men Than You planket denne noen ganger.

    Den uutgitte versjonen ble senere gitt ut på Back From the Grave #4. Det finnes også en versjon hvor "Sadist" er dubbet over.
    …noe alá MC5's "Kick Out the Jams"; "motherfuckers" alt. "brothers and sisters", altså :)

    Ellers; fortsett å køle på med kjente og ukjente "nuggets"!

    mvh e
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Vokste opp med Lust-O-Rama ved siden av Cosmic Dropouts ++ , og en av mine beste kompiser drev Lust-fanklubben. ;)
    Mulig jeg har spurt før, har du noen tilknytning til The Better Men...?


    Forøvrig kommer denne tråden til å bli lang.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Det er så mye fint her at jeg ikke helt vet hvor jeg skal begynne. Denne tråden er det perfekte soundtrack til mitt forsøk på å drikke leiligheten min ryddig.
    Så langt fungerer det ikke helt som planlagt, men musikken er det ikke noe å si på !

    Veldig kjekt å få ting i en annen setting enn fra diverse samleplater, jeg blir ofte litt snøblind av slike og setter ikke alltid like stor pris på sangene som jeg burde.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    #14
    The Lollipop Shoppe - "You Must Be a Witch" (UNI 55050) (1968)


    Fred Cole, 63 år, The Lords, Deep Soul Cole, The Weeds, The Lollipop Shoppe, Zipper, King Bee, The Rats, Western Front, Dead Moon og nå Pierced Arrows. Trenger jeg si mer?
    Startet karrieren i Las Vegas rundt '64, strandet i Portland Oregon på turne med The Weeds, ble gift med kona Toody, og partner in crime i '67. Manageren til Weeds var også manageren til The Seeds, og de skiftet navn til Lollipop Shoppe, som ga ut en LP, "Just Colour", hvor denne singelen er tatt ifra. Resten er historie, Fred Cole er historie, en høyst levende sådan.
    Er å finne på Pebbles #8, We Have Come for Your Children, Turds on a Bum Ride, Baubles og Nuggets #12



     
    Sist redigert:

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.389
    Antall liker
    11.124
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Tusen takk! Hadde denne låta på en av mine mest spilte kassetter. Tatt opp fra radio. Fikk aldri med meg hvem som spilte - før nå. Kremlåt!
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Eros, her er du helt KONGE!
    Dette er smalt, annerledes, shitbra og fanger interesse.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    #15
    The Golliwogs - "Fight Fire" (Scorpio 405) (1966)


    Creedence Clearwater Revival kjenner dere, og her er forgjengeren, dvs. pre-CCR. Denne gjengen ga ut haugevis med singler av ymse art og kvalitet før hårveksten tok overhånd, og ble komplett southern swamp rock. Hvorvidt det er John eller broder Tom Fogerty som synger strides de lærde om. Uansett, mine ører syns låta er fet.
    Er å finne Scorpio Records Story og Nuggets 4CD-boxen som "alle" har. (overraskende lite kompet faktisk)



    Fight Fire

    Det som er verdt å få med seg er en cover av låta som kom noen måneder etter. Et sporadisk medlem på HFS har en hundsjelden pressing av denne på mørk purpurrød vinyl.
    Fra Pittsburgh, Fantastic Deejays.
     
    Sist redigert:

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    #16
    Neal Ford and The Fanatics - "Shame on You"(Hickory 1433) (1967)

    Noen ganger som Neal Ford, andre ganger som Fanatics. Fra Houston, TX, stort sett ganske lette poplåter, frem til denne, mer moody twilightspooky snakkelåta. Men bare vent, to år tidligere..........Likekvel, bra soundtrack for en natt til tirsdag.
    Er å finne på Garage Beat´66 #1 og Essential Pebbles #2 (begge kun på CD)





     
    Sist redigert:

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    #17
    Fanatics- "I Will Not Be Lonely" (Gina 111 (1965)


    Nok en Neal Ford, denne gangen bare under navnet Fanatics. Tøff sak, både låt og å få tak i. Er å finne på High in The Mid Sixties#13, Flashback#5, Acid Visions#2,




     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Milde Maria og heilage London ! De to siste koblet seg rett i ryggmargen :D
    45 rpm på blå resept !
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    #18
    The JuJus - "You Treat Me Bad" (Fenton 1004) (1965)


    To singler, to killere, dette er den første. Fra Grand Rapids, Michigan, en solid dose britiskinfluert teenbeat og klassisk garagerock. En av de mest markante delstatene innen sjangeren, og en svært ettertraktet label. Ikke for ingenting at det få få år siden kom en trippelboks med Fenton-materiale. Er å finne på Teenage Shutdown#2, Pebbles #1, Best of Pebbles#3 og Scream Loud!!! The Fenton Story.





    Flippen, en mer 50s orientert låt med erkeklassisk teenvokal.
     
    Sist redigert:

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    #19
    Continentals - "I´m Gone" (Gaylo Records 124) (1966)

    Nok et en snotty punkstomper fra Texas. "Ridin' around in my car all night, have no pretty baby by my side..." Damer og bil, hva ellers handler livet om? Sjekk tamburinbruken! Rimelig obskur sak dette også, kjent blant samlere og tilgjengelig på samleplater i mange år. Men en original??
    Er å finne på Texas Punk from the Sixties#2, Teenage Shutdown#4, Riot City!, Sixtie Archieves#2 (kun cd) og Come Back Bird, The Abilene Teens Scene ´64-´67




     
    Sist redigert:

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Stoppet opp her.
    Forrige arbeidsøkt var småtøff og kjentes i kroppen , trenger overskudd for å holde på. God avkobling noen dager, og deilig sydenstemning ikveld. Har fisket frem kameraten igjen og en boks svenskedrikke.

     
    Sist redigert:

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Bitter Lemon er bra, kjenner formelig sand mellom tærne, men den gang ei. Må benytte meg av de siste minuttene med kveldslys.
    Kameraten min G12 er klar med et knippe 7 tommers store barn.



    Kompaktkamera får funke, gir grei nok kvalitet. Er for lat til noe annet.
     
    Sist redigert:

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Holder i lange baner, Eros. Finfin tråd, forresten!
    takk skal du ha baluba. Hyggelig å se at du tar turen innom sentralen, må veldig gjerne gjøre mer av det. ;)

    Hektiske 14 dager med Sigridforsvinningen, 22 Juli-rapport og nå Mæland/Faremo/Stoltenberg's trekantdrama er en bremsekloss. Kommer blodig sterkt tilbake helt plutselig. En bunke labelshots er unnagjort, trenger bare et pusterom.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Stikker hodet innom og sjekker litt hva som skjer, men det er ikke alltid jeg skriver noe. Har ikke helt forlatt asylet, og kommer nok ikke til å gjøre det heller. Kanskje mer aktivitet etterhvert. Du får komme med dine nye innslag når du får tid. Vi venter tålmodig, men ikke for lenge. :)
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    #20
    The Bold - "Gonna Get Some" ( Cameo 430) (1966)


    Mest kjent pg.a The Fuzztones som har covret den i alle år. Fra Springfield, Massachusetts. Utover det vet jeg lite. Er å finne på "Songs We Taught the Fuzztones", Pebbles#9, Mindrocker#11, samt CDene Pebbles#1 + #11 og Garage Beat´66 #2



    Tuff!
     
    Sist redigert:

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    #21
    The Great Scots - "The Light Hurts My Eyes" (Triumph Records 67) (1967)


    Denne gjengen fra Nova Scotia, Canada, ga ut 5 singler (alle killers) under eget navn + 2 til. De flyttet ganske snart til østkysten av USA (New York?) og tok del i bølgen av British Invasion-band som var ganske populært på den tiden, med deltagelse på flere TV-shows. Som navnet skulle tilsi, var en viktig del av imaget tradisjonelle skotske kilter. Singlene til Great Scots er overraskende lite kompilert. Tror mest det har med at gutta fortsatt lever og spiller ved anledning den dag idag. To samleskiver på Beat Rocket/Sundazed - "Arrive!" og "The Great Lost Great Scots Album", beggge vel verdt å ha.



     
    Sist redigert:

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    #22
    Los Iberos - "Liar, Liar"


    Spansk coverversjon av Castaways´ kjente klassiker. Språket er ikke min sterkeste side, og som mye annet av spanskættede band er det vanskelig å komme opp med særlig info. Jeg liker´n ihvertfall, fin fin floorgroover.....



     
    Sist redigert:

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.110
    Antall liker
    32.551
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    #22
    Los Iberos - "Liar, Liar"


    Spansk coverversjon av Castaways´ kjente klassiker. Språket er ikke min sterkeste side, og som mye annet av spanskættede band er det vanskelig å komme opp med særlig info. Jeg liker´n ihvertfall, fin fin floorgroover.....
    Herlig låt og versjon.

    Et kjapt søk forteller at de var fra Malaga og at de tross enorm popularitet i hjemlandet, bare ga ut 9 singler og en LP. Årsaken til den sparsomme produksjonen var visstnok det at de var fast bestemt på å spille inn LP-en i England. Etter å ha vært en god stund i London klarte de nettopp det, LP-en kom i 1969 og var innspilt i den britiske hovedstad.
    (klarte ikke å la vær' å brife med spansken min:p).
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    aahh, takk for den united.
    LPen har jeg, mistenker de fleste singlene deres for å være "smådøve"
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.110
    Antall liker
    32.551
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Kjenner ikke særlig til dem, men du ville vel ikke kastet på dynga deres første singel?
    Regnet som en av Spanias 10 største 60-talls hit.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Fin den der. Husker jeg ikke feil så er det åpningskuttet på LPen.

    Spanjakkene hadde noen fine band på den tiden. En av mine spanske favoritter er Los Salvajes, som nok kommer til å bli presentert i tråden ved en senere anledning.
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Ahh

    The great scots ja. Har sansen for de. Fikk i oppgave å lage en playliste til et bryllup i fjor, der inkluderte eg jaggu en låt fra den gjengen der:


    Sjølve låta og koringa kan jo minne (vagt) om noe tidlig Beatles, men vokalen her er "et par hakk" råere enn ka både Paul og John kunne funnet på. Knallfet låt!

    Stå på Eros. Gromtråd!
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    #23
    The Talismen - "She Was Good" - (Julian J-105) (1966)

    Fra Washington, et av mange Pacific Northwest bands som virkelig leverte varene. Denne låta har "alt". Bra melodi, hooks og et klassisk skrik "the Gerry Roslie-way" gjør den til en uforglemmelig vinner. En splittsingel med et småtamt folkpop band på B-siden. Er å finne på High in the Mid Sixties #14 og Teenage Shutdown #3




    sjekk skriket rundt 1:05 Nice!
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    #24
    The Swinging Machine - "Do You Have to Ask" (S.P.Q.R 1001) (1966)


    Hver gang jeg spiller denne singelen med disse Virginia-gutta, tenker jeg, hvorfor ble de ikke større? Et av uttallige eksempler på låt/utgivelse som ikke står en meter tilbake for langt mer kjente artister. Masse input her inkludert fotos. Chas er en bra mann og gjør et godt arkeologisk arbeide. The Swinging Machine | garage hangover
    Er å finne på Alien Psychosis and Wild Things og What a Way to Die



     
    Sist redigert:

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    #25
    The Electras - "Dirty Ol´Man" (Scotty 6621) (1966)


    Minnesota band som ga ut 5 singler. Denne er den mest kjente ved siden låta "Action Woman". Sistnevnte ble knapt utgitt, likevel allment kjent og legendarisk, og er en av de mest sjeldne garagesinglene nå idag. Produsent og låtskriver Kendrick hadde også bandet The Litter i stallen, som også ga ut nevnte låt Action Woman. "Dirty Ol´Man" ble også utgitt under bandnavnet Twas Brillig. En fiks ide Kendrick hadde før de skulle lanseres på østkysten, det uten å informere bandet. Electras produksjon er behørig dokumentert, og går inn i historien som et av de mest kjente garagebandene, på tross av relativt få utgivelser. Er å finne på The Scotty Story.the best of Electras, Mayhem&Psychosis #1, Money Music og Litter-Rare Tracks.



    Dig that crude tune baby!!!
     
    Sist redigert:

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    #26
    The Legends - "I´ll Come again" (Fenton 2512) (1967)


    Nok engang Michigan og Fenton Records. Jagende koring og herlig farfisa gjør denne til nok et uforglemmelig øyeblikk i garagerockens historie.
    Er å finne på Back From the Grave #1, The Chosen Few #2, High in the Mid Sixties #5, Garage Kings og Scream Loud!!! The Fenton Story.




     
    Sist redigert:

    Dumbo45

    Medlem
    Ble medlem
    09.03.2011
    Innlegg
    18
    Antall liker
    12
    #24
    The Swinging Machine - "Do You Have to Ask" (S.P.Q.R 1001) (1966)


    Hver gang jeg spiller denne singelen med disse Virginia-gutta, tenker jeg, hvorfor ble de ikke større?
    Vokalfar døde desverre ikke lenge etter singelen kom ut, antakelig derfor.

    Flott tråd!

    (har forresten mistet alle tlf nr mine, inkl. ditt!)
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    #24
    The Swinging Machine - "Do You Have to Ask" (S.P.Q.R 1001) (1966)


    Hver gang jeg spiller denne singelen med disse Virginia-gutta, tenker jeg, hvorfor ble de ikke større?
    Vokalfar døde desverre ikke lenge etter singelen kom ut, antakelig derfor.

    Flott tråd!

    (har forresten mistet alle tlf nr mine, inkl. ditt!)
    Jepp, overdose var det vel.

    Takk skal du ha, noe må jo singlene kunne brukes til, og så er det over tid en fin anledning til å registrere hver enkelt med et bilde. (=evighetstråd)

    alt for lenge siden, og det må vi gjøre noe med snart. Den fraværende sommeren har flydd avgårde, ikke vet jeg hvor den ble av. Tredje siste vakt på jobben, før 38 dager skal brukes til noe heeeeeelt annet. :cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn