Erlands vei mot HD-basert lyd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du absolutt skal gå eple veien så er det en del god info her http://www.computeraudiophile.com/taxonomy_menu/2/11

Men det blir jo nødvendigvis ikke så mye billigere en Sonos til ca 7 lapper i og med at du klarer deg med en billiger NAS.
    Skal du kjøre NAS med itunes installert så koster bare NAS'en dette.

Med Sonos så kan du kjøre Mybook'en din rett i boksen og du er oppe og går.
    Hvis det er ønskelig så kan du bruke iPod touch som remote til Sonos også ;D http://www.cliqklabs.com/sonosweb/

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Da tenker jeg det må bli en slik Cullen-modifisert Sonos med iPod toch som kontrollenhet.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.961
    stejorge skrev:
    Dette medfører vel ikke riktighet med World Edition?

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    noruego skrev:
    stejorge skrev:
    OK, så drit i MyBooken om den er den begrensende faktor....det er greit å ha en lagringsplass til annen data også!

Kan noen i det heletatt sette sammen en kjede av komponenter som alle her er enige om vil virke uten at en PC/Mac står å surrer i bakgrunn.

Så langt virker det som den enes løsnning slås i hjel av nestemann......

Uansett...jeg kjenner en som har fått et slik oppsett til å virke med Sonos, så jeg kan kopiere hans installasjon.....

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.961
    Erland skrev:
    noruego skrev:
    stejorge skrev:
    OK, så drit i MyBooken om den er den begrensende faktor....det er greit å ha en lagringsplass til annen data også!

Kan noen i det heletatt sette sammen en kjede av komponenter som alle her er enige om vil virke uten at en PC/Mac står å surrer i bakgrunn.

Så langt virker det som den enes løsnning slås i hjel av nestemann......

Uansett...jeg kjenneren som har fått et slik oppsett til å virke med Sonos, så jeg kan kopiere hans installasjon.....
    Etter å ha brukt et halvår på å sondere ulike løsninger, og med marginalt mer datatålmodighet enn hva du synes å legge for dagen, så kan jeg ikke annet enn å helhjertet anbefale Netgear ReadyNAS DUO. Den kommer ferdiginnstallert med klienter for Squeezebox, Sonos, PS3, XBox 360, iTunes osv. Selv for komplette nybegynnere tar det ikke så mange minuttene og sette denne opp for streaming av musikk (samt annen multimedia som filmer og foto).

Det var heller ikke noen sak å tildele min samboer aksess til eget område på NASen hvor hun tar backup av laptopen sin over det tråløse nettet, og det var stort sett bare å plugge inn en printer på en av USB inngangene, og vips, så hadde vi en nettverksskriver satt opp!! Som ikke dette skulle være nok kommer den også med Bit Torrent programvare innstallert, og med programvare som gjør at du enkelt kan gi dem du måtte ønske, verden over, aksess til å bildealbum du har liggende på NASen over internett. Bortsett fra under oppstart, som vel tar ett minutt eller så, så arbeider ReadyNAS Duo så stille at jeg helt klart hadde overlevd om den også hadde stått i stuen.

Selvom det meste har gått helt smertefritt for egen del hva gjelder oppsettet, så har jeg de gangene jeg har vært i stuss umiddelbart fått hjelp på ReadyNAS sitt brukerforum.

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Sonos kan kobles opp mot hvilken som helst NAS, da den ikke er avhengig av noen software installert.Her ligger all software i Sonos boksen
    SB kan kobles opp mot en NAS, men en trenger da en NAS som en kan installere Slimserver på, disse NAS'ene er ofte en del dyrere.Samt at de har en tendenes til å gå ganske tregt ved større bibliotek.Qnap og Readynas er to NAS som ihvertfall skal fungere med slimserver, men disse koster da en pen slump penger

Kjenner ikke MyBook World edition, men hvis dette er en NAS så skulle det ikke være noe i veien for å kjøre den rett i Sonos'en.

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    298
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Nei, her er det like mange løsninger som meninger Erland. :eek:
    Ikke bare bare skjønner jeg, selv om dere datafriker måtte mene annet.
    Tror du blir litt oppgitt av det hele, selv om jeg ikke tviler på at du får til ett eller annet som virker slik du vil til slutt.
    For meg som hater data så synes det åpenbart enklest og best og holde seg til vinyl og cd. 8)
    Lykke til videre!! ;D ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
    BHO skrev:
    For meg som hater data så synes det åpenbart enklest og best og holde seg til vinyl og cd. 8)
    Lykke til videre!! ;D ;D
    Vinyl .. enkelt?

Føst må man ha en mekanisk komplisert spiller og dyrt stabiliserende underlag
    Så må man ha enda mer komplisete og dyre armer, helst flere på samme spiller. Og pickupper enten MC eller MM avhengig av hva forsterkeren ikke støtter lenger slik at du må ha en ekstern RIAA, gjerne en dyr en med rør (og horn), og kullfiberbøster, stifter, platevaskere, lagerom til platene osv samt egen verktøykasse til alle instillinger, reservedeler som belter, matter, ekstra pickuper slik at man kan variere litt, møbelpuss.. and the list goes on.

Nei.. takke meg til en Harddisk og en SB :)

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    298
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Du får sitte der å fikle med data`n din for min del. 8)
    Du får helt greie vinylsnurrere ferdig oppsatt til en helt akseptabel sum uten masse dill dall, som lydmessig danker ut mange (eller kanskje de fleste ::)) digitalavspillere big time. :p
    Men seff.....om du aldri slår deg til ro så finnes det ikke grenser innen vinyl heller......trur eg. ;)
    Jeg registrerer jo at HD-basert avspilling/lagring er jævla enkelt og greit i denna tråden. ;D ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
    HD basert avspilling kan være litt knotete å sette opp, men når det er oppe og går er det ingenting som er enklere og mer behagelig i bruk. En fjenkontroll i hånden og du har hele samlingen din et par snurr og en trykk unna.

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    298
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Gjestemedlem skrev:
    HD basert avspilling kan være litt knotete å sette opp,
    Det er vel veldig tydelig vist i denna tråden, ikke minst pga. alle de forskjellige alternativer som vistnok er ufattelig bra iht. hver enkelt som åpenbart har sin egen erfaring og menig om temaet. ::)

K

KindOfBlue

Gjest
    BHO skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Det er vel veldig tydelig vist i denna tråden, ikke minst pga. alle de forskjellige alternativer som vistnok er ufattelig bra iht. hver enkelt som åpenbart har sin egen erfaring og menig om temaet. ::)
    I motsetning fra vinyl, mener du? ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
    HD og Vinyl er vel egentlig en veldig grei kombinasjon å ha i hus.

Det som er vel verdt å hoppe bukk over er dedikerte avspillere for digitale plastmedia som snurrer rundt (CD, DVD, Minidisc, DVD-A, SACD, BD etc.) Her kan man med fordel lagre alt samlet på en server og bruke en nettverksavspiler.

Tenk hvilken mediaserver man kan få satt opp for 50.000kr - noe som veldig mange her inne ikke har noe problemer med å bruke på en god CDspiller.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.496
    Torget vurderinger
    13
    BHO skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    r

Som med alt annet krever også dette at en bruker litt tid på å sette seg inn i det, når en for oppsettet til å fungere så er de fleste så fornøyd med dette at de aldri kunne tenke seg å gå tilbake til gammel løsning, det viser seg i alle trådene her.-(inkl.meg selv 8))
    Mulig vi ikke er enige om hvilken løsning som er den beste for å få avspilt musikken som er lagret på disk men felles for oss alle er vel at vi er svært fornøyd med at den er der. ;D

MVH Johnny

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.961
    BHO skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Det er slett ikke så vanskelig som det kan synes.

Hvis du har:

- en datamaskin
    - en trådløs router
    - datakunnskaper nok til å synse på HFS (og dermed også tilgang til internett)
    - mer enn en bunke CDer

Og du ikke ønsker:

- å være avhengig av å måtte ha en datamaskin påslått for å ha tilgang til musikken
    - å plundre med oppsett av programvare, innstillinger og justeringer

= så kjøper du en NAS konstruert for dette formål. Netgear ReadyNAS DUO, som jeg nevnte ovenfor er glimrende for dette/vårt formål, og det er ikke helt uten grunn at også Linn har valgt ReadyNAS som samarbeidspartner. DUO kommer ferdi innstallert med alt du trenger for å lagre og sende/streame den musikken du har lagret. Prisen på denne avhenger av hvor stor lagringskapasitet du ønsker (koster vel fra rundt 3K og oppover), men det er ikke noe vanskeligere eller tar lengre tid å utvide lagringskapasiteten med en større harddisk enn det er å smukke en grandis i ovnen. Seriøst.

Med en NAS, som ReadyNAS DUO på plass, så gjenstår det bare å bestemme seg for hvordan du ønsker å avspille musikken via stereoanlegget, og hvilken brukervennlighet du ønsker hva gjelder å utforske samlingen på NASen. Her har du vel tre hovedalternativ:

HiFi og multimedia
    1) Multimediaavspiller koblet til TV. Om du har en TV stående sammen med anlegget, så kan du bruke spillkonsoller som Playstation 3 eller XBox 360, som gir deg mulighet til å browse gjennom musikksamlingen din med et enkelt og greit brukergrensesnitt på TVen. Det finnes også flere gode dedikerte multimediaavspillere, som Netgears EVA8000. Med et slikt oppsett kan du naturligvis også spille av hjemmevideoer, bildealbum, YouTube, nettradio og det meste annet av hva du har lagret på disk, eller som du streamer rett fra nettet.

HiFi
    2) Siden TV ikke er tilkoblet, så må du her velge mellom enten å navigere via displayet på enheten du kobler mellom NAS og anlegg (som for eksempel Squeezebox Classic), eller du må skaffe en hånd/fjernkontrollenhet i tillegg. Den rimeligste måten om du allerede har en laptop du kan sitte med i lyttestolen er å kjøpe en Apple Airport Express til noen hundrelapper. På denne måte kan du navigere gjennom både samling på NAS og internett (feks snoke innom AllMusic.com og HFS) mens du spiller musikk. Alternativt kan skaffe en kombinasjonspakke som inneholder både mediaavspiller og fjernkontroll, som SONOS eller Logitech Duet, eller bruke programvare på en iTouch eller iPhone for å navigere og kontrollere musikken du vil avspille.

Oriel

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2004
    Antall liker
    187
    Torget vurderinger
    7
    Ikke for å kuppe tråden din Erland, mine spørsmål er i samme gaten som dine, så da håper at de med ReadyNAS og Sonos kan hjelpe litt. :)

Etter å ha sondert litt og lest i denne tråden har jeg landet på følgende;

ReadyNAS Duo 750GB(evt 1000 hvis ikke 750 blir tilgjengelig snart)
    Sonos ZP 90 med CR100 controller.

Så kommer spørsmålene;

1. Støyer NAS så mye at den ikke kan stå i lytterommet?
    Hvis ikke, så trenger jeg nok ikke trådløst nettverk.
    2. Har dere en ekstra disk, sånn at den kjører i RAID1?
    3. Hvilket format bør jeg satse på? Flac?
    4. Hvor god er dacen i Sonos? Er den bra nok, eller bør jeg satse på noen bedre som feks Stello DA220 etterhvert?

Håper at noen kan hjelpe meg med disse spørsmålene.

Mvh

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    1) Kjenner selvfølgelig ikke alle NASer, men de jeg har erfaring med støyer på likt nivå som drivverket i en CD-spiller, altså ingen problem å ha i stua. Noen har også en dvalefunksjon slik at den blir totalt lydløs om den har stått inaktiv i feks 10 min.

2) Når det gjelder backup synes jeg at jeg har best kontroll med jevnlig, manuell backup på ekstern disk som ikke oppbevares i samme hus. En mulighet her er jo å aliere seg med en kompis slik at dere har backup av hverandres musikkbibliotek.... En klassisk vinn-vinn-situasjon...;)

3) Mange muligheter, men en meget enkel løsning er iTunes og AIFF (ukomprimert, 1 CD = ca 600 MB) eller Apple Lossless (komprimert, men pakkes ut i realtime slik at kvaliteten er på topp. 1 CD = ca 400 MB). Dette gir enkel ripping og organisering, men her har brukerne ulike preferanser der enkelte foretrekker andre løsninger. Apple Lossless er også Apple sitt format, noe som gjør at enkelte frykter at formatet kan "låses" slik at man mister råderetten over eget bibliotek. Denne frykten mener jeg er sterkt overdrevet da man kan konvertere dette filformatet både i iTunes og via et utall andre programmer.

4) Jeg har faktisk aldri hørt DACen, men trolig bør man satse på en ekstern DAC. Som drivverk er Sonos aldeles utmerket og spiller fantastisk i et anlegg til flere 100 k... :)

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.961
    Oriel skrev:
    Ikke for å kuppe tråden din Erland, mine spørsmål er i samme gaten som dine, så da håper at de med ReadyNAS og Sonos kan hjelpe litt. :)

Etter å ha sondert litt og lest i denne tråden har jeg landet på følgende;

ReadyNAS Duo 750GB(evt 1000 hvis ikke 750 blir tilgjengelig snart)
    Sonos ZP 90 med CR100 controller.

Så kommer spørsmålene;

1. Støyer NAS så mye at den ikke kan stå i lytterommet?
    Hvis ikke, så trenger jeg nok ikke trådløst nettverk.
    2. Har dere en ekstra disk, sånn at den kjører i RAID1?
    3. Hvilket format bør jeg satse på? Flac?
    4. Hvor god er dacen i Sonos? Er den bra nok, eller bør jeg satse på noen bedre som feks Stello DA220 etterhvert?

Håper at noen kan hjelpe meg med disse spørsmålene.

Mvh
    1. Duo lager så lite støy at det ikke er noe problem å ha den i lytterommet. Den "bruser" litt under oppstart, men det er det. I en normal stue med anlegget slått på vil jeg tro de færreste vil være i stand til å høre at Duoen er på.

2. Ja, jeg vil så definitivt anbefale at du kjører med to disker, og i X-RAID, som er Netgears patenterte maskinvareaksellererte RAID, om jeg har forstått det rett. ReadyNAS DUO har i tillegg glimrende løsninger for ekstern backup. Jeg har en WD 500GB Passport som jeg kobler til USB inngangen i fronten på Duoen for sikkerhetskopi. Denne oppbevarer jeg ellers på kontoret/jobben. ReadyNASen har i tillegg løsninger som gjør at du kan sikkerhetskopiere over internett, men jeg har ikke utforsket dette ennå.

3. Hvilket lossless format du bør velge avhenger vel mest av hvilken programvare og eventuelt andre periferienheter du ønsker å benytte. Selv bruker jeg Apple Lossless da jeg bruker iTunes, og nødig vil skilles fra min 160GB iPod. Om du ikke har iPod/iPhone, så vil vel de fleste anbefale FLAC da det er åpent, og med et stadig større tilbud av hirez FLAC-filer tilgjengelig for nedlasting.

4. Kan ikke uttale meg spesifikt om kvaliteten på DACen i Sonos, men jeg vil tippe at den vel er som DACen i en tilsvarende priset CD spiller. (?)

Oriel

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2004
    Antall liker
    187
    Torget vurderinger
    7
    Tusen takk for hjelp begge to! :D

Apple lossless og Itunes er jeg skeptisk til, men den diskusjonen tar vi ikke her. ;)

Regner med at det blir flac på meg.

Mvh

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    BHO skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Trenger ikke gjøre det vanskeligere enn noe av det enkleste.

PÅ dette bildet er alt du trenger, dersom du har en dac/cdspiller med optisk inn.
    Selvfølgelig må en jo ha en pc/mac (og iTunes), noe jeg regner med at alle som beveger seg her inne på HFS allerede har ;)

En optisk kabel med minijack optisk i ene enden og normal/standard i den andre.

Her er et eksempel på et kabelsett en kabel optisk som nevnte + en kabel minijack til rca, det går nemlig an å bruke Airport Express også analogt inn i preamp da den har en egen innebygd dac som ikke holder mål for de litt kresne men dog (kjøkken radio,soverom o.s.v.)
    Koster 39 $ for dette kombisettet. Det er den på bildet mitt dette dreier seg om, som er optisk.

Så er det selve Airport Express som koster 790.- Ligger inni kabelen på bildet mitt.

Så er det f.eks. en ipodTouch eller alternativt iPhone, jeg har valgt Touch fordi jeg liker å skille mellom mobiltelefon og annet og mobil har jeg gjennom jobb.
    Den siste og minste koster vel ca 1890.- 8GB OG den kan brukes til svært mye annet.
    Den ligger til venstre på bildet over med albumsbilde på hva jeg spilte da bildet ble knipset, et trykk på albummet og det går ned til lite vindu oppe til høyre og sporene vises i stedet.

Nederst ser du skyvevolumet, som ihvert fall er kjekt og raskt i forhold til min noe trege på linestage.
    Har da i tankene hurtig ned ved telefon o.l.

Har man eller kjøper seg en minimac f.eks., så er vel resten plug and go, foruten ripping av cder da og selvfølgelig iTunes ;)

Når jeg kommer hjem med ny cd, så er det eneste jeg gjør å åpne cdskuffen, resten gå av seg sjøl, et pling skuffen kommer ut og blir deretter lagt i sitt etui.
    Nå ligger det inne div. data samt i de fleste tilfeller (på ikke alt for sær musikk) også albumsbilde.
    Ved siste iTunes så kan f.eks skjermen se slik ut (og da på en 17 " skjerm)

Jeg er ikke flink med data (problemer) og er glad for at jeg har havnet i Macverdenen, kan likevel rote meg bort i blant, men stort sett har det gått så nært som smertefritt for meg og det jeg bruker min mac til i ove 8 år nå.
    Dette er stort sett plug and go hele veien og det virker og det funker veldig fint også lydmessig dersom optisk og god dac.

AE stikkes i veggkontakten, veldig enkelt og først bør vel den optiske kabelen settes i AE, så den andre enden (standard optisk spdif) inn i en god dac (velg sjøl) begynn og spill musikk, gjerne fra pc/mac alternativt via nevnte fjernkontroll eller andre alternative fjernkontroller, men den nevnte er genial.

Vanskeligere enn dette trenger det ikke å være ikke dyrere heller, under tusenlappen for AE og optisk kabel.
    men det er vel her enkelte ikke tror det kan være bra nok lenger.
    Så ca. 1880.- for en Touch som må være en svært oppegånde fjernkontroll, mange tror nok ikke før de har sett,prøvd og forstått den hvor elegant dette systemet er.

Et bitte lite tankekors, Touchen bruker strøm og det kan nok være lurt å slå den av (standby) mens en lytter og det tar ikke lange tiden å få den på igjen, et trykk og et skyv så er du der.

Mvh.KW

Edit: Siden det er nevnt over her at Sonos fungerte bra i et anlegg til 100k, så kan jeg jo nevne at jeg daglig bruker det ovenevnte trådløse i et anlegg til over 400K, dog med den forskjell at jeg har kostet på meg en van den Hul Octocoupler mkII (optisk kabel) i stedet for den avbildede for den gode (og trygge ) selvfølelsen sin skyld, såkalt feelgood faktor, den kostet hele 700.- ;)

Vedlegg

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    Meget bra oppsumering KW. At de fleste allerede har en PC/Mac stående er nettopp det som gjør det så enkelt med Apple sin løsning. Om man skal sette opp systemet helt fra bunnen av er kanskje de andre løsningene like greie.

Sonos fungerer meget godt til et anlegg til flere 100 k (det er ikke mitt)... ;) Jeg har ingen grunn til å tvile (hverken teknisk/logisk eller erfaringsmessig) på at det skulle være noen som helst forskjell på lydkvaliteten på verken Apple, Sonos, Transporter, SB eller andre nettverksspillere.

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1

trombo

Medlem
    Ble medlem
    28.05.2005
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    2
    Etter aa ha lest denne traaden fikk jeg lyst til aa dele mine positive erfaringer med harddisk avspilling. Jeg vil understreke at jeg ikke har noen slags oekonomiske interesser I dette, jeg er bare en fornoeyd kunde som oensker aa formidle opplysninger om et produkt som jeg er veldig fornoeyd med.
    Dan hos db-system oppdaget tidlig potensialet med hardiskbasert avspilling via Airport Express.
    I foelge ham gav det en letthet og flyt I musikken som kan sammenlignes med vinylavspillig, men han la merke til at det femdeles manglet noe (en liten “matthet” I lyden, som imidlertid ikke noedvendigvis var iboende I konseptet) , mao et forbedringspotensiale.
    Neste skritt var aa dissekere en Airport Express.
    Dette var starten paa en serie nettverksavspillere som bestaar av en aapnet Airport Express sammen med andre komponenter I et dertil egnet kabinett.
    Siste versjon heter ZardoZ og ser slik ut:

Innvendig ser toppmodellen slik ut (jo, det er en Airport Express inni der):

Essensen i oppbyggingen av disse nettverksavspillerene er:
    - kjernen er en Airport Express
    - signaler (digitale, analoge) hentes ut fra repektive steder inn i Airporten
    - noen unoedvendige funksjoner i Airporten “bypasses”
    - en veldig god klokke bygges inn
    - en audiofil stroemforsyning legges til (flere versjoner av denne, med stigende pris)
    - mulighet for ekstern klokking (svitsj mellom intern og ekstern klokke)
    - digitale og analoge utganger (rca, balansert I opsjon)
    - internkabling I soelv med silke/bomull isolasjon

ZardoZ’en har blitt en stor suksess for de som selger den, mer detaljer om den finnes her:
    http://www.db-system.fr/bd_system/Aiport_Express_modifiee_-_WiFi.html
    Desverre saa er websiden paa fransk men bilder og noen tekniske beskrivelser er jo forstaaelige ogsaa for dem som ikke behersker det spraaket. Foroevrig saa snakker Dan godt engelsk om noen skulle oenske aa ringe ham.

Selv var jeg skeptisk til aa begynne med harddiskbasert avspilling. Trodde ikke saerlig paa lydforbedring I forhold til CD og dessuten likte jeg aa ha et cd cover I haanden og putte platen I spilleren, det med datamaskiner og ripping stod for meg som litt nerdete og ikke noe som jeg assosierte med gode musikkopplevelser.
    Men en kompis insisterte saapass at jeg broet sammen og gikk til anskaffelse av en ZardoZ Project Ultimo, og det har jeg ikke angret et sekund paa. Fengslende fra foerste lytt. Sammenligning med samme CD avspilt paa min Krell DVD Showcase levner ingen tvil: den siste lyder forknytt og gnaalete I forhold til ZardoZ’en.

Mitt oppsett:
    Digitalutgangen paa ZardoZ’en er koblet til min modifiserte Tact 2.2XP preamp/romkorreksjonsenhet med ekstern stroemforskyning (et must). Derfra gaar signalet for hovedhoeytalerne (Duelund) til en modifisert Tact 2150X forsterker (bl.a. en modifikasjon som gir en triode-aktig lyd ved bytte av noen kondensatorer til de “riktige”). Bassen gaar til en Tact 2150 (ogsaa modifisert) som driver mine Monacor Raptor 12” baserte subber. Avspiller (ZardoZ) og begge forsterkerne samt pre-ampen klokkes av en felles ekstern klokke, og anlegget fores med stroem gjennom en PS Audio PPP.

Vedlegg

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Angående ZardoZ!
    Leste innlegget med stor interesse og nysgjerrighet.
    Tenkte her har vi noe som kan gjøre lyden enda bedre og pent kabinett var det også :D

Etter nærmere ettertanke så begynte jeg å lure på hva og hvorfor?

Det er fastslått at Airport er bittransparant og så lenge den er det og sender riktige data videre til dac, så lurer jeg på hva denne kan bidra med i positiv retning.

Jeg fant ikke helt ut om det er en egen innebygd dac, som da eventuelt med stor sannsynlighet vil være bedre enn den innebygde i AE.

Dette er jo for de fleste ikke alt for interessant i så fall siden de fleste vel vi l bruke en egen dac de finner formålstjenlig.

Det neste jeg da hadde i tankene var dette med clocking og her kan det muligens ligge noe?

Så leser jeg om en god strømforsyning og tenkte at også det kunne være et gode ::)
    Men, siden den er bittransparent? så er den vel nettopp det uavhengig av eventuell bedre strømforsyning?

Så finner jeg ikke helt ut av hvorvidt det er optisk utgang, som originalt på AE, men derimot analog?
    Betyr det siste at det er en forbedret egen dac inne her?
    Spdif elektrisk derimot er det jo så her skiller den seg fra original AE.

Noen må gjerne fortelle meg hvorfor denne skulle være noe å satse på? ;)
    Da sett opp i mot at en selv kan velge dac ved AE aleine.

Mvh.KW

Edit: Ikke bittransparent jeg mener, mener bitperfect/accurate

U

utgatt19288

Gjest
    KW skrev:
    Angående ZardoZ!
    Leste innlegget med stor interesse og nysgjerrighet.
    Tenkte her har vi noe som kan gjøre lyden enda bedre og pent kabinett var det også :D

Etter nærmere ettertanke så begynte jeg å lure på hva og hvorfor?

Det er fastslått at Airport er bittransparant og så lenge den er det og sender riktige data videre til dac, så lurer jeg på hva denne kan bidra med i positiv retning.

Jeg fant ikke helt ut om det er en egen innebygd dac, som da eventuelt med stor sannsynlighet vil være bedre enn den innebygde i AE.

Dette er jo for de fleste ikke alt for interessant i så fall siden de fleste vel vi l bruke en egen dac de finner formålstjenlig.

Det neste jeg da hadde i tankene var dette med clocking og her kan det muligens ligge noe?

Så leser jeg om en god strømforsyning og tenkte at også det kunne være et gode ::)
    Men, siden den er bittransparent? så er den vel nettopp det uavhengig av eventuell bedre strømforsyning?

Så finner jeg ikke helt ut av hvorvidt det er optisk utgang, som originalt på AE, men derimot analog?
    Betyr det siste at det er en forbedret egen dac inne her?
    Spdif elektrisk derimot er det jo så her skiller den seg fra original AE.

Noen må gjerne fortelle meg hvorfor denne skulle være noe å satse på? ;)
    Da sett opp i mot at en selv kan velge dac ved AE aleine.

Mvh.KW
    Fin tråd om bruk av AE - men ordet "bittransparent" var nytt og litt morsomt (seriøst ment). Er selv fersk bruker av nettverksbasert avspilling og valget for de fleste står vel mellom open source ala Slimdevices og Apple.

Selv falt jeg ned på SB utelukkende fordi JA hadde testet SPDIF utgangen fra AE og SB og fant ut at SB låt bedre. Men bruker grensesnitt, "gadets" samt hensyn til øvrige familie gjør at jeg fremdeles vurderer Apple.

At noe er "bit-transparent" tviler jeg sterkt på. Men det viktigste er jo at man er fornøyd med de valg man har tatt!

K

KindOfBlue

Gjest
    Har du link til denne sammenligningen fra JA, for den kjenner jeg ikke til, og jeg abonnerer på Stereophile.

Bit-transparent er bit-transparent, for å si det slik.
    Også verdt å huske at anmeldelsen er over tre år gammel, AE er blitt forbedret, spesielt når det gjelder signalbuffer og overføringshastighet, men selv med mine eldre AE-enheter fungerer det helt fint.
    http://www.stereophile.com/budgetcomponents/505apple/

Vedlegg

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Baard skrev:
    Men bruker grensesnitt, "gadets" samt hensyn til øvrige familie gjør at jeg fremdeles vurderer Apple.
    Nettopp derfor kommer jeg til å gå for en modda Sonos z90 med iPod touch som remote. Er ganske sikker på at dette blir "knakende go'e greier"!

Skulle det vise seg at dette med å kontrollere Sonosen med iPod ikke fungerer helt etter hensikten, kan jeg fint leve med Sonos-kontrollen også.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Sorry :-[ bitperfekt er vel det rette ordet ;D
    Mvh.KW

K

KindOfBlue

Gjest
    Forstår ikke helt grunnen for å velge Sonos over en Mac mini/AE løsning? Spesielt om du skal styre dette med en iPod Touch - ekstremt god stabilitet i integrerte Apple-løsninger nå - etter siste update i min Infrant ReadyNAS+ kjører det hele vidunderlig vha Apple File Protocol (afp) men øyeblikkelig kontroll og tilbakemelding gjennom i alt 5 enheter gjennom leiligheten.
    Er dypt imponert.

Og spesielt begeistret over at jeg kan justere bitrate/wordlength vha VNC, slik at jeg kan stille om fra Redbook til høyoppløsnings uten å behøve å gå inn i rommet der Mac minien står.

===

bit-transparent går helt fint - det beskriver om signalbanen lar informasjonen gå gjennom upåvirket, altså at den er transparent.

bit transparent telecom definition
    Referring to a network component that simply acts upon bits, with no knowledge of, or concern for, the higher level content.

bit-perfect

"Bitperfect" / "bit-exact" explained
    What is "bitperfect", and what do I have to do for bitperfect playback?

An important indicator for the quality of a soundcard's SPDIF port is the capability of so called "bitperfect playback" - this term coins the ability to directly send sound data to the SPDIF port without having any loss or degradation (unlike analog ports). If I'd play some wave file while recording the output of the SPDIF port with another soundcard, and if I'd then synchronize and compare both files bit by bit and there wouldn't be any differences, then both soundcards are bitperfect. There are, however, easier ways to test this capability, which will be subject of another article.

Most consumer grade soundcards aren't bitperfect by design: some sound hardware may be limited to only one sample rate to the effect that sound processing is mandatory (sample rate conversion in this case), in other soundcards' drivers there are annoying "features" which can't be fully disabled (e.g. karaoke, fake 3D sound). The latter applies to the C-Media based soundcards: while the hardware is fully capable of bitperfect playback at a multitude of sample rates, all versions of the official driver process the sound. Some versions even cripple the sample size of the sound data from regular 16 bit down to 14 bit which results in a hefty loss of dynamic range (roughly estimated from 96dB/16 bit to 84dB/14 bit).

In the professional grade market, customers expect their soundcards to be bitperfect for obvious reasons, and the drivers are specifically developed for this. These soundcards often come laden with other features which are pretty much useless in a regular home theater/HiFi environment (e.g. multitrack recording). Moreover, they're manufactured in much smaller volume than consumer grade soundcards, hence their pricetag is usually tenfold or even more of what a regular consumer soundcard costs.

So in essence, in the past there have been only two options for the audiophile user: either accept the deterioration of sound quality induced by the driver's processing, or bite the bullet and buy an expensive professional grade soundcard. Not anymore: after reading the specs of a C-Media chip, I decided to write my own driver from scratch which completely avoids processing. It is compatible to C-Media based soundcards which are widely available for a mere 20 US$/€. The result is a slim and sleek driver which runs on all major Windows operating systems. It supports bitperfect playback for 16 bit sound streams at sample rates of 44.1kHz, 48kHz, 88.2kHz and 96kHz - this effectively covers almost all music on CDs and subsequent formats as well as audio from DVDs on sale today.

On the software side, there are some more obstacles: in order to play multiple sounds simultaneously, a so called "kmixer" / "kernel audio mixer" (XP, 2000) respectively "audio service" (Vista) which is part of the sound subsystem of Windows mixes them together and adjusts the volume of the resulting stream. Contrary to popular belief, the kmixer of Windows 2000 and XP doesn't modify the sound and is thus bitperfect if these four conditions are met:

The PCM/wave volume slider of the mixer (sndvol32.exe) must be at its maximum. Some start-up applications modify the volume slider (e.g. hardware monitoring tools from Asus).
    The player must be compiled for the same architecture that the OS was compiled for - e.g. 32 bit player on 32 bit OS, 64 bit player on 64 bit OS. This is the case for the vast majority of installations because the 64 bit version of Windows XP isn't very commonly used.
    Applications other than the player mustn't play sounds, otherwise the two output streams will be potentially sample rate converted and mixed by the kmixer.
    Applications which are using the soundcard for recording have to use the same sample rate as concurrently running applications which are playing sounds - the hardware uses only one clock generator and hence this limitation arises.
    Most parts of the sound subsystem of Windows XP/2000 including the kmixer run in the privileged kernel mode, and this poses a security threat because most drivers are badly written with regard to security. The sound subsystem has thus been completely rewritten for Vista so that most parts, including the audio service which provides the functionality of the kmixer, runs in user mode. Also, they've changed the internal format which is used for audio processing from 16 bit integer to 32 bit float. A sample size of 16 bit is commonly used on most media, but it's difficult to handle when it comes to audio processing. The new 32 bit float audio engine of Vista processes multiple audio streams a lot better with regard to audio quality than the old 16 bit kmixer of XP/2k. Unfortunately though, Vista's reimplementation apparently doesn't disable itself when it isn't needed to the effect that the audio service is not bitperfect anymore - audio processing happens on all the sound data when the application uses only standard interfaces like DirectSound/MME (with the exception of DD/dts passthrough).

For some users, it may be therefore necessary to bypass the kmixer/audio service for bitperfect playback. This can be done in either of these two ways:

Kernel streaming - this interface has been implemented to 2000/XP/Vista in response to Steinberg's ASIO. Applications which use this interface instead of DirectX/MME bypass the kmixer. In Vista, the kernel streaming interface has been marked "deprecated", and it doesn't work with WaveRT versions of the driver, but it can be used with non-WaveRT versions. There are output plugins for all the popular players, namely WinAMP and foobar2000.
    WASAPI - a new interface which appeared first in Vista. Applications which utilize its "exclusive mode" have bitperfect access to the soundcard's driver. This works with both the WaveRT and the non-WaveRT version. Recently, a plugin for foobar2000 has been released: http://www.foobar2000.org/components/

U

utgatt19288

Gjest
    Uff da - nå er det vel på'n igjen. Var ikke meningen det da, bare lekte litt med tanken rundt ordet transparent som KW innførte. Hva som oppfattes som transparent eller ikke er jo litt morsomt med denne hobby.

"Some audiophiles have dissed the AirPort Express on the grounds that its digital output is not bit-accurate. However, I found that this was not the case....."
    JA-2005

"There was a cleanness to the sound that I didn't get from the Airport Express's digital output feeding the same D/A"
    JA-2006

Derfor valgte jeg SB. Veldig enkelt
    http://stereophile.com/digitalprocessors/906slim/

K

KindOfBlue

Gjest
    Baard skrev:
    Uff da - nå er det vel på'n igjen. Var ikke meningen det da, bare lekte litt med tanken rundt ordet transparent som KW innførte. Hva som oppfattes som transparent eller ikke er jo litt morsomt med denne hobby.

"Some audiophiles have dissed the AirPort Express on the grounds that its digital output is not bit-accurate. However, I found that this was not the case....."
    JA-2005

"There was a cleanness to the sound that I didn't get from the Airport Express's digital output feeding the same D/A"
    JA-2006

Derfor valgte jeg SB. Veldig enkelt
    http://stereophile.com/digitalprocessors/906slim/

I tillegg jobber jeg innen telekom der lite oppfattes som bit perfekt eller transparent.
    Takk for linken!
    Jeg har AE i ulike rom koblet til et kontoranlegg og et anlegg i leserommet. Der utfører jeg ikke "kritisk" lytting.
    I hovedrommet bruker jeg digital UT fra Mac mini til digital INN på min Cambridge 840C Azur -- denne har buffer og reklokking, ganske avansert, og jeg mener å merke at det spiller renere når denne er aktivert. Så Atkinson er nok inne på noe når det gjelder hva kretsen i SB bidrar med.

Men jeg har prøvd SB og syns ikke den var bedre enn signalbanen jeg har i lytterommet - uansett et meget godt produkt.

Lykke til!

===

Det lange utdraget ovenfor om bit-perfect inneholder en del gode råd om hva man skal gjøre for å sikre at lydkortet ikke ødelegger resultatet.

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Liten oppdatering;

Sonos ZP90 med oppgradering fra Cullen Circuits er innkjøpt med spesifikasjon for å sende 192 khz hirez signal via SPDIF til DAC er bestilt.
    Sonos BR 100 network adaper er innkjøpt
    Sonos CR100 kontroll er innkjøpt

Et Toshiba inngangskort til DAC som også er laget for å håndtere 192 khz via SPDIF er også bestilt.

1 GB router, samt 1 TB server er også innstallert.

Det nærmer seg:)

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Erland skrev:
    Sonos ZP90 med oppgradering fra Cullen Circuits er innkjøpt med spesifikasjon for å sende 192 khz hirez signal via SPDIF til DAC er bestilt.
    Sonos BR 100 network adaper er innkjøpt
    Sonos CR100 kontroll er innkjøpt
    Ser frem til å lese hvordan denne komboen funker :)
    mvh

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Så er endelig alle bitene på plass for å kunne gjennomføre avspilling (med visse begrensninger).

Og la meg si det med en gang. Bruker-grensesnittet til Sonos er genialt enkelt for enhver som har "sett en pc før".

Jeg har ikke hatt tid til å spille så mye musikk at jeg kan si annet om lyden enn at det funker, men det gjør det i alle fall.

Har "tuklet" litt med oppsettet mot "serveren" som er en WD Mybook World edition. Denne krever i utgangspunktet et oppsett m passord osv som jeg har litt begrenset forståelse av hvordan jeg skulle sett opp. Etter å ha definert en "public folder" som Sonos'en softwaren faktisk hjalp til å sette opp, fungerer det fint.

Neste step er å mekke sammen en DAC som skal mellom ZP90-Cullen og linjetrinnet. Gøy når det funker i alle fall.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.815
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    hva med ripping?wav eller flac?
    får du opp album art med detaljer eller?
    mvh
    Leif

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn