Erlands sorte 300B monoblokker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    LMC skrev:
    eller en laptop...... det er 2008 eller? ::)
    E.:fikk du testet felles nettuttak?
    mvh
    Ja, flyttet alle stikk til felles uttak uten at dette endret noe.
    Prøvde også med\uten strøm til CD spiller. Heller ikke dette endret noe.

    Jeg fortsetter vedr linjetrinnet i tråden om preampen som jeg skal finne fram igjen....
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Nå er blokkene på plass i racket (i alle fall det som det ble plass til). De spiller fint, og uten støy.

    Hver gang jeg plasserer meg foran anlegget, blir jeg like slått av lyden.

    Jeg har noen bassproblemer som jeg må jobbe med, men dette har ingenting med blokkene å gjøre.

    Og der slutter vel tråden om de svarte monoblokkene for en stund, men om ikke alt for lenge skal jeg innstallere Allen Wright Superregulatoer. Da børster vi støv av tråden og trekker den fram igjen ;)
     

    Vedlegg

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Gratulerer Erland!
    Har vert morsomt og lærerikt å følge denne tråden,og håper de vil gi deg mange musikalske god-stunder! :)

    Mvh
    Rune
     

    O.J.B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.11.2004
    Innlegg
    837
    Antall liker
    2
    Meget meget lekkert Erland! Kos deg så mye med musikken! Skikkelig morsomt å følge tråden!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    gratulerer og gled deg til du får WE på plass
    mvh
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    grattis, erland.
    kan nesten SE på bildene at dette låter fett!
    send lytte-invitasjon til hornlauget når du er klar, og jeg regner med at vi kommer mannsterke nedover til sandefjord!
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei Erland

    Hvordan går det med forsterkerne dine nå som du har hatt tid til å bli kjent med dem og de er innspilt. Har du gjort noen endringer?

    Mvh Asbjørn
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Jeg er fortsatt stolt og fornøyd eier av "verdens beste 300B-forsterkere" :)

    Det går veldig godt med forsterkerne. De står å spiller nå, og jeg har ikke endret noe som helst siden jeg satte dem i drift.

    Jo forresten, det sitter en 10K 50W aluminiums motstand i en krets. Over den faller spenningen med 16W, så denne ble ganske varm. Derfor satte jeg inn en litt større "heatsink" enn den som var der.

    Men mtp kretsene er alt som det var.

    Jeg hadde Hans (Audiomix) innom i går, vi hadde en hyggelig prat, men målte også støy på blokkene (eller rettere sagt mangel på sådan);

    Nå er ikke jeg stivest i betegnelser og måleenheter ifb elektronikk, men vi målte det jeg mener var 0.400 mV med støy på utgangene, og det med std Electro Harmonic som har stått på mer eller mindre siden jeg begynte å bruke blokkene.
    Får å måle så lav støy, måtte instrumentet settes på en slik følsommhet at det bunnet skalaen av vibrasjonene som oppsto av stemmene våre når vi førte en vanlig sammtale. Mao eksisterer det ikke hørbar støy, selv med 104 db følsomme høytalere.

    Jeg har annmodet om oppriktighet fra de som har hørt oppsettet, og de har i alle fall ikke hatt noe å utsette på lyden. Så får vi håpe det har vært ærlige.

    Jeg er superfornøyd med det jeg hører, og det er jo det viktigste, men sammtidig er det sikkert lett å bli litt "husblind".
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Jammen det høres jo helt topp ut :) Jeg er sikker på det spiller helt fantastisk. Det må være veldig givende å ha lagt inn en så stor innsats som du har å bli belønnet med så godt resultat.

    Blir du ikke lysten på prøve ut litt andre kondensatorer, motstander osv. for å tune etter ditt hjerte?
    Jeg spør bare fordi jeg selv er en rastløs pillefinger som alltid må prøve de mulighetene som er før jeg faller ned på det jeg best liker. Synes det er kjempemoro. Vi sitter jo f.eks med de samme Magnequest chokene, men hos meg synes jeg til syvende å sist en tantal var å foretrekke :)

    Mvh Asbjørn
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Har egentlig ikke blitt fristet til å fikle så lenge det spiller så godt som det gjør.

    Det sitter utelukkende 2W AN tantalum motstander i blokkene, så der er det vel ikke mye å hente. (med unntak av den 50W Mills alu motstanden i poweret da.)
    Har heller ikke spart på noe, så det er liksom ikke noe jeg går å tenker på at "hvordan ville det vært dersom at???"

    Har tanker om å kjøpe 8 stk "colaboxer" (Solen Metalcan filmcondiser) og teste med disse til B+ 300B, men det må tenkes litt. De tar MYE plass.

    Venter spent på et matchet par Western Electric 300B som skal iflg Western være sendt fra fabrikken. Men de skal via Maryland, så det kan fort gå et par uker til....
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei Erlend

    Nei, men er du fornøyd og rolig er det vel bare å nyte. Det blir sikkert et løft med de Solen-boksene, men det er jo en ganske stor operasjon mhh til plass osv. Men så er det det når man vet det er noe der ute som sannsynligvis gir et løft ;)

    Jeg synes det spiller godt hos meg med tantaler til jord og riken i signalveien, og Elna Silmic II til katoden på driverrøret er helt fantastisk. Den unner jeg deg virkelig å prøve. Sånne småting kan utgjøre ganske store forskjeller synes jeg.

    Mvh Asbjørn
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Glemte å nevne superregulatorene fra Allen Wright.

    Jeg bygget et sett som var planlagt å bruke til B+ til driver-røret. Ved ettertanke kom jeg fram til at jeg har mer nytte av dem i linjetrinnet. Akkurat nå er de hos Hans for sjekk (virket ikke helt som de skulle), men drifstrøm til opampen, likeretting og alt annet nødvendig er lagt opp, slik at det er ren "plug'n play" når jeg får dem tilbake.

    I løpet av høsten, vil jeg gjøre det samme med kretsen til driveren i monoblokkene. Leif har gjort det, og opplevde et bra løft. Dette skal prøves, men det innebærer også mer squeese av plass. Blokkene ble laget mtp. de komponentene jeg benyttet når de ble bygget. Ët super-reg-kort tar litt plass, og det må ha en liten trafo til å levere en driftsstrøm til opampene. Denne skal likerettes osv osv. Men ved å ta både over-, inn- og om nødvendig undersiden til hjelp, skal jeg få det til ;D
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    I værste fall kan du sikkert snekre en ny kasse, ikke la plassen stoppe deg:)

    Mvh Asbjørn
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn