Erks skriblerier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.972
    Sted
    Tårnåsen
    Min AN Io låter definitivt best med nålen ned, men det er muligens en smakssak. Du får prøve deg frem. :rolleyes:

    Mvh

    Edit: Flott pickup!
    Ja den røde jeg har spiller definitivt også best med nålen ned i rillene faktisk! så vi prøver det først :love: :ROFLMAO:
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.972
    Sted
    Tårnåsen
    Jaja jeg klarte å stagge den værste julepakkekløa med en ny referanseklokke (Mutec REF10) som forer reklokker MC3+ med 10Mhz refereranse, som i sin tur genererer AES-3 fra USB og slaver Trinnov og dCS DAC til enda bedre WC klokkesignal. Vås sier nok de fleste ;-) Jeg er ikke så sikker, og enda mer usikker etter at jeg hørte hvor vakkert den nye dCS Bartok APEX låt sammenliknet med den forrige... Skal liksom ikke kunne bli bedre sies det men noen kjøper jo også dCS Rossini og dCS Vivaldi... Vi får vel se ;-) Og så får vi se hva slags PU det blir etter hvert som jeg får liv i gutta på Stereofil.

    Jeg har også bestemt meg for å bytte om på subbene slik at jeg får 6x21" TROLL i stua framfor kinoloftet. 21-tommerne er ikke fullt så dype (og enda mer utpregede musikksubber enn 18-tommerne jeg har i stua nå) så jeg kan få dem nærmere veggen og kanskje litt mindre kanselleringer... Har fortsatt en dipp ved 50Hz og 100Hz selv etter alle membranfellene... Slik blir stueanlegget da:

    1703680868775.png


    På kinoen blir det foreløpig å flytte opp de 4x18 subbene som jeg har i stua med deling under 100Hz for stereo m/Moelva, og så har jeg fortsatt 4xSVS subber for LFE, inntil vi får bestemt oss for drivere osv for TROLL'24.
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.578
    Antall liker
    27.696
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jaja jeg klarte å stagge den værste julepakkekløa med en ny referanseklokke (Mutec REF10) som forer reklokker MC3+ med 10Mhz refereranse, som i sin tur genererer AES-3 fra USB og slaver Trinnov og dCS DAC til enda bedre WC klokkesignal. Vås sier nok de fleste ;-) Jeg er ikke så sikker, og enda mer usikker etter at jeg hørte hvor vakkert den nye dCS Bartok APEX låt sammenliknet med den forrige... Skal liksom ikke kunne bli bedre sies det men noen kjøper jo også dCS Rossini og dCS Vivaldi... Vi får vel se ;-) Og så får vi se hva slags PU det blir etter hvert som jeg får liv i gutta på Stereofil.

    Jeg har også bestemt meg for å bytte om på subbene slik at jeg får 6x21" TROLL i stua framfor kinoloftet. 21-tommerne er ikke fullt så dype (og enda mer utpregede musikksubber enn 18-tommerne jeg har i stua nå) så jeg kan få dem nærmere veggen og kanskje litt mindre kanselleringer... Slik blir stueanlegget da:

    Vis vedlegget 981368

    På kinoen blir det foreløpig å flytte opp de 4x18 subbene som jeg har i stua med deling under 100Hz for stereo m/Moelva, og så har jeg fortsatt 4xSVS subber for LFE, inntil vi får bestemt oss for drivere osv for TROLL'24.
    Tror jeg forstår den signalbehandlingen din, men er ikke helt sikker på den Trinnoven. Hva gjør den i anlegget, er det bare romkorreksjon?
    Mvh
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.972
    Sted
    Tårnåsen
    Tror jeg forstår den signalbehandlingen din, men er ikke helt sikker på den Trinnoven. Hva gjør den i anlegget, er det bare romkorreksjon?
    Mvh
    Trinnoven brukes til A/D fra vinylriggen (hvis jeg vil, men må ikke), for aktiv deling og noen ms tidskorreksjon mellom Westminster og subber. Samt romkorreksjon av summen. For romkorreksjon har jeg forsøkt mye forskjellig men har landet på at det er greit med ganske kraftig korreksjon under 200Hz som blir stegvis mindre opp til 500-700-900Hz og null korreksjon over det. Med de basstårna på plass en gang på nyåret skal jeg prøve deling helt opp til 200Hz, kanskje enda høyere. Akkurat nå deler jeg på 60Hz med 18-tommerne men det er ganske voldomme drivere med masse xmax og kjempemye effekt (3,2kW per driver), men ikke godt egnet over 100Hz, mens 21-tommerne er mye mer "musikksub" og kan deles adskillig høyere.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Gi gjerne beskjed om du vet om enda bedre drivere...
    24-tommere vokser ikke på trær for å si det forsiktig. Jeg har noen kontakter som kan levere en custom 24" i små antall. De driverne dere har valgt er jo uansett ikke billige, men jeg tror det burde være mulig å smyge inn en servo på fabrikken, samt beefe opp slaglengden og massen for skikkelig infrabass.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.972
    Sted
    Tårnåsen
    Hvorfor skal romkorreksjon og høyttalerplassering være så sabla vanskelig?

    Kan ikke noen smartinger (selvutnevnte er helt greit) bare finne ut av det der snart??

    Jeg har matte og DSP-kursene, opptil flere.. og jeg har lest den der akustikkboka til guru X (og Y) men for meg blir mysteriene bare større og større.

    Det BURDE være relativt enkelt, verdens mest presise 3D mikrofoner til 10k NOK måler i noen få sekunder, vi ser til vår skuffelse at rommet har gjort en god del destruktivt med både frekvensrespons, fase, det er dessuten refleksjoner i alle retninger. Til tross for massevis av akustikkplater, ullgardiner, nøye kalkulerte romdimensjoner, nærfelt, osv osv... Nesten så man kan lure på om det går an å gjenkjenne piano gjennom all denne romdestruksjonen.
    Men så lar vi den fancy boksen justere noen dB her og der med konservative limits slik at vi slipper å ha hodet i skruestikke etterpå, mens fasen og impulsresponsen ser ok ut.. NÅ er det nok bra!! Kurvene ser imponerende ut!

    Men neida, det låter på ingen måte som et anlegg som kan forsvare prisen, i hvert fall ikke i dag for nå er jeg gretten... Det måler flatt men låter også tilsvarende "flatt" dessverre. ikke noe moro her nei. Jeg reduserer graden av korreksjon, flytter ørlite på høyttalerne (5 cm innover) og så sitter lydbildet plutselig mye bedre... Ka farsken...

    Jeg blir både irritert og fascinert.. over hvor jælla lite jeg forstår med all den FFT teorien og 40 år i hifi-hobbien! Fortsatt teit som få!!

    Godt nyttår!
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.972
    Sted
    Tårnåsen
    Hmm ja da var referanseklokka på plass :)
    De to Mutec-klokkene ser du til høyre på øverste hylle, litt smådårlig plassert foreløpig.
    Bør sikkert bruke noen hønndyre vibrasjonsdempere på disse nå da! Det står at slike dyre oscillatorer ikke liker å bli ristet på under bruk ;-)
    Og hifi-nissen må jo jobbe mellom nyttår og jul også kan dere skjønne!! (*)

    Iht bruksanvisning skal den (og spesielt da sammen med min MC3+USB reklokker/isolator som nå blir enda mer presis) medføre "...en merkbart økt transparens, romlighet og dynamikk i musikken din."
    Så da slipper jeg å rapportere lytteinntrykk og kan heller formidle at det var småkult med enda flere ledlys i hylla! Ikke vakkert, men litt kult.

    1704290928360.png


    (*) PS: Kjøpte meg noen slike så blir sikkert nissen glad
    1704304803324.png
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.972
    Sted
    Tårnåsen
    Hmm, er det mulig? Jeg innbiller meg faktisk at den klokkedingsen muligens kan medføre "... økt transparens, romlighet og dynamikk i musikken din."
    Jeg er jo godt klar over at mange som er enda galere enn meg kjøper både dCS Rossini eller dCS Vivaldi APEX DAC til mellom 400-600 000 og likevel må ha en klokke i tillegg til et par hundre tusen. Jeg hører jo også en forbedring med bedre ekstern klokke på dCS Bartok, innbilt eller ikke, men den er "hørbar". Man skulle liksom tro at Bartok, en DAC til nesten 300 000, burde plukket vekk absolutt ALT av hørbart jitter uten å trenge noen ekstern klokke som konstant bakes på 70 grader C eller hva det er? Men nei, tydeligvis kan det forbedres.... "Alle" dCS-fanboys og dCS selv sier jo det samme så da er jeg vel bare velkommen i klubben.. Det er bare det at jeg har aldri påstått at jeg har gullører så det er litt kleint...

    I mitt tilfelle er det ikke så enkelt å A/B-teste totaleffekten siden klokkene påvirker HELE riggen og er både isolator, formatkonverterer, reklokker og referanse/word-clock til tre komponenter i en digital kjede med USB->AES->AES->analogt og med samme klokke i alle steg, som faktisk er et poeng, noe studioer vet alt om. Men akkurat effekten på selve DAC-klokka kan A/B-testes enkelt fra fjernkontroll hvis noen har lyst til å høre selv en vakker dag? ;-)

    Eller nei, la oss vente til subbene kommer om noen uker. DET blir i hvert fall ikke behov for noen blindtesting der nei... :love:

    Sånn går nå dagan, sitter her og prater med meg selv på sentralen, fikler med samplingfrekvenser og noen stusselige filtre, mens bæreselene ligger klare til et lass med subber som skal sprite opp hverdagen litt mer :ROFLMAO:
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.196
    Antall liker
    2.668
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Angående reklokking , ikke bare er klokkene mer stabile og eksakte ,De beste har separat psu og regulatorer som over går feks lm 317 regulatorer med over 30 dB . Allt gainer lyden . ) ang redusere jitter og støy

    Tidligere var det ikke uvanlig og reklokke CD spiller og evt synke til extern dac , meg selv inkludert
    Original crystall occilator ble fjernet og erstattet med super clock"

    Dette gav klart øket transparans , detaljering all over hele frekvens området ,,, og ikke minst bass
    IMO , det blir alldri feil å super klokke å synke ,,, og nå som flere ledd i kjeden er digitale er det enda viktigere
    ,,,,, for lydens ekthet .DCS gjør det , Esoteric gjør det ,,med ekstern klokker

    Andre gode tiltak er intergring av streamer /drives og dac og super clock , som budjett utgaver og som nødvendig vis ikke høres slik ut .

    Da jeg hørte på Hegels nye CD player hørte jeg og en av dem reneste streamers ever , Helt ufarvet . Jeg var sikker på at jeg ville foretrekke CD playeren klart oven for
    DCS bartokken (med exstern clock ). Der tok jeg feil .Transparans og detaljering var av en annen verden , ikke minst bassen . ) Samtidig var lyden organisk " Fulllsize akustiske instrumenter som piano cello samt vokalt var i sær klasse

    Oftest når ett annlegg takler klassisk med overbevisning ,, da spiller det som godt som allt
    Siste part av seansen var mush room på høyt volum drevet av 2stk H30A og ht stor dali core
    Sier bare omg ,,,,
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Jeg ser for meg en designprosess her (ja, jeg har jobbet litt med slike ting, så jeg har et par knagger å henge det på) der man ønsker å ha så presis som mulig klokke som styrer alle komponentene i den digitale signalveien. Det kommer neppe som en bombe at det i hvertfall for meg fremstår ekstremt kompliserende å bringe klokkefunksjonen ut av boksene og ha den som en tredje enhet. Jeg ville forsøkt å holde signalveien kort, typ et par centimeter totalt. I tillegg gir jo en håndfull prototyper gode muligheter for å teste om man har de nødvendige båndbreddene i overføringene. Straks man skal gjøre dette synkront utenfor boksene, mikse mellom ulike produsenter osv så ser jeg for meg at det er svært krevende bare å få det like stabilt som når det er integrert på ett kretskort. Her er man jo faktisk også ganske avhengig av å bruke riktige kabler.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.196
    Antall liker
    2.668
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Brukes ikke externe klokking i pro audio ? Det er jo flere produsenter av reclokkere som feks SOMT , DCS og esoteric har sine egne som denne 10 mHZ klokken

    cloc  gen  for  grandiosa.jpg


    da allike vel funker disse små " klokkene helt vidunderlig til diy

    xo clock.jpg



    Litt trist at det er så pass lite interesse for å bekjempe jitter , som at man kan conversere alle retinger digitalt
    mens det er få produkter som har tilegnet inngang for bedre klokker

    Selv tenkte jeg å heve dacen min ett nivå nærmere hegelen min ,, uten å ga DCS i første omgang men håpet en reklokking av RX i2 s signalet , alternativt spif to i2s ?
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Jeg merker at dette med klokker kan være flere ulike diskusjoner og at det er litt uklart hva som egentlig er tema her.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.972
    Sted
    Tårnåsen
    Jeg merker at dette med klokker kan være flere ulike diskusjoner og at det er litt uklart hva som egentlig er tema her.
    Ja jeg tenker vel at det egentlig er en eller flere egne diskusjonstråder hvis noen synes temaet er interessant nok. Og som du sier det er utvilsomt flere diskusjoner her, inkludert følgende ikke utfyllende liste:
    • En angår synkronisering mellom flere digitale ledd, noe som er veldig vanlig hvis man har mange komponenter som forsøker å overføre signaler synkront. Da må noen helst holde fellestakten pga klokkedrift som ellers før eller senere vil medføre buffer overrun eller underrun et eller flere steder i kjeden. Det er enkelt å framprovosere og et teknisk problem som må løses. Den enkleste varianten av dette er når man har en kilde med synkron overføring til en mottaker som da prøver å holde følge via en PLL, som da korrigerer så godt som mulig innenfor det som er mulig gitt presisjonen på kildens klokke. Stort sett vil det gå helt fint, men her KAN en ekstern klokke til både kilde og mottaker gjøre en bedre jobb. Dette er et av "use casene" til dCS mellom deres SACD-spillere og DAC. Og en diskusjon relatert til hvorvidt asynkron eller synkron overføring er "best" (som avhenger av hvilken "master" som er mest presis). I mitt tilfelle er kjeden enda mer komplisert med en Trinnov i midten av dette så det er en no-brainer med en felles klokkedistributør.
    • En annen er "reklokking", dvs man (re)genererer klokkesignalet (og evt. isolerer og formatkonverterer samtidig, slik Mutec kan fra både asynkront (USB) og synkront (SP/DIF, AES) til synkron output (typisk AES)). I mitt tilfelle gjør jeg dette fra USB i en Mac til et AES-signal som forer Trinnoven.. Så her er vi litt innom diskusjonstemaet om det er kvalitetsforskjell på "digital streaming" egentlig, for det jeg gjør her er egentlig å bruke en isolator, reklokker og formatkonverterer for å lage en AES-kompatibel "streamer" fra USB.
    • En tredje er hvorvidt en dedikert, og enda mer stabil referanse kan bidra til å stabilisere/forbedre den interne klokkingen som foregår uansett inne i enhver DAC. Inkludert dCS sine. Det varier nok veldig om det har noe for seg eller ikke. Nå har jo faktisk dCS brukt mye tid på å optimalisere bruk av eksterne klokker osv og har en klokkearkitektur som etter eget sigende kan nyttegjøre seg bedre eksterne klokker, inkludert de de lager selv. Det er ikke alltid tilfelle, avhengig av hvordan intern oscillator, hvor "rask" PLL er designet, iht det jeg har lest om saken. Trinnov sier for eksempel at intern klokke teknisk sett er å foretrekke selv om de tillater ekstern klokke for å støtte mer komplekse konfigurasjoner som min. I mitt tilfelle bruker jeg Mutec MC3 med Mutec REF10 som enda mer presis ekstern referanse, som "word clock" distribusjon til Trinnov og dCS, som da både er i synch, og som (potensielt) får et enda mer presist klokkesignal for evt. ADC og DAC i Trinnov og konverteringssteget i dCS Bartok.
    • Og til slutt er det absolutt en forskjell på klokkedistribusjon (av "word clocks" på en gitt sample frekvens, som Mutec MC3+USB) og referanseklokker (atom eller OCXO som i REF10 og andre)
    Jeg er ingen ekspert på noen av delene og min oppsummering over avslører sikkert at det er 30 år siden jeg faktisk jobbet med digitalteknikk, som kanskje har utviklet seg en smule siden den gang. Jeg nøyer meg uansett med at jeg har kjøpt en morsom dings som jeg forstår at potensielt kan virke og tror jeg aner at den faktisk gjør det uten at jeg helt kan isolere ned til årsak/virkning:) Og nå er det stort sett utsolgt på varmeovner om dagen så da er min nye OCXO kjærkommen bidragsyter :)
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Synes du oppsummerer bra jeg, men du kjører asynkront, gjør du ikke? Jeg så du hadde AES-overføring?
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.972
    Sted
    Tårnåsen
    Synes du oppsummerer bra jeg, men du kjører asynkront, gjør du ikke? Jeg så du hadde AES-overføring?
    Med AES3 så er jo kilden master, dvs klokken er encodet sammen med data i BMC-format, akkurat som S/PDIF, bare balansert. Klokken til sender og mottaker (via PLL) er synkronisert via den encodede klokken i signalet. Så da vel det å betrakte som en synkron datastream tror jeg? USB fra min Mac (Roon) er jo derimot asynkron, hvor min Mutec MC3+USB i dette tilfellet er master som ber om mer data v/behov. Jeg mistenker at disse begrepene ikke er HELT entydige i alle sammenhenger..
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Ja, jeg ser hvordan du tenker, altså at pakkedata er asynkront, mens digitalstrøm alltid er synkron. Imidlertid er min forståelse at det finnes en annen definisjon på dette.

    For ca 10 år siden kom 3 ingeniører til meg og forklarte at de hadde et problem med en krets min oppdragsgiver hadde bestilt. De mistet signalet fra tid til annen, men det kom straks tilbake igjen. Kretsen bestod av en ADC, en DSP og en DAC, alt på samme kretskort. Jeg stilte selvsagt det mest åpenbare av alle spørsmål i dette tilfellet, hvor mange klokker har dere brukt i systemet? Svaret var tre klokker.

    Feilen ligger da i at de tre klokkene styrer hver sin komponent, samtidig som overføringen er I2S (som er synkron) og man får en klokkekonflikt. Løsningen i det tilfellet er selvsagt å ha én klokke som styrer alle de tre komponentene (vi snakker her om chipper og ikke bokser om noen skulle være i tvil). Hadde de tre komponentene vært på separate kretskort og vært koblet sammen med SPDIF eller AES/EBU kunne dette ha fungert, for da er ikke lenger klokkene perfekt synkrone.

    Da blir spørsmålet selvsagt hva de ulike boksene som kobles til en masterklokke bruker denne klokka til. Dersom klokka brukes som erstatning for intern klokke i alle komponentene vil i teorien alle boksene være perfekt synkrone. Jeg har ikke krystallklart for meg hvilken rolle flankene i bitstrømmen har vs klokka i en asynkront koblet DAC, men jeg mener bestemt at det er dette som ligger til grunn for at man kaller dette for asynkront. Hvis ikke ville jo heller ikke det å kjøre en klokkekanal i tillegg, evt å kjøre I2S, være et tema en gang.

    Nå kjenner jeg at vi skulle hatt Ivar Løkken her, for nå knaker det godt i isen under meg.
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.578
    Antall liker
    27.696
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hmm, er det mulig? Jeg innbiller meg faktisk at den klokkedingsen muligens kan medføre "... økt transparens, romlighet og dynamikk i musikken din."
    Jeg er jo godt klar over at mange som er enda galere enn meg kjøper både dCS Rossini eller dCS Vivaldi APEX DAC til mellom 400-600 000 og likevel må ha en klokke i tillegg til et par hundre tusen. Jeg hører jo også en forbedring med bedre ekstern klokke på dCS Bartok, innbilt eller ikke, men den er "hørbar". Man skulle liksom tro at Bartok, en DAC til nesten 300 000, burde plukket vekk absolutt ALT av hørbart jitter uten å trenge noen ekstern klokke som konstant bakes på 70 grader C eller hva det er? Men nei, tydeligvis kan det forbedres.... "Alle" dCS-fanboys og dCS selv sier jo det samme så da er jeg vel bare velkommen i klubben.. Det er bare det at jeg har aldri påstått at jeg har gullører så det er litt kleint...

    I mitt tilfelle er det ikke så enkelt å A/B-teste totaleffekten siden klokkene påvirker HELE riggen og er både isolator, formatkonverterer, reklokker og referanse/word-clock til tre komponenter i en digital kjede med USB->AES->AES->analogt og med samme klokke i alle steg, som faktisk er et poeng, noe studioer vet alt om. Men akkurat effekten på selve DAC-klokka kan A/B-testes enkelt fra fjernkontroll hvis noen har lyst til å høre selv en vakker dag? ;-)

    Eller nei, la oss vente til subbene kommer om noen uker. DET blir i hvert fall ikke behov for noen blindtesting der nei... :love:

    Sånn går nå dagan, sitter her og prater med meg selv på sentralen, fikler med samplingfrekvenser og noen stusselige filtre, mens bæreselene ligger klare til et lass med subber som skal sprite opp hverdagen litt mer :ROFLMAO:
    Jeg har en gammel Apogee Big Ben masterklokke stående. Bruker den mest som underlag til min Metric Halo ULN8, m.a.o. er den ikke mye i bruk. IME er det lydmessige forskjeller ved bruk av ekstern klokke i forhold til Metric Halos egen, men jeg sliter litt med å være kategorisk på om det er en forbedring eller bare en forandring av lyden.

    Mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.972
    Sted
    Tårnåsen
    Grunnen til at jeg er så lite aktiv her om dagen er at jeg er her i januar+februar, på "treningsleir" for erk v2:) Og da har jeg andre ting å tenke på...
    Trodde til og med at jeg skulle benytte anledningen til å ta surfekurs men det er jaggu slitsomt nok å se på dem fra den lokale kafeen.
    26 grader og pent vær, hver dag. Ja det er et slit ;-)

    1707039169193.png
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    4.383
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Enig, fint konserthus der også :)
    Hotel Reina Isabel er vår favoritt der med god beliggenhet og bassengbar på taket. Ventilsøylene der ( på taket) minner om Moelva :)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.972
    Sted
    Tårnåsen
    Denne var bra lesestoff selv om jeg lever godt med mine egne tilbøyeligheter til å like litt snake-oil ;-)

     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Interessant at i 1916 kunne man bli straffet for å drive med slikt, mens i 2024 er det tilsynelatende fritt frem.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.972
    Sted
    Tårnåsen
    Har fått Norsk Audio Teknikk som nabo (gåavstand for oss spreke og unge ;-)
    Jeg var på snarvisitt i går og det var veldig hyggelig! Blir nok fine lytterom der etter hvert!
    Gleder meg til å høre noen store Magnepan.
    Og så frister det litt med en Bladelius Oden m/50W klasse A og 400W A/B som erstatning for ASR Emitter II til Westminster, men litt usikker der om det er verd bryet??
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.972
    Sted
    Tårnåsen
    Har endelig fått installert 4x av mine Troll 21" subber. Venter fortsatt på en som ble feilsendt og har en i garasjen. Så snart er det stack på 3 på hver side. Litt usikker på om de skal stå i stua eller opp til kinoloftet. Det var EGENTLIG mening at de skulle til kinoloftet med 100% matchende design og høyde til Moelva-høyttalerne. Men jeg ble fristet til å prøve dem litt i stua. HINSIDES tight bass, så mye kan sies uten å overdrive så mye som en smule!

    Det låter meget potent slik men jeg er i ferd med å få et nytt rack som vinylrigg, riaa+batteri kan stå på, litt lenger unna subbene :) Heldigvis er det meget solid armert betong i gulvet så det er ikke vibrasjoner... og den AN TT3-spilleren er utrolig godt dempet og jeg har ikke hatt noe problemer faktisk... men det er kanskje ikke nødvendig at 3x21" subber spiller RETT INN i MC-pickupen likevel ;-)
    1714039751997.jpeg

    Men hvis de skal få stå permanent i stua må jeg klare å flytte de gamle 2x18-subbene opp trappa til kinoloftet og DET er ikke bare-bare, for de er rett og slett fryktelig store og tunge ift den snirkeltrappa opp til loftet ;-)
    1714039868038.jpeg

    Men det blir sikkert bra trening. Fortsatt usikker på hva jeg skal gjøre... Luksusproblemer :love::love::love::love:
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.972
    Sted
    Tårnåsen
    Og litt målinger må til, ellers blir det jo bare prat! Her ser dere hvordan man kan justere respons på subbene ved å justere gain eller mengden korreksjon i feedback-sløyfen på den innebygde servokretsen i subbene. Ingen smoothing her. Spennende dette!

    1714040988195.png


    Jeg endte opp med å bruke den blå kurven siden roomgain da gjør det omtrent flatt ned til noen ytterst få ensifrede Hz.. Den røde ble for voldsom og dessuten ble det noe tull v/50Hz som er tegn på overkorreksjon.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.972
    Sted
    Tårnåsen
    Jeg ender nok opp med å stacke to søyler 3x21" Troll i stua og putte de to 2x18 på kinoen som stereosubber til Moevla hvor de får selskap med 4x subber til for LFE. Grunnen er primært at kinoloftet brukes mest til film og stua brukes mest til musikk. De Troll-subbene er musikksubber som har en så ekstrem punch som jeg aldri har hørt subber før. De 2x18 er litt tyngre drivere med enorme magneter og slaglengde og spiller enda bedre helt der nede men egner seg best under 60-70Hz slik jeg tenker. Det er perfekt som frontsubber i kinorommet, mens en stack på 3x21" i stua kan spille helt opp til 200Hz uten problemer. Det er min mening. Noen synspunkter?
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    249
    Antall liker
    315
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Har bare ett synspunkt; at du må si fra når jeg kan komme tilbake og høre på trollene dine 🤓
     
    • Love
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.972
    Sted
    Tårnåsen
    Husk å ta bilde når noen ender opp i bunn av trappa med en 2x18" over seg da!
    Det skjer ikke! Nå er jeg så heldig at jeg har en sønn på 21 år som elsker å trene, og han har to buddies som også elsker å trene, og de tar vel lett 400kg i deadlift seg i mellom. Og jeg er ingen sinke lenger jeg heller hehehehe. Så det går bra. Men svingen i trappa blir vrien for der er jeg mest i veien og disse småguttene må gjøre jobben :)

    Du må bare si fra hvis du trenger bærehjelp! Nå har jeg både trappetralle og bærestropper, finansiert av Arisound AS ;-)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.972
    Sted
    Tårnåsen
    Har bare ett synspunkt; at du må si fra når jeg kan komme tilbake og høre på trollene dine 🤓
    Det er veldig snart! Gleder meg også til at du kan høre hvordan det ble med Westminster i lenger avstand fra lytteposisjon. Tror noe av magien som du etterlyste sist er tilbake nå! Og dessuten må jeg også komme på besøk til deg!!!!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn