Erfaringer nettbasert musikk og lydkvalitet

Troya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2008
Innlegg
115
Antall liker
8
Har litt interesse av området men vet lite om teknikk og lydresultater herfra.
Er det noen der ute med erfaring fra praktisk spilling og sammenligning mot CD.
Jeg har Emm Labs CDSD-SE og DCC2 med mulighet for koble til flere digitale kilder.
Hva kan jeg forvente og i tilfellehva bør kobles til av utstyr.
Er slikt utstyr modent idag eller bør en vente.
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Troya skrev:
Er det noen der ute med erfaring fra praktisk spilling og sammenligning mot CD.
Jeg syntes at musikk avspilt fra hdd og via Sonos/Apple Airport spilte bedre enn et kostbart drivverk. Drivverket var VRDS-NEO (brukte en Esoteric X-03) og dac var dCS Delius. Etter dette solgte jeg Esoteric'en og har aldri sett meg tilbake.. Rent praktisk er det 100x enklere å spille av musikk fra hdd, dette er jo selvfølgelig en smakssak, men jeg vil påstå at musikkgleden blir større pga. en økt tilgjengelighet av egen musikk.

Troya skrev:
Hva kan jeg forvente og i tilfellehva bør kobles til av utstyr.
Forvent high-end lyd! Bruk f.eks. Sonos, Squeezebox, Apple Airport, usb (her bør du være litt forsiktig da det finnes mye billige løsninger, men M2Tech HiFace er god, samt alle de asynkrone løsningene....), eller FireWire (se f.eks. produktene til Weiss). Selv har jeg brukt Sonos + dCS, men har nå gått over til iMac + Ayre (med asynkron usb).

Troya skrev:
Er slikt utstyr modent idag eller bør en vente.
JA! Ingen grunn til å vente....
 

Troya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2008
Innlegg
115
Antall liker
8
Jeg forventer at DCC2 holder mål???
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.576
Antall liker
27.685
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Bruker selv EmmLabs CDSD og DAC 6 e SE, rettere sagt, jeg bruker CDSD stadig mindre.
Spiller av musikk fra HD i stedet. Bruker iTunes.

Det kan lønne seg å eksperimentere litt med oppsampling og samplerates.

mvh
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Jeg merker ingen kvalitetsforskjell mellom digitalt signal fra pc eller fra Stello drivverk til min Stello DAC
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg bruker Squeezebox + Benchmark DAC-1 i alle de tre anleggene mine. Musikken min ligger i FLAC-format på en separat harddisk, pluss at jeg har backup på enda enda en separat harddisk. Harddisker er imidlertid billig moro, sammenlignet med hva f.eks. tradisjonelle CD-hyller koster.

Lydmessig er dette helt modent - i hvert fall for CDformatet - i den forstand at jeg har hatt med Squeezeboxen og PCen min rundt til hififvenner som, i likhet med Troya, har lurt fælt på dette nye mediet - men som etter grundig prøvelytting og direkte sammenligning med CDlyd er blitt overbevist. Mye bra utstyr har vært i ilden for å prøve avsløre at nettverksspilling ikke har noe for seg - bl.a. dCS - men den gang ei......

I forbindelse med nettverksbasert avspilling, har jeg forstått det slik at en DAC som er robust overfor jitter er å foretrekke. Det skal visstnok finnes en del DACer som låter merkbart dårligere dersom de fores fra en nettverksspiller à la Squeezebox. Dette har jeg ingen førstehånds erfaring med - det er i høyeste grad hearsay. Jeg har aldri hatt noe problemer med de DACene jeg har brukt.

Har man allerede et trådløst nettverk, er det en smal sak - og en latterlig billig sak - å sette opp et trådløst oppsett ved hjelp av Squeezebox. En tusenlapp på bruktbørsen - eller noe sånt - pluss en digitalkabel for å koble til DAC, og man er i business. Det eneste man er avhengig av, er at man kan ha et sted hvor PCen står og surrer og går - det er vel den eneste lille ulempen jeg kan komme på i farten.
 
Y

ymir

Gjest
Hei
Har aldrig hørt en CD spiller som spiller bra,hverken de to jeg har hatt,eller de jeg har lyttet til andre steder.Unntaket var en SACD med rør som var et steg i riktig rettning ang. digital avspilling av musikk.

Men har nå hatt Squeezebox Duett i ca.1,5 år.Startet uten ekstern DAC,resultatet var heller elendigt.Fikk så en Xindak DAC5,nå ble det mere enn brukbart.Har nå en Chord DAC64 og er fornøyd.Eneste minus er når Squeezebox streiker,og de har hent flere ganger,da trenger jeg assistanse.

Kan ikke noe ang.teknik,men tror det har noe med buffervalg og jitter,siden resultatet fra Chord`en spiller såpass som den gjør

Både Xindak og Chord`en gir musikkglede,noe jeg ikke ville trodd med mitt syn på digital musikkavspilling.Tilgang til radio og CD sammlingen fra en fjernkontroll er tilfredstillende.

Men vinyl vil forbli min favoritt.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
HDD + dvd/bd som backup er den løsningen som er best i dag. Noen ganger kan jo den nye teknologien streike, men da er det bare til på bruke dvd-spilleren isteden. Hvis du har cd-ene tilgjengelig i huset. Det har jo de fleste.

Det er i alle fall den løsningen jeg har falt ned på, men jeg er ikke den mest kresne her inne.
 

Troya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2008
Innlegg
115
Antall liker
8
Ripper nå til Flac formatet og imorgen er EMM Labene i hus ;D

Går for optisk kabel fra pc med kort og utgang dertil.
Er PC ok eller bør en annen boks på plass??
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Troya skrev:
Ripper nå til Flac formatet og imorgen er EMM Labene i hus ;D

Går for optisk kabel fra pc med kort og utgang dertil.
Er PC ok eller bør en annen boks på plass??
PC er helt ok, bruker det selv men jeg måtte bruke et plug-in som heter Wasapi for å få lyden til å bli helt 100. Windows gjør noe med lyden dersom man ikke kjører med noe sånt men når det er snakk om data er jeg på tynn is. Jeg fikk god hjelp her på forumet.
 

Troya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2008
Innlegg
115
Antall liker
8
Til Anonym

Kjører du Vista, XP eller nyere W7.0??
Spørsmålet mitt er om Windows generelt gjør det eller bare et av op. systemene.
Har XP nå men går vel over til W7.0 som er en drøm i hurtighet i forhold til de gamle. Problemet kan jo være at W7.0 er Vista men uten alt det crap som Vista har.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.576
Antall liker
27.685
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Troya skrev:
Ripper nå til Flac formatet og imorgen er EMM Labene i hus ;D

Går for optisk kabel fra pc med kort og utgang dertil.
Er PC ok eller bør en annen boks på plass??
Var ikke så heldig med Toslink. Det låt litt flatt og udynamisk.Best lyd ut fra pcen fikk jeg med Firewire. Grattis med Emmlabs!
mvh
 

Troya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2008
Innlegg
115
Antall liker
8
"Var ikke så heldig med Toslink"

Hmm optisk er det beste jeg kan gjøre mot DACC2 etter hva jeg vet, dette blir kanskje mer spennende enn hva jeg liker???? ???

Skyldes dette kvalitet på lydkortet i pCen. Optisk er meg bekjent det som er satset på av Emm Labs.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.576
Antall liker
27.685
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Troya skrev:
"Var ikke så heldig med Toslink"

Hmm optisk er det beste jeg kan gjøre mot DACC2 etter hva jeg vet, dette blir kanskje mer spennende enn hva jeg liker???? ???
- Er det USB- inngang på CDSDen din?

mvh
 

Troya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2008
Innlegg
115
Antall liker
8
Vet ikke ennå men har ikke undersøkt eller tenkt på det. Utstyret er 1,5 år gammelt.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.576
Antall liker
27.685
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Troya skrev:
Skyldes dette kvalitet på lydkortet i pCen. Optisk er meg bekjent det som er satset på av Emm Labs.

Såvidt jeg vet, er det ikke Toslink inn på EmmLabs sine DACer, men ST- system. Da går klokkesignalet og lydsignalet på separate optiske kabler inn i dacen.
mvh
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.576
Antall liker
27.685
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Troya skrev:
Hmm, var det bra eller dårlig? :eek:
Vel, både og.... ;)
Du kan iallfall bruke Toslink fra PC.

På den annen side er det iht. Emmlabs ikke den optimale overføringen, fordi klokke og dataoverføring skjer over S/PDIF og ikke over separate klokkesignal- og datastrømmer.

Edit: Har aldri skjønt hvorfor Emmlabs ikke lar deg bruke signalbehandlingen i CDSD til andre innkommende 16/44.1 signaler. Det måtte jo vært enkelt å gi deg en USB- inngang til å ta imot andre digitale signaler. Det er jo en USB- inngang på CDSD-SE, men den er bare ment for å motta oppgraderinger.
 

Lars-Aksel

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.09.2005
Innlegg
82
Antall liker
4
Sted
Lier
Torget vurderinger
1
Hei!

Jeg har hatt emm dcc2 i et par år nå,
Gå for lynx eller lignende lydkort med aes/ebu ut og klokke inngang
på lydkortet, dette er etter min erfaring den digitale oppkoblingen
som er nærmest emms egen glassoptiske interface, og da får du oså slavet
klokka i lydkortet opp mot dacen!

mvh

Lars
 

Troya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2008
Innlegg
115
Antall liker
8
Takker folkens.
Bare på et par timer ikveld har vi fått ennå mere spennende å teste ut.
Stor takk til dere, tar dette opp igjen senere dersom det kreves..
 
Topp Bunn