Erfaringer med Vienna Haydn grand...?

B

brand-x

Gjest
Har noen erfaringer med nevnte ht ..... plusser og minuser....
Skal eventuellt brukes sammens med aw180 og Abrahamsen..

Mvh
 

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
790
Antall liker
279
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Jeg har hatt disse, og angrer på mange måter på at jeg kvittet meg med de. Et hyggelig bekjentskap den tiden jeg hadde de i alle fall. Spiller rent og pent og mye "større" enn man skulle tro. Til stativhøytaler å være har den brukbart "trykk" i bunnen også. Lydgjengivelsen slik jeg oppfattet den var behagelig, med en liten smule varme kanskje. Diskanten kan oppleves som litt tilbakeholden i forhold til mange andre av dagens høytalere, men på den annen side så ble det aldri noe som irriterte heller, og man kunne sitte leeeeenge å bare lytte til musikk. Kan spilles ganske så høyt på de også, uten at det hele ramler sammen. Slik jeg oppfattet den, relativt lettdreven, men "vokser" med forsterkeren og tjener nok på god elektronikk. Har ingen erfaring med disse utover med Primare elektronikk, og har også hørt de på noe som jeg mener var Onkyo. Om det blir en lydmessig god match i ditt oppsett vet jeg jo da følgelig ikke noe om, men opplever ikke Haydn Grand som spesielt kilne på elektronikken, bare den henger med kvalitetsmessig. Og det gjør vel din :D

Dette er kun mitt personlige inntrykk :)

Ellers har jo Hayd Grand en god byggkvalitet og flott finnish :)

Mvh
 
B

brand-x

Gjest
Takker for tilbakemeldingen.... :)

Kunne selvfølgelig valgt en annen løsning men har lite lytterom (del av stue) og har funnet denne i utgangspunktet perfekt både med tanke på plasseringshensyn og utseende... men så var det selvfølgelig det med matchen med resten... Nå er jeg av den oppfatning att de fleste kvalitetsprodukter sjelden låter dårlig og miss-matchen går på ørsmå nyanser.. den enste bekymringen var om den (hayden) kan bli for dempet i diskanten og for hengekøye-aktig sammens med ec-signaturen...

mvh
:)
 

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
790
Antall liker
279
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Jeg kan i alle fall bekrefte at de er lettplasserte. Tror jeg hade mine ca 35 cm fra både bakvegg og sidevegg, uten at det var noe problem. Det Vienna påpeker i så måte er at jo nærmere vegg de blir plassert så anbefales det mindre vinkling innover. På Audiophile.no er det vel en test hvor, så vidt jeg husker, de er testet med ulike forsterkere, herunder en rørforsterker.

Mvh
 

Wodger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
102
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Matchet med riktig elektronikk synes jeg disse spiller veldig bra og gir et overraskende fyldig og stort lydbilde.

Jeg hadde dem et halvt års tid sammen med EC AW100DMB noe som fungerte ypperlig. I starten brukte jeg dem imidlertid sammen med en Pioneer 915 surroundreceiver og den klarte på langt nær å utnytte potensialet i høytalerne. Lyden "løsnet" ikke og det hele låt innestengt i forhold til med EC'en. Heller ikke Talk Tornado 3.1 var noen god match på tross av at dette er en veldig god forsterker etter min mening. Her var det nok lydsignaturene som ikke matchet. Tornado er mer nøytral enn EC, noe som gjorde at mye av bassen forsvant.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
brand-x skrev:
Nå er jeg av den oppfatning att de fleste kvalitetsprodukter sjelden låter dårlig og miss-matchen går på ørsmå nyanser.. den enste bekymringen var om den (hayden) kan bli for dempet i diskanten og for hengekøye-aktig sammens med ec-signaturen...

mvh
:)
Denne høyttaleren har en frekvensrespons med hengekøye på midten ja, men dempet i diskanten tviler jeg på at du vil oppleve den. Som det kan ses på målingene i High Fidelity så har Haydn Grand et solid søkk i øvre mellomtone/nedre diskant etterfulgt av en kraftig stigning oppover i frekvens. På en butikkdemo opplevde jeg at denne tendensen var en del mer utpreget på Haydn og Bach enn på storebrødrene som bruker diskanter fra Scan-speak. Jeg opplevde at diskanten var litt for løsrevet fra resten av frekvensområdet. Bassen var forøvrig fin for størrelsen og mellomtonen var veldig behagelig omm enn ikke så veldig korrekt.
 

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
790
Antall liker
279
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
RoDa skrev:
Har såvidt hørt denne selv.
Låter litt "soft" og behagelig, ikke best på trøkk og smell.

Denne omtalen er jo ren slakt.....
http://www.stereomojo.com/REVIEWS.htm

R
Ja, den var jo ikke særlig bra. Men, søker man litt på nett (orker ikke legge inn linker her og nå), er det ikke vanskelig å finne omtaler som roser denne høyttaleren høyt i sky. Også Fidelity (nr 17) har gjort det om jeg husker rett ;). Når det er sagt, den ER litt soft og behagelig, men det gikk da jammen bra å spille f.eks Deep Purple på full guff og få luftgitarlysten over seg for det ;D
 
Topp Bunn