Erfaringer med TVC-basert fortrinn?

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
25
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Hei.
Jeg trenger hjelp fra dere som sitter med kompetanse om disse fortrinnene. Etter å ha prøvd flere kostbare, aktive forforsterkere de siste to årene, er jeg tilbake til utgangspunktet. Jeg trives ikke med det de gjør :-[! Musikken som kommer ut fra høyttalerene når jeg kjører effekttrinnene direkte fra AA Capitolen min, er langt mer tilfredstillende enn når det er en forforsterker imellom. Jeg trives med det som blir servert. Gjennomsiktig, nakent, intimt og detaljert. Det hadde vært helt greit om jeg ikke trengte en inngang til, Det var også utgangspunktet mitt for to år siden, en inngang til!!! Så, da gjenstår et par ting: jeg kan få utvidet Capitolen med en pre-del, eller jeg kan gå for et separat passivt linjetrinn. Jeg innbiller meg at det finnes bedre løsninger enn den passive signaldempingen i Capitolen, og at passive trinn generelt degenererer lyden. Arrester meg om dere har andre erfaringer. Da står jeg igjen med å prøve en passiv TVC-basert "forsterker". Jeg ser det er flere ute på markedet, men kjenner ikke noe til dem, utenom det jeg har lest. Bent Audio er interessant p.g.a fjernkontroll, men det er intet must. Music First ser fin ut, men er blitt hinsides priset på et år(tror jeg). Jeg ser også at det er flere som bygger TVC`er basert på Audio Consultings produkter. Jeg har imidlertid ingen forutsetninger for å bygge, men det er det kanskje andre som gjør? Har noen erfaringer med disse? Har dere sammenlignet dem? Er det andre i god kvalitet på markedet? Noen som har en slengende de ikke bruker, som de kunne tenke seg å demonstrere/selge?

På forhånd takk for engasjement.

Hilsen Tommy

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Brukte en periode Bent audio TVC, denne erstattet DP sin med risistorer.
Bent audio TVC var bedre, klart bedre.
Ved riktig matching er TVC knall det :)

re2

Medlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
4
Jeg har hatt en Bent Audio TVC snart et år nå. Dette er et av de beste kjøpene jeg har gjort på 35 år! Hvis du er ute etter naken lyd som ikke legger til eller trekker fra bør du prøve en TVC! I tillegg er det en fordel at du får galvanisk skille. Hvis du har brumproblemer så sendes de ikke videre til sluttrinnet og høyttalere. Etter at jeg fikk min TVC er det fullstendig tyst også når jeg legger øret helt inntil diskanten.

Du får jo TVC billig herfra:

http://www.promitheusaudio.com/frontpage.html

Jeg tror det er noen her på forumet som har handlet slike.

vh

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
25
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
re2 skrev:
Jeg har hatt en Bent Audio TVC snart et år nå. Dette er et av de beste kjøpene jeg har gjort på 35 år! Hvis du er ute etter naken lyd som ikke legger til eller trekker fra bør du prøve en TVC! I tillegg er det en fordel at du får galvanisk skille. Hvis du har brumproblemer så sendes de ikke videre til sluttrinnet og høyttalere. Etter at jeg fikk min TVC er det fullstendig tyst også når jeg legger øret helt inntil diskanten.

Du får jo TVC billig herfra:

http://www.promitheusaudio.com/frontpage.html

Jeg tror det er noen her på forumet som har handlet slike.

vh

Hei.
Takk for innspill og erfaringer. Jeg har tittet litt på promitheus sin TVC, og konkluderer med at jeg er en enkel mann. Jeg tror det ofte er en sammenheng mellom pris og ytelse. Håper dere som har kjøpt disse forsterkerene kan lynsje meg for dette.

Hilsen Tommy

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Det kommer an på hvor travelt du har det :)

Jeg får nok tilbake mine S&B TVC'er fra rep og kalibrering etterhvert. De er kjøpt fra Bent Audio (kobber-modell). Siden jeg har kjøpt nye fra Audio Consulting, trenger jeg dem ikke. Jeg kommer til å lage en passiv pre av disse, som jeg kommer til å selge.

S&B TVC'er selges ikke for DIY etter at Music First begynte å benytte dem i sin passive pre.

Den vil ha velger for det antall innganger du vil ha, samt velger for 0 eller 6 db gain og stereo volumkontroll.

De kommer til å bli satt i et fint lite kabinett i sort eller blankt børstet tykk aluminium.

Du får mao den samme pre som Music First selger.

Det kommer IKKE til å skje på denne siden av jul.....

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Av alle forforsterkere jeg har prøvd, har en TVC-basert løsning vært den beste i mitt system. De legger lite til og trekker lite fra. Jeg tror ikke disse trenger å koste så mye, selv har jeg prøvd en rimelig sak fra Ungarn (ikke tilgjengelig på det åpne marked) og fått meget gode tilbakemeldinger på Opera Consonance sin trafopre. Den Malaysiske det er linket til over skal være skremmende bra og rimelig (se siste HiFiNews), i tillegg har du Django (kit) med fjernkontroll fra Diyhifisupply som også skal være god og relativt rimelig:
http://www.diyhifisupply.com/diyhs_django.htm

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Mine erfaringer med hifi generelt (inkludert TVC) sier at det ikke nødvendigvis trenger å være stor sammenheng mellom lydmessig gevinst og pris. Den malaysiske skal være meget god, ikke bare i forhold til pris, men i absolutt forstand.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.550
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
ligger en brukt P på hifimagasinet i sverige

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Antall liker
635
Den lille saken i bildet nedenfor laget jeg for noen år tilbake.
Selv om den er basert på Audio Consultings aller rimeligste trafoer spiller den meget bra i de fleste oppsett jeg har testet den i. For mange kan en TVC absolutt være veien å gå under forutsetning av at man får riktig match impedans- og nivåmessig.

Personlig synes jeg at en TVC er litt kjedelig ut i fra en DIYers ståsted: Ikke noe som kan gå gæernt, ingen NOS-rør å tukle med og ingen kondensatorer som kan byttes. ;D

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
25
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Takk til alle for engasjementet. Det er endel muligheter her, skjønner jeg. Er det dumt å være skeptisk til billige TVC-er? Jeg har et svært oppegående system som jeg ønsker skal låte best mulig. Det er derfor ikke noe spesielt tema å knipe på noen tusen for å spare penger. Mest mulig for pengene/minst mulig tull med lyden. Jeg bruker tunge triodeblokker og svært avslørende høyttalere, så det er essensielt at preen er i toppklasse. Og nei, jeg har ikke hastverk ;).

Hilsen Tommy

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.018
Hallo!

Støtter meg til alle som er positiv til TVC. Har i noen år nå hatt en basert på S&B Tx-102 med solide Seiden vendere og sølvkabling (min har også fjernkontrolert volum). Jeg er (og blir) svoren TVC fan. Hva koster det å slå denne?.
Hører med til historien at han som solgte til meg og som forøvrig også hadde satt den sammen, ikke er like overbegeistret for TVC. Jeg mistenker dog dette å ha med systemmatch å gjøre?
Vel jeg har sagt hele tiden at den er det siste som forlater mitt system, selger heller høytalersystemet som tilsammen har en nypris på 25-30 ganger TVC`n. Ikke helt sikkert jeg står for den påstanden dog ;)
Mitt råd, kjør på med TVC, i det minste bør man ha hatt en slik i sitt system for å se hva den kan prestere så kan jeg godt være med på at andre alternativer kan funke bedre hos noen.

lykke til.
mvh

A

Afterglow

Gjest
empty skrev:
Hei.
Jeg trenger hjelp fra dere som sitter med kompetanse om disse fortrinnene. Etter å ha prøvd flere kostbare, aktive forforsterkere de siste to årene, er jeg tilbake til utgangspunktet. Jeg trives ikke med det de gjør :-[! Musikken som kommer ut fra høyttalerene når jeg kjører effekttrinnene direkte fra AA Capitolen min, er langt mer tilfredstillende enn når det er en forforsterker imellom. Jeg trives med det som blir servert. Gjennomsiktig, nakent, intimt og detaljert. Det hadde vært helt greit om jeg ikke trengte en inngang til, Det var også utgangspunktet mitt for to år siden, en inngang til!!! Så, da gjenstår et par ting: jeg kan få utvidet Capitolen med en pre-del, eller jeg kan gå for et separat passivt linjetrinn.
Hei!
Jeg hadde samme erfaringene med Capitole som deg da jeg prøvde ut forskjellige forforsterkere for et par år siden: Satte jeg inn en forforsterker så var det akkurat som om lyden ikke var så gjennomsiktig lenger: det var liksom kommet noe mellom meg og musikken. Mine erfaringer var fra utprøving av Conrad Johnson Premier 16LS (denne låt.... Conrad Johnson), Audio Research LS-25 (denne låt avrundet og mindre detaljert) og BAT VK-50SE (låt ikke så musikalsk som direkte, mer hifi liksom...).
Siden den gang har jeg oppgradert anlegget: nye monoblokker og høyttalere, men kanskje det som har noe med saken å gjøre: bedre signalkabler, denne gangen balanserte. Capitole fungerer nok bedt med balanserte kabler. Jeg har vel kanskje også en bedre og mer oppløst og gjennomsiktig forforsterker også i ARC Reference 3. Konklusjonen er ihvertfall nå at det spiller mye bedre med forforsterker.
Nå kan det også skyldes at det er god synergi mellom for og effekttrinn, begge fra ARC.
Husker ikke hvilket effekttrinn du hadde? Capitole det også, eller?
Den billigste løsningen blir vel kanskje å oppgradere Capitole med innebygd pre. En god aktiv pre ER dyr..... ::)

mvh
FMG

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
25
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
FMG skrev:
empty skrev:
Hei.
Jeg trenger hjelp fra dere som sitter med kompetanse om disse fortrinnene. Etter å ha prøvd flere kostbare, aktive forforsterkere de siste to årene, er jeg tilbake til utgangspunktet. Jeg trives ikke med det de gjør :-[! Musikken som kommer ut fra høyttalerene når jeg kjører effekttrinnene direkte fra AA Capitolen min, er langt mer tilfredstillende enn når det er en forforsterker imellom. Jeg trives med det som blir servert. Gjennomsiktig, nakent, intimt og detaljert. Det hadde vært helt greit om jeg ikke trengte en inngang til, Det var også utgangspunktet mitt for to år siden, en inngang til!!! Så, da gjenstår et par ting: jeg kan få utvidet Capitolen med en pre-del, eller jeg kan gå for et separat passivt linjetrinn.
Hei!
Jeg hadde samme erfaringene med Capitole som deg da jeg prøvde ut forskjellige forforsterkere for et par år siden: Satte jeg inn en forforsterker så var det akkurat som om lyden ikke var så gjennomsiktig lenger: det var liksom kommet noe mellom meg og musikken. Mine erfaringer var fra utprøving av Conrad Johnson Premier 16LS (denne låt.... Conrad Johnson), Audio Research LS-25 (denne låt avrundet og mindre detaljert) og BAT VK-50SE (låt ikke så musikalsk som direkte, mer hifi liksom...).
Siden den gang har jeg oppgradert anlegget: nye monoblokker og høyttalere, men kanskje det som har noe med saken å gjøre: bedre signalkabler, denne gangen balanserte. Capitole fungerer nok bedt med balanserte kabler. Jeg har vel kanskje også en bedre og mer oppløst og gjennomsiktig forforsterker også i ARC Reference 3. Konklusjonen er ihvertfall nå at det spiller mye bedre med forforsterker.
Nå kan det også skyldes at det er god synergi mellom for og effekttrinn, begge fra ARC.
Husker ikke hvilket effekttrinn du hadde? Capitole det også, eller?
Den billigste løsningen blir vel kanskje å oppgradere Capitole med innebygd pre. En god aktiv pre ER dyr..... ::)

mvh
FMG

Etter mye fram og tilbake har jeg konkludert med at en aktiv pre blir ekstremt kostbart. Jeg har eksperimentert mye med kombinasjoner og rør, og kommer hele tiden fram til at det ....nesten....fungerer. Forsterkerene jeg har prøvd er gode, dyre og i andre oppsett, svært gode musikkformidlere. Det er snakk om marginaler her, men det er viktig for musikkopplevelsen. Skal jeg komme i land med pre, må jeg gå for noe slikt som du har gjordt. Det har jeg ikke råd til, desverre, så en passiv trafobasert sak ser ut som en betalbar og tilfredsstillende løsning.

Hilsen Tommy

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Ikke dumt å teste TVC, uansett :)

Jeg havnet på et litt annent setup, (som jeg er KANON fornøyd med.)
Bruker aktiv pre med veldig høy gain, effektforsterkere med lav følsomhet. Dette er overlegent det beste jeg har hatt i hus (med god margin)
TVC var den beste løsningen jeg prøvde på DP 6.4, DP 8.0 dac og emc1 cd spiller.

osandnes

Medlem
Ble medlem
05.08.2005
Antall liker
0
Sted
Oslo
Jeg har en Django TVC som jeg vurderer å selge. Dette er toppmodellen med bla. sølvledninger. Systemmatching er ekstremt viktig med TVC og bor du i Oslo er du hjertelig velkommen til å låne den.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
empty skrev:
Hei.
Takk for innspill og erfaringer. Jeg har tittet litt på promitheus sin TVC, og konkluderer med at jeg er en enkel mann. Jeg tror det ofte er en sammenheng mellom pris og ytelse. Håper dere som har kjøpt disse forsterkerene kan lynsje meg for dette.

Hilsen Tommy
Jeg gjorde en liten research på TVC for en tid tilbake, og fant ut at to hovedleverandører av trafoer til TVC.s Det var Sowter, og en til ( om det var S&B eller et søsterselkap til Musik First eller noe slikt husker jeg ikke). Det kan selvsagt være andre er jeg ikke har oppsporet.
Det er flere enn Music First som selger TVC.....så det er vel om å å lese spec'er og finne bilder av innmat for finne ut hva som er felles..
http://www.stevens-billington.co.uk/page102.htm
mvh
Sleiven

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Antall liker
14.724
KnB skrev:
TVC var den beste løsningen jeg prøvde på DP 6.4, DP 8.0 dac og emc1 cd spiller.
Jeg kan et langt stykke på vei bekrefte KnBs erfaring mhp TVC pre og DP utstyr.
LMCs lekre TVC og Django gir en meget god synergi effekt sammen med DP 6.4 og DP A1 kjørt fullbalansert.
Lykke til i jakten på din "ultimate" preamp.

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
Jeg vil også slutte meg til og anbefale utprøvning av TVC i anlegget. Siden ca februar har jeg brukt TVC fra Promitheus Audio i Malaysia, og dette fungere bra her hos meg. Fordelen med Promitheus (i tillegg til veldig greie priser) er at Nicholas bygger stort sett det du måtte ønske av antall inn/utganger, kobber eller sølv internkabling, hvilke type vendere du foretrekker etc. Det vil i alle fall ikke koste deg så mye å prøve en slik og det er ikke vanskelig å selge den videre dersom matchen ikke er 100 %.
Som vanlig koker det ned til smak og behag, men har du en kilde av god kvalitet og forsterkere med medium til høy følsomhet - ja så er det verdt et seriøst forsøk.

LuckyLuke

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.06.2002
Antall liker
0
Sted
Lillehammer
Jeg har en TVC fra Bent Audio med 34 trinn, fjernkontroll, balanserte, ubalanserte inn/ut, med S&B FCC kobber versjon. Låter kanon bra hos meg. Anbefales!
Ville nok godt for en S&B basert TVC hvis jeg var deg...

IMO
Tom ;)

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
91
Torget vurderinger
7
Ser det allerede er kommet mange gode råd og anbefalinger om forskjellige varianter av TVC pre, som Django og forskjellige DIY greier.
Har ikke prøvd TVC i eget anlegg, så har ingen ytterligere erfaring å bidra med på akkurat dette punkt.
Imdlertid har jeg vært i en lignende situasjon som deg Empty, og gjort meg noen erfaringer som du kanskje finner relevante:
Hadde en Audio Aero DAC (med innebygget volum kontroll) koblet til separat drivverk, som jeg kjørte rett inn i effekt trinnet (en DP 6.4 den gangen)
Som deg, hadde jeg behov for flere input, og benyttet derfor ofte separat forforsterker.
I starten hadde jeg en kanadisk Sonic frontier (rør). Dette var en topp pre, men sammenlignet med direkte drift fra Audio Aeroen, var lyden gjennom SFen en aning kornet, og hadde hørbart sus i stille partier.
Suset forsvandt da jeg byttet til en Audio Net Pre I GII (med EPS), men direkte driften uten pre var fremdeles renere, klarere og fremfor alt mer dynamisk.
Prøvde (kort) så DPs passive (var det 7.3 mon tro?). Dette ble litt klinisk, om jeg ikke husker feil. Så selvom man skulle tro DP passiv Pre og Power sammen skulle være en topp match, foretrakk jeg her faktisk Audio Net løsningen. (Ingen pre fremdeles best)

Så kom DPs C1b på markedet, og jeg lot meg friste til å gjøre et forsøk, da jeg faktisk fikk DEPONERE hos Oslo HiFi senter! Det er ikke daglig kost!
Mulig Kremmervik visste godt hva han gjorde, for forskjellen var betydelig bedre med C1 b på alle punkter, i FORHOLD til direkte drift fra Audio Aeroen.
Lettest hørbar var nok slagkraftene i bassen. Dernest oppløsningen oppover, uten overfokus på hverken Sibilanter eller elektronisk "glare".
I mine ører var dette oppsiktsvekkende mye bedre enn noe jeg hdde prøvd tiligere. Så bra at dette ble mitt første elektronikk produkt kjøpt nytt! (Mmnei, forresten, Audio Aero DACen var også ny) - Hadde ikke tålmod til å vente på bruktmarkedet her heller.

Skal ikke påstå at dette låter bedre enn alt mulig annet, bortsett fra de produkter jeg nevner over i egen tekst, men et godt alternativ til en virkelig god Pre er dette definitvt.
Tror en del av Fidelity redaksjonen har kommet fram til akkurat det samme.

Lykke til

Morty

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
517
StereoJoe skrev:
Jeg vil også slutte meg til og anbefale utprøvning av TVC i anlegget. Siden ca februar har jeg brukt TVC fra Promitheus Audio i Malaysia, og dette fungere bra her hos meg. Fordelen med Promitheus (i tillegg til veldig greie priser) er at Nicholas bygger stort sett det du måtte ønske av antall inn/utganger, kobber eller sølv internkabling, hvilke type vendere du foretrekker etc. Det vil i alle fall ikke koste deg så mye å prøve en slik og det er ikke vanskelig å selge den videre dersom matchen ikke er 100 %.
Som vanlig koker det ned til smak og behag, men har du en kilde av god kvalitet og forsterkere med medium til høy følsomhet - ja så er det verdt et seriøst forsøk.
Hei StereoJoe!

Hvordan er du fornøyd med byggekvaliteten på Promitheus? Den ser litt grov ut på de bildene jeg har sett?

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.682
Torget vurderinger
1
Morty skrev:
...for forskjellen var betydelig bedre med C1 b på alle punkter, i FORHOLD til direkte drift fra Audio Aeroen. Lettest hørbar var nok slagkraftene i bassen. Dernest oppløsningen oppover, uten overfokus på hverken Sibilanter eller elektronisk "glare". I mine ører var dette oppsiktsvekkende mye bedre enn noe jeg hdde prøvd tiligere.
Helt enig med Morty herom. Jeg valgte å bytte DP passiv med balansert TVC (LMC S&B selvbygg med de dyreste komponentene) da sistnevnte hadde en litt mer "engasjerende" karakter som gav musikken litt mer "nerve" og (i mangel av et bedre ord) "dynamisk liv". Samtidig som TVC ikke var mindre transparent enn passiv DP.

Imidlertid, året etter, så falt TVC igjennom i direkte sammenligning med DP aktiv C1b, hvor førstnevnte i sammenligning låt litt "dynamisk betont" og med subjektivt avrundet frekvensrespons både i dypbass og øverste diskant. C1b låt betydelig strammere, mer oppløst og mer kontrollert for alle frekvenser, med bedre dynamikk i bassen og bedre dynamisk kontrast i hele toneområdet.

Disse 3 kandidatene ligger i forskjellige prisklasser og bør vurderes deretter: En passiv DP til 4-5000 er fortsatt et godt kjøp, særlig fra den siste modellserien, og forutsatt at man har kabler og elektronikk som "tåler" en passiv preamp. Da låter den særdeles gjennomsiktig men dynamisk litt "tam". En TVC kan vel kjøpes/bygges for 10-15.000 og kan nok være "magi" i mange anlegg. Jeg satte i hvertfall pris på dens "enerverende" spillestil. En ny DP C1b koster 2-3 ganger så mye (ca 28.000?) som en TVC og spiller deretter. Forutsatt at resten av anlegget matcher, da.

Hilsen en fornøyd bruker av alle 3 modellene.

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
SOEDAL skrev:
Hei StereoJoe!

Hvordan er du fornøyd med byggekvaliteten på Promitheus? Den ser litt grov ut på de bildene jeg har sett?
Man kan nok ikke sammenligne kabinetthåndverket med det ypperste fra USA eller Europa, nei. Det bærer litt preg av avansert DIY for å si det slik. Men innvendig er alt gjort meget bra; lodding, kabelføringer, bruk av bitumen for å mekanisk isolere trafoer etc er det ingen ting å si på. Du får ta en tur innom igjen, snart :)

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Antall liker
35
Sted
Trondheim
pedal skrev:
Morty skrev:
...for forskjellen var betydelig bedre med C1 b på alle punkter, i FORHOLD til direkte drift fra Audio Aeroen. Lettest hørbar var nok slagkraftene i bassen. Dernest oppløsningen oppover, uten overfokus på hverken Sibilanter eller elektronisk "glare". I mine ører var dette oppsiktsvekkende mye bedre enn noe jeg hdde prøvd tiligere.
Helt enig med Morty herom. Jeg valgte å bytte DP passiv med balansert TVC (LMC S&B selvbygg med de dyreste komponentene) da sistnevnte hadde en litt mer "engasjerende" karakter som gav musikken litt mer "nerve" og (i mangel av et bedre ord) "dynamisk liv". Samtidig som TVC ikke var mindre transparent enn passiv DP.

Imidlertid, året etter, så falt TVC igjennom i direkte sammenligning med DP aktiv C1b, hvor førstnevnte i sammenligning låt litt "dynamisk betont" og med subjektivt avrundet frekvensrespons både i dypbass og øverste diskant. C1b låt betydelig strammere, mer oppløst og mer kontrollert for alle frekvenser, med bedre dynamikk i bassen og bedre dynamisk kontrast i hele toneområdet.

Disse 3 kandidatene ligger i forskjellige prisklasser og bør vurderes deretter: En passiv DP til 4-5000 er fortsatt et godt kjøp, særlig fra den siste modellserien, og forutsatt at man har kabler og elektronikk som "tåler" en passiv preamp. Da låter den særdeles gjennomsiktig men dynamisk litt "tam". En TVC kan vel kjøpes/bygges for 10-15.000 og kan nok være "magi" i mange anlegg. Jeg satte i hvertfall pris på dens "enerverende" spillestil. En ny DP C1b koster 2-3 ganger så mye (ca 28.000?) som en TVC og spiller deretter. Forutsatt at resten av anlegget matcher, da.

Hilsen en fornøyd bruker av alle 3 modellene.
Pussig at du hevder at DP-pre objektivt sett er overlegen en TVC. For dette kan vel ikke si vel så mye om balansen i DITT system? Jeg syntes for eksempel på et tidspunkt at passiv pre var tannløst og kjedelig...men det synes jeg ikke lenger

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Nå er det sagt så mye positivt om TVC'ens fortreffelighet at det vel ikke kan skade med litt skepsis også ::)

Har selv hatt opp til flere S&B TVC'er (S&B Mk.II mener jeg det var) med flere typer internkabling, men ble aldri 100% fornøyd med disse.

Som andre også har vært inne på så har jeg også fra gammelt av forbundet passiv drift med "kjedelig" lyd, men det kan jeg slettes ikke si som TVC'ene jeg har hatt :)
Derimot var de flotte dynamisk sett (og spesielt når man spilte på lave lyttevolum).

Det som jeg likte mindre var noe som jeg oppfattet som en betoning/farging og som jeg i mangel av bedre ord vil kalle "metallisk".
Når man først hadde lagt merke til dette så hørte man det hele tiden.

For å sette ting i perspektiv så må det dog sies at jeg oppfattet denne "fargingen" som mye mindre enn man kan få fra mange andre preamp'er.
Undertegnede er heller ikke en som sverger til "nøytral" og "ufarget" lyd, men skal man først ha en form for "farging" foretrekker jeg heller at den går mot det "varme" og "myke" i stedet for mot det "metalliske".
Dette har selvfølgelig også med matching mot resten av anlegget og rommet å gjøre.

Disse kommentarene gjelder også kun for S&B TVC'er, men utifra hva som jeg har lest så skal disse være noen av de beste av sitt slag.
Har også fått med meg at ett par "kina-forsterkere" som var tidlig ute med å prøve å etterligne disse lagde noen TVC'er (eller rettere sagt var det vel såkalte "autoformere" eller noe slikt som ikke er helt det samme, men noe lignende) som låt direkte fælt (har ikke prøvd disse selv).

Ovenstående er slettes ikke sagt for å fraråde noen fra å kjøpe TVC, men heller for å balansere det hele slik at man ikke sitter igjen med den oppfattelsen at TVC er den "perfekte" løsning for "alle".
Alt selvfølgelig IMHO.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.299
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jens skrev:
Nå er det sagt så mye positivt om TVC'ens fortreffelighet at det vel ikke kan skade med litt skepsis også ::)

Har selv hatt opp til flere S&B TVC'er (S&B Mk.II mener jeg det var) med flere typer internkabling, men ble aldri 100% fornøyd med disse.

Som andre også har vært inne på så har jeg også fra gammelt av forbundet passiv drift med "kjedelig" lyd, men det kan jeg slettes ikke si som TVC'ene jeg har hatt :)
Derimot var de flotte dynamisk sett (og spesielt når man spilte på lave lyttevolum).

Det som jeg likte mindre var noe som jeg oppfattet som en betoning/farging og som jeg i mangel av bedre ord vil kalle "metallisk".
Når man først hadde lagt merke til dette så hørte man det hele tiden.

For å sette ting i perspektiv så må det dog sies at jeg oppfattet denne "fargingen" som mye mindre enn man kan få fra mange andre preamp'er.
Undertegnede er heller ikke en som sverger til "nøytral" og "ufarget" lyd, men skal man først ha en form for "farging" foretrekker jeg heller at den går mot det "varme" og "myke" i stedet for mot det "metalliske".
Dette har selvfølgelig også med matching mot resten av anlegget og rommet å gjøre.

Disse kommentarene gjelder også kun for S&B TVC'er, men utifra hva som jeg har lest så skal disse være noen av de beste av sitt slag.
Har også fått med meg at ett par "kina-forsterkere" som var tidlig ute med å prøve å etterligne disse lagde noen TVC'er (eller rettere sagt var det vel såkalte "autoformere" eller noe slikt som ikke er helt det samme, men noe lignende) som låt direkte fælt (har ikke prøvd disse selv).

Ovenstående er slettes ikke sagt for å fraråde noen fra å kjøpe TVC, men heller for å balansere det hele slik at man ikke sitter igjen med den oppfattelsen at TVC er den "perfekte" løsning for "alle".
Alt selvfølgelig IMHO.
Har også prøvd det ut, men hos meg funket det ikke. Ble dødt og kjedelig og glatt.
mvh

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Som jeg skrev i en annen traad om emnet (og la ut bilde):

Roer-pre med TVC som volumkontroll!

Kontrollforsterker er det mest beskrivende ordet som faller meg inn.

Man faar intrykk av at den tar tak i musikken og akkurat det lille punch og klang som jeg ikke har hoert andre klare. Inntrykket er selvfolgelig feilaktig, for det den gjor er nettopp det motsatte. Den slipper gjennom mer og skjuler mindre!

Har du lyttet til en, saa tror jeg alt annet blir "sustitutes"!

Nok en gang takk til LMC for hjelp paa veien til aa ta kompromisslose valg!

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
25
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Jeg har en Django på hjemlån nå. Noen korte stunder i sweet-spot har gitt et positivt førsteinntrykk. Tilbakemeldinger følger utover uka.

Hilsen Tommy

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Som mange har vært inne på, matching er viktig, og muligens er det enda viktigere med TVC enn med aktive pre'er.
Jeg har hatt to stk i hus, LMC-versjonen, og en fra Bent Audio (S&B sølv).
Positivt: Dønn tyst!
Negativt: Manglet dynamikk og noe dybde, og spilte rett og slett litt kjedelig/uengasjerende. Bent Audio ble (som Jens var inne på) litt "metallisk" i lyden, og hellet kraftig mot det slanke i mitt system.... Disse S&B-variantene er uhyggelig nakne og avslørende, og dét er nok hovedgrunnen til at resultatet kan bli såvidt forskjellig fra anlegg til anlegg.

Mvh

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.550
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
tilleggsinfo til Olaps
husk at siden har du byttet til 845 blokker som i seg selv gir en vesentlig mere fyldig lyd,og som også sier noe om dine lydpreferanser
IMO
Mvh
Leif

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
LMC skrev:
tilleggsinfo til Olaps
husk at siden har du byttet til 845 blokker som i seg selv gir en vesentlig mere fyldig lyd,og som også sier noe om dine lydpreferanser
IMO
Mvh
Leif
Kan godt være et poeng :)
Og din TVC låt adskillig varmere og mer fyldig enn Bent Audio's med sølv...........
Mvh

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
25
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Da har jeg hatt tid til å bli frustrert sammen med Djangoen. Lydmessig gjør den ikke skam på seg i forhold til den aktive 40 000,- rørpreen den erstattet, men det fungerer dårlig. Capitolen min er konstruert til å styre effekttrinn direkte, og har mye krefter ut. Det gjør at det bare er de tre første trinnene på volumet som kan brukes på Djangoen. Det går slik: tyst...høyt...veldig høyt...altfor høyt. Litt snaut for fininnstilling ;D. Jeg tenkte at kanskje den forsterket signalet 6dB slik den kan, men da jeg vippet på bryteren var det bare ett funksjonellt nivå, veldig høyt. Synd dette, for den låter bra til prisen.
Og så var det fjernkontroll da ;D. Jeg er tydeligvis lat og feit 8). Allerede første kveld ble jeg irritert over å måtte reise meg. Jeg har tydeligvis blitt satt og godt vant. Fjernkontroll er et must!!!!
Jeg skal nå teste ut en pre fra Bent Audio, med S&B gen.3 i kobber. Det blir spennende, særlig fordi jeg har mulighet til å teste den sammen med Djangoen. Djangoen har eldre versioner av S&B tvc`er, tror jeg.
Ellers har jeg brukt mye tid på nettet til å sette meg inn i dette, og det har vært spennende. Det kunne vært spennende å ta den helt ut med Silver Rock, men trist om jeg ikke liker det de gjør. Det blir fort kostbart å få byggd en pre med slike, når en trenger flere innganger, fjernkontroll etc. MEN.... ::)....Noen som har erfaring med disse?

Hilsen Tommy

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.550
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
Erland Solbakken får det snart