Erfaringer med SME 10 & TW Raven One?

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Skal ha ny spiller og har langt på vei begrenset valget til en av disse da jeg trenger noe som er kompakt, enkelt, moderne, ikke for dyrt og med høy materiell forarbeiding. Er det noen som har erfaringer med disse spillerne? Lydsignatur, bruksvennlighet, følsomhet for underlag, alt er av interesse. Og dersom det er noen som har hatt disse spillerne og gått videre – Hva opplevde dere som manglene ved spillerne? Innspill mottas med takk!

(og for ordens skyld: armene blir henholdsvis SME eller Graham)
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.272
Antall liker
905
Ta for all del kontakt med Art-sound i Danmark og forhør deg, hyggelig kar (hvis det ikke allerede er gjort ;)) Da får du ihvertfall god inf. om TW og ikke minst om forskjellene SME/ Graham :eek: (ikke kimse av armvalget ;))

Lykke til
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Var innom sidene til Art Sound og det var et imponerende utvalg på analogsiden. Men Art Sound blir vel strengt tatt ikke noe annet enn en fordyrende og unødvendig transitt på vei fra Tyskland. Hadde tenkt å kjøpe ab Fabrik fra Woschnick ettersom det ikke er noen agent i Norge.
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.272
Antall liker
905
Det kan godt være prisen blir best direkte, men jeg ville tatt en henvendelse så får du jo en pris. Det var forøvrig like mye ift. armvalget, jeg tenkte på. Som du ser er utvalget på øverste hylle hos dansken, han kan ihvertfall si deg noe om forskjellene armene i mellom (hvis det er interessant).

Ellers går det jo en tråd om Tri-planar her, "Jens" på forumet har ,eller har hatt en stabel med kremarmer og har jo skrevet litt om sine inntryk der. Han har jo forøvrig storebrorspilleren til den du vurderer også.
 
M

musicus

Gjest
Har hatt SME 10 i 7-8 år, først med 309 armen og de to siste med V, en meget nøytral og brukervennlig spiller, jeg opplevde den som litt følsom på underlaget, ingen imponator spiller, mener det var en artikkel om denne i Fidelity for noen nummer siden.

Med Vér armen opplevdes den som mer nøyaktig og presis, personlig ville jeg nok valgt 309 armen om jeg skulle valgt dette om igjen, den har en "varme" vs Vérn som jeg pr idag satte mer pris på enn jeg ville innrømme med V ;) ....

En spiller for fremtiden og mange år fremover, selv om jeg nu har solgt min rigg...



mvh
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
kwil skrev:
Ellers går det jo en tråd om Tri-planar her, "Jens" på forumet har ,eller har hatt en stabel med kremarmer og har jo skrevet litt om sine inntryk der. Han har jo forøvrig storebrorspilleren til den du vurderer også.
Takk for innspill, har fulgt den tråden med stor interesse, dersom det skulle bli en TW så ser jeg at Tri-Planar definitivt er en mulighet, klarer bare ikke å bestemme meg for om den er vanskapt eller vakker....
Den har definitivt et visuelt uttrykk som er alt annet enn indifferent for å si det slik ;)

Musicus: Det jeg har hørt av SME stemmer klart med dine inntrykk. Forskjellen er bare at du har hatt mulighet til å høre den i egen rigg mens jeg har kun har hørt den i fremmede rigger og derfor ikke kan si noe om hva som var SME og hva som var resten av anlegget. Ellers tipper jeg at begge spillerne ikke er helt ufølsomme for underlaget, men lab'en min har betonggulv slik at jeg ikke er avhengig av fjærende oppheng.
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Har selv ikke hørt SME10 siden jeg var hos forhandler i London for ca 1 år siden, og fikk da ikke nok tid i et ukjent oppsett til å si noe bastant om den. Mitt inntrykk som Raven One eier er likevel at ravnen er enda litt mer dynamisk og har noe mer luft mellom instrumenter/artister enn jeg kan huske fra SME. SME heller i mine ører litt mer mot det mørke og organisk store enn ravnen (selv om denne også spiller med et enormt stort og varmt bilde). For andre som har mer direkte sammenligninger mellom Raven og SME samt flere andre gode drivverk, anbefaler å lese gjennom følgende link (tar litt tid å gå gjennom alt, men er min lille Raven Bibel)

http://www.pinkfishmedia.net/forum/showthread.php?t=32706&page=66

tBoy
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Fabelaktig tråd! Tar nok ”litt” tid å lese igjennom, men jeg forstår hva du mener med Raven Bibel. Godt jeg har Morrissey’s ”Years of Refusal” snurrende på Garrard’en.
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Pesquera skrev:
Var innom sidene til Art Sound og det var et imponerende utvalg på analogsiden. Men Art Sound blir vel strengt tatt ikke noe annet enn en fordyrende og unødvendig transitt på vei fra Tyskland. Hadde tenkt å kjøpe ab Fabrik fra Woschnick ettersom det ikke er noen agent i Norge.
Delvis riktig som du sier at den "direkte vei" selvfølgelig teoretisk er den billigste, men såvidt jeg vet så har ArtSound agenturet for hele Scandinavia og i motsetning til mange andre merker er det bare én mellomlanding.
Mange andre merker har jo både et distributørledd samt et forhandlerledd og i forhold til dette så "sparer" du jo et ledd.
Når det gjelder TW har jo også etterspørselen i lengre perioder vært større enn produksjonskapasiteten.........
Forøvrig er min erfaring at "lillebror" (hvis man da overhodet kan kalle en spiller på godt over 20kg for "lillebror") Raven One lydmessig kan oppleves som noe friskere og dynamisk enn sine storebrødre (som på sin side kan skilte med litt større ro og kontroll).
For egen del så må det vel også sies at selv om jeg eier flere andre spillere (i prisklasser både betydelig over og betydelig under) så er det fortsatt TW som er min referanse og som de andre måles opp i mot.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
TW lager fantastiske spillere. Det er presisjon og kvalitet på sitt beste. Det er en spiller å slå seg tll ro med, prøve ut armer, PU'er og phonotrinn. Jeg har hatt AC i snart to år og ville valgt TW igjen hvis huset brant ned, men kanskje One denne gangen. Billigere, samme kvalitet, og det der med at den er litt friskere har bitt seg litt fast hos meg. Kontroll er det vel nok av i massevis uansett.
Ikke for å drive reklame for Artsound, men Hans er er super dealer som kan gi en god handel og ta vare på kundene sine. Jeg trives veldig godt som kunde der.

Asbjørn
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Nightpuma skrev:
Jeg har hatt AC i snart to år og ville valgt TW igjen hvis huset brant ned, men kanskje One denne gangen. Billigere, samme kvalitet, og det der med at den er litt friskere har bitt seg litt fast hos meg. Kontroll er det vel nok av i massevis uansett.
trives veldig godt som kunde der.

Asbjørn
Jens skrev:
Forøvrig er min erfaring at "lillebror" (hvis man da overhodet kan kalle en spiller på godt over 20kg for "lillebror") Raven One lydmessig kan oppleves som noe friskere og dynamisk enn sine storebrødre (som på sin side kan skilte med litt større ro og kontroll).
Takk for opplysende og konstruktive betraktninger, det er vel noe det samme som sies om SME 10 i forhold til 20 og 30 uten at jeg har illusjoner om at juniorspillerne gir det samme som sine tyngre brødre for halve prisen. Loven om grensenytte har desverre universell gyldighet. Nå har jeg en 401 som er satt opp slik at det eneste jeg har nok av er dreiemoment & dynamikk – oppløsning, diskantgjengivelse, perspektiv, transparens derimot er av en slik art at det eneste musikalsk fornuftige er å ha en moderne platespiller ved siden av (kjører med hver sitt RIAA-trinn).

Starter papirarbeidet over påske og skal ny grammofon i hus i løpet av våren!
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Pesquera skrev:
Nightpuma skrev:
Jeg har hatt AC i snart to år og ville valgt TW igjen hvis huset brant ned, men kanskje One denne gangen. Billigere, samme kvalitet, og det der med at den er litt friskere har bitt seg litt fast hos meg. Kontroll er det vel nok av i massevis uansett.
trives veldig godt som kunde der.

Asbjørn
Jens skrev:
Forøvrig er min erfaring at "lillebror" (hvis man da overhodet kan kalle en spiller på godt over 20kg for "lillebror") Raven One lydmessig kan oppleves som noe friskere og dynamisk enn sine storebrødre (som på sin side kan skilte med litt større ro og kontroll).
Takk for opplysende og konstruktive betraktninger, det er vel noe det samme som sies om SME 10 i forhold til 20 og 30 uten at jeg har illusjoner om at juniorspillerne gir det samme som sine tyngre brødre for halve prisen. Loven om grensenytte har desverre universell gyldighet. Nå har jeg en 401 som er satt opp slik at det eneste jeg har nok av er dreiemoment & dynamikk – oppløsning, diskantgjengivelse, perspektiv, transparens derimot er av en slik art at det eneste musikalsk fornuftige er å ha en moderne platespiller ved siden av (kjører med hver sitt RIAA-trinn).

Starter papirarbeidet over påske og skal ny grammofon i hus i løpet av våren!
Kjenner meg igjen.
Har selv en gammel overhalt Thorens TD-124 ved siden av nyere spillere.
Thorens'en har en musikalsk mellomtone som ingen av de nyere spillerne kan matche, men ytelse- og oppløsningsmessig henger den ikke med i svingene.
Man må altså ha minimum to spillere for å høre det beste fra de forskjellige generasjoner ;D
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Dersom en først har fått sansen for disse gamle traverne, så er der ingen vei tilbake. Har for sikkerhets skyld to 401, en serie 1 Loricraft’ed som er i daglig bruk og en serie 2 med beskyttelsesplasten intakt.
Er litt Nigel Tufnel med den: ” Well... don't point! It can't be played.” (Men ellers har Vi det bra...)
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
....og jeg har en td124 liggende i esken klar til bruk med ortofon arm og spu. Så var det det å få tid til å lage plint ;)
Må si jeg gleder meg til den kommer opp å kjøre.

Asbjørn
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Nightpuma skrev:
TW lager fantastiske spillere. Det er presisjon og kvalitet på sitt beste. Det er en spiller å slå seg tll ro med, prøve ut armer, PU'er og phonotrinn. Jeg har hatt AC i snart to år og ville valgt TW igjen hvis huset brant ned, men kanskje One denne gangen. Billigere, samme kvalitet, og det der med at den er litt friskere har bitt seg litt fast hos meg. Kontroll er det vel nok av i massevis uansett.
Ikke for å drive reklame for Artsound, men Hans er er super dealer som kan gi en god handel og ta vare på kundene sine. Jeg trives veldig godt som kunde der.

Asbjørn
Hva ville du i tilfelle ha satt som førstevalg av arm på en One??!
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
terryboy skrev:
Nightpuma skrev:
TW lager fantastiske spillere. Det er presisjon og kvalitet på sitt beste. Det er en spiller å slå seg tll ro med, prøve ut armer, PU'er og phonotrinn. Jeg har hatt AC i snart to år og ville valgt TW igjen hvis huset brant ned, men kanskje One denne gangen. Billigere, samme kvalitet, og det der med at den er litt friskere har bitt seg litt fast hos meg. Kontroll er det vel nok av i massevis uansett.
Ikke for å drive reklame for Artsound, men Hans er er super dealer som kan gi en god handel og ta vare på kundene sine. Jeg trives veldig godt som kunde der.

Asbjørn
Hva ville du i tilfelle ha satt som førstevalg av arm på en One??!
Jeg har ikke så stor personlig erfaring med armer, men mitt førstevalg ville vært Schrøder Reference. Et litt mer jordnært førstevalg ville vært Graham Phantom eller Schrøder DPS.

Mvh Asbjørn
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Pesquera, ble det noen handel?
I så fall, hva ble det, og hva synes du?
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
kjoenik skrev:
Pesquera, ble det noen handel?
I så fall, hva ble det, og hva synes du?
Det ble det! Valget endte til slutt på SME 10 da jeg ville ha den mest kompakte. Det holder med en gressklipper i racket (se avatar) og i tillegg er det noe med formgivning og kombinasjonen av sort chassis og krom detaljer som tiltaler meg. Når det gjelder arm, så gjorde jeg en vri da jeg synes V er litt uskjønn med sitt dempetrau og VTF hjul. Er klar over at jeg antageligvis er den eneste som foretrekker IV fremfor V, men vi sliter vel alle med vårt. SME anbefaler ikke IV.i da dette er noe som den nord-amerikanske importøren selv har pønsket ut, så det ble en IV.mcs som er utstyrt med ren sølvkabel fra VdH.

Og hvordan lyder den da? Alt er relativt, men i forhold til andre spillere som jeg kjenner godt (f.x. P9, Gyro, Linn, Clearaudio) så er det en påtagelig stabilitet i lydbilledet kombinert med maksimal oppløsing.
Innbiller meg at 10 slipper igjennom det som måtte finnes av detaljer og at pick-up'en blir den begrensende faktor, men det er muligens litt i overkant. Det spiller liten rolle om kildematerialet er elektrisk - akustisk, lite - stort ensemble, dynamisk - drone, dette er rett og slett en veldig lineær sak som spiller med særegen kombinasjon av flegma og ubesværet friskhet som er ny for meg. De fleste andre grammofoner i normal prisklasse fremstår nå som litt farvede og forvirrede (nei, jeg har ikke hørt Basis eller TW)

Når det gjelder soniske preferanser, så er jeg fortrinnsvis opptatt av dynamikk, dybde - bredde perspektiv og "nærvær" og i mine ører så leverer denne britiske gnomen dette i bøtter og spann. Så vidt jeg har forstått fra diverse anmeldelser, så er forskjellene mellom SME 10, 20 og 30 graden av dypbass og skala, men med små høyttalere og do. lytterom er ytterligere dypbass det siste jeg trenger. Det eneste problemet er at jeg nå blir nødt til å bytte ut en Dynavector DV17 D3 med noe mer relevant, og dessverre, dyrt!
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Gratulerer med en kjempespiller!!

Jeg er ikke vonbråten over at jeg ikke klarte å få deg over i ravn-klubben, da jeg vet at ditt valg absolutt må sies å være et MEGET godt alternativ og som for noen vil passe referanser og rack bedre en TW kreasjonene. Det viktigste er jo likevel at du har en spiller som virkelig henter fram godlyden fra rillene i pvc "klumpene". Kos deg med ditt gode valg!!
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Gratulerer Pesquera!
SME 10 har et solid rykte.

terryboy skrev:
Gratulerer med en kjempespiller!!

Jeg er ikke vonbråten over at jeg ikke klarte å få deg over på i ravn-klubben, da jeg vet at ditt valg absolutt må sies å være et MEGET godt alternativ og som for noen vil passe referanser og rack bedre en TW kreasjonene. Det viktigste er jo likevel at du har en spiller som virkelig henter fram godlyden fra rillene i pvc "klumpene". Kos deg med ditt gode valg!!
Kanskje jeg blir med i fugleklubben istedenfor...Har gjennomført preliminary investigations og beveger meg nå over i en fase med noe mer konkrete handlinger (sende mail og slikt...)
Terryboy, er det noe du kanskje kunne ønske var anderledes med Raven One, eller er det noe du kan forestille deg ikke vil falle i smak hos alle?
 
L

Lars.N

Gjest
Nightpuma skrev:
....og jeg har en td124 liggende i esken klar til bruk med ortofon arm og spu. Så var det det å få tid til å lage plint ;)
Må si jeg gleder meg til den kommer opp å kjøre.

Asbjørn
Litt off topic Har det blitt noe plint på deg ?

Laban
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
kjoenik skrev:
Gratulerer Pesquera!
SME 10 har et solid rykte.

terryboy skrev:
Gratulerer med en kjempespiller!!

Jeg er ikke vonbråten over at jeg ikke klarte å få deg over på i ravn-klubben, da jeg vet at ditt valg absolutt må sies å være et MEGET godt alternativ og som for noen vil passe referanser og rack bedre en TW kreasjonene. Det viktigste er jo likevel at du har en spiller som virkelig henter fram godlyden fra rillene i pvc "klumpene". Kos deg med ditt gode valg!!
Kanskje jeg blir med i fugleklubben istedenfor...Har gjennomført preliminary investigations og beveger meg nå over i en fase med noe mer konkrete handlinger (sende mail og slikt...)
Terryboy, er det noe du kanskje kunne ønske var anderledes med Raven One, eller er det noe du kan forestille deg ikke vil falle i smak hos alle?
Nå er det vel slik at de fleste vil skryte av det utstyret de selv har valgt å kjøpe fremfor andre aktuelle kandidater innenfor samme produktsegment??!! Jeg mener selv at jeg her på sidene ofte har kommet med anbefalinger på annet utstyr enn det jeg selv til enhver måtte sitte med, hvis noen spør om ulike anbefalinger som ligger innenfor samme kostnadsramme som mitt eget utstyr ligger på. Dette er selvsagt da basert på hvilke lydpreferanser og andre preferanser (design, fysisk størrelse etc) som er skissert av den som søker anbefalinger og ikke minst hvilket annet utstyr det skal matches sammen med osv. Spesielt synes jeg det er vanskelig å forestille seg hvordan et kjent og kjært produkt vil lyde i et helt annet oppsett, selv om jeg måtte kjenne ett eller flere enkeltkomponenter i oppsettet. Det jeg mest av alt (og dyrekjøpt!) har lært av denne hobbyen er at matching av utstyret er alfa og omega, og det er klart at få har nok kunnskaper om enhver kombinasjons interaksjon og langt mindre kjenner til alle de merker og kandidater som måtte finnes der ute.

Fra en lang innledning til din konkrete spørsmål om det er noe jeg kunne tenkt meg annerledes eller områder jeg tror ikke passer alle når det gjelder Ravn1. Av alle produktene i mitt oppsett er Raven One det jeg faktisk har minst å utsette på, i det minste når pris/ytelse tas med i betraktningen (utstyr ellers McIntosh MC602 effekt, Cary SLP-05 pre, TonArt Etera høyttalere, Wireworld og Audience kabling, Lector CDP7 cd spiller, Dynavector XX2 pick up). Raven One har på en i mine ører fantastisk måte klart å kombinere ekstrem dynamikk, lav støy/rimelig sort bakgrunn, en utrolig flott harmonisk kompleksitet og utklinging av instrumenter og stemmer, transparent og homogent lydbilde fra en dønn stabil hastighet fra den TW modifiserte Pabst motoren.

Nå har jo også de testene som jeg kjenner til har kommet på Raven One vært veldig entydig positive (StereoMojo ga den tittelen Turntable of the year 2007 + Product of the year 2007, 6moons.com ga den en supertest med den ”billige standardarmen” Vivid Two, og den fikk en kjempetest og en Golden Ear Award av Absolute Sound - som i tillegg hevdet at den ikke var mye dårligere enn den fire ganger dyrere Redpoint Model D).

Skulle det være noe som ikke passer alle, må det være at de som ikke vil ha dynamikk for enhver pris og som sverger til preferanser som går mot den varme, runde romantiske vinyl lyden til litt eldre vinyl referanser (Linn Sondek LP 12 "gata") kanskje vil finne at ravnen har litt vel mye dynamikk, og da spesielt hvis pick up også trekker denne veien (XX2 har bra dynamikknivå men tilfører i mine ører varme nok for de fleste). Det måtte vel derfor være en reservasjon mot at du ikke er dynamikkfantast som gjør at jeg ikke tør å ”tvinge” deg inn i fugleklubben. Nå ser det jo ut på ditt utstyr og min kunnskap om komponentene i dette, at du ikke er redd for litt dynamikkfokus??! Du har i tillegg rør i forsterkeri og en dv pu jeg mener bør bli en god match (gitt de problemer jeg har nevnt over mht til å mene noe kvalifisert om dette for min egen del).

Håper og tror at ravn1 er det rette for også deg, og vil tro at du vil bli like fornøyd som testerne nevnt ovenfor, alle Raven One brukerne i linken (RavenBibelen) jeg har lagt ut litt lengre oppe i tråden. Det fine er i tillegg at Artsound (forhandleren for Scandinavia) faktisk har disse på lager slik at du slipper unna den flere måneder lange ventetiden som er i de fleste andre land/markeder hvor ravn1 har landet.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
laban skrev:
Nightpuma skrev:
....og jeg har en td124 liggende i esken klar til bruk med ortofon arm og spu. Så var det det å få tid til å lage plint ;)
Må si jeg gleder meg til den kommer opp å kjøre.

Asbjørn
Litt off topic Har det blitt noe plint på deg ?

Laban
nope, ting tar tid ;)

Asbjørn
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
terryboy skrev:
Gratulerer med en kjempespiller!!

Jeg er ikke vonbråten over at jeg ikke klarte å få deg over i ravn-klubben, da jeg vet at ditt valg absolutt må sies å være et MEGET godt alternativ og som for noen vil passe referanser og rack bedre en TW kreasjonene. Det viktigste er jo likevel at du har en spiller som virkelig henter fram godlyden fra rillene i pvc "klumpene". Kos deg med ditt gode valg!!
Takk for det! I et en-spillers oppsett hadde jeg nok landet på kombinasjonen Rabe / Phanthom II. Ellers ser jeg at TW nå har lansert en ½ Rabe som får svært god kritikk i siste nummer av image hifi. ”Ungeheurer ruhige Hintergrund, vor dem sich jede Menge Wohlklang entfaltet” - € 2500 med Jelco 750 (Den må fortjene noe spenstigere enn som så?). Burde være et opplagt alternativ i klassen med sitt lavmælte, men særdeles ekspressive design.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
terryboy skrev:
kjoenik skrev:
Gratulerer Pesquera!
SME 10 har et solid rykte.

terryboy skrev:
Gratulerer med en kjempespiller!!

Jeg er ikke vonbråten over at jeg ikke klarte å få deg over på i ravn-klubben, da jeg vet at ditt valg absolutt må sies å være et MEGET godt alternativ og som for noen vil passe referanser og rack bedre en TW kreasjonene. Det viktigste er jo likevel at du har en spiller som virkelig henter fram godlyden fra rillene i pvc "klumpene". Kos deg med ditt gode valg!!
Kanskje jeg blir med i fugleklubben istedenfor...Har gjennomført preliminary investigations og beveger meg nå over i en fase med noe mer konkrete handlinger (sende mail og slikt...)
Terryboy, er det noe du kanskje kunne ønske var anderledes med Raven One, eller er det noe du kan forestille deg ikke vil falle i smak hos alle?
Nå er det vel slik at de fleste vil skryte av det utstyret de selv har valgt å kjøpe fremfor andre aktuelle kandidater innenfor samme produktsegment??!! Jeg mener selv at jeg her på sidene ofte har kommet med anbefalinger på annet utstyr enn det jeg selv til enhver måtte sitte med, hvis noen spør om ulike anbefalinger som ligger innenfor samme kostnadsramme som mitt eget utstyr ligger på. Dette er selvsagt da basert på hvilke lydpreferanser og andre preferanser (design, fysisk størrelse etc) som er skissert av den som søker anbefalinger og ikke minst hvilket annet utstyr det skal matches sammen med osv. Spesielt synes jeg det er vanskelig å forestille seg hvordan et kjent og kjært produkt vil lyde i et helt annet oppsett, selv om jeg måtte kjenne ett eller flere enkeltkomponenter i oppsettet. Det jeg mest av alt (og dyrekjøpt!) har lært av denne hobbyen er at matching av utstyret er alfa og omega, og det er klart at få har nok kunnskaper om enhver kombinasjons interaksjon og langt mindre kjenner til alle de merker og kandidater som måtte finnes der ute.

Fra en lang innledning til din konkrete spørsmål om det er noe jeg kunne tenkt meg annerledes eller områder jeg tror ikke passer alle når det gjelder Ravn1. Av alle produktene i mitt oppsett er Raven One det jeg faktisk har minst å utsette på, i det minste når pris/ytelse tas med i betraktningen (utstyr ellers McIntosh MC602 effekt, Cary SLP-05 pre, TonArt Etera høyttalere, Wireworld og Audience kabling, Lector CDP7 cd spiller, Dynavector XX2 pick up). Raven One har på en i mine ører fantastisk måte klart å kombinere ekstrem dynamikk, lav støy/rimelig sort bakgrunn, en utrolig flott harmonisk kompleksitet og utklinging av instrumenter og stemmer, transparent og homogent lydbilde fra en dønn stabil hastighet fra den TW modifiserte Pabst motoren.

Nå har jo også de testene som jeg kjenner til har kommet på Raven One vært veldig entydig positive (StereoMojo ga den tittelen Turntable of the year 2007 + Product of the year 2007, 6moons.com ga den en supertest med den ”billige standardarmen” Vivid Two, og den fikk en kjempetest og en Golden Ear Award av Absolute Sound - som i tillegg hevdet at den ikke var mye dårligere enn den fire ganger dyrere Redpoint Model D).

Skulle det være noe som ikke passer alle, må det være at de som ikke vil ha dynamikk for enhver pris og som sverger til preferanser som går mot den varme, runde romantiske vinyl lyden til litt eldre vinyl referanser (Linn Sondek LP 12 "gata") kanskje vil finne at ravnen har litt vel mye dynamikk, og da spesielt hvis pick up også trekker denne veien (XX2 har bra dynamikknivå men tilfører i mine ører varme nok for de fleste). Det måtte vel derfor være en reservasjon mot at du ikke er dynamikkfantast som gjør at jeg ikke tør å ”tvinge” deg inn i fugleklubben. Nå ser det jo ut på ditt utstyr og min kunnskap om komponentene i dette, at du ikke er redd for litt dynamikkfokus??! Du har i tillegg rør i forsterkeri og en dv pu jeg mener bør bli en god match (gitt de problemer jeg har nevnt over mht til å mene noe kvalifisert om dette for min egen del).

Håper og tror at ravn1 er det rette for også deg, og vil tro at du vil bli like fornøyd som testerne nevnt ovenfor, alle Raven One brukerne i linken (RavenBibelen) jeg har lagt ut litt lengre oppe i tråden. Det fine er i tillegg at Artsound (forhandleren for Scandinavia) faktisk har disse på lager slik at du slipper unna den flere måneder lange ventetiden som er i de fleste andre land/markeder hvor ravn1 har landet.
Det skal være dynamisk! Jeg tror jeg har gjort så mye research som det er mulig å gjøre utenom rent faktisk å høre komponenten...Kan ikke forstå annet at den burde passe i mitt oppsett, både anlegget generelt og til arm/pu-komboen.
Vi får se. Jeg skal nok melde tilbake når/om det skjer noe :)
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Hvis en som er medlem i Bergen Lydlaug skulle forville seg til områder i nærheten av det lille seilerparadiset Son, er vedkommende velkommen til å lytte til komponenten (med en foreløpig langt enklere og dårligere arm enn din PU7).....
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
terryboy skrev:
Hvis en som er medlem i Bergen Lydlaug skulle forville seg til områder i nærheten av det lille seilerparadiset Son, er vedkommende velkommen til å lytte til komponenten (med en foreløpig langt enklere og dårligere arm enn din PU7).....
Takk for invitasjon, hyggelig!

:)
 
Topp Bunn