Alt til hus og bolig Erfaringer med Netflix eller Viaplay?

M

mfufu

Gjest
Litt usikker på hvor denne tråden hører hjemme, men tenker at det er definitivt OT i forhold til hifi,

Tester Viaplay en måned gratis i disse dager, jeg bruker det på en 55" "smart tv". Hadde håpet på en god erfaring her slik at jeg kunne si opp det vanlige tv abbonnementet, men det viser seg at det ikke fungerer så bra her hjemme. Noen ganger stopper bildet det nesten opp, og blir uklart (vet ikke om det var spesiellt godt beskrevet?).

Det jeg misstenker er at jeg enten har for stor skjerm og/eller for dårlig internet linje (har fiber fra altibox med 25/25 Mbit/s internet linje). Hvordan er deres erfaringer med en av disse leverandørene?

T

tce-teams

Gjest
Vi har netflix og ser filmer både på 46 tommeren på soverommet , og 51 tommeren plasma tven på stuen. Og har aldri opplevd noe tull med netflix lyden og bilde er meir enn bra nok :) viaplay har vi hadt det samme problemet du opplever og vi har fiber linje på 50/50 , så det er ikke noe med linjen og gjøre i hvertfall.

M

mfufu

Gjest
Ahh godt og høre, bruker dere trådløst eller kabel?
Jeg har testet med begge deler, men hadde samme problem.

Men jeg kan teste Netflix istedenfor, de har jo samme avtale med gratis 1 mnd og fri oppsigelse, slik at det ikke koster noe og prøve. Det jeg tenkte med dette her i tillegg til og si opp tv abonementet, var samtidig og se på muligheter for og få plombert tv og slippe nrk avgiften :D

T

tce-teams

Gjest
Ahh godt og høre, bruker dere trådløst eller kabel?
Jeg har testet med begge deler, men hadde samme problem.

Men jeg kan teste Netflix istedenfor, de har jo samme avtale med gratis 1 mnd og fri oppsigelse, slik at det ikke koster noe og prøve. Det jeg tenkte med dette her i tillegg til og si opp tv abonementet, var samtidig og se på muligheter for og få plombert tv og slippe nrk avgiften :D
Prøvde både med trådløs og kabel , men trur det er noe med serveren til viaplay og gjøre. Netflix ser vi til og med på tlf med 3g. Går fint an og blombere tven for og slippe nrk lisensen , mange som har gjort det. Jeg har gjort det på litt andre måter , men det tar seg ikke ut og skrive inn på her :D

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.598
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Netflix funker helt greit her via Apple TV3 på 25/5 bredbånd. Kjører alt av multimedia kablet (bortsett fra mobilene). AirPlay funker dog greit fra mobil, bortsett fra at av og til slumrer Apple TVen så dypt at mobilen ikke registrerer at den er der… Gikk bort fra trådløst nettverk til multimediemaskiner etter at Squeezebox Receiver ble plaget med en del dropouts på kveldstid i helgene.

Johan-Kr

M

mfufu

Gjest
Takk for delte erfaringer, jeg kommer til og teste Netflix med trådløst først.

Sjekket opp pris for plombering av tv, kostet 600,- og var gjort på dagen... ikke galt det, spare både nrk lisens og tv abbonnement på 350,- pr/mnd, ihvertfall når det ikke blir brukt :)

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Netflix fungerer fint her på Apple TV 3, trådløst og fiber.
Nå synes jeg vel ikke tjenesten er så mye å rope hurra for men det er vel en annen diskusjon :)
Og nei, størrelsen på TV har ikke noe å si, det er vel maks full HD oppløsning uansett. Eller det mindre supre Netflix har valgt å kalle Super HD.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
4
Vi har 20/10 linje (kabel) og kan fint streame på 2 maskiner samtidig.

Personlig liker jeg Netflix, det å kunne gjenoppta sine favoritter fra overalt er ikke dumt.

C

cruiser

Gjest
Netflix rent teknisk er ok, innholdet derimot er ikke spesielt bra, bortsett fra house of cards som er en kanonserie

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.840
Torget vurderinger
1
Jeg har testet for min egen del Viaplay, Netflix, HBO og Canal + Go (og et par andre), og for meg er det uten tvil Netflix som er den mest smidige og brukervennlige av disse brukt via nettelser i Windows koblet til TV med HDMI kabel. Med apper laget for de ulike tingestene kan det kanskje gi en annen opplevelse. Nå har jeg avsluttet alle de andre tjenestene og sagt opp abonnementet på parabol, og vil ikke ha noe problem med å leve med bare Netflix når jeg får lyst til å se en episode av et eller annet eller en film.

Når det gjelder innhold, er de såpass forskjellige, at bare det burde være det viktigste ved valg. Man velger ikke Netflix hvis man ønsker å se på sport på Viaplay.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
2 x 79.- pr måned er vel ingen katastrofe økonomisk noen vintermåneder etter gratisrunden.

Hva som er bra/dårlig innhold vil vel være en evig diskusjon utifra smak og behag. Litt gammelt innhold på Netflix, men mange bra (klassiske) serier der. Har du unger, er også Netflix udiskutabelt best. Viaplay har endele nyere filmer og norske realityserier fra TV3 (Masterchef, Luksusfellen, Charterfeber etc.) for den som liker slikt.

Brukergrensesnittet hos de to er ganske forskjellig. Hos Viaplay kan du via din egen medlemside pause abonnementet for perioder, og nedlastingsfunksjonen hvor du eier lokal tilgang på film/serier i 30 dager er gull. Dog ikke alt materiale som er tilgjengelig for nedlasting. Netflix oppleves raskere manøvreringsmessig, og huskefunksjonen for hva du har sett og hvor langt du er kommet er kjekk. Begge plattformene har litt å lære fra hverandre, layout og tilgjengelighet kunne absolutt vært freshere hos begge

(Bildekvalitetsmessig vet jeg ikke helt. Ble påtvunget Altibox levert av Viken Fiber i høst og mener bildekvalitetet gikk ned etter bytte fra Get. Skjønner ikke det, siden data er data. Opplever ingen hakking hos noen av de, og her streames det på macer, ipad og Tv over en lav sko.
Ellers suger Altibox/Viken big time når det kommer til å finne frem i informasjon, innhold på egne sider og gjøre forandringer i eget abonnement, til sammenligning med Get, men det var en smule irritert digresjon fra min side)

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Nå ser jeg muligens mer serier enn det som er vanlig men etter 3-4 mnd med Netflix hadde jeg igrunn sett det som var interessant for meg. Synes de er trege til å legge ut nye ting. House of Cards var jo bra (ikke glimrende etter mitt syn), håper de lager mer eget innehold.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.840
Torget vurderinger
1
Kan også legge til at man med enkle grep, får man tilgang til Netflix fra usa, hvis man abonnerer på norsk Netflix. Selvsagt uten norsk tekst. Da utvider man utvalget betydelig.

M

mfufu

Gjest
Takker for innspill, jeg har sjekket med netflix i kveld, og det ser ut til og fungere prikfritt, i dag ihvertfall.
Det eneste jeg kommer til og savne ved og si opp tv abb. er tour de france på sommeren, så der har kanskje viaplay en fordel, men ellers i året er det kun litt titting på serier innimellom så jeg rekker nok ikke og se ting ferdig med det første :D Ellers så ser jeg en og annen film i "ny og ne" også. Men det er musikk som får mest tid i stuen :)

N

nb

Gjest
Selv med us abonnement er ikke utvalget allverden på netflix synest jeg, men kanskje jeg har sære preferanser. Jeg betaler 9 dollar i måneden eller hva det nå er og bruker VPN for å få amerikansk tilgang. En alternativ måte er å bruke unblock us, da slipper man at øvrig nettrafikk går på VPN, men pcen jeg ser netflix på brukes til fint lite annet og det er lett å bytte land man "er i"

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.303
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Du kan jo sjekke ut VUDU og. Veldig bra kvalitet på både lyd og bilde, i alle fall i forhold til mange andre. Der betaler du kun for det du ser - ikke noe abb som løper. Husker ikke helt men mulig du må DNS og amerikansk konto for at den skal virke. DNS anbefales slik at du kan skifte region når det har gått tom for filmer og serier på Netflix. Amerikansk konto blir og billiger en norsk slik at det betaler DNS avgiften.

M

mfufu

Gjest
Du kan jo sjekke ut VUDU og. Veldig bra kvalitet på både lyd og bilde, i alle fall i forhold til mange andre. Der betaler du kun for det du ser - ikke noe abb som løper. Husker ikke helt men mulig du må DNS og amerikansk konto for at den skal virke. DNS anbefales slik at du kan skifte region når det har gått tom for filmer og serier på Netflix. Amerikansk konto blir og billiger en norsk slik at det betaler DNS avgiften.
Jeg bruker disse funksjonene på tv'et, og jeg må isåfall sjekke om jeg har DNS instillinger tilgjengelig der (for og være helt ærlig vet jeg ikke helt hvordan det settes opp/endres på en vanlig laptop engang :confused:) Men uansett, finnes muligheten på smart tv'er så er det greit da kan jeg prøve, det er sikkert kjapt og finne ut av hvis man først setter seg ned og ser på det.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Kjører Viaplay her med 20/20 fiber linje og har absolutt ingen problem... Hadde dog trøbbel med Telenor fiber tv. Der var det mye hakking ol... Hoppa derfor over på viasat som vi hadde før og er svært fornøyd med.

TV er en 46"

B Rasse

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Antall liker
477
Låg i røysa heile helga og hadde stor glede av Netflix. Såg 5 filmar, Sherlock, Doctor Who og It Crowd. Elles er det ei rekke andre kvalitetsseriar tilgjenge, både danske, svenske, norske og amerikanske. Teknisk veldig bra. Litt hard komprimering på bildet, ganske tydleg i filmar som Moon.

Med amerikansk utval via https://mediahint.com/ i Firefox og norsk utval i Chrome betalar eg mine 79,- med den største glede.
Har tidlegare testa Viaplay og HBO i prøveperiodar.

Topp Bunn