Erfaringer med MoFi StudioDeck platespiller?

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Antall liker
350
Torget vurderinger
2
Er det noen som kjenner til denne platespilleren MoFi Studideck? Fordeler eller ulemper? Hvordan står denne seg mot f.eks. Rega P3, Pro-Ject x1 eller x2 og Technics SL 1710?
Er helt ny innen for dette med platespillere, så alle tips motta med takk. Da alt fra hvilken som kan oppgraderes mest med hensyn til basen, arm etc For slike ting blir ikke byttet. Det er ofte en grense hvor høyt man burde gå med hensyn til pickup før den blir overkill i forhold til resten.
Det skal sies at jeg har en MoFi ultraphono riaa som skal brukes sammen med platespilleren.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
6.711
Sted
Ein knaus
Eg har ein kjenning som har Studiodeck saman med Ultratracker PU (MM). Bytta frå ein rimeleg ProJect. Han er godt nøgd med båe delar, og er passe uinteressert i å diskutera meir finurlege løysingar.

Når sant skal seiast, verkar han ikkje så veldig interessert i hifi, heller. Eg trur han har eit lite alt-i-eitt-anlegg frå Denon og nokre små Argon-høgtalarar. Men han har kjøpt plater med båe hendene så lenge eg kan hugsa.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.163
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Prismessig ligger den vel nærmere Rega Planar 6 enn 3 og Project X2 enn x1.

Det ser ut til at Mofi'n har en (egenprodusert?) arm med 10" lengde. Det bør jo kanskje tas hensyn til dersom evt oppgradering av arm er aktuelt.
ProJect har 9" armer og Rega 9,5"

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.501
Torget vurderinger
2
En enkel sjekk spesielt på belterspillere er å sjekke rpm med en tlf lagt på en tapering over spindle.
Appene viser generelt IKKE riktig hastighet, men VARIASJONEN stemmer OK med andre metoder jeg har brukt.
Jeg har sjekket noen de nevnte spillerne og det er ganske så ulike mht dette. Sjekk på en Technics 1200 så ser du hva en spiller med god stabilitet skal være på din app.
IMG_2494.png

Når det er sagt ville jeg soleklart gått for Technics 1710, uovertruffen stabil gange i forhold til de andre, utskiftbart headshell gir veldig enkelt stift bytte- og lett å stille pickup riktig, mye mere knot med Rega og andre med fast hode, dessuten har Rega uvanlig tonearmshøyde som passer færre pickuper, selv om Ortofon og lager en OM2R variant som passer er Rega spillere tilpasset Regas pickuper. Fordelen med Mofi er at den har kul rem farge og kule farger, det er vel det jeg vil si Om den. Jeg angrer fortsatt på at jeg solgte min Technics SL-2000, den hadde gått prikkfritt i 40 år da jeg solgte den for å finansiere høyttalere..

En stor fordel med arm med utskiftbart hode er også at et du kan kjøpe et hode som tillater vinkling av pickup vertikalt, om du skulle begynne å nerde. Med fast hode er det umulig eller veldig knotete Om armen ikke har såkalt Azimuth justering.

PS mente du Technics 1210? 1200?. Jeg støtter det valget også, men for noen av dagens Technicser kan tallerken ikke være prikkfri, sjekk overflaten og bevegelsen på overkant av tallerken, den skal ikke ha synlig bevegelse, selv om noen av prikkene kan ha det( skyldes visstnok støpen at prikker kan bevege seg noe vertikalt .. det viktige er at tallerkenenden ikke går opp og ned ved rotasjon)

Sist redigert:

birk88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2016
Antall liker
306
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Forstår ikke helt det med wow flutter nøyaktighet og telefon app.
Plasseres telefonen med noe unøyaktighet, skapes det ubalanse i plate tallerkenen. Vil ikke da telefonen (som forårsaker ubalanse) være (en av) årsak(ene) til variasjon av hastighet?
I tilfelle vil jeg tro at en direkte drevet spiller er mer "immun/ robust" mot denne ubalansen. Strikk vil vel"flekse" litt.

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Antall liker
523
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Plasseres telefonen med noe unøyaktighet, skapes det ubalanse i plate tallerkenen. Vil ikke da telefonen (som forårsaker ubalanse) være (en av) årsak(ene) til variasjon av hastighet?
I tilfelle vil jeg tro at en direkte drevet spiller er mer "immun/ robust" mot denne ubalansen. Strikk vil vel"flekse" litt.
Jepp det gjør det

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
27.751
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Tenk på, at telefonen ligger på midten og ikke i periferien = nesten eller ingen inerti.
Om jeg "kaster" (noenlunde nøyaktigt) telefonen min på platevekten på strikkspiller´n, får jeg
0,04 wow/flutter..... så minimal betydning.
Om motoren skulle være så svak, som du beskriver, er den ikke egnet til platespiller ;)

birk88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2016
Antall liker
306
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Om motoren skulle være så svak, som du beskriver, er den ikke egnet til platespiller ;)
Da tror jeg du misforstår meg. Tenk en felg med ujevn masse (stor motor 😊) , den vil i hvertfall vibrere. Derfor avbalanseres disse for å unngå avvik.
Mulig appen kompenserer noe for dette, men for meg så vil jeg tro at en lett tallerken vil bli påvirket mer enn en tung tallerken. Dvs. mer ubalansert masse som må håndteres av en strikk (som ikke er stiv).
Mulig jeg tenker feil her, eller at avvikene er såpass små at de ikke betyr noe, så kommenter gjerne.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
27.751
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Da tror jeg du misforstår meg. Tenk en felg med ujevn masse (stor motor 😊) , den vil i hvertfall vibrere. Derfor avbalanseres disse for å unngå avvik.
Mulig appen kompenserer noe for dette, men for meg så vil jeg tro at en lett tallerken vil bli påvirket mer enn en tung tallerken. Dvs. mer ubalansert masse som må håndteres av en strikk (som ikke er stiv).
Mulig jeg tenker feil her, eller at avvikene er såpass små at de ikke betyr noe, så kommenter gjerne.
Tror, vi allikevel tenker likt.
Den med ¨avbalansere felg....., jamen det gjør du jo ytterst i periferien.
Tenk på det sånn.... Om du har 4 hjulbolter, og en veier 15 gram mere enn de 3 andre...... Betyder absolutt
ingenting. Om telefonen hadde ligget på spor-1 på LP´en så JA. Der den ligger (på midten) betyder det allerminnst.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.163
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
En enkel sjekk spesielt på belterspillere er å sjekke rpm med en tlf lagt på en tapering over spindle.
Appene viser generelt IKKE riktig hastighet, men VARIASJONEN stemmer OK med andre metoder jeg har brukt.
Jeg har sjekket noen de nevnte spillerne og det er ganske så ulike mht dette. Sjekk på en Technics 1200 så ser du hva en spiller med god stabilitet skal være på din app.
Viktig, men ikke om avvik ikke er utenfor grensen for det hørbare

… utskiftbart headshell gir veldig enkelt stift bytte- og lett å stille pickup riktig,
Hvordan er det enklere å stille inn pickup med løst enn fast headshell?

… dessuten har Rega uvanlig tonearmshøyde som passer færre pickuper…
Man får spacere, så det er egentlig ikke noe problem.

En stor fordel med arm med utskiftbart hode er også at et du kan kjøpe et hode som tillater vinkling av pickup vertikalt, om du skulle begynne å nerde. Med fast hode er det umulig eller veldig knotete Om armen ikke har såkalt Azimuth justering.
Mange armer har azimuth justering, og velger man en Ortofon pickup så er det uansett ikke noe problem. De har en kam på midten, hvilket nettopp er til dette formålet.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.501
Torget vurderinger
2
Hvordan er det enklere å stille inn pickup med løst enn fast headshell?
Spørsmålene kom fra en som er helt ny på vinyl, og enkle løsninger er det beste Tenkte jeg Få spillere er mer plug and Play set and forget enn Technisen da, glem wow og Flutter og belter som driver tallerken for fort en dag og for sakte en annen, protractor dill og annet dall.
Sier det fordi jeg har en DD med løst headshell, og en beltedrevet med fast hode. To helt forskjelige brukerinnsatser kreves.

1. greit nok men hva er hørbart. WF klassiske artikler oppgir 0.2% peak wow som grensen for hørbart på musikk, men jeg hører forskjell på 0.03% på enkelttoner.

2. Jeg syns det er utrolig knotete i fikle med pickup stående på arm på spiller, krokbøyd dårlig lys og skjelvende fingre og løse mutttre . Med et Technics Jig kan man sitte ved kjøkkenbordet med godt lys og stille inn EN avstand med malen og sørge for at nålefanen parallell med en rette siden på et headshell eller annen . referanse . Det erstatter protractor, som bare 10% av platespiller eiere forstår hvordan skal brukes riktig

IMG_2495.jpeg

3. Det er sant det finnes, men knoting igjen.

4. Azimuth Takk visste Ikke at Ortofon var så smarte Mht Azimuth Rega kan ikke få det til alene, Technics trenger 3 parts headshell

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.163
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
^ Joda, enig i mye av det du nevner mht å forklare en «nybegynner», men viktig å da ikke være så kategorisk.
Trådstarter spør jo f.eks om evt armbytte, og da er det jo ikke spes vanskelig eller knotete å shimme opp en Regaarm.
Ja, Rega kunne hatt en bedre løsning, med de er jo ikke så opptatt av mindre VTA avvik.

Det Technics headshellet, og oppskriften er jo enkelt og fint, men forutsetter at nålefanen er helt rett, hvilket ikke alltid er tilfelle.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.501
Torget vurderinger
2
@ptb Hvor ser jeg «kammen» for Azimuth justering på Ortofon.. ? Jeg ser ikke noen opphøyet stripe..?

EDiIT der at Cadenza og Quintrt har det beskrevet i manualen,,, forbehold de dyrere seriene med MCene? En enkel sak alle PU skulle hatt uansett merke!
Ingen spor av Azimuth justering på 2M

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.163
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
^ Ja, det er nok riktig at det kun er de "dyrere" MC'r som har dette.
Og - ja, noe kanskje alle burde hatt, men - veldig enkelt å DIY'e en slik sak da. Kutt til en tynn plaststripe (fra f.eks et kassert bankkort eller tilsv) og plasser på toppen av PU'n.

aiso

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2010
Antall liker
10.136
Sted
Skogkanten
Torget vurderinger
19
Jeg angrer fortsatt på at jeg solgte min Technics SL-2000, den hadde gått prikkfritt i 40 år da jeg solgte den for å finansiere høyttalere.
Bra at det ikke er bare meg som har solgt sin SL-2000 og angrer. Hadde min i 33 år. Gikk korrekt og aldri noen feil :)

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.501
Torget vurderinger
2
^ Ja, det er nok riktig at det kun er de "dyrere" MC'r som har dette.
Og - ja, noe kanskje alle burde hatt, men - veldig enkelt å DIY'e en slik sak da. Kutt til en tynn plaststripe (fra f.eks et kassert bankkort eller tilsv) og plasser på toppen av PU'n.
Jepp , gjør det allerede , men knotete når man samtidig skal holde/beholde riktig Zenith OG overheng . Bør først sette overheng og nålefane ifølge jig/protraktor, men stiften er ikke perfekt , så Zenith bør sjekkes elektronisk ( noen bruker Ultimate Analog test record 10khz som ligger på ytre nullpunkt Bearwald, man ser på fase forskjell L og R som skal være 0
Post in thread 'Analog Magik'
https://www.whatsbestforum.com/threads/analog-magik.25735/post-1004531 )

Deretter kan Azimuth justeringen begynne . Ikke mer en 1/8 omdreining av hver skrue mellom hver endring. Jeg måler resultatet med Toshiba test plate som gir mer en -40 crosstalk, men Ortofons plate er helt grei å bruke og stemmer bra . Har man ikke testplater kan man bruke speilmetoden og stille visuelt.
Problemet er som du vet at alt du gjør påvirker noe annet , feks er armen ikke lengre parallell med skims/flis mellom PU hode og armhode , så VTA og armbase må kanskje justeres om man er nerd,det forstyrrer alt det andre Så man må gjennom 3 runder med alt før en nerd er fornøyd. Men det er jo en hobby ikke sant…

Altfor mye for en som bare vil spille en plate og kose seg .
IMG_5369.jpeg

Proff varianten Wallys Fulcrum. uten originalskruene for å spare vekt. Original har hex hode på bolt og en hex nøkkel som gir god kontroll på omdreiningen.
IMG_5394.jpeg

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.501
Torget vurderinger
2
Du har lurt på dette siden august. ,,,,Du både sparer penger og får en problemfri vinylverdag med Technics 1710… de dyrere nye er ikke alltid fremskritt..

Topp Bunn