Erfaringer med import av hi-fi utstyr fra USA?

peltzman

Medlem
Ble medlem
28.10.2006
Innlegg
40
Antall liker
0
Jeg har fått et tilbud på ny elektronikk, (pre+power amp.) fra USA. Sammenlignet med norske priser kommer jeg ut under halvparten av prisen i Norge inklusive frakt og fortolling, og det er jo endel penger når dette koster nærmere 40K i Norge selv om det er endel bakdeler med dette vedr garanti ol.

Fabrikken modifiserer (bytter ut trafoen) fra 120 til 230V omkostningsfritt.

Det jeg er er nervøs for er om man kan være helt sikker på at man slipper flere justeringer hos forhandler i Norge i etterkant. Jeg har ikke så høy kunnskap på strømsiden men det norske nettet opererer jo med 230V og 50HZ. Ang denne 50hz frekvensen får jeg ikke noe klart svar på om denne også evt. vil bli justert rett.

Kan man regne med at denne frekvensen automatisk er rett når man får amerikanske varer hjem og hvor nøye er det egentlig med denne?
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
peltzman skrev:
Jeg har fått et tilbud på ny elektronikk, (pre+power amp.) fra USA. Sammenlignet med norske priser kommer jeg ut under halvparten av prisen i Norge inklusive frakt og fortolling, og det er jo endel penger når dette koster nærmere 40K i Norge selv om det er endel bakdeler med dette vedr garanti ol.

Fabrikken modifiserer (bytter ut trafoen) fra 120 til 230V omkostningsfritt.

Det jeg er er nervøs for er om man kan være helt sikker på at man slipper flere justeringer hos forhandler i Norge i etterkant. Jeg har ikke så høy kunnskap på strømsiden men det norske nettet opererer jo med 230V og 50HZ. Ang denne 50hz frekvensen får jeg ikke noe klart svar på om denne også evt. vil bli justert rett.

Kan man regne med at denne frekvensen automatisk er rett når man får amerikanske varer hjem og hvor nøye er det egentlig med denne?
Jeg har selv modifisert flere typer forsterkere og de aller fleste benytter samme trafo i USA og Europa, kun uttaket som er ulikt for 115/230 Volt. Altså regner produsent med at 50/60Hz ikke er noe problem. Men det er ulik belastning ettersom frekvens er en parameter som påvirker metning og dermed kan man, om man vil være nøye, begynne å regne på jernmasse, varme etc. Men som sagt over er det vanligst med samme trafo, bare med ulike uttak pga. spenning.
Husk forresten også å få skiftet sikringer, du skal ha halv strømstyrke ved overgang til 115 til 230V. (F.eks. sitter det i USA en 2A sikring der skal du bytte den til en 1A.)

Sjekk også tråden om kjøp fra Audiogon, der er mye relevant ift. garanti, norske priser etc.


Mvh Ole
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.088
Antall liker
8.016
Torget vurderinger
12
Frekvensen blir automatisk rett siden det er forsyningsnettet som bestemmer frekvensen. 50Hz krever litt mer kjernemateriale i trafoen enn 60Hz og resultatet kan i verste fall være en litt varmere trafo. Siden nesten alle land med 230V har 50Hz (5-6 unntak på noen øyer og småland i sør-amerika) så kan du regne med at 230V-trafoen er helt i orden for norske forhold og at dette IKKE er noe problem siden det er ivaretatt. Dessuten er trafoer normalt så overdimsjonert at metning ikke vil forekomme. Ellers har ikke jeg erfart noen store problemer med import av utenlandsk utstyr. Tenk evt over hva garantier og transport betyr. Be forresten om forsendelse i nøytral eske uten kjente merkenavn på og bruk alltid sporbar transport.
 

peltzman

Medlem
Ble medlem
28.10.2006
Innlegg
40
Antall liker
0
Hjertelig takk for gode svar. Ett spørsmål på tampen:

Forsterkerne kunne ikke leveres med power chords. Vil selve nettbrønnen i forsterkerne passe til vanlige norske nettledninger eller er det noe en må passe på her?
 
Topp Bunn