Erfaringar med elektronisk delefilter

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.998
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har sjølv eit høgtalarkonsept med integrert aktiv deling og eigen bassforsterkar. Men etter kvart har eg opplevd at den medfylgjande bassforsterkaren ikkje er så god som mange alternativ. Og så lurer eg på i kva grad eg kan oppgradere lyden ved hjelp av eit anna elektronisk delefilter. Ser både Bryston og Accuphase sel slike, i tillegg til at Embla gjorde det før dei meldte overgang til idretten. Nokon som har synspunkt på sånt?

K

knutinh

Gjest
Spør du etter et hel generelt delefilter for aktiv deling eller noe som er mer "pre-set"?

2-veis eller mer?

Hva med Behringer sine saker?

Når man først skal ha en ekstern enhet som tar seg av deling så er det jo veldig fristende å gå digitalt og med rikelig prosesseringskraft til korreksjon. De fleste analogefiltre er jo uansett "håndtunet" for å gi en gitt total-respons, ikke bare en matematisk deling.

-k

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
399
Jeg er også på utkikk etter et filter til å dele mellom sub og satelitt, er det noe brukbart å få kjøpt som ikke koster en månedslønn?

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
660
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
11
Jeg har brukt et ARX EC-2 2/3 veis filter mellom mine aktive ATC høytalere og sub. godt fornøyd med dette. Dette filteret er fullbalansert.
Delefrekvensen settes ved å lodde inn ulike motstander. ARX mener at justerbar delefrekvens krever unødvendig mye elektronikk so sjelden brukes, og legger heller pengen i gode komponenter.
Mitt er forresten til salgs for 2.500 kr (CA. 5.500 Kr nytt).

S

slowmotion

Gjest
Arve, det aktive delefilteret du bruker er en del av høytaleren,
stemmer ikke det? Dvs høytalerkonstruktøren har også laget det aktive filteret...

I så tilfellle er det sannsynlig at det også er lagt inn en del eq osv i filteret.
Altså er det ikke "bare" å bytte til et annet filter.

;)

K

knutinh

Gjest
Ulempen med mange knapper er at de "må" skrus på.

Så også med et 128. ordens digitalt delefilter , med 1 sekund lange FIR filtertapper for korreksjon.

I praksis må man nok basere seg på endel målinger da det er som å bygge en høyttaler på nytt med uendelig mange parametre.

Men det kan være en ganske lærerik prosess. Jeg tror at høyttalerbygging er minst like mye håndverk og magefølelse som vitenskap.

-k

S

slowmotion

Gjest
Men det kan være en ganske lærerik prosess. Jeg tror at høyttalerbygging er minst like mye håndverk og magefølelse som vitenskap.

-k
Man lærer så lenge man lever. ( Eller bygger høytalere )
Men det er lenge siden jeg drev med passive fitre.... ;D

;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.998
Sted
Torget vurderinger
0
Arve, det aktive delefilteret du bruker er en del av høytaleren,
stemmer ikke det? Dvs høytalerkonstruktøren har også laget det aktive filteret...

I så tilfellle er det sannsynlig at det også er lagt inn en del eq osv i filteret.
Altså er det ikke "bare" å bytte til et annet filter.

Du har sikkert rett. Men han har oppgjeve data til 24 dB på oktaven ved 400 Hz. Nyeutgåva har flytta frekvensen ned til 360 Hz. Han har ikkje oppgjeve om høg/lavpass er likt, men det er det vel?

;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.998
Sted
Torget vurderinger
0
Jeg har brukt et ARX EC-2 2/3 veis filter mellom mine aktive ATC høytalere og sub.  godt fornøyd med dette.  Dette filteret er fullbalansert.
Delefrekvensen settes ved å lodde inn ulike motstander.  ARX mener at justerbar delefrekvens krever unødvendig mye elektronikk so sjelden brukes, og legger heller pengen i gode komponenter.
Mitt er forresten til salgs for 2.500 kr (CA. 5.500 Kr nytt).
Ein må altså lodde inn motstandar sjølv. Kva delefrekvensar har du på filteret ditt? Og kor bratt er det?

S

slowmotion

Gjest
Du har sikkert rett. Men han har oppgjeve data til 24 dB på oktaven ved 400 Hz. Nyeutgåva har flytta frekvensen ned til 360 Hz. Han har ikkje oppgjeve om høg/lavpass er likt, men det er det vel?
I teorien er det da sannsynligvis 24dB filter både på lp og hp.
Men i praksis er det ikke sikkert det stemmer.
Poenget er jo at de akustiske filterflankene skal være 24dB/okt.

;)

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Jeg også har god erfaring med modifisert DCX 2496. Man kan få kjøpt ferdig modifiserte I/O print:

Selectronic

Mvh
Bjørn

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Antall liker
1
Jeg også har god erfaring med modifisert DCX 2496. Man kan få kjøpt ferdig modifiserte I/O print:

Selectronic

Mvh
Bjørn
Begynner å bli mye interessante saker hos Selectronic etterhvert! Har selv en DCX2496 som er moddet på utgangene, men her er det mange andre muligheter ser jeg. Skifte av PS og klokke + den volumkontrollen hadde nok ikke vært så dumt...

Noen som har prøvd kit fra Selectronic og kan si noe om bestilling derfra (regner vel forsåvidt med at det skal gå smooth) og kvaliteten på det de leverer?

Topp Bunn