Erfaring med DTK (Digital Tuning Kit) til dieselbiler?

N

nb

Gjest
Uansett hvordan det gjøres, så er vel prinsippet at det endrer motorstyringen gjennom bruk av annen programvare enn den originale. Det finnes saker man kobler fysisk på og det finnes saker som endrer softwaren gjennom bilens servicekontakt.

Så for å svare på spørsmålet ditt, så inneholder boksen programvare for motorsyring.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.184
Torget vurderinger
4
Det som er litt artig med den siden er det at uansett bil en har så er den prosentvise økningen lik (25%) ved bruk av en boks fra det firmaet.

Jeg var inne på tanken på å kjøpe en sånn boks siden jeg har en Toyota (Denso) som jeg ikke får chippet, noen google søk senere forkastet jeg den ideen.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
De boksene der gjelder kun for diesel med turbo antar jeg ?

/jan

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.747
Torget vurderinger
0
Problemet med chiptrimming/reprogramering er at de billigere variantene kun endrer non få variabler og da blir ikke resultatet optimalt. Jo flere variabler i motorstyringen en omprogramering tar seg av jo bedre fungerer det hele. Det finnes systemer som er like omfattende som bilfanrikkenes styreprogram, men disse koster en smule og det er slett ikke alle "piratsystemer" som gå like tungt inn i materien. Noen er så enkle at de enkelt sagt kun øker mengden diesel som sprøytes inn.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.184
Torget vurderinger
4
Spiralis skrev:
Noen er så enkle at de enkelt sagt kun øker mengden diesel som sprøytes inn.
Alle plug-in boksene er vel så enkle?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.747
Torget vurderinger
0
Anonym skrev:
Spiralis skrev:
Er ikke ekspert men den som jeg har liggende til min bil tar hensyn til en hel hurv med faktorer, på samme måte som orginalprogrammet, men der er foretatt justeringer. Men her varierer det veldig mellom merkene etter som man hører "på gata". Noe er sikkert kun ren humbug også.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Anonym skrev:
Spiralis skrev:
Og da går dieselforbruket ned??? Det gjorde det nemlig på min, OG på maaange andres dieselbiler, etter hva jeg har hørt. At dreiemomentet øker, kjenner man jo. I mitt tilfelle, ble motorgangen MYE meir behagelig og forbruket gikk med ca. 0,15 l. pr. mil. Etter tuninga ( med fysisk boks ) lå forbruket på blandet kjøring rundt 0,7 - 0,8 l/mil...på en Caravelle med takboks. Med høvelig stor campingvogn på kroken, dro den rundt 0,95 l /mil, men det var på langkjøring. Jeg hadde veldig god erfaring med "operasjonen" som kosta meg rundt kr. 7000,-.

mvh. VilhelmW

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.184
Torget vurderinger
4
VilhelmW skrev:
Anonym skrev:
Spiralis skrev:
Og da går dieselforbruket ned??? Det gjorde det nemlig på min, OG på maaange andres dieselbiler, etter hva jeg har hørt. At dreiemomentet øker, kjenner man jo. I mitt tilfelle, ble motorgangen MYE meir behagelig og forbruket gikk med ca. 0,15 l. pr. mil. Etter tuninga ( med fysisk boks ) lå forbruket på blandet kjøring rundt 0,7 - 0,8 l/mil...på en Caravelle med takboks. Med høvelig stor campingvogn på kroken, dro den rundt 0,95 l /mil, men det var på langkjøring. Jeg hadde veldig god erfaring med "operasjonen" som kosta meg rundt kr. 7000,-.

mvh. VilhelmW
En typisk boks "lurer" motorstyringen til å tro at bilen får for lite diesel. Det resulterer i mer diesel og kald luft til motoren, det gir en økt effekt og i mange tilfeller vil også forbruket synke.

Topp Bunn