Høyttalere Er Yamaha og System Audio høytalere en god match? Haster litt :-)

bardake

Medlem
Ble medlem
02.06.2013
Antall liker
1
Sted
Tønsberg
Vurderer å kjøpe System Audio Mantra 30 brukt, og får derfor ikke testet disse på min forsterker før kjøp.

Har en Yamaha Rx765 reciever og vil benytte mantraene i et surroundanlegg. Har dog hørt at SA ofte trenger strømsterke forsterker.

Er det noen som har hørt Mantra 30 i kombinasjon med yamaha forsterker? Eller kombinasjonen Yamaha / System Audio

Vil dette rent teknisk være en god match eller blir disse høytalerne utforrdnede for min forsterker.

Følgende står om effekt delen av Yamahaen
Forsterkeren er oppgitt for stereoavspilling til å yte 2 x 95 Watt med målemetoden velg og for flerkanalslyd opptill 7 x 95 Watt ved målemetoden velg. For oppsett hvor man ikke har behov for innebygd effektforsterker for de bakre surroundkanaler kan effektforsterkerene i RX-V765 konfigureres slik at fronthøyttalerne blir Bi-Ampet med to forsterkere hver (seperat forsterker for bass og diskant/mellomtone).

Finner følgende om System Audio Mantra 30SA mantra 30

Power handling 135 Watt

Impedance 4 ohm

Sensitivity (1W, 1m) 90 dB
Frequency range 45-30.000 Hz +/- 3 dB

Vil Yamahaen klare å få ut potensiale i høytalerne, eller er det bedre å kjøpe f.eks System Audio Aura 50 med flere elementer? Kanskje sparker dette bedre? Aura 50 har ellers like data som Mantra 30

For ordens skyld bør nevnes at jeg skal ha sub og at de må stå plassert relativt nærme bakveggen.
Er takknemlig for rask tilbakemelding da jeg har et par Mantra 30 på hånd..

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Du får nok ikke ut maks potensiale av Mantra 30 med en såpass liten Yamaha, men det vil fungere greit. Om du setter dem til small og lar suben spille all bass vil du lette jobben til receiveren noe. Alt avhenger jo også av hvor høyt du trenger/ønsker å spille. På moderate volum vil det nok fungere godt. Når det gjelder matchen Yamaha og SA skal denne være bra.

Geir Arne

bardake

Medlem
Ble medlem
02.06.2013
Antall liker
1
Sted
Tønsberg
Takk for fint svar

Tenkte vel egentlig at forsterkern var litt liten. Kanskje jeg burde ha en egen effektforsterker, og bruke yamahaen som forforsterker på frontene, og effekt på senter/bakhøytalere.

I tilfelle? Hva kunne vært grei match i et slik oppsett? Primare, Audiolab?? Gjerne tips på noe som er mulig å få tak i brukt til ca 4-5000,-

Takker for innspill

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Takk for fint svar

Tenkte vel egentlig at forsterkern var litt liten. Kanskje jeg burde ha en egen effektforsterker, og bruke yamahaen som forforsterker på frontene, og effekt på senter/bakhøytalere.

I tilfelle? Hva kunne vært grei match i et slik oppsett? Primare, Audiolab?? Gjerne tips på noe som er mulig å få tak i brukt til ca 4-5000,-

Takker for innspill
En brukt Primare vil være en god match etter min mening. Om du finner en A30.3 har du effekt til hele frontrekken. Alternativt en A30.2.

Det er jo bare å teste først, så finner du fort ut om du klarer deg med Yamahaen eller ikke.

Geir Arne

Topp Bunn