Er Wimp hi-fi like bra via Apple TV som Bluesound?

M

MusicBear

Gjest
Den lille billige Apple TV boksedingsen. Som mange genierklærer. Mens andre mener den ikke er like bra.

Forutsatt at signalet skal videre til en bra DAC:

ER lyden fra Wimp hi-fi like bra via Apple TV som via Bluesound?
ER det tekniske forskjeller her, som gjør at det nødvendigvis ikke kan låte like bra?
 

Rene.J

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.01.2015
Innlegg
179
Antall liker
44
Lyder bedre med bluesound. Men det er ikke stor forskel der er;)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Er det Wimp-app på Apple TV, eller tenker du Airplay?

I så fall er det samme bitstream [1] som sendes til dac fra Bluesound som Apple TV, så det burde låte likt fra digitalutgangene i alle fall.

1: Apple TV resampler vel til 48/16, så i teorien kan dette tilføre en forskjell, men det tror jeg er ganske neglisjerbart, egentlig.
 
Sist redigert:

Rene.J

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.01.2015
Innlegg
179
Antall liker
44
Har du selv prøvet? Lyder ikke sådan.

Det er jo det trådløse signal fra ipad til atv der problemet. Og du kan ikke få wimp app på atv.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hvordan er det trådløse signalet et probleM? Det er digitalt, og virker eller virker ikke. Det vil sannsynligvis ikke forårsake *litt* dårligere lyd.

jeg har prøvd streaming fra ipad til atv til dac, men dette oppsettet henger på tv-anlegget, så det har ikke vært noen muligheter til "kritisk lytting", kan du si.
 

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
803
Sted
Bergen
Jeg har Wimp hifi på ipad,sendes via Airplay til en Arcam AirDac,lyden er meget bra.:)(men uansett låter vinyl mer levende dvs.bedre):p
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.914
Antall liker
1.948
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Den lille billige Apple TV boksedingsen. Som mange genierklærer. Mens andre mener den ikke er like bra.

Forutsatt at signalet skal videre til en bra DAC:

ER lyden fra Wimp hi-fi like bra via Apple TV som via Bluesound?
ER det tekniske forskjeller her, som gjør at det nødvendigvis ikke kan låte like bra?
Om du skal ha en billig streaming av musikk løsning, så er Air Port Express kanskje bedre. Er slett ikke sikkert du behøver DAC heller,om du bare passer på at volumet ut står på fullt hvis du kjører analogt direkte til forsterker. God lesning, test og målinger:

Apple AirPort Express Audio Quality
 

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Innlegg
272
Antall liker
58
Den lille billige Apple TV boksedingsen. Som mange genierklærer. Mens andre mener den ikke er like bra.

Forutsatt at signalet skal videre til en bra DAC:

ER lyden fra Wimp hi-fi like bra via Apple TV som via Bluesound?
ER det tekniske forskjeller her, som gjør at det nødvendigvis ikke kan låte like bra?
Et lite poeng (som i alle fall er tilfelle for tidligere modeller) - det er ikke Apple TV folk genierklærer mtp lyd - det er Apple Airport Express

- Apple Tv resampler til 48kHz/16bit optisk - og er følgelig ikke ideell for wimp hifi
- Apple Airport Express resampler ikke og overfører i 44.1kHz/16 som er samme som wimp hifi bruker

Skal du sammenligne, bruk i alle fall en airport express (personlig har jeg meget god erfaring med den)

/Nasse

EDIT: Og +1 til BritFi for å komme meg i forkjøpet (og - ps - linken hans er god lesning)
 
M

MusicBear

Gjest
Er så grønn på streaming at jeg spør klønete, da jeg nevner Apple TV. Mener selvfølgelig via dette "Airport-greiene." Men spørsmålet mitt er til for at mange hevder man ikke får like bra lyd via dette som rett fra Bluesound.

Da jeg fortsatt ikke har streaming så er det fordi jeg hater dårlig lyd, mens mange beretter om bra lyd/nesten CD-kvalitet/CD-kvalitet fra Wimp hi-fi. Hvor min nysgjerrighet altså er til med dette utgangspunkt.
 

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Innlegg
272
Antall liker
58
Er så grønn på streaming at jeg spør klønete, da jeg nevner Apple TV. Mener selvfølgelig via dette "Airport-greiene." Men spørsmålet mitt er til for at mange hevder man ikke får like bra lyd via dette som rett fra Bluesound.

Da jeg fortsatt ikke har streaming så er det fordi jeg hater dårlig lyd, mens mange beretter om bra lyd/nesten CD-kvalitet/CD-kvalitet fra Wimp hi-fi. Hvor min nysgjerrighet altså er til med dette utgangspunkt.
Du er ikke alene.

Har du lest noe i denne tråden? http://www.hifisentralen.no/forumet/datahja-rnet/80035-digital-overfa-ring-streaming.html

Min erfaring med Bluesound finner du i innlegg #32....

Har ikke testet for mye med wimp hifi ellers. Holder meg stort sett til egen-rippede cd-filer i lossless kvalitet, SACD, CD eller wimp (vanlig) gjennom airport express optisk (er ikke spesielt imponert over wimp hifi).

Har sammenlignet AirPort Express via iPhone (optisk) mot OPPO (HDMI) av vanlig wimp streaming. Der har foreløpig airport express vunnet.

Uten å ha hørt de i en sammenligningstest holder jeg en knapp på aurelic aries mini i krigen mellom bluesound, airplay/port og aries. Når det kommer til brukervennligheten vet jeg ikke helt.... Men skal du spille DSD/DSF filer er det aries som gjelder (mener ikke engang den nye bluesoundnoden klarer det). Til WIMP HIFI streaming? Holder en knapp på AirPort Express enn så lenge.

/Nasse
 
M

MusicBear

Gjest
Betyr det NasseNoff at denne lille "epple-TV" boksen kan utføre en slik AirPort Express streaming (til DAC) godt nok?
 

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Innlegg
272
Antall liker
58
Betyr det NasseNoff at denne lille "epple-TV" boksen kan utføre en slik AirPort Express streaming (til DAC) godt nok?
Vel, ifølge meg er svaret ja....men du trenger da en liten iphone eller ipad. Ifølge andre er svaret NEEEEEI......

Men du får garantert lånt deg en apple airport express og en optisk kabel - og lån deg en bluesound eller aries og test (det rareste ting skjer når en tester i eget oppsett).

Har du sagt hvilken DAC du har?
 
M

MusicBear

Gjest
Betyr det NasseNoff at denne lille "epple-TV" boksen kan utføre en slik AirPort Express streaming (til DAC) godt nok?
Vel, ifølge meg er svaret ja....men du trenger da en liten iphone eller ipad. Ifølge andre er svaret NEEEEEI......

Men du får garantert lånt deg en apple airport express og en optisk kabel - og lån deg en bluesound eller aries og test (det rareste ting skjer når en tester i eget oppsett).

Har du sagt hvilken DAC du har?
Pussig at du spør, jeg vurderer faktisk bytte av DAC i disse dager, den helt nye Rotel RC 1590, da jeg generelt har sans for færrest mulig bokser & kabler.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.914
Antall liker
1.948
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Siden du ordlegger deg ala " disse eplegreiene", så spør jeg; har du eplegreier å streame fra da? AKA iPad, Mac o.l. For Airplay altså.

Hvis du tilhører andre leieren, så har jo den Rotel du nevner Bluetooth APTX streaming, -og det er jo tilnærmet CD kvalitet om du har tlf eller PC som støtter denne protokollen
 
Sist redigert:
M

MusicBear

Gjest
Har både Mac og PC i huset, og en helt ny uåpnet epple-TV. Men jeg har samme forhold til datamaskiner som andre har til taklekkasjer og restskatt, så musikknytelser skal ikke ødelegges av en j... datamaskin her i huset :)
 

Tommyna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.11.2010
Innlegg
172
Antall liker
116
Sted
Oslo
Jeg bruker Wimp Hifi, AppleTv og en Bel Canto C5i, brukte tidligere Airport Express istedet for AppleTv....har aldri klart å høre noen forskjell på de to løsningene selv om AppleTv streamer 48/16 kontra 44.1/16 på Airport Express.
 
M

MusicBear

Gjest
Betyr det NasseNoff at denne lille "epple-TV" boksen kan utføre en slik AirPort Express streaming (til DAC) godt nok?
Vel, ifølge meg er svaret ja....men du trenger da en liten iphone eller ipad. Ifølge andre er svaret NEEEEEI......

Men du får garantert lånt deg en apple airport express og en optisk kabel - og lån deg en bluesound eller aries og test (det rareste ting skjer når en tester i eget oppsett).

Har du sagt hvilken DAC du har?
Pussig at du spør, jeg vurderer faktisk bytte av DAC i disse dager, den helt nye Rotel RC 1590, da jeg generelt har sans for færrest mulig bokser & kabler.
 

Rene.J

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.01.2015
Innlegg
179
Antall liker
44
Nu er det bare de færreste nye dacs der rent faktisk virker problemfrit med en airport express. Har selv haft bøvl med det og derfor jeg har en ATV nu.

Største forskel jeg har oplevet var en roomplayer (coax). Gav super lyd kontra ATV men var bare alt for ustabil. Prøvede så en bluesound og der var ikke meget forskel fra ATV til noden. Dog var Noden stadig en lille tand bedre.

Senere i dag henter jeg mine nye Node2 og så må jeg se hvor stor forskellen er kontra ATV.
 

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Innlegg
272
Antall liker
58
Nu er det bare de færreste nye dacs der rent faktisk virker problemfrit med en airport express. Har selv haft bøvl med det og derfor jeg har en ATV nu./QUOTE]


Hvilken DAC hadde problemer, og i hvilket oppsett? Og hvordan kan du si de færreste???? Har du testet?

Jeg har selv en "ny" DAC uten noen problemer. Og vet om mange uten noen problemer.

Men et tips finnes - streamer en musikk trådløst lønner det seg å bruke omtalte AirPortExpress som wifi-node også. Har opplevd at Apple sitt utstyr ikke er helt sømløst kompatibelt med feks D-Link sine wifi-routere - og det er hørbart når for mye "pakker" kolliderer fra og til en trådløs iPad som streamer AirPlay. Så i den settingen gir vel de fleste APEn skylden....
 

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Innlegg
272
Antall liker
58
Pussig at du spør, jeg vurderer faktisk bytte av DAC i disse dager, den helt nye Rotel RC 1590, da jeg generelt har sans for færrest mulig bokser & kabler.
Den ser veldig fin ut! Jeg er av samme ulla selv - like færrest mulig bokser / færrest mulige konverteringer og omforminger i min digitale signalvei.

Eneste jeg hadde vurdert, er om boksen du kjøper bør ha romkorreksjon. I mitt 2-kanalsoppsett har det gjort veldig mye for lyden, og jeg ville ikke vært foruten.
 
M

MusicBear

Gjest
Pussig at du spør, jeg vurderer faktisk bytte av DAC i disse dager, den helt nye Rotel RC 1590, da jeg generelt har sans for færrest mulig bokser & kabler.
Den ser veldig fin ut! Jeg er av samme ulla selv - like færrest mulig bokser / færrest mulige konverteringer og omforminger i min digitale signalvei.

Eneste jeg hadde vurdert, er om boksen du kjøper bør ha romkorreksjon. I mitt 2-kanalsoppsett har det gjort veldig mye for lyden, og jeg ville ikke vært foruten.

Hehe, jeg HATER alt som har med datamaskiner & sånt og gjøre! Ikke fordi jeg er aldeles tett - men fordi utviklere av disse maskinene tror alle brukerne er personlig interessert i utstyret deres, og dermed fikser alt som går i dass. Og det gjør det - i praksis - med datamaskiner. Derfor, har jeg så langt holdt meg unna DSP, uten at jeg med det kjenner markedet og vet om DSP selges i maskiner hvor man ikke må være personlig interessert i greiene for å få det til å virke.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.914
Antall liker
1.948
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Jeg har heller ingen problemer med Air Port Express(eller ATV). Fungerer ihvertfall perfekt på Rega DAC, Naim UQ DAC, Onkyo Int.DAC. Og med analogt lyduttak.

Bruker Air Porten som main WiFi router da. Med utvidelse i form av en Air Port til, i annet rom. Tror nok at det lønner seg å kjøre rent Eple-nett som Nasse Nøff sier. Jeg har også hørt om de som sliter med diverse, når Air Port Express er brukt som utvidelse av eksisterende trådløst nett hvor main WiFi router er av annen type.
 

Rene.J

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.01.2015
Innlegg
179
Antall liker
44
Virkede ikke på min Arcam irdac og denons nye (kan ikke huske navnet) Men det jo bare og google så kan man se hvor mange der har problemer med express.

Men virker perfekt med atv:)
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.914
Antall liker
1.948
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Har både Mac og PC i huset, og en helt ny uåpnet epple-TV. Men jeg har samme forhold til datamaskiner som andre har til taklekkasjer og restskatt, så musikknytelser skal ikke ødelegges av en j... datamaskin her i huset :)
Ser den:)

Jeg streamer mest Spotify (Spotify Connect i Naimen) og iRadio om dagen. Bruker da iPad, og ser egentlig på denne kun som en stor fjernkontroll, der all verdens musikk er tilgjengelig. Synes faktisk det blir en litt annerledes opplevelse, enn å dra frem PC/Mac som helst kun benyttes i jobbsammenheng. Er ikke engang på Face.

Hører mye mer musikk nå, enn før streamingens tid. Mye mer variert/nye oppdagelser også;lett å sjekke ut gode tips, bla.her på forumet. Tilbake til lydkvalitet, så fikk jeg nylig en ny BR spiller i hus. Kjørte da noen skjeldne runder med CD på den, og min SACD spiller. Både med analog utgangene, og via DAC. Det var ingen grunn til å beholde CD spilleren i racket..
Vinyl blir jo en annen greie da.
 
M

MusicBear

Gjest
Har både Mac og PC i huset, og en helt ny uåpnet epple-TV. Men jeg har samme forhold til datamaskiner som andre har til taklekkasjer og restskatt, så musikknytelser skal ikke ødelegges av en j... datamaskin her i huset :)
Ser den:)

Jeg streamer mest Spotify (Spotify Connect i Naimen) og iRadio om dagen. Bruker da iPad, og ser egentlig på denne kun som en stor fjernkontroll, der all verdens musikk er tilgjengelig. Synes faktisk det blir en litt annerledes opplevelse, enn å dra frem PC/Mac som helst kun benyttes i jobbsammenheng. Er ikke engang på Face.

Hører mye mer musikk nå, enn før streamingens tid. Mye mer variert/nye oppdagelser også;lett å sjekke ut gode tips, bla.her på forumet. Tilbake til lydkvalitet, så fikk jeg nylig en ny BR spiller i hus. Kjørte da noen skjeldne runder med CD på den, og min SACD spiller. Både med analog utgangene, og via DAC. Det var ingen grunn til å beholde CD spilleren i racket..
Vinyl blir jo en annen greie da.

Jøss, er det en til i dette land som ikke er på Fæisbukk? I fremtiden, BritFi, da kommer det busslaster til oss to. For å se hvordan folk som ikke er på Fæisbukk lever og har det. Tar vi billetter, tja en femtilapp per snute + hundrings for parkering av bussen, ja så blir jo dette her en fin butikk for oss to :)

Enig med deg BritFi, jeg vil også streame musikk fra en iPad, men da uten at datamaskiner er involvert og via Wimp/Tidal. Men svært få apparaturer tar denne klienten, i forhold til Spotify.
 

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Innlegg
272
Antall liker
58
Pussig at du spør, jeg vurderer faktisk bytte av DAC i disse dager, den helt nye Rotel RC 1590, da jeg generelt har sans for færrest mulig bokser & kabler.
Den ser veldig fin ut! Jeg er av samme ulla selv - like færrest mulig bokser / færrest mulige konverteringer og omforminger i min digitale signalvei.

Eneste jeg hadde vurdert, er om boksen du kjøper bør ha romkorreksjon. I mitt 2-kanalsoppsett har det gjort veldig mye for lyden, og jeg ville ikke vært foruten.

Hehe, jeg HATER alt som har med datamaskiner & sånt og gjøre! Ikke fordi jeg er aldeles tett - men fordi utviklere av disse maskinene tror alle brukerne er personlig interessert i utstyret deres, og dermed fikser alt som går i dass. Og det gjør det - i praksis - med datamaskiner. Derfor, har jeg så langt holdt meg unna DSP, uten at jeg med det kjenner markedet og vet om DSP selges i maskiner hvor man ikke må være personlig interessert i greiene for å få det til å virke.
Ja, det finnes gode romkorreksjonsmuligheter for folk med PC allergi...

Selv landet jeg pa en alt-i-ett boks fra Lyngdorf, TDAI 2170 (de eldre modellene fra samme produsent er litt "fiklete" - men min er laget for dummies). Lyngdorfen er DAC, romkorreksjon og integrert forsterker i en pakke (har alle ekstrakortene).

Det kommer stadig bedre løsninger for romkorreksjon - både i stereo og flerkanalsløsninger. Mener feks at OHC solgte en flott T+A integrert ut med kjemperabatt, fordi de ventet en ny modell med integrert romkorreksjon - vet ikke om den har kommet ennå. Tror du kan finne mye bra om du leter. Det kommer jo hele tiden nye ting - men har ikke fulgt så mye med etter Lyngdorfen kom i hus
(personlig tror jeg mest på integrerte produkter eller DAC/DSP integrert med tanke på antall konverteringer i kjeden - en av de viktigste grunnene til at jeg ble interessert i Lyngdorfen).

Akkurat nå er oppsettet mitt egentlig ganske enkelt - både TV/film og musikk i "2.1" - holder lenge for meg nå

Kilder : Apple Airport Express (eller MacBook) og Oppo 103 Bluray/Cd/SACD transport (ut digitalt via HDMI) DAC/DSP/Integrert Forsterker : Lyngdorf TDAI2170
Høyttalere : Scansonic MB-1 og Rythmik sub
(monitorer/sub er aktivt delt fra Lyngdorfen - "automagisk" innstilling med mikrofon, max 10 styr, selv-mor(mor)-kan enkel innstilling)

Lykke til med letingen! Poster du om du finner noe gøy?

PS: I mitt hode er det flere grunner til å avstå fra Fjesbok enn bare teknologiallergi...
 
Sist redigert:
M

MusicBear

Gjest
Pussig at du spør, jeg vurderer faktisk bytte av DAC i disse dager, den helt nye Rotel RC 1590, da jeg generelt har sans for færrest mulig bokser & kabler.
Den ser veldig fin ut! Jeg er av samme ulla selv - like færrest mulig bokser / færrest mulige konverteringer og omforminger i min digitale signalvei.

Eneste jeg hadde vurdert, er om boksen du kjøper bør ha romkorreksjon. I mitt 2-kanalsoppsett har det gjort veldig mye for lyden, og jeg ville ikke vært foruten.

Hehe, jeg HATER alt som har med datamaskiner & sånt og gjøre! Ikke fordi jeg er aldeles tett - men fordi utviklere av disse maskinene tror alle brukerne er personlig interessert i utstyret deres, og dermed fikser alt som går i dass. Og det gjør det - i praksis - med datamaskiner. Derfor, har jeg så langt holdt meg unna DSP, uten at jeg med det kjenner markedet og vet om DSP selges i maskiner hvor man ikke må være personlig interessert i greiene for å få det til å virke.
Ja, det finnes gode romkorreksjonsmuligheter for folk med PC allergi...

Selv landet jeg pa en alt-i-ett boks fra Lyngdorf, TDAI 2170 (de eldre modellene fra samme produsent er litt "fiklete" - men min er laget for dummies). Lyngdorfen er DAC, romkorreksjon og integrert forsterker i en pakke (har alle ekstrakortene).

Det kommer stadig bedre løsninger for romkorreksjon - både i stereo og flerkanalsløsninger. Mener feks at OHC solgte en flott T+A integrert ut med kjemperabatt, fordi de ventet en ny modell med integrert romkorreksjon - vet ikke om den har kommet ennå. Tror du kan finne mye bra om du leter. Det kommer jo hele tiden nye ting - men har ikke fulgt så mye med etter Lyngdorfen kom i hus
(personlig tror jeg mest på integrerte produkter eller DAC/DSP integrert med tanke på antall konverteringer i kjeden - en av de viktigste grunnene til at jeg ble interessert i Lyngdorfen).

Akkurat nå er oppsettet mitt egentlig ganske enkelt - både TV/film og musikk i "2.1" - holder lenge for meg nå

Kilder : Apple Airport Express (eller MacBook) og Oppo 103 Bluray/Cd/SACD transport (ut digitalt via HDMI) DAC/DSP/Integrert Forsterker : Lyngdorf TDAI2170
Høyttalere : Scansonic MB-1 og Rythmik sub
(monitorer/sub er aktivt delt fra Lyngdorfen - "automagisk" innstilling med mikrofon, max 10 styr, selv-mor(mor)-kan enkel innstilling)

Lykke til med letingen! Poster du om du finner noe gøy?


Har faktisk en uåpnet Apple TV, dvs. jeg åpnet den nå. Hehe, bare innpakningen er jo sober, ser den har flere lydutganger her. Skal få junior til å koble det opp i morra. Så bestille Wimp. Så får vi se.
 

Rene.J

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.01.2015
Innlegg
179
Antall liker
44
Nu har jeg hørt lidt på min nye Node2 og er rigtig tilfreds. Igen er det ikke en kæmpe forskel kontra atv men forskel er der.

Noget andet er når nu Tidal kommer med 24/196 senere på året (eller næste) så kan du ikke bruge airport express eller atv:p
 
Topp Bunn