Er pickupen ferdig?

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Min gamle OC9 ML/II har plutselig fra en dag til den neste begynt å forvrenge lyden i de høyere registrene. Høres ut omtrent som om det er støv rundt stiften. Klarer ikke se med lupe om nålen er der fremdeles, og kan ikke huske noen hendelse der pickupen har blitt skadet heller. Digitalvekten viser samme stifttrykk som alltid. Har riktignok brukt Onzow Zerodust. Kan den sluke en stift?
 

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Innlegg
308
Antall liker
115
ser ikke du nålen/diamanten - så trenger den nokk en rens... I og med du hører resten av registrene er nok hverken diamant eller kantilever (nålearm) forsvunnet :)
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Kantilever er jo der, og "klumpen" på spissen. Selve nålen er temmelig liten på OC9 og alltid vanskelig å se. Må vel forsøke en eller annen våtrens da, siden hverken børste eller Zerodust ser ut til å hjelpe.
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.957
Antall liker
28.060
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Om diamanten blir borte blir det ofte lite musikk og armen beveger seg fritt over platen. Spør meg hvordan jeg vet det...;)
Ja, er stiften borte hjelper det ikke mye med anti-skating, for å si det slik...

Smiley_Sad.jpg


ShineySmileysGrin.jpg


/ Morten
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.950
Antall liker
1.314
Om diamanten blir borte blir det ofte lite musikk og armen beveger seg fritt over platen. Spør meg hvordan jeg vet det...;)
Jeg hadde ett uhell med at150mlx i fylla hvor stiften fikk en trøkk. Etterpå ble lyden ullen og jeg konkluderte med at diamanten var borte. problemet ble løst ved å bytte stift. kanskje jeg burde investere i mikroskop og inspisere den gamle stiften? (Jeg hadde ikke hjerte til å kaste den etter at jeg så prisen på erstatningsstift)
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Taber man ved uheld en pu med alu-fane, ned på pladen
risikerer man fanen (cantileveren) bøjes opover,
hvilket svarer til sænkning af tonearmens højde, og medfører et fald i diskanten pga den lavere vta.
 
Topp Bunn