Er norske trommiser late?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
I rettferdighetens navn så bør ikke jeg uttale meg om norske rocketrommiser, i og med at jeg ikke har lyttet noe særlig til norsk rock på mange år. ::)

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Anbefaler dere å høre på trommingen til Geir Larzen!

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.397
Sted
Saksvik - Trøndelag
Jeg skjønner ikke denne tråden. Dere som synes at norske trommiser er late eller elendige har ikke kommet med et eneste eksemel på fenomenet. De som synes norske trommiser holder mål har kommet med MANGE eksempler.

Kan dere motstandere av norske trommiser VÆRE SÅ SNILLE Å KOMME MED EKSEMPLER så en stakkar som meg skjønner hva dere mener?

Dessverre må jeg inntil videre mistenke dere for manglende musikalsk forståelse. ;)

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.311
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Lurer litt på motivet til Elvis her.
Her drar han i gang en tråd som, med letthet, kommer inn på 10 på topp lista over de største idiottråder ever på sentralen. Etterpå trekker han seg ut av hele diskusjonen.

Håvard

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
Må vel ligge en undertone av minimalisme her. Bare sjekk et par låter av amerikanske death-metalband kontra norske black metalband...

En kjent sak i statene er jo følgende: "hvis du kan noe så bruker du det for hva det er verdt".

For meg er musikk "kunsten foran kunstneren", ikke omvendt!

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Mulig norske trommiser har den typisk norske blygheten når det gjelder sceneshow, men kan ikke si jeg har reagert på spillinga!

Mange flinke norske trommiser. Liker spesielt godt arbeidet til Paolo Vinaccia (selv om han er født i Italia).

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Jeg tror jeg skjønner hva trådstarter snakker om. Norske trommiser er ikke late og nivået rent teknisk er sikkert helt på par med trommiser fra andre land. Jeg tror dette dreier seg om deres (trommeslagerene altså..) vilje til å ikke eksperimentere nok. Dvs. kjøre safe. Det er jo veldig mye 4/4 i Norsk musikk og det blir fort litt ompa ompa.
Det første som faller meg inn når jeg tenker på kule trommebeats er ikke nødvendigvis Tomas Lang, Dave Weckl, Dave Lombardo eller noen andre type trommeslagere som har en tendens til å være all over the place (dog på en ekstremt bra måte...)
Jeg tenker på Stewe Gadd og 50 ways to leave your lover eller Vinnie Colaiuta i Stings seven days. Sanger der drivet er helt rått og timingen er spot on.
Jeg ser mange har nevnt Stewart Copeland, en skikkelig kul trommeslager som helt klart har influert mange trommiser. Jeg har dog lagt merke til på diverse youtube klipp at han har en lei tendens til å drifte.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det som utgjør en stor forskjell er vell ikke nasjonalitet, men erfaring. Det er flere ganger jeg har gått inn i trommestudio og hentet ut tammene. Når uerfarne trommiser skal prøve å gape over for mye låter det ofte takras, og det blir for mye redigering i etterkant. Derfor er det greiest å kun la de få skarp, dolly, high og crash. Kanskje en tam. Men at det ikke finnes gode nok norske rocketrommiser tror jeg ikke noe på, selv om jeg ikke er så orientert lenger. Men at det blir for mye 4/4, og for lite eksperimentering med andre takter i norsk rock er jeg helt enig i.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.311
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Per Hillestad bør vel nevnes?

Håvard

A

Audio Optimum

Gjest
Finns en "liten" muppet type fra nord som har spilt med Dance With A Stranger og Chippahua for de som husker dem.... Han hører vel hjemme på listen over nasjonale energiske og musikalske trommiser med internasjonalt snitt...

mvh

R

rico

Gjest
Audio Optimum skrev:
Finns en "liten" muppet type fra nord som har spilt med Dance With A Stranger og Chippahua for de som husker dem.... Han hører vel hjemme på listen over nasjonale energiske og musikalske trommiser med internasjonalt snitt...

mvh
For ikke å snakke om jobben han gjorde i Jazzpunkensemblet...

balto

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
11
baluba skrev:
Det som utgjør en stor forskjell er vell ikke nasjonalitet, men erfaring. Det er flere ganger jeg har gått inn i trommestudio og hentet ut tammene. Når uerfarne trommiser skal prøve å gape over for mye låter det ofte takras, og det blir for mye redigering i etterkant. Derfor er det greiest å kun la de få skarp, dolly, high og crash. Kanskje en tam. Men at det ikke finnes gode nok norske rocketrommiser tror jeg ikke noe på, selv om jeg ikke er så orientert lenger. Men at det blir for mye 4/4, og for lite eksperimentering med andre takter i norsk rock er jeg helt enig i.
Det feiler nok ikke på gode trommiser her i landet, de er det mange av. At det ikke eksperimenteres med andre takter osv. kan en heller spørre produsenter og plateselskaper om. I mange tilfeller er det nok de som ikke tørr å la trommisen få utfolde seg (dette gjelder faktisk også lyd). Det tryggeste er vel å kjøre safe, plater skal selges og selges... så fire flate pleier å funke...

Roy

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.311
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Vapor skrev:
Per Hillestad bør vel nevnes
Ja, erru gærn..? + Totto Hansen...(også) ex funhouse
Skjønner ikke helt hva du mener Vapor, men jeg mener faktisk at Per Hillestad er en habil trommeslager ja. Han er vel ikke av de som stikker seg mest fram, men han var jo med på alt mulig en periode. Ser på han som utrolig allsidig. Er vel ikke jobben i Lava jeg tenker mest på, men en del annet.

Håvard

balto

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
11
Haavard skrev:
Vapor skrev:
Ja, erru gærn..? + Totto Hansen...(også) ex funhouse
Skjønner ikke helt hva du mener Vapor, men jeg mener faktisk at Per Hillestad er en habil trommeslager ja. Han er vel ikke av de som stikker seg mest fram, men han var jo med på alt mulig en periode. Ser på han som utrolig allsidig. Er vel ikke jobben i Lava jeg tenker mest på, men en del annet.

Håvard

Hillestad er en sjefs trommeslager. Jeg har hørt han i mange sammenhenger opp igjennom årenes løp, han er en drøm å høre på. Spiller tøft, tight og har full "kontroll".

Roy

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.311
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Vapor skrev:
Skjønner ikke helt hva du mener Vapor
Mener at Per Hillestad bør nevnes ja.... :)
Var vel det jeg trodde jeg leste. Bra jeg ikke gikk i klinsj da, slik mange på sentralen gjør. ;D Skriftlig kommunikasjon er vanskelig gitt.
PS! Litt off topic, har CJ jeg også nå. Godt er det.

håvard

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
balto skrev:
baluba skrev:
Det feiler nok ikke på gode trommiser her i landet, de er det mange av. At det ikke eksperimenteres med andre takter osv. kan en heller spørre produsenter og plateselskaper om. I mange tilfeller er det nok de som ikke tørr å la trommisen få utfolde seg (dette gjelder faktisk også lyd). Det tryggeste er vel å kjøre safe, plater skal selges og selges... så fire flate pleier å funke...

Roy
Tja, dette blir vel bare å fordele skylden for et faktum. Og jeg ser ikke bort fra at du har rett, for gjenkjennelseseffekten er den som selger mest, og har alltid gjort det.

Topp Bunn