Er Naim veien?

Status
Stengt for ytterligere svar.

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
897
Antall liker
1.007
Torget vurderinger
4
;D Har ikke turt å selge ennå, så jeg vet ikke...

Spørr MaHa som byttet ut naiten sin ut til fordel for et Exposure-sett. Smog solgte 5i-settet sitt til fordel for full TagMclaren-rigg i betraktelig høyere prisklasse, men han returnerte raskt tilbake til tilsvarende Naim han hadde før. Mulig han hadde mange sinte menn på døra med høygaffler og fakler?
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Gjestemedlem skrev:
slowmotion4 skrev:
Nå ser jeg at du har diverse Naim selv, det fikk jeg ikke med meg i går.
Ser vi en mann som savner sin Opera, og som prøver å overbevise seg selv om at det var en god ide å bytte den ut med dette?

En forsterker som er veldig god, men som ikke passer for alle, som man må være overbevist om at er riktig før man kan like, litt som den flotte vasen på kaminhyllen som man arvet av rike tante Olga?

 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
pelsjeger skrev:
;D Har ikke turt å selge ennå, så jeg vet ikke...

Spørr MaHa som byttet ut naiten sin ut til fordel for et Exposure-sett. Smog solgte 5i-settet sitt til fordel for full TagMclaren-rigg i betraktelig høyere prisklasse, men han returnerte raskt tilbake til tilsvarende Naim han hadde før. Mulig han hadde mange sinte menn på døra med høygaffler og fakler?
Gjestemedlem skrev:
Blir man utsøtt av naims venner hvis man velger å selge oppsettet sitt og prøve noe annet, eller er det slik at andre naimere fremdeles hilser forsiktig på messer og slikt?

.......eller du kan spørre Joaquin, han gikk fra Naim til rør og horn, fornuftig som han er! ;)
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Merkelig at noen spør hva som er vitsen med denne tråden.
Husker jeg leste et sted en franskmann som ble spurt om hvem han regnet som Frankrikes beste forfatter, og han svarte: "Victor Hugo - desverre."
Jeg har samme type svar - Naim - desverre. Desverre fordi jeg hører lommeboka hyle av angst. Desverre fordi jeg ikke liker arroganse, uansett hvor berettiget den måtte være. Desverre, fordi Naim ikke bryr seg om imponatoreffektene når det spilles - jeg på min siden er litt svak for holografi, dybde i lydbilde og pin-point nøyaktighet av instrumentplassering. Desverre fordi Naim ikke er så flink til å imponere ved første ørekast (... øyekast - du skjønner..?) - Men når musikken først synker inn, så synker den til bunns i deg - i alle fall hos meg.

Denne tråden er ment å være en motvekt til tilhengerenes, av og til, noe ukritiske lovsang om Naim. JEG liker Naim. Kunne ikke tenkt meg noe annet nå. Men, alle hifi-merker har da svakheter? - Noe man kunne tenkt seg var annerledes? Noe må det da være å kritisere. Tenker ikke på pris, utseende eller hvorvidt man foretrekker DIN framfor RCA - men mer Naim sin tolkning av hvordan musikk best skal reproduseres.

Noen mener jeg savner Adyton Opera og at denne tråden er et nervøst forsøkt på å berolige meg selv med at jeg valgte rett da jeg gikk til Naim. I mangel av kunnskap om meg, tar dere tydeligvis utgangspunkt i dere selv.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Gjestemedlem skrev:
toriamos skrev:
Noen mener jeg savner Adyton Opera og at denne tråden er et nervøst forsøkt på å berolige meg selv med at jeg valgte rett da jeg gikk til Naim. I mangel av kunnskap om meg, tar dere tydeligvis utgangspunkt i dere selv.
Aha. Aner jeg en viss snurthet? Dette er helt klassiske tegn på fremskreden naimbruk. Vokt deg før det er for sent toriamos. Jeg vet ikke om det en gang finnes gode støttegrupper. ;)
Er du her enda?
 
S

slowmotion4

Gjest
Hvis Naim anlegget ditt får deg til å høre mer på musikk er da alt i orden?

;)
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
slowmotion4 skrev:
Hvis Naim anlegget ditt får deg til å høre mer på musikk er da alt i orden?

;)
Alt ER i orden.
Lurer på om jeg formulerte meg langt bort i natta da jeg startet denne tråden.
Den handler altså ikke om hva JEG mener om Naim.
Den handler om hva DERE mener.
 
S

Stover

Gjest
K.H. skrev:
Hva er det som skjer her? Hva er vitsen med all denne slettingen av egne innlegg?
Jeg slettet flere innlegg jeg hadde lagt inn idag.
Slettingen var IKKE personlig ment.

Jeg ønsker bare ikke å delta i annet enn Naim-/ LP12 tråden og musikk....og knapt nok det.
Angret innleggene, derav slettingen.

Mener å forstå at ToriAmos er ute etter å vite hvorfor folk er negative til Naim, ikke bare at de er negative.

lp12 er verdens beste platespiller 8)
Takk for meg
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Stover skrev:
Jeg ønsker bare ikke å delta i annet enn Naim-/ LP12 tråden og musikk....og knapt nok det.
Du er klar over at det utsagnet underbygger oppfatningen en del har av Naim-klanen ;)
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Continuo skrev:
pelsjeger skrev:
;D Har ikke turt å selge ennå, så jeg vet ikke...

Spørr MaHa som byttet ut naiten sin ut til fordel for et Exposure-sett. Smog solgte 5i-settet sitt til fordel for full TagMclaren-rigg i betraktelig høyere prisklasse, men han returnerte raskt tilbake til tilsvarende Naim han hadde før. Mulig han hadde mange sinte menn på døra med høygaffler og fakler?
Gjestemedlem skrev:
Blir man utsøtt av naims venner hvis man velger å selge oppsettet sitt og prøve noe annet, eller er det slik at andre naimere fremdeles hilser forsiktig på messer og slikt?

.......eller du kan spørre Joaquin, han gikk fra Naim til rør og horn, fornuftig som han er! ;)
og hadde jeg ikke brukt rør, så hadde nok både lavardin eller sugden (alt etter hvilke høyttalere jeg har) vært foran naim i køen for min del.
selv om naim er bra, bevares.
 

nilsen64

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.06.2007
Innlegg
1.367
Antall liker
89
ha-ha eller Naim og Lavardin



og harbet høgtalere
 
S

Stover

Gjest
FZ skrev:
Stover skrev:
Jeg ønsker bare ikke å delta i annet enn Naim-/ LP12 tråden og musikk....og knapt nok det.
Du er klar over at det utsagnet underbygger oppfatningen en del har av Naim-klanen ;)
Mulig det FZ. Det får være opp til hver enkelt å bedømme.

For meg har den holdningen ingenting med Naim å gjøre.
Ei heller noe forsøk på å være nedlatende på noen måte.

:)
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Stover skrev:
K.H. skrev:
Hva er det som skjer her? Hva er vitsen med all denne slettingen av egne innlegg?
Mener å forstå at ToriAmos er ute etter å vite hvorfor folk er negative til Naim, ikke bare at de er negative.
Tja, nesten. Jeg ønsker i alle fall å høre kritikk, begrunnet sådan. Man kan bare anta, at siden det ikke er svært mange her som faktisk kjører Naim, så skyldes dette forhold som muligens henger sammen med at Naim ikke fenger. Og annet, selvfølgelig - som tilgjengelighet og pris på Naimprodukter.
 
S

slowmotion4

Gjest
Tjah, jeg kunne nevne 3 personlige grunner til at Naim er lite interessant:

Jeg designer og bygger mine egne forsterkere, så derfor er Naim lite interessant.

Naim er en transistorforsterker, og er derfor lite interessant.

Naim er en del av engelsk/Linn/Naim klanen, og er derfor lite interessant.

Men hvis jeg gjorde det ville mange her si at jeg var useriøs ....


;D ;D ;D
 

nilsen64

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.06.2007
Innlegg
1.367
Antall liker
89
fremmdeles ingen som har kritisert lyden fra naim

- men nu tror e det ikke er mange som virkeli har hørt et skikkelig naimanlegg her til lands da
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
nilsen64 skrev:
fremmdeles ingen som har kritisert lyden fra naim
sikkert fordi naim er perfekt.
eventuelt at folk ikke har peil, ikke har hørt nok, hører musikk på feil måte, etc.
slå dere til ro med det.
don't worry, be happy.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
joaquin skrev:
nilsen64 skrev:
fremmdeles ingen som har kritisert lyden fra naim
sikkert fordi naim er perfekt.
eventuelt at folk ikke har peil, ikke har hørt nok, hører musikk på feil måte, etc.
slå dere til ro med det.
don't worry, be happy.
Er du sikker på at du ikke vil utdype litt? Dette ER en tråd for kritikk av Naim. Husker jeg ikke feil, så har du latt falle noen kommentarer før som tyder på at du har noen punkter der du opplever at Naim er er godt nok.
 

Carter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Innlegg
245
Antall liker
52
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Litt på siden, men på PFM er det jo flere med svært sterke meninger om Naim (begge veier), her to underholdende innlegg fra den hardtslående Richard Dunn (NVA):

"It doesn't cost *that* much to produce good audio product, that is the con that has been foisted on you. Give it right box and the right naim and you can charge what you want to the sheep."

"Ivor used a technique that is now called NLP (neuro linguistic programming). What do you think all the factory trips were for. In what they did, in conjunction with Naim in the beginning, was create a difference with a hook (a musical term), that hook was promoted above all others so that is all the programmed people looked for. So intellectually they always looked for that hook where as emotionally it tired them. So we get the internal conflict of all Linn - Naim owners, they are always looking for that hook but they are constantly dissatisfied so are looking for more of the same, hence the constant desire to upgrade, it is a marketing and psychological trick that has very little to do with music.

Naim was designed as a PA amp from a 1950s application note, and to keep that sound largely still is, and Linn is the usage of a poor drunks work in taking Ed Vilchur's work to the next level. Luck came in as the market was right, skill came in in turning so many industry people into the program. Shops came in because at the time they were up against the discounters (Comet ? lasky's etc) who were king, and the smaller shops want exclusive product with high margin and a story to tell. That created the flat earth nothing more and certainly nothing to do with excellent product. Sellers were trained in the NLP and the sheep were created, baaaa!

It has nothing to do with product and all to do with marketing."

Fra http://www.pinkfishmedia.net/forum/showthread.php?t=48869&page=7
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
"Naim owners, they are always looking for that hook but they are constantly dissatisfied so are looking for more of the same, hence the constant desire to upgrade" :)

Desverre så er jo ikke dette noe som kun gjelder Naim-eiere.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Det må jo være uvesentlig for en som liker Naim, å vite hva de som IKKE liker Naim synes er negativt?!!
For det som en (som ikke liker Naim) synes er negativt, vil jo en som liker Naim synes er positivt. ;)
For ellers ville jo ikke han som liker Naim kjøpt seg Naim.
Til syvende og sist vil jeg tro at det kun handler om preferanser. ;)

Liker DU å kjøre BMW, så er jo det bilen for deg selv om naboen din ikke liker BMW, men heller kjører Audi. :)

Derfor synes jeg tråden din er litt meningsløs!

Siden du har kjøpt Naim så er jo det veien for deg, det spiller vel ingen rolle hva andre måtte mene?
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Continuo skrev:
Det må jo være uvesentlig for en som liker Naim, å vite hva de som IKKE liker Naim synes er negativt?!!
For det som en (som ikke liker Naim) synes er negativt, vil jo en som liker Naim synes er positivt. ;)
For ellers ville jo ikke han som liker Naim kjøpt seg Naim.
Til syvende og sist vil jeg tro at det kun handler om preferanser. ;)

Liker DU å kjøre BMW, så er jo det bilen for deg selv om naboen din ikke liker BMW, men heller kjører Audi. :)

Derfor synes jeg tråden din er litt meningsløs!

Siden du har kjøpt Naim så er jo det veien for deg, det spiller vel ingen rolle hva andre måtte mene?
Jo, det spiller en rolle hva andre måtte mene. Både når det gjelder Naim og i andre sammenhenger. Derav tråden. Jeg har forøvrig vært klar på at denne tråden ikke nødvendigvis er for meg. Om du synes tråden er meningsløs, så må den beste måten å få den til å forsvinne på være å ikke poste noe i den.

Jeg vet jo hva JEG liker. Jeg har hatt muligheten til å høre 202/200 hjemme i min egen stue før jeg kjøpte selv. Ikke alle kan dette. Leser man Naim-tråden her på forumet så er det ikke mye tvil om at Naim er veien og livet. DEN tråden er ikke så egnet til å besvare spøresmålet "Er Naim veien?" Naim-tråden er en fan-tråd og du finner ikke mye kritikk av Naim der. Det burde du funnet her i denne tråden. Ta Linn LP12 for eksempel. Det mangler da ikke på kritikk av den. Om det er en stereokomponent som jeg ikke kommer til å bytte ut, så er det den. Men jeg elsker å høre om andres erfaringer, også de som er negative - spesielt de kanskje.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
toriamos skrev:
Continuo skrev:
Det må jo være uvesentlig for en som liker Naim, å vite hva de som IKKE liker Naim synes er negativt?!!
For det som en (som ikke liker Naim) synes er negativt, vil jo en som liker Naim synes er positivt. ;)
For ellers ville jo ikke han som liker Naim kjøpt seg Naim.
Til syvende og sist vil jeg tro at det kun handler om preferanser. ;)

Liker DU å kjøre BMW, så er jo det bilen for deg selv om naboen din ikke liker BMW, men heller kjører Audi. :)

Derfor synes jeg tråden din er litt meningsløs!

Siden du har kjøpt Naim så er jo det veien for deg, det spiller vel ingen rolle hva andre måtte mene?
Jo, det spiller en rolle hva andre måtte mene. Både når det gjelder Naim og i andre sammenhenger. Derav tråden. Jeg har forøvrig vært klar på at denne tråden ikke nødvendigvis er for meg. Om du synes tråden er meningsløs, så må den beste måten å få den til å forsvinne på være å ikke poste noe i den.

Jeg vet jo hva JEG liker. Jeg har hatt muligheten til å høre 202/200 hjemme i min egen stue før jeg kjøpte selv. Ikke alle kan dette. Leser man Naim-tråden her på forumet så er det ikke mye tvil om at Naim er veien og livet. DEN tråden er ikke så egnet til å besvare spøresmålet "Er Naim veien?" Naim-tråden er en fan-tråd og du finner ikke mye kritikk av Naim der. Det burde du funnet her i denne tråden. Ta Linn LP12 for eksempel. Det mangler da ikke på kritikk av den. Om det er en stereokomponent som jeg ikke kommer til å bytte ut, så er det den. Men jeg elsker å høre om andres erfaringer, også de som er negative - spesielt de kanskje.
Jeg håper jo at du vet hva du liker! ;)

I en vennetråd kommer det selvfølgelig ikke noe negativt frem, det skal det ikke heller.
Eksempelet ditt med LP-12 blir ikke sammenlignbart mener jeg, for det er et enkelt komponent som blir brukt i allverdens forskjellige oppsett.
De aller fleste som har Naim, har KUN Naim, det er nok noe mange produsenter misunner Naim å få til.

Hva er det Vidar P. har påpekt gang etter gang her på forumet? Jo; bruk samme leverandør av hifikomponenter for å oppnå synergieffekt.

Naim klarer sannsynligvis dette veldig bra, og da vil det ikke bli noe negativt for en lytter, hvis han liker/elsker klangen/sounden som Naim leverer.

Du selv valgte jo bort en Naim CD spiller tidligere pga at du ikke var helt tilfreds med den, da hadde du ingen andre Naim produkter, kanskje heller ingen synergieffekt???
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
for å oppsummere:

* naim er veldig bra.
* det er lite vits i å starte en tråd hor man oppfordrer folk til å disse et bestemt merke.
* fra nå av vil tråden forsvinne nedover i det intet...der den hører hjemme... ;D
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Herregud, er det ingen som forstår at det er forskjell på begrunnet kritikk og nedrakking?
Forøvrig har du rett, dette er meningsløst.
Ber moderator om å stenge tråden.
 

nilsen64

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.06.2007
Innlegg
1.367
Antall liker
89
joaquin skrev:
for å oppsummere:

* naim er veldig bra.
* det er lite vits i å starte en tråd hor man oppfordrer folk til å disse et bestemt merke.
* fra nå av vil tråden forsvinne nedover i det intet...der den hører hjemme... ;D
amen

(flott Joaquin)
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
toriamos skrev:
Herregud, er det ingen som forstår at det er forskjell på begrunnet kritikk og nedrakking?
Forøvrig har du rett, dette er meningsløst.
Ber moderator om å stenge tråden.
Hei!
Du trenger da ikke å be noen om det, er det ikke du som startet den da?
Da kan du også stenge den så langt jeg har fått med meg ;)
Edit: Ser ut som det ikke er mulig lenger, men mener det var det for en tid tilbake:-[
Mvh.KW
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.825
Antall liker
720
Torget vurderinger
4
Det som jeg er litt forudret over er at det ikke er flere her inne som faktisk har prøvd Naim
og som nå har gått over til å bruke andre merker?
Kan det bety at Naim er endestasjonen for mange? Eller er det bare at tråden har levd litt for kort enda?
Kanskje dumt å stenge den allerede Toriamos?
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Liotheles skrev:
Det som jeg er litt forudret over er at det ikke er flere her inne som faktisk har prøvd Naim
og som nå har gått over til å bruke andre merker?
Kan det bety at Naim er endestasjonen for mange? Eller er det bare at tråden har levd litt for kort enda?
Kanskje dumt å stenge den allerede Toriamos?
Synes denne tråden har overlevd seg selv ganske så greit. Det er desverre mange innlegg som ikke berører topic.
Ber fortsatt om stenging.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
toriamos skrev:
Liotheles skrev:
Det som jeg er litt forudret over er at det ikke er flere her inne som faktisk har prøvd Naim
og som nå har gått over til å bruke andre merker?
Kan det bety at Naim er endestasjonen for mange? Eller er det bare at tråden har levd litt for kort enda?
Kanskje dumt å stenge den allerede Toriamos?
Synes denne tråden har overlevd seg selv ganske så greit. Det er desverre mange innlegg som ikke berører topic.
Ber fortsatt om stenging.
Kan det tenkes at det rent faktisk er svært få som har hørt eller kjøpt Naim og at det derfor er et fåtall som har grunnlag for å uttale seg i den ene eller andre retningen?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.660
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ok etter oppfordring fra trådstarter og trådens intensjon som ikke gikk "hjem" så stenges tråden.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn