Jeg håper dette er On-Topic.
I går kveld satt vi og lyttet til Glenn Goulds Goldberg variasjoner, fra 1955 og 1981.
I tillegg lyttet vi til Reperformance innspillingene fra Zenph. De har MIDI-tracket 1955 innspillingen nøyaktig, med tanke på å avspille den gjennom et Yamaha Synchlavier (flygel), som ble stilt opp i akustisk anerkjent fremføringssal.
Siden vi hadde alle filene liggende i lossless på en harddisk var det lett å gå fra den ene innspillingen til den neste.
Zenph Reperformance versjonen har i tillegg det underlige ved seg at den har to versjoner: en stereo versjon, med mikrofonoppsett som om det var en solofremførelse; og en Bin-Aural versjon, tatt opp med et Bin-Aural Hode plassert der Gould ville hatt sitt hode når han spilte.
1. Glenn Gould. Begavet pianist med stor interesse for opptaksteknologi, miksing og gjengivelse. I tidlig Hi-Fi versjon, men i mono (1955) og i senere Hi-Fi versjon, i stereo (1981).
2. Zenph som har analysert Gould, lagt hans spill inn på data, og gjenskaper dette gjennom et toppklasse flygel i en akustisk "perfekt" setting, med moderne teknologi.
Vi foretrakk alle den opprinnelige 1955 versjonen, i mono! Zenphs stereo gjengivelse av 1955 innspillingen var "til stede," men manglet nerve. (Det eneste ordet jeg kan bruke for å beskrive hva vi følte.) Og Bin-Aural versjonen var interessant fordi vi kunne følge fingerarbeidet fra venstre til høyre, med stor presisjon.
MEN - det var den opprinnelige innspillingen fra 1955 som stakk av med oss. Og jeg hoppet mellom versjonene mange ganger - og på ulike spor - og hver gang var det 1955 vi foretrakk.
Noen tanker fra diskusjonen etterpå:
1. Glenn Gould i 1955. Hans første innspilling. Et oppkomme av talent som skulle vise verden. En voldsom energi, iver, utålmodighet og genialitet som skulle ut "der og da" og det hører du. Begrenset tid i studio.
2. Glenn Gould i 1981. Innhyllet i nevroser, fobier og innbilt sykdom. Trukket seg tilbake fra offentlige fremføringer. Eremittaktig tilværelse, nå skal han skape den definitive innspillingen av Goldberg - den skulle tas opp på film mens han spilte og han hadde tilnærmet ubegrenset tid i studio. Likevel sjelfullt og gripende, og en spennende kontrast til den ivrige 1955 versjonen - her tenkes musikken.
3. Zenph - å prøve å vekke de døde vha elektronikk. Et Frankenstein-prosjekt som er interessant, og som jeg mener har verdi når det gjelder å hente frem innspillinger fra 20-, 30- og 40-tall -- men NERVEN mangler i forhold til det øyeblikkelige ved den levende Gould.
Noen ovenfor nevnte at det handler om at det skal høres rett ut, og da er det det samme med utstyret. At noen Tandberg høyttalere fra 1970 "toppa heile driden."
Hvor mange Hi-Fi konstruksjoner gjør som Zenph? Tar enorme omveier, utfra en antagelse om at "å høre Gould i stereo må være bedre enn mono innspillingen," mens sannheten er at mono innspillingen ikke kan forbedres?
(Og naturligvis bygger dette på vårt inntrykk, men det er ferskt og var tankevekkende.)