Er Midgard Audio Oberon 6.1 Bra til prisen?

K

kbwh

Gjest
Noen her som har testa ICEpower med Prima Luma ProLogue Three forforsterker?
Ikke jeg, men det er mange audiofile som mener at en rørpreamp er saken til ICEpower-baserte effektforsterkere.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.887
Sted
Østfold
Ikke jeg, men det er mange audiofile som mener at en rørpreamp er saken til ICEpower-baserte effektforsterkere.
Men finnes det noe særlig rørpre med skikkelig fart i utgangsbufferen da?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.887
Sted
Østfold
På Audio Research oppgir de:
OUTPUT IMPEDANCE: 600 ohms Balanced, 300 ohms SE main (2), 20K ohms minimum

Det betyr at de anbefaler minst 30 ganger høyere impedans i effekttrinnet enn utgangsimpedansen på forforsterkeren.

K

kbwh

Gjest
Å fydda. Inn med en OPA 604 forsynt fra +/- 12V på ASP-modulen. Merk terminalene "Tube preamplifier in". Skriv noe pent. Øk salget.

T

theStig

Gjest
Det *ER* en grunn for at noen bruker en ekstra buffer på inngangen.
Ikke skjønner jeg hvorfor rør-preamper skulle være så bra match, for rent teknisk er de jo slett ikke det.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.887
Sted
Østfold
Av en eller annen grunn bruker eksempelvis Krell og Burmester killer impedans på sine dyreste produkter. Og av en eller annen grunn har det vært lite fokus på denne matchingen mellom forforsterker og effekttrinn. Hvorfor ikke bare bruke et effekttrinn som passer? Det er jo ikke slik at en høy inngangsimpedans uten videre gir optimalt resultat selv om det gjør jobben enklere for en rør forforsterker.

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Antall liker
3
Det er jo ikke slik at en høy inngangsimpedans uten videre gir optimalt resultat selv om det gjør jobben enklere for en rør forforsterker.
Pardon me...dersom jeg tar feil her. Men er det ikke slik at lav inngangsimpedans gjør det letter for rørpre og ikke høy?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.887
Sted
Østfold
Nei, det blir litt på samme måte som med høyttalere. Imidlertid kan man oppnå høyere signal/støy-forhold ved å holde impedansen lav.

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Antall liker
3
Nei, det blir litt på samme måte som med høyttalere. Imidlertid kan man oppnå høyere signal/støy-forhold ved å holde impedansen lav.
Ok. 8). Men hva bør utgangs impedansen på en rør pre ligge på for å "matche" Oberon for eksempel?

Må si at jeg kunne tenkt meg å hørt Oberon sammen med en rørpre. Må vel være det beste fra to verdener.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.887
Sted
Østfold
Noen ganger funker det bra med svært høy utgangsimpedans, men generelt bør utgangsimpedansen på forforsterkeren ligge minst 10 ganger lavere enn inngangsimpedansen på effekttrinnet.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.080
Torget vurderinger
1
Men uansett så er Midgard og endel ICE et kupp til den prisen, det finnes vel ingen andre produkter som gir såpass bra lyd i den prisklassen...
Men så har vi det med "prisklassen" igjen. Det største problemet mitt med et slikt begrep, er hvor vagt det avgrenses f.eks. i rene kroner og/eller andre produkter.

Jeg må ærlig talt si, at jeg stadig får mer og mer sansen for Stereophile og hvordan de forholdsvis vellykket klarer å avtegne egenskapene ved produktene i en klassifisering, selv om man kan være uenig med dem enkelte ganger.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.343
Torget vurderinger
18
Men så har vi det med "prisklassen" igjen. Det største problemet mitt med et slikt begrep, er hvor vagt det avgrenses f.eks. i rene kroner og/eller andre produkter.

Jeg må ærlig talt si, at jeg stadig får mer og mer sansen for Stereophile og hvordan de forholdsvis vellykket klarer å avtegne egenskapene ved produktene i en klassifisering, selv om man kan være uenig med dem enkelte ganger.
Men klassifiseringen til Stereophile er med noen meget få unntak helt lik en klassifisering på pris. Det betyr at de enten er farget av prisen på produktene eller at dyrt nesten alltid er best.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.080
Torget vurderinger
1
Om untakene er få, så er de der likevel....

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Noen ganger funker det bra med svært høy utgangsimpedans, men generelt bør utgangsimpedansen på forforsterkeren ligge minst 10 ganger lavere enn inngangsimpedansen på effekttrinnet.
Så da funker preampen min med 50 Ohm mot Pass Labs 22 KOhm? ;)

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Antall liker
84
For meg er det motsatt. Jeg var lunken til ICEpower i starten, likte ikke den glatte og polerte lyden. Må si jeg blir bare mer og mer overbevist at ICE er tingen for meg. ICE har faktisk ført til at jeg lytter mye mer til musikk enn jeg gjorde før.
Da er du på rette veien:) Gratulerer! Jeg er i samme situasjon som deg, på en måte. Har rør i alle ledd og har aldri hørt mer på musikk enn det jeg gjør nå for tiden!!

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Noen som vet hva inngangsimpedance på ICE er? finner ikke det noe sted..

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Antall liker
3
Jeg mener det er 8 kOhm, men det er vel et par folk her som kan si det litt sikrere enn meg ;)

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Antall liker
13
Hadde vært interessant med en test mellom Midgard, Embla og etpar "Vanlige" annerkjente forsterkere i prisklassen.
Noe for Fidelity?

R

Rojoh

Gjest
Hva med å sette Midgard opp mot Doxa 140 Signature? De koster jo sånn noenlunde det samme.

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest
For å gjøre det litt mer spennende, så kunne man f.eks. satt en limit på budsjett. Hva med å prøve å finne et vellydende system til totalpris på 50K, hvor det ene var basert på Doxa 140 (15K) og det andre på f.eks. Oberon 6.1(16K). Man kunne kanskje enes om en felles høyttaler (som ikke vil favorisere den ene til fordel for den andre - ikke for lav følsomhet, og ikke for sær impedans), og heller overlate cd-spiller/preamp til å "tune" lyden?

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Er Midgard Oberon bra til prisen? Helt klart vil jeg si. Hvis argumentet mot skal være konklusjonene til Fidelity gjengen, så vil jeg si at de tross alt ikke har andre ankepunkter enn det jeg vil kalle smak og behag. Har en mistanke om at innstillingen hadde vært en annen hvis prisen hadde hatt en null til bak. Uten at det er kritikk til den grundige og hardtarbeidende Fidelity gjengen, men det er bare sånn det er.

At Audio Research er en mer engasjerende forsterker tror jeg det ikke kan være noe tvil om, men gjør den mindre feil med signalet?

For å si det på enn annen måte: Jeg tviler på at det finnes så mange i prisklassen 10-15 tusen som kan gi en så feilfri lydgjengivelse med 600 watt, og samtidig gi byggekvaliteten og brukervennligheten til Midgard blokken.

For de som ønsker mer fest og moro, og mer slam i bunnoktaven enn det faktisk (kanskje) er på platen finnes det kanskje forsterkere som passer bedre, men det vil trolig koste.

Ikke glem at hifi dreier seg mye om matching. Nøytral gjengivelse er et godt sted å begynne før en skal kjøpe høyttalere.

Ser flere og flere studioer som har kjøpt ICE elektronikk til miksingen. Tar jeg ikke helt feil blir dette brukt som et godt argument i reklamen til DP!?

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Antall liker
0
Re: Bra til prisen?

Vanskelig spørsmål dette her.

Bra til prisen er vel en definering som gjør at jeg ser på den aktuelle tingen som en av de beste i prisklassen.

Så hvis jeg skal sette reelle mål på dette så blir det slik:
I prisklassen 10 til 12 tusen settes 5 forsterkere opp mot hverandre.
Den dyreste,til 12400 kr vinner på alle punkter.
Den billigste,til 9600 kr når lydmessig ikke helt opp til den dyreste,men den har en egenskap som den brilljerer på,nemlig massevis av krefter.

Den dyreste får tittelen: Best lyd
Den billigste får tittelen: Beste kjøp

Den billigste blir da,etter min definisjon,bra til prisen.
Et slikt argument kan en jo bruke for en annen test der forsterkeren til 9600 fra "din" test er den dyreste og testes mot en forsterker til 6000.... 9600 Best lyd 6000 best til prisen... ;D

Da er du like langt.... Det dyreste er alltid det beste og det billigste er alltid det beste kjøpet (satt på spissen) Derfor er det kanksje mer interessant å få en omtale mot en fast referanse. "Best til prisen" er et ganske tynnslitt og falmet begrep

Dessuten dere som argumenterer med strømforbruk bør komme dere inn på rett jorde eller begynne å samle på glansbilder eller noe, fordi hvis du kjøper en forsterker og ikke har råd til å ha den stående på burde du kanskje prioritere anderledes!

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Re: Bra til prisen?

Dessuten dere som argumenterer med strømforbruk bør komme dere inn på rett jorde eller begynne å samle på glansbilder eller noe, fordi hvis du kjøper en forsterker og ikke har råd til å ha den stående på burde du kanskje prioritere anderledes!
Jeg har penger nok til strømmen, og har råd til å la forsterkeren stå på, men ICE forsterkere gjør tempen i stua mange grader lavere. Det er verdt å ta med seg som en bonus på toppen av at de spiller bedre, SMØR OG FLESK kaller vi det.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
For å gjøre det litt mer spennende, så kunne man f.eks. satt en limit på budsjett. Hva med å prøve å finne et vellydende system til totalpris på 50K, hvor det ene var basert på Doxa 140 (15K) og det andre på f.eks. Oberon 6.1(16K). Man kunne kanskje enes om en felles høyttaler (som ikke vil favorisere den ene til fordel for den andre - ikke for lav følsomhet, og ikke for sær impedans), og heller overlate cd-spiller/preamp til å "tune" lyden?
Morsomt at du skulle nevne akkurat de produktene.  Har faktisk hørt begge i samme oppsett på Martin Logan elektrostater, og da må jeg si at Doxa var hårfint bedre (i samme test ble for øvrig en Vincent i samme prisklasse betydelig akterutseilt av både Doxa og Midgard Audio).  På høyttalere med dynamiske elementer vil jeg imidlertid (på et generelt grunnlag som sikkert ikke gjelder alle høyttalermodeller) si at jeg har til gode å høre noe i denne prisklassen som spiller bedre enn Oberon 6.1.  

Det kommer sikkert ikke som noen bombe, men ICEpower trives også best med god matching på høyttalersiden. Matcher man godt, så blir det meget bra også.
Dette er imidlertid et problem når man skal teste produktene (gjelder for øvrig de fleste produkter), for man kan ende opp med å teste matchingen istedenfor produktet, selv om man i utgangspunktet er enige om referanseoppsettet.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Det høres jo nesten ut som en utfordring siden inngangimpedansen på ICEpower er 8kohm. Da burde jo forforsterkeren ha 800ohms utgangsimpedans, og det er vel ikke så vanlig, eller. Tror det kan være mye å hente på matching her.

T

theStig

Gjest
De fleste solid state preamps har utgangsimpedans under 100 ohm, så dette er ikke noe problem i det hele tatt. Rørforsterkere er litt værre, de ligger ofte i 1 kOhm området.

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
For å si det på enn annen måte: Jeg tviler på at det finnes så mange i prisklassen 10-15 tusen som kan gi en så feilfri lydgjengivelse med 600 watt, og samtidig gi byggekvaliteten og brukervennligheten til Midgard blokken.

For de som ønsker mer fest og moro, og mer slam i bunnoktaven enn det faktisk (kanskje) er på platen finnes det kanskje forsterkere som passer bedre, men det vil trolig koste.

Ikke glem at hifi dreier seg mye om matching. Nøytral gjengivelse er et godt sted å begynne før en skal kjøpe høyttalere.
Men hva i all verden er "feilfri" lydgjengivelse ? i mine ører ? dine ører eller andres ører ? ::) ::)
Det hele er tullete og diskutere, og Midgard er helt sikkert "bra til prisen" for de som liker dem. ;)

K

kbwh

Gjest
Feilfri lydgjengivelse? En ledning med forsterkning!
Mens vi venter på den ledningen er disse Midgardblokkene et rimelig godt bud tror jeg.

T

theStig

Gjest
En såkalt "Ampliwire" ? Hmm.. det var visst noen som brukte det ordet som slogan en gang.

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Feilfri lydgjengivelse? En ledning med forsterkning!
Mens vi venter på den ledningen er disse Midgardblokkene et rimelig godt bud tror jeg.
Skal du begynne å blande kabler opp i detta og nå ? HJELP..... ;D ;D ;)

K

kbwh

Gjest
En såkalt "Ampliwire" ? Hmm.. det var visst noen som brukte det ordet som slogan en gang.
Slemme mennesker kunne jo hevde at det sloganet refererte til lampettledninglyd. Fy dem.

T

theStig

Gjest
Det var vel å være overmåte snill med lyden fra den ikke nevnte produsent sine apparater...?

K

kbwh

Gjest
Ikke nevnte produsents apparater har bidratt til mange menneskers musikkglede.

T

theStig

Gjest
Det gjør også mine 4" fulltone Blaupunkt høyttalere i bilen.

K

kbwh

Gjest
Vanvittig gode høyttalere det der.

Ikke nevnte produsents apparater er ikke de mest nøytralt lydende, men du verden for et flott slogan!

Hvilken farge ønsker forumister flest på lyden sin?

Topp Bunn