Diverse Er McAfee antivirus bra, noe bedre ?

D

dustcap

Gjest
Jeg har i dag installert McAfee antivirusbeskyttelse. Tror McAfee er rangert ganske høyt opp, og blir sett på som et bra valg. Men jeg synes ofte det blir litt mye beskjeder om oppdateringer, og skanninger. Vet ikke helt om det er resurskrevende, men det passer ikke så bra egentlig, at virusprogrammet begynner å holde på når jeg slår på PCen, da det er typisk at jeg selv tenkte å gjøre noe. Eller jeg får inntrykk av at det blir litt mye beskjeder fra McAfee, og at det ikke fungerer så strømlinjeformet som det burde. Det fulgte med et prøve-abonnement på den bærbare PCen med dette.

Lurer på om jeg burde finne noe annet antivirusprogram, kanskje til og med kjøpe et. Noen som har funnet noe bedre ?

La nettopp merke til at Windows 8.1 har et medfølgende Windows Defender program, så jeg tenkte å prøve et par uker eller noe, men ofte så overdriver Windows innstillingene sine, samt så er det ikke sikkert at Windows selv klarer å konkurrere med andre antivirusprogram.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Jeg har drevet eget selskap en tid tilbake og windows defender er bra nok er man forsiktig , ellers er avg et veldig bra valg innen virus program. Men selv bruker jeg windows defender og brannmuren er på. Dette skal holde jeg tok en test på windows defender en gang , en sang som inholdt mer enn hva den skulle og windows defender oppdaget og la den i virus walt.

Mvh Imagine
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.215
win7 = microsoft security essentials.
win8 = ovennevnte innebygd.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.771
Antall liker
4.001
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Det innebygde/ Microsoft Security Essentials/ Defender er godt nok. Kjør med SuperAntiSpyware i tillegg, og vis forsiktighet i de mørkeste krokene av nettet, og du bør være trygg nok.

Avinstaller Mcafee, med deres eget avinstallasjonsprogram jo før jo heller. Maken til gnål... fra deres side.


B
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.811
Antall liker
570
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Har Mcafee, og opplever sjelden tull. Får avogtil vite at en fil er eller hackingsforsøk er stanset. Dessuten at oppdateringer er gjennomført. Fornøyd med dét, alle virusprogrammer gjør maskinen tregere. Mc er ikke av de værste.
 
D

dustcap

Gjest
Er det noen innstillinger som fungerer veldig bra på McAfee da?

Brannmur på. Automatisk oppdatering til fast tidspunkt skjønner jeg ikke helt, da jeg bruker å slå maskina helt av, men det er vel egentlig viktig. Å gjøre fullskanning ofte er vel ikke så kritisk om det utvises forsiktighet. La merke til at det var mulig å scanne usb-sticker som ble tilkoblet, men jeg syntes det ble litt mye egentlig. Skanning av nedlastinger virker fornuftig.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.215
avinstaller hele greia og bruk microsoft sin innebygde. Og så bruker du noe antimalware som du kjører en gang i blant. mcaffee er ikke lenger nødvendig.
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.836
Antall liker
1.419
Sted
Steinkjer
Etter at jeg skiftet til Microsoft essensials eller den innebygde, alt etter versjon av Windows har datanett oppført seg ganske så knirkefritt, hvertfall i forhold til mye annet jeg har prøvd.
 
D

dustcap

Gjest
Ja, tror jeg vil ha det avinstallert en periode, og prøve Microsoft sin løsning.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.811
Antall liker
570
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Du har sikkert rett. Finnes sikkert andre gode løsninger. Antispionprogram bør man ha i tillegg til Mc allikevel. En ting med Mc er at den ser hvilke dingser som kobler seg på nettet, og kan utestenges. Har aldri hendt meg, men kan sikkert være grei å ha. Før sto maskina og gikk fra jeg kom hjem til jeg la meg og hele helga. Nå er det nettbrett det går i.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Du har sikkert rett. Finnes sikkert andre gode løsninger. Antispionprogram bør man ha i tillegg til Mc allikevel. En ting med Mc er at den ser hvilke dingser som kobler seg på nettet, og kan utestenges. Har aldri hendt meg, men kan sikkert være grei å ha. Før sto maskina og gikk fra jeg kom hjem til jeg la meg og hele helga. Nå er det nettbrett det går i.
Microsoft sitt er virus program , men avg sitt virus program er også bra et lett program gratis versjonen , der kan du bestemme selv når programmet skal gå osv osv , men jeg synes microsoft sitt er bra nok , jeg tar et fullstendig søk av dataen hver 14 dag og det holder :)

Mvh Imagine
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
818
McAfee har blitt brukt i en årrekke av ihvertfall ett stort selskap med 100' ansatte.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.324
Antall liker
1.193
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Kjører Windows defender på mine maskiner som kjøre Windows 8 og 10. I tillegg bruker jeg Windows Firewall Control 4 fra Binisoft slik at jeg har stålkontroll på brannmuren. Fungere som fjell.

Har hatt McAFee tidligere og det har tendens til å lage sirup av maskiner. Det som kjører på store nettverk hos firmaer er helt andre versjoner enn det som brukes til hjemme bruk.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.550
Antall liker
7.009
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Security Essentials for Win 7 og Windows Defender for Win 8 er tingen.

Eldre Windows - Avast eller Avg.

En må i tillegg ha litt sunt bondevett og naturlig foriktighet og skepsis.

Det største problemet i dag er egentlig ikke virus, men ymse reklameprogramvare osv som kommer som vedlegg på gratisprogrammer, og i mange tilfeller via reklamer som er formet som dowload-knapper på nedlastingssider. Programvaren sprer seg ikke selv, og der dermed ikke klassifisert som virus.

Eksempler på slik programvare er Ask toolbar som kommer med Java.

Andre ting er falsk nytteprogramvare som f.eks. Speedup my PC, som kommer opp med falske varsler som de hevder kan løses med en betalt versjon. Likeledes er veldig mange registeroptimaliseringsgreier bare juks og fanteri.

I tillegg til MS sine egne anyivirus, vil jeg anbefale en betalt versjon av Malwarebytes anti malware, som tar alle disse andre tingene som ikke er virus.

En kunde av meg har en gammel maskin med Xp på, og der blir ikke Security essentials oppdatert lengre. Installerte AVG til karen, men der fikk jeg ei nødsoppringing på torsdag om at maskina sto i reboot-sløyfe, så da måtte jeg sette inn Avast isteden...

Johan-Kr
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.429
Antall liker
1.379
Det innebygde/ Microsoft Security Essentials/ Defender er godt nok. Kjør med SuperAntiSpyware i tillegg, og vis forsiktighet i de mørkeste krokene av nettet, og du bør være trygg nok.

Avinstaller Mcafee, med deres eget avinstallasjonsprogram jo før jo heller. Maken til gnål... fra deres side.


B
Sjekket opp denne "superantispyware" og leste litt reviews:

PC Hell: Review of SuperAntispyware

SuperAntispyware has impressed me so much that its now one of the first tools I use to remove problems on a computer. It's one of the only tools that can remove some infections by itself, and the creators of the program seem to update it on a regular basis.
For these reasons, I would recommend it highly. In fact, I now prefer it to Ad-aware SE and Spybot Search and Destroy for removing most infections.
Go download and try it out for yourself, I think you'll be surprised how well it works.


På den annen side så har man dette:

Fra PCMag's sider SuperAntiSpyware Professional 6.0 Review & Rating | PCMag.com


  • [FONT=open_sansbold]PROS[/FONT]Fast install. Fast scan. System Investigator tool for manually finding malware.
  • [FONT=open_sansbold]CONS[/FONT]Worst-yet scores in hands-on malware blocking test. Not tested by major antivirus labs. Poor score in malicious URL blocking test. No Web protection.
  • [FONT=open_sansbold]BOTTOM LINE[/FONT]SuperAntiSpyware Professional 6.0 doesn't attempt to protect against actual viruses, but it promises protection against a wide range of other malware types. It doesn't remotely deliver on that promise.




 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.013
Antall liker
8.324
Torget vurderinger
1
Ja, tror jeg vil ha det avinstallert en periode, og prøve Microsoft sin løsning.
+1

Mvh Imagne
+2

Hvis du skal ha noe ekstra vil det være:

Superantispyware

og

Malwarebytes

Om du absolutt skal ha antivirusprogram som erstatning for Windows Defender, vil jeg anbefale:

Avira Antivirus


-der kan du prøve det og bruke gratis privat, før du eventuelt tar valget og kjøper fullversjonen med alt det øvrige innbakt. Jeg har testet, brukt og misbrukt eksempelvis AVG, Avast, men fant at Avira nok var den beste av dem.
 
Sist redigert:

Snurr&stuk

Medlem
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
33
Antall liker
6
Det viktigste du kan gjøre, fra min erfaring, er å sikre browseren best mulig.

Det første du burde gjøre er å fjerne internet explorer og ta i bruk firefox, chrome, opera etc
Jeg bruker firefox og har installert følgende plugins
Adblock plus med et par forskjellige subscription lists og selvfølgelig huket bort "Allow some non-intrusive advertisement". Sitter ikke på min pc nå så husker ikke helt hvilke lister jeg bruker, hvertfall en herfra.
Bruker også Disconnect
Brukte også NoScript en periode for lenge siden. Denne stopper alle typer script og alt måtte den gangen styres manuelt. Ble rett og slett altfor mange popups med JA/Nei til XXXXX-script at det ødela hele "surfe" gleden.

Og som tidligere nevnt i tråden, hver forsiktig med hva du laster ned og installerer. Veldig mange programmer der ute kommer med ekstra programvare som de vil at du skal installere. Java for eksempel, ønsker at du skal installere ask.com toolbar, Utorrent følger det alltid med 2-3 programmer. Så les godt hva det står i installasjonsmenyene og følg nøye med på hva som er huket av og ikke.

Jeg har brukt dette som eneste beskyttelse i mange år. Og med overgang fra vista til w7 så ligger også windows defender i bakgrunnen. Har ved noen anledninger, som for eksempel rett før en ny windows installering, lastet ned forskjellige antivirusprogrammer og skannet pcen. Har ikke hatt et eneste virus siden rundt 2006-2007.
Det har kommet noe malware på pcen, men det har jeg fint klart å fjerne manuelt og med hjelp av Hijackthis, malwarebytes, og et eller to andre som jeg ikke husker navnet på nå.

En annen ting som jeg synes er kjekt, er etter en fresh installasjon av operativsystem tar en sjekk i "taskmanager" (windows+r -> taskmgr -> enter) og kategorien "processeses" og blir litt kjent med hva som kjører. Er man nogenlunde kjent med lista fra før er dette en kjapp måte og se om noe uønsket kjører på maskinen.

Faren min derimot som har hatt både antivirus og antimalware programmer har fått latterlig mye dritt på sin maskin opp igjennom årene. Satt sammen en "ny" pc til ham for et par år siden og tvang han over på firefox med nevnte plugins. Veldig mye bedre nå, selv om det har dukket opp noe malware, men dette er alltid hans egen skyld. I den forstand at han har trukket "ja" litt for mange ganger og ikke tar seg tid til å lese, og en manglende kritisk sans.

Alle på internett er ute etter noe, alle nettsider er bedrifter, alle er ute etter profit. Og du/jeg er alltid offeret.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Noen flere nyttige addons er Ghostery, Adblock Pluss, Adguard, HTTPS Anywhere, samt en god VPN som er i bruk til enhver tid.

WSE funker greit, og noen uregelmessige scans med malwareoppdagere og CCleaner er greit å spe på med.

Er man i tillegg skeptisk til å trykke på åpenbare clickbaits og aldri klikker på linker og vedlegg man ikke har bedt om i eposter så er man rimelig trygg.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Ja, tror jeg vil ha det avinstallert en periode, og prøve Microsoft sin løsning.
+1

Mvh Imagne
+2

Hvis du skal ha noe ekstra vil det være:

Superantispyware

og

Malwarebytes

Om du absolutt skal ha antivirusprogram som erstatning for Windows Defender, vil jeg anbefale:

Avira Antivirus


-der kan du prøve det og bruke gratis privat, før du eventuelt tar valget og kjøper fullversjonen med alt det øvrige innbakt. Jeg har testet, brukt og misbrukt eksempelvis AVG, Avast, men fant at Avira nok var den beste av dem.
var avira jeg mente jeg bruker det på mobilen og taben min :)

Mvh Imagine
 

Snurr&stuk

Medlem
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
33
Antall liker
6
Gjestemedlem, dette er hvorfor jeg bruket disconnect istedenfor ghostery
"The problem is, Ghostery blocks sites from gathering personal information on you—but Ghostrank will take note the ads you encounter and which ones you block, and sends that information back to advertisers so they can better formulate their ads to avoid being blocked. The data is anonymous, and Ghostery still does everything it promises to do to protect your privacy."
 

yellow

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
392
Antall liker
144
Det viktigste du kan gjøre, fra min erfaring, er å sikre browseren best mulig.

Og som tidligere nevnt i tråden, hver forsiktig med hva du laster ned og installerer. Veldig mange programmer der ute kommer med ekstra programvare som de vil at du skal installere. Java for eksempel, ønsker at du skal installere ask.com toolbar, Utorrent følger det alltid med 2-3 programmer. Så les godt hva det står i installasjonsmenyene og følg nøye med på hva som er huket av og ikke.
Det enkleste er å bruke Ninite. Da blir det ikke med noe ekstra. ninite.com
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.324
Antall liker
1.193
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Det viktigste du kan gjøre, fra min erfaring, er å sikre browseren best mulig.

Og som tidligere nevnt i tråden, hver forsiktig med hva du laster ned og installerer. Veldig mange programmer der ute kommer med ekstra programvare som de vil at du skal installere. Java for eksempel, ønsker at du skal installere ask.com toolbar, Utorrent følger det alltid med 2-3 programmer. Så les godt hva det står i installasjonsmenyene og følg nøye med på hva som er huket av og ikke.
Det enkleste er å bruke Ninite. Da blir det ikke med noe ekstra. ninite.com
Vel, det er vel slikt som er livsfarlig å bruke - du vet aldri hva som ligger under. Var bort i noe liknede for en liten stund siden og som ødela hele PC'n. Eneste mulighet var å formatere disken og starte på ny.....
 

yellow

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
392
Antall liker
144
Det viktigste du kan gjøre, fra min erfaring, er å sikre browseren best mulig.

Og som tidligere nevnt i tråden, hver forsiktig med hva du laster ned og installerer. Veldig mange programmer der ute kommer med ekstra programvare som de vil at du skal installere. Java for eksempel, ønsker at du skal installere ask.com toolbar, Utorrent følger det alltid med 2-3 programmer. Så les godt hva det står i installasjonsmenyene og følg nøye med på hva som er huket av og ikke.
Det enkleste er å bruke Ninite. Da blir det ikke med noe ekstra. ninite.com
Vel, det er vel slikt som er livsfarlig å bruke - du vet aldri hva som ligger under. Var bort i noe liknede for en liten stund siden og som ødela hele PC'n. Eneste mulighet var å formatere disken og starte på ny.....
Vel, PC World anbefaler Ninite. Se også Malwaretips
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
10.158
Antall liker
5.865
Sted
Holmestrand
Har i senere år brukt MS Security Essentials, og Defender på W8.
Kan ikke se at det har medført problemer av noe slag.

Kjører Spyhunter av og til for å gange opp malware.

Norton/Symantec/McAffee og andre forvokste pakker styrer jeg stort sett unna da de har en tendens til å gjøre AV/FW og tilliggende oppgaver til maskinas hovedanliggende, noe jeg ikke har tålmodighet til ....
 
Topp Bunn