Høyttalere Er Krix Neuphonix noe å ha?

Mister Lager

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2013
Antall liker
10
Sted
Borås
Torget vurderinger
3
Hei alle sammen!

Jeg har fått tilbud om å kjøpe et sett Krix Neuphonix, Audio Analogue Puccini integrert forsterker, NAD C542 CD-spiller og Black Magic Revelation HT-kabler. Anlegget er omtrent ti år gammelt i følge selger. Jeg har kun hørt Krix Phoenix før, og likte dem egentlig veldig godt, men syntes ikke øvre mellomtone og diskant var helt "der" sammen med resten av mitt anlegg, så det ble ikke handel. Er Neuphonix bedre? Hvor mye er et slikt anlegg verdt omtrent?

Mvh
Ørjan

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.241
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Har hørt de to mindre modellene.
Mistenker dog at en Puccini vil bli i veikeste laget til å drive Neuphonix 100%.
Puccini og AA sine produkter fra "den gang" liker nok godt mer lettdrevne høytalere.
Trur eg........

mvh
Proffen

Mister Lager

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2013
Antall liker
10
Sted
Borås
Torget vurderinger
3
Takk for svar Proffen :)

Jeg tror også at forsterkeren blir litt pinglete for såpass kraftige høyttalere, men jeg har et par andre forsterkere stående her, så det skal nok gå bra. Jeg får sannsynligvis disse på test-lån i neste uke en gang, og i morgen skal mine Gradient Revolution endelig få komme til sitt nye hjem. Blir ei spennende testuke til uka med andre ord :-D

Har du hørt AA Puccini forresten? Virker som om det skal være en grei forsterker egentlig?

Ørjan

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.241
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Hei.
Ja, har hørt Puccini, men husker i farten ikke på hvilke høytalere.
Varm i signaturen, litt sånn "Electrocompani"-aktig, men ikke all verden av kraftressurser mtp strømforsyningen....
Husker ikke specs på Puccini, men kan det ha ligget på 2*60w?
En kjapp googling sier 2*40w....
Gitt en ikke supertung forsterker, indikerer dette vel at den fordrer litt lettdrevne høytalere.
Krix`ene med sine 90db og 4 ohm liker nok forsterkere med kraftig strømforsyning bedre....vil eg like å tru....

mvh
Proffen

Mister Lager

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2013
Antall liker
10
Sted
Borås
Torget vurderinger
3
Høres ut omtrent som ventet da. Blir interessant å høre utstyret i alle fall. Takk for synspunkter :)

C

Cyber

Gjest
Den ampen er nok for liten. Hadde disse for ca 4 år siden. Store høyttalere, bra med kraft og oppløsning. God diskant husker jeg. Brukte en svær Coda integrert og det virket som de trengte det.

Mister Lager

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2013
Antall liker
10
Sted
Borås
Torget vurderinger
3
Jeg regner med at forsterkeren er i minste laget, så det er greit nok. Så du mener at diskanten er bra på dem? Det er gode nyheter siden diskanten var noe av det jeg ikke var 100% fornøyd med når jeg testet Krix Phoenix. Egentlig likte jeg dem veldig godt, men var nok litt bortskjemt med mellomtone og diskanten fra mine Sonus Faber som jeg hadde akkurat da. Blir gøy å teste dem i alle fall! Håper de er gode :)

C

Cyber

Gjest
Diskanten er vel samme type som ble brukt på endel SF? (Ringradiator, hvis det ikke har vært endringer på modellen gjennom årene.)

Prismessig er de nok ikke verd all verden. I det anlegget ligger jo etter min mening 70% av verdien i HT og 25% i amp - resten er jo utdatert og alle kabler som er fornuftig konstruert låter så likt at det ikke har noe å bety.

Jeg vil tippe de kan være verd 13-14 tusen? Jeg betalte 14-15 for mine høyttalere for 4 år siden mener jeg å huske. Var grei bass i dem, men selv om det er mange elementer så utgjør de jo ikke mer enn ca en 11 tommer. Husker jeg jobbet endel med plassering før bassen satt, i starten følte jeg de manglet litt kraft bak anslag.

Nå vet ikke jeg hvor stort rommet ditt er, men jeg ville ikke hatt disse i rom under 20-25 kvm.

Lykke til.

Mister Lager

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2013
Antall liker
10
Sted
Borås
Torget vurderinger
3
God tilbakemelding Cybervision! Takk :)

Rommet er omtrent 25m2, så det går nok fint vil jeg tro sån sett. Forsterkeren min er av den typen som gjerne guffer på litt ekstra i bassen, så da bør det være gode muligheter for å få til noe bra med Krix:ene :)

Spennende!

PS: Ser forresten at forsterkeren er en Puccini SE, og den er såvidt jeg skjønner det klart kraftigere enn Puccini uten SE :)

Sist redigert:
Topp Bunn