Er kassehøyttalere en "feilkonstruksjon"?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.981
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Blandt de fine (store/lange) horn-bildene, vil jeg bare minne om at det skal en driver (eller fler ;D) til for å skape litt dynamikk...
    8)
    Arne K
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.925
    Antall liker
    36.139
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Anonym skrev:
    Hva om høyttalere som spiller i et rom er en feilkonstruksjon og hodetelefoner er det eneste rette?

    Hodetelefoner som Sennnheiser HD650 og AKG K701 låter meget bra på elektronikk fra 5-15k og Sennheiser HD800 med en god forsterker til en 15-20k vil nok låte enda bedre.
    I mine ører låter hodetelefoner veldig "feil". Det ene er det totalt manglende stereoperspektivet. For meg blir instrumentene plassert "inne i hodet", og det er bare helt feil. (Jeg har ikke prøvd med crossfeed-kretser eller DSP for å skape et kunstig stereoperspektiv.) Det andre er mangelen på fysisk trøkk. Når det smeller til i ørene, vil jeg også kjenne litt trøkk i mellomgulvet, og rett og slett få den fysiske følelsen av at noe skjer her og nå. Kanskje derfor opplever jeg også ofte transientene i hodetelefoner som litt pyntelige og avrundede i forhold til å få lyden ut i rommet.

    Dessuten, hvem vet hvordan frekvensgangen bør være i et par hodetelefoner? Flat frekvensgang vil låte fryktelig, fordi den normale fargingen av lyden som diffrakterer rundt ens eget hode er tatt bort, og resultatet vil oppleves som alt annet enn flatt. For å gjøre det litt komplisert, er vi alle utstyrt med hoder av ulik størrelse og form, for ikke å snakke om fasongen på ørebrusken som klemmes flat av et par hodetelefoner, og det finnes derfor ingen almengyldig "head transfer function" som kan inverteres og brukes i et par "perfekte" hodetelefoner. Og hvor mye av en "gjennomsnittlig" romklang skal bygges inn i hodetelefonene? Lyden på innspillingen ble sannsynligvis mikset for å låte bra på høyttalere av noe slag som sto i ett eller annet rom, så hvordan vil den låte gjennom hodetelefoner som høres ut som om du befinner deg i et lyddødt rom, selv om de skulle slumpe til å gjengi noe som ligner veldig på "lyden av hodet ditt"?

    Kort sagt, hvilken låter "best" av disse hodetelefonene, tror vi, og hvorfor tror vi i så fall det?


    http://www.headphone.com/learning-center/build-a-graph.php
    http://www.headphone.com/learning-center/about-headphone-measurements.php
    http://gilmore2.chem.northwestern.edu/articles/hguide_art.htm#freq
     

    Vedlegg

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.406
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Når det gjelder oppløsning så synes jeg gode hodetelefoner gjør en meget god jobb. Ikke spiller de med rommet heller.

    Du stiller mange relevante spørsmål til hodetelefoner og jeg har ikke noe godt svar. Men jeg har ikke noe problem med å kose meg med musikkgjengivelse fra mine K701 selv om stereoperspektivet blir annerledes.

    Nå har jeg hørt samtlige utenom HD800, jeg foretrekker K701 fremfor de andre jeg har hørt. Antar at HD800 låter bedre og jeg har de på ønskelista mi men jeg kjøpte nylig sykkel nummer 4. så jeg må snart kutte ut å gi etter for fristelser.
     
    L

    Lydarne

    Gjest
    eiv skrev:
    Lydarne: Hvordan er din høyttaler konstruert? Har du bilder?
    3 vejs, lukket kabinet med akustisk ventil, Qt justeret til lidt under 0.5
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Anonym skrev:
    Kvalifisert synsing fra min side er at mange høyttalerprodusenter vet hva de holder på med.

    For å ta et eksempel ble Respons Grande omtalt av Stereophile i 1985 var den beste høyttaleren som hadde kommet på det amerikanske markedet i løpet av de siste 10 år.
    De neste 25 årene har de videreutviklet den modellen og jeg tror komptetansen til Reidar Persson overgår de fleste på forumet.

    Mange andre merker har også hatt sine modeller lenge og en kontinuerlig utvikling.
    Response Grand Artist er en av få gode kassehøyttalere jeg har hørt uten at det var betydelige aku tiltak eller romkorreksjon inni i bildet. Var neppe tilfeldig at Vadseth hadde et par Response.

    timc skrev:
    orso skrev:
    Har opplevd at horn høyttalerne jeg har lyttet til har hatt en egen karakteristikk. Litt som å høre musikken med en "trompet lyd". Kan dette være et resultat av rippel effekten?
    Da har du hørt på dårlig designede horn ;)

    Men ja, skjønner godt hva du mener, og kjenner det igjen fra mange hornhøyttalere. Tannoy Prestige serien, synes jeg gjør dette veldig bra.


    For å dra slikt videre så synes jeg at alle elektrostater jeg har hørt har en viss felleskarakter som jeg ikke synes noe om.

    Det samme med softdomer, osv osv osv.......


    -Tim
    Har ikke hørt så mange hornhøyttalere nei. Lyttet ganske nylig til et par DIY horn høyttalere med Audiolense som jeg ikke synes hadde denne egen karakteristikken jeg snakker om. De andre har stort sett vært Avantgarde, og da har det vært en klar farging i mine ører. Men du verden for en herlig dynamikk og transientrespons de har. Men det har da vitterlig f.eks Gaia også som ikke er horn konstruksjon.
     
    T

    timc

    Gjest
    orso skrev:
    Har ikke hørt så mange hornhøyttalere nei. Lyttet ganske nylig til et par DIY horn høyttalere med Audiolense som jeg ikke synes hadde denne egen karakteristikken jeg snakker om. De andre har stort sett vært Avantgarde, og da har det vært en klar farging i mine ører. Men du verden for en herlig dynamikk og transientrespons de har. Men det har da vitterlig f.eks Gaia også som ikke er horn konstruksjon.

    Gaia har waveguide. Det hjelper.

    Er enig med deg når det gjelder Avantgarde dessverre.

    Se om du får legge øret til en Tannoy Prestige eller Klipsch Palladium (må være innspillt). I disse synes jeg ikke å detektere denne "hornlyden"

    Av standardkonstruksjoner, så synes jeg kanskje at Dynaudio er en av de som har fått det til å spille bra. Ikke superlettflytende, men ikke dårlig.


    -Tim


    -Tim
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har hørt Klipsch Palladium tre ganger (bilder av to under). Husker ikke modell navnet, men mener jeg har lyttet til to ulike modeller. Låt ok på Horten messen i et lite rom, men direkte dårlig de to andre gangene. Men det var ikke horn farging jeg reagerte på. Lydbildet satt bare ikke i det hele tatt.
    Tannoy med horn skulle jeg ha likt og hørt. Har eid rimelige Tannoy høyttalere og det er et merke jeg har sansen for.
     

    Vedlegg

    T

    timc

    Gjest
    Dersom lydbildet ikke satt med Palladium så var det nok rommet. Jeg hørt litt på P17b hos musikkmagasinet, og syntes lydbildet var ganske naturlig.

    Kjekt du ikke reagerte på hornlyd i det minste :)

    Du får ta en tur å høre på JBL K2 klonene mine når de er klare.


    -Tim
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Tannoy står trygt hos undertegnede. Flatpakk får andre stri med. ;D

    Mvh. Johan
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    timc skrev:
    Rojoh skrev:
    Tannoy står trygt hos undertegnede. Flatpakk får andre stri med. ;D

    Mvh. Johan
    Hvilken har du?


    -Tim
    Sandringham. De grommeste (Kensington og oppover) er enda mer "naturlige" i mellomtone/diskant, men budsjettet rekker desverre ikke enda. Selvsagt er det kompromiss her hos meg også, men av slik art man lever lykkelig med. :)

    Mvh. Johan
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Zomby_Woof skrev:


    Unbraco, flate pakker, IKEA.... :-*
    Som apekistemann...

    er det på sin plass å fortelle om fordelene:
    Dynamisk kontrast, kontrast, kontrast, kontrast (over 200Hz vel og merke). Under 200Hz er det headroom, headroom, headroom og headroom som gjelder. ;D

    Mvh. Johan
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Rojoh.. Som jeg har vært inne på, Apekistene har sine ubestridelig sterke sider. Ingen krangling på akkurat det.

    Skulle forresten ønske at flere trakk frem de sterke sidene ved sine valgte prinsipper, fremfor meningsløs hakking på det som klart er dipolenes force.

    Ellers går det til en viss grad an å snike seg rundt dipolens SPL-problemer. Valentinos system med ordentlig sub (40 Hz og ned) er en vei å gå.

    En annen mulighet er å ta helt av. Når jeg blir ekkelt rik, skal jeg gjøre akkurat det.

    Hva tror du om 2-meters bånd til 'diskant', 10 Excel åttetommere til 'nedre mellomtone', og en stabel på 12 Tymphany LAT 700 i bassen, til hver side?

    Rommet skal selvfølgelig gi dette plass til å puste.  ;D
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    timc skrev:
    Synes du trenger en større sub ::)
    <

    -Tim
    Allerede under planlegging:

    Med HP-filter under fb er man god for konsertnivå (i bassen) i kosekroken.

    Mvh. Johan
     
    T

    timc

    Gjest
    Zomby_Woof skrev:
    Hva tror du om 2-meters bånd til 'diskant'

    Er litt skeptisk på slike bånd. Må man ikke sitte omtrent på midten av de for at det skal fungere? Avstandsforskjellen fra midten, til ytterpunktene blir ganske stor.

    Rent intuitivt har jeg mer tro på en linescource bestående av mange mindre bånd. Slik som Genesis 1.1 og gamle Infinity IRS V

    -Tim
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Zomby_Woof skrev:
    Rojoh.. Som jeg har vært inne på, Apekistene har sine ubestridelig sterke sider. Ingen krangling på akkurat det.

    Skulle forresten ønske at flere trakk frem de sterke sidene ved sine valgte prinsipper, fremfor meningsløs hakking på det som klart er dipolenes force.

    Ellers går det til en viss grad an å snike seg rundt dipolens SPL-problemer. Valentinos system med ordentlig sub (40 Hz og ned) er en vei å gå.

    En annen mulighet er å ta helt av. Når jeg blir ekkelt rik, skal jeg gjøre akkurat det.

    Hva tror du om 2-meters bånd til 'diskant', 10 Excel åttetommere til 'nedre mellomtone', og en stabel på 12 Tymphany LAT 700 i bassen, til hver side?

    Rommet skal selvfølgelig gi dette plass til å puste. ;D
    Dipolbass har helt klart sine ubetingede fordeler. Ingen tvil! For undertegnede handler det like meget om å dyrke ustyret man allerede har fremfor å mene noe bestemt om hva som er best. Dipolbass krever en form for EQ, og er rett og slett ikke tilgjengelig om man ikke enten går for en ferdig-løsning eller noe DIY-DSP.

    Er ikke spesielt opptatt av prinsippene i seg selv. Jeg gleder meg over at apekistene mine får Dylan, Bowie, Sly og Morrissey til å underholde. Det er forskjeller, men debatter som tar utgangspunkt i at kasseløsninger er uegnet; finner jeg rett og slett litt lite forståelige (for å uttrykke meg fint). Nåvel, min milde harme står og faller på fornøydheten av egne apekister. ;)

    Men i den grad jeg skulle si noe om hvordan jeg opplever forskjellene og som kanskje i sin tur gjør at jeg ikke har konvertert:
    - Apekister (m/direktivitetskontroll) oppleves mer direkte og kontante i mellomtone/diskant. Mer snert og sprut over trommestikkene til Bonham og strengene til Page. (Kontrast/powerresponse)
    - Dipoler synes ofte å ta litt av tyngden og drivet bort fra dinosaurrock-innspillinger - korrekt eller ei, men jeg jeg foretrekker nok det lille ekstra skyvet når jeg drar frem Led Zep, Deep Purple, Uria Heep eller Rush. (Powerresponse)

    Dipolbass er som regel renere og mer nyansert. Ypperlig til mer moderne innspillinger av god kvalitet - gjerne jazz ala ECM o.l.

    Andre har kanskje en annen opplevelse. Fair enough! Høyst subjektivt er det også for egen del. Altså langtfra Toole (eh, han brukte vel subjektive tilbakemelding som bakgrunn for sine papers). So what?

    Som et siste apropos: Jeg definerer meg selv som "i en prosess" hvor jeg sakte men sikkert prøver meg frem i mangfoldet. Kanskje jeg har skiftet mening om 1 år? Fint! :)

    Mvh. Johan
     
    Ble medlem
    13.02.2008
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Heller ghetto-blaster i et bra lytterom enn 200000kr anlegg i et dårlig akustisk dempet rom. Eller kanskje headset...................

    Det hjelper ikke med anlegg som holder +/-3 db 40-20000 når rommet varierer med opptil 30db i visse frekvenser.

    Dette er det mange som ikke har fått med seg.

    Etter min mening bør man tenke: 70% rom/akustikk.
    30% anlegg.
    "Lydtekn" http://www.ostlandlydstudio.no/
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    permorten2@live.no skrev:
    Heller ghetto-blaster i et bra lytterom enn 200000kr anlegg i et dårlig akustisk dempet rom. Eller kanskje headset...................

    Det hjelper ikke med anlegg som holder +/-3 db 40-20000 når rommet varierer med opptil 30db i visse frekvenser.

    Dette er det mange som ikke har fått med seg.

    Etter min mening bør man tenke: 70% rom/akustikk.
    30% anlegg.
    "Lydtekn" http://www.ostlandlydstudio.no/
    [size=10pt]AMEN[/size]
    Jeg har funnet en broder! ;D
     
    M

    musicus

    Gjest
    Anonym skrev:
    Kvalifisert synsing fra min side er at mange høyttalerprodusenter vet hva de holder på med.
    Nei, nei & nei! de "kvalifiserte" befinner seg her på hfs, hovedsakelig i denne tråden, iaf kan man får inntrykk av det etter å ha lest gjennom denne tråden ;) :p
     
    B

    BTS

    Gjest
    musicus skrev:
    Anonym skrev:
    Kvalifisert synsing fra min side er at mange høyttalerprodusenter vet hva de holder på med.
    Nei, nei & nei! de "kvalifiserte" befinner seg her på hfs, hovedsakelig i denne tråden, iaf kan man får inntrykk av det etter å ha lest gjennom denne tråden ;) :p
    ;D ;D Ja, det är lätt att få det intrycket, här finns de som verkligen vet hur det
    ska göras, hehe... ;)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    orso skrev:
    permorten2@live.no skrev:
    Heller ghetto-blaster i et bra lytterom enn 200000kr anlegg i et dårlig akustisk dempet rom. Eller kanskje headset...................

    Det hjelper ikke med anlegg som holder +/-3 db 40-20000 når rommet varierer med opptil 30db i visse frekvenser.

    Dette er det mange som ikke har fått med seg.

    Etter min mening bør man tenke: 70% rom/akustikk.
    30% anlegg.
    "Lydtekn" http://www.ostlandlydstudio.no/
    [size=10pt]AMEN[/size]
    Jeg har funnet en broder! ;D
    Tror jeg melder meg inn i menigheten deres ;D ;D, og det med feilkonstuerte høyttaere
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    8x12_TOM skrev:
    Tror jeg melder meg inn i menigheten deres ;D ;D, og det med feilkonstuerte høyttaere
    Nåja. Med DEQX og akustiske tiltak, spiller nok anlegget ditt himmelsk. ;)

    Ordet feilkontruksjon benytter man etter hvorvidt høyttalerne trenger krykker, gåstol eller innleggelse på gamlehjem for å spille virkelig bra. ;D
     
    M

    musicus

    Gjest
    BTS skrev:
    musicus skrev:
    Anonym skrev:
    Kvalifisert synsing fra min side er at mange høyttalerprodusenter vet hva de holder på med.
    Nei, nei & nei! de "kvalifiserte" befinner seg her på hfs, hovedsakelig i denne tråden, iaf kan man får inntrykk av det etter å ha lest gjennom denne tråden ;) :p
    ;D ;D Ja, det är lätt att få det intrycket, här finns de som verkligen vet hur det
    ska göras, hehe... ;)
    ;)

    mvh
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    musicus skrev:
    BTS skrev:
    musicus skrev:
    Anonym skrev:
    Kvalifisert synsing fra min side er at mange høyttalerprodusenter vet hva de holder på med.
    Nei, nei & nei! de "kvalifiserte" befinner seg her på hfs, hovedsakelig i denne tråden, iaf kan man får inntrykk av det etter å ha lest gjennom denne tråden ;) :p
    ;D ;D Ja, det är lätt att få det intrycket, här finns de som verkligen vet hur det
    ska göras, hehe... ;)
    ;)

    mvh

    Det er ikke fritt for det nei.


    Mvh. RS
     

    endrea

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.700
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Amen ;)
    BTS skrev:
    musicus skrev:
    Anonym skrev:
    Kvalifisert synsing fra min side er at mange høyttalerprodusenter vet hva de holder på med.
    Nei, nei & nei! de "kvalifiserte" befinner seg her på hfs, hovedsakelig i denne tråden, iaf kan man får inntrykk av det etter å ha lest gjennom denne tråden ;) :p
    ;D ;D Ja, det är lätt att få det intrycket, här finns de som verkligen vet hur det
    ska göras, hehe... ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.925
    Antall liker
    36.139
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    [flame]
    Jeg må si at jeg begynner å irritere meg litt over den siste serien av kommentarer i denne tråden. Har dere virkelig ikke noe konstruktivt å komme med, utover å ironisere over andres bidrag uten engang å tørre å si hvem dere kritiserer?

    Jeg synes tråden har vært en nyttig diskusjon og høyttenking om fordeler og ulemper ved forskjellige konstruksjonsprinsipper. For meg har den skapt bedre forståelse for hvilke kompromisser og avveininger en konstruktør må leve med, enten det er en profesjonell eller en amatør. Noen spissformuleringer på veien kan jeg fint leve med.

    Men nå tror jeg ikke jeg gidder mer i denne tråden, og da er sikkert dere storforbrukere av smileys godt fornøyd med det resultatet.

    :p selv.
    [/flame]
     

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    30
    Asbjørn skrev:
    [flame]
    Jeg må si at jeg begynner å irritere meg litt over den siste serien av kommentarer i denne tråden. Har dere virkelig ikke noe konstruktivt å komme med, utover å ironisere over andres bidrag uten engang å tørre å si hvem dere kritiserer?

    Jeg synes tråden har vært en nyttig diskusjon og høyttenking om fordeler og ulemper ved forskjellige konstruksjonsprinsipper. For meg har den skapt bedre forståelse for hvilke kompromisser og avveininger en konstruktør må leve med, enten det er en profesjonell eller en amatør. Noen spissformuleringer på veien kan jeg fint leve med.

    [/flame]
    +1
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    R.S. skrev:
    musicus skrev:
    BTS skrev:
    musicus skrev:
    Anonym skrev:
    Kvalifisert synsing fra min side er at mange høyttalerprodusenter vet hva de holder på med.
    Nei, nei & nei! de "kvalifiserte" befinner seg her på hfs, hovedsakelig i denne tråden, iaf kan man får inntrykk av det etter å ha lest gjennom denne tråden ;) :p
    ;D ;D Ja, det är lätt att få det intrycket, här finns de som verkligen vet hur det
    ska göras, hehe... ;)
    ;)

    mvh

    Det er ikke fritt for det nei.


    Mvh. RS

    Her må jeg presisere at jeg i motsertning til foregående postere nettopp anser meg som "ekspert" på emnet. Noe så til de grader ettersom jeg faktisk har utarbeidet en høyttaler som hever seg godt klar av argumentasjonen i denne tråden. Her har vi linjær fase, flat impedans, facinerende oppløsning, ekte 3D (ikkeno juks) 20-30k og dynamikk som knapt noe annet.
    Det blir da lite konstruktivt når så andre "eksperter" gir seg til å kommentere denne uten å ane hva de snakker om. Bør nok heller holde smella og lytte litt. Ta gjerne en runde teip under haka først.


    Mvh. RS
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Står det litt mer inngående noe sted om høytalerene din RS, eller er det en yrkeshemmelighet? Tenker da litt teknisk.
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    SannaX skrev:
    Står det litt mer inngående noe sted om høytalerene din RS, eller er det en yrkeshemmelighet? Tenker da litt teknisk.

    Har vel gitt noen hint i tråden om meg og mitt bl.a. Fireveis m.1.ordens filter inkl. seriøst tjukkmassiv kabling for minimalt elektrisk tap, asymetrisk kabinett uten absorbenter/med diffraktorer for minimalt akustisk dynamikktap/maksimal klangkvalitet, undertunet aerodynamisk bassrefleks= referansebass helt ned selv med 10", trapesformet kabinett bl.a med tanke på refleksjoner fra frontplate, nøye selekterte hurtige og "usynlige" elementer som er sydd sammen bl.a uten noen nivådemping. I grunn en fryktelig enkel konstruksjon, kunsten var bare å komme dit.

    Som å gjøre edel drikkevare; det her må man bare "ha i fingrene" for å komme helt fram. Nytter ikke å gi en eksakt "oppskrift", spesielt fordi de anvendte elementene ikke er tilgjengelige lengre. Går og ruger på en utgave med 12" basser, f.ex Beyma 12B-100R i ca.130l, to-delt kabinett for å kunne justere topper maksimalt til lytteposisjon. Kunne nok blitt brukbar ;)


    Mvh. RS
     
    L

    Lydarne

    Gjest
    coolbiz skrev:
    R.S. skrev:
    , ekte 3D (ikkeno juks)
    All 3D fra et 2-kanals oppsett er juks.
    Muligt det lyder som juks på dipole. Men er der ikke tale om multitrak, en sammenklisterret optagelse synes jeg 3D lyden er ganske troværdig i de fleste tilfælde
     
    L

    Lydarne

    Gjest
    R.S. skrev:
    R.S. skrev:
    musicus skrev:
    BTS skrev:
    musicus skrev:
    Anonym skrev:
    Kvalifisert synsing fra min side er at mange høyttalerprodusenter vet hva de holder på med.
    Nei, nei & nei! de "kvalifiserte" befinner seg her på hfs, hovedsakelig i denne tråden, iaf kan man får inntrykk av det etter å ha lest gjennom denne tråden ;) :p
    ;D ;D Ja, det är lätt att få det intrycket, här finns de som verkligen vet hur det
    ska göras, hehe... ;)
    ;)

    mvh

    Det er ikke fritt for det nei.


    Mvh. RS

    Her må jeg presisere at jeg i motsertning til foregående postere nettopp anser meg som "ekspert" på emnet. Noe så til de grader ettersom jeg faktisk har utarbeidet en høyttaler som hever seg godt klar av argumentasjonen i denne tråden. Her har vi linjær fase, flat impedans, facinerende oppløsning, ekte 3D (ikkeno juks) 20-30k og dynamikk som knapt noe annet.
    Det blir da lite konstruktivt når så andre "eksperter" gir seg til å kommentere denne uten å ane hva de snakker om. Bør nok heller holde smella og lytte litt. Ta gjerne en runde teip under haka først.


    Mvh. RS
    Hvad er Qt på dine højtaler RS, det interessante er jo at under resonans vil basreflexsystemet virke som baffel/dipol. enheden har ingen støtte overhovedet, der er bare 180 grader mere fasedrej (gående mod 360 grader ude af fase) end der er på en dipol, og det for du endda lige hovedet, da jeg mener at din basreflexport peger fremad, ellers må du lige korrigere.

    Ps. det er sandsynligvis følgende kaos der giver den typiske basreflex lyd "med efterbrænder bas":
    Man går fra noget der ligner lidt lukket kabinet over resonans, til fuldt støtte for membranen ved resonans her laver porten stort set alt arbejdet og membranen bevæge sig lidt, under resonans er der ingen støtte overhovedet der arbejde enheden stort set i open baffel. og signalet har bevæget sig mod 360 grader ude af fase med indgangssignalet.

    Ps. jeg gætter dog på at dine basreflex er tunet så de ligner et lukket kabinet med lavt Q med hensyn til afrulning, du har bare stadigvæk alle de fejl som basreflex giver (se ovenfor) i modsætning til dem der bruger lukket kabinet eller akustisk ventil.

    Derudover siger du at du kører uden dæmpnings materielle, i min verden drejer det sig om at ingen lyd fra bagsiden af membranen skal kunne høres/slippe igennem, det er simpelthen hverken tiltænkt ved optagelsen og Mix, og heller ikke tiltænkt fra højtalerfabrikantens side.

    Jeg kan næsten ikke tro andet end af din løsning må give en form for farvning, som muligvis godt kan pege den rigtige vej/retning i nogle tilfælde, da det mange gange er den lidt "hule bas", som ikke er så tør studioagtig der mangler ved højtaler gengivelse.

    Men denne "hule bas" skal ikke frembringes på denne måde efter min mening da nogle instrumenter måske vil lyde mere rigtigt, men andre vil lyde helt forkert.

    Hvordan klarer dine højtaler sig med et stort kirkeorgel på fuldt drøn bliver lydbilledet stående?, er der noget bas der overhovdet kan lokaliseres til højtalerens placering?, det er måske en type musik du aldrig høre?.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.272
    Antall liker
    22.722
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Poenget med lydgjengivelse er å skape en illusjon, Lydarne.

    Jeg fikk endelig lest litt ordentlig i Tooles store bok i helgen. Det ser ut til at både proffer og "amatører" foretrekker refleksjoner fra sidevegger når de skal underholdes av musikken, rett og slett fordi at det gir en større illusjon av 3D enn om førsterefleksjonene er drept. Dette fordres selvfølgelig at høyttaleren har jevn frekvensgang off axis.

    Neste gang jeg skal ut på nye høyttalere-galeien blir det trykkammer under 40 Hz, dipol 40-300Hz, og kartoide fra 300Hz og opp. Kanskje det går an å få til kartoideutstråling under hatten på de jeg har?  8)
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Dersom vi tar for oss dette med jevn spredning:

    Bånddiskanten Beyma TPL150 har tilnærmet 180 graders horisontal spredning ved 1000 Hz.

    Hvilken størrelse på mellomtone/bassmellomtonen bør en da velge for å få mest mulig homogen spredning, dvs. hvilken bassmellomtone har tilnærmet 180 graders spredning ved 1000 Hz?
    a) 8"
    b) 6"
    c) 5"

    Svar mottas med takk - jeg vil tro at de fleste tenker seg en 8" men den har vel allerede innsnevret spredningen ved 1000 Hz? På den annen side føles det merkelig å dele en (eller to) 5" såvidt lavt
     
    T

    timc

    Gjest
    Ulike elementer sprer uliket.


    Du må sjekke datablad/målinger.


    -Tim
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn