Er JBL K2 S9800 noe å vurdere?

net2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.05.2005
Innlegg
156
Antall liker
1
Har kommet over et par slike til en hyggelig pris, og lurer litt på om det er noe å satse på?

Er på jakt etter noe med dynamikk, live-følelse, oppløsning, luftighet... Rett og slett det meste man kan forvente av en så dyr høyttaler. :)
Har hørt på de en gang før, men da stod de midt i et rom langt fra alle vegger.... og spillte utrolig bra. Har sett på Utopia Be, B&W 800D serien, men til tross for nydelig lyd vurderer jeg å prøve noe med litt mer dynamikk.

Problemet mitt er at jeg de 2-3 neste årene kommer til å bo i leilighet, så de kommer ikke til å få ekstremt med pusterom, noe jeg har hørt at de trenger.
Rommet er på totalt 25kvm, men anlegget blir ståendes på langveggen i den ene enden (åpen løsning stue/kjøkken).

Kommer til å dempe rommet noe med hjelp fra fagfolk, men allikevel er jeg litt redd for at dette kan gå til skogen.... (?)

Kommer sannsynligvis til å bli koblet sammen med Chapter Audio. Noen som kjenner til K2, og har noen fornuftige ord å komme med?

:)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har høyrt K2 ved nokre høve, og det er ingen tvil om at det er ein forrykande høgtalar. Eg held han for å vere ein klassisk JBL med dei dyder (og særpreg) dette medfører. Ingen høgtalar innfrir alle krav, men K2 er berre herleg til alt som har med rock å gjere etter min smak. Og så fiksast klassisk musikk ganske greitt også, sjølv om eg nok har favorittar som eg likar endå betre til sånt.
Rommet ditt vert i knappaste laget, men med den rette dempinga vert det nok leveleg. Og så treng du sikkert ikkje allverda med effekt for å kjenne at du lever....
Chapter Audio har eg ikkje høyrt, og kjenner dei berre frå omtale. Eg er spesielt fornøgd med K2 og rør, så personleg hadde eg nok sett etter eitkvart sånt....
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.620
Antall liker
3.733
Jeg har hatt disse i 3 år nå og er kjempefornøyd. Min plassering er heller ikke ideell, men etter en del mikking og "tuning" med kabler, rør etc. gikk det fint og jeg er veldig fornøyd nå.

Driver dem med nagra vpa monoblokker (50W) og nagra pll preamp. Det går så det suser. Har også prøvd med flere andre transistor-trinn og det går også fint.

Spiller mye klassisk, og er helt uenig med Arve om at det går "greit". Klassisk musikk er, mer enn noen annen musikkform IMHO, avhengig av god dynamikk og det leverer k2 i bøtter og spann. Og til rock, som jeg også spiller mye av, er det ingen, jeg gjentar ingen, som gjør det bedre (kanskje bortsett fra everest, men de har jeg ikke hørt i mer enn 20 minutter). Og ja, jeg har hørt wilson, utopia, burmester osv De er ikke bedre, bare annerledes.

Får du disse til god pris så klin til!!!

Er nok ikke helt objektiv her ;D men i motsetning til andre synsere, har jeg altså hatt disse i min egen stue i 3 år.
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
BigSwifty skrev:
Jeg har hatt disse i 3 år nå og er kjempefornøyd. Min plassering er heller ikke ideell, men etter en del mikking og "tuning" med kabler, rør etc. gikk det fint og jeg er veldig fornøyd nå.

Driver dem med nagra vpa monoblokker (50W) og nagra pll preamp. Det går så det suser. Har også prøvd med flere andre transistor-trinn og det går også fint.

Spiller mye klassisk, og er helt uenig med Arve om at det går "greit". Klassisk musikk er, mer enn noen annen musikkform IMHO, avhengig av god dynamikk og det leverer k2 i bøtter og spann. Og til rock, som jeg også spiller mye av, er det ingen, jeg gjentar ingen, som gjør det bedre (kanskje bortsett fra everest, men de har jeg ikke hørt i mer enn 20 minutter). Og ja, jeg har hørt wilson, utopia, burmester osv De er ikke bedre, bare annerledes.

Får du disse til god pris så klin til!!!

Er nok ikke helt objektiv her ;D men i motsetning til andre synsere, har jeg altså hatt disse i min egen stue i 3 år.
Bilder?
 

ls35a

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.09.2005
Innlegg
99
Antall liker
0
Har vært på "shoot-outs" på Munchen messen med S9800 mot tilsvarende prisede Audio Physics, B&W og JM-Lab.

Lyttepanelene (disse består av vanlige messedeltakere) var konsekvent enige i at K2 spillte best i denne gruppen.

Dette er jo i et konferanserom, men vi snakker om 5-6 forskjellige grupper som hører hver dag, og det at "alle" hører det samme, betyr i hvert fall at den er like bra som mange andre mere "oppskrøtte" merker i High-End
 

TomTom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Innlegg
215
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Det blir som alltid, smak og behag avgjør. På messer er man som regel for å la seg imponere og jeg er ikke tvil om at man kan få JBL'ene til å spille bra der også. Sette på noe som kler høyttalerne og få gode skussmål. Hva skulle ellers messer være til for? Forøvrig synes jeg selv også at Grand Utopia Be kan levere masse dynamikk, men tviler veldig sterkt på om disse vil passe inn i et rom på 25m2. Alle høyttalerne du nevner er store... spesielt til romstørrelsen. Når du kommer inn i rommet er det nok få som vil være tvil om hvilken hobby du har.. ;)

Det høres jo ut som det du har hørt av JBL'ene er noe du liker. Da sier jeg some Nike - just do it! Hvorfor høre på oss andre synsere, det er dine preferanser og lyster du skal tilfredsstille, ikke våre.

mvh TomTom
 
Topp Bunn