Mat, drikke og røyk Er ikke Freias Kvikk Lunsj Kvikk Lunsj lenger?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• T

TT.

Gjest
    Jeg fikk et par Kvikk Lunsj av min kjære mor i helgen da vi var på biltur. Disse ble ikke spist, men ble lagt i skapet søndag kveld. Jeg så på dem nå i ettermiddag og STOR var min overraskelse da jeg så på dem, hva F... er det som skjer, dette er jo noe av det norskeste av det norskeste???? Ja, se selv og bedøm:
    (Kan ikke erindre at min kjære mor har vært i det store utland de siste 6 mnd)
    IMG_1594.jpg

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Sluttet å smake ordentlig kvikk lunsj da papirinnpakningen ble droppet til fordel for plast. Funderer på om noe er gjort med innholdet også?

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.879
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Sluttet å smake ordentlig kvikk lunsj da papirinnpakningen ble droppet til fordel for plast. Funderer på om noe er gjort med innholdet også?
    Jammen se på etiketten da mann
    Freia - Wikipedia

Freia eies av Kraft Foods og har outsourcet produksjonen av sjokolade til alle Fandens tjuvhål inklusive Litauen og Polen. Muligens Thailand også, for alt det jeg vet.

mvh

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.193
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Enda en sjokoladetråd?
    Burde hatt en egen hovedtråd med underforum til alle sjokoladene som er laget siden krigen.
    Alle sjokoladene til Freia er det endret på. Kraft har riktignok bevart endel arbeidsplasser i Norge av frykt for å bli boikottet, men omtrent samtlige oppskrifter er endret til billigere råvarer. Nidar er ikke noe bedre.
    Men etter et generasjonsskifte så er problemet løst av seg selv. De unge idag veit fan ikke hvordan man lager kjøttkaker lenger, ikke veit de hvordan god sjokolade smaker. Det eneste ungdommen er opptatt av er den forbanna kaffe latten på Starbucks mens de graver seg ned i fotballfruens private helvete.

Men dette eksemplet som vises her er drøyt. Først halalslakting av maten vår, og nå skal de jaggu ta kvikklunsjen også.
    Hørte jeg noen tenke "snikislamisering" ? Lurer på hvordan melkesjokoladen blir seende ut etterhvert.

T

TT.

Gjest
    Enda en sjokoladetråd?
    Burde hatt en egen hovedtråd med underforum til alle sjokoladene som er laget siden krigen.
    Alle sjokoladene til Freia er det endret på. Kraft har riktignok bevart endel arbeidsplasser i Norge av frykt for å bli boikottet, men omtrent samtlige oppskrifter er endret til billigere råvarer. Nidar er ikke noe bedre.
    Men etter et generasjonsskifte så er problemet løst av seg selv. De unge idag veit fan ikke hvordan man lager kjøttkaker lenger, ikke veit de hvordan god sjokolade smaker. Det eneste ungdommen er opptatt av er den forbanna kaffe latten på Starbucks mens de graver seg ned i fotballfruens private helvete.

Men dette eksemplet som vises her er drøyt. Først halalslakting av maten vår, og nå skal de jaggu ta kvikklunsjen også.
    Hørte jeg noen tenke "snikislamisering" ? Lurer på hvordan melkesjokoladen blir seende ut etterhvert.
    Kuene på melkesjokoladen er iallefall hellige. Enn så lenge.....

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.363
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Om jeg skal spekulere (noe jeg vanligvis foretrekker) tipper jeg at dette er knyttet til at de nå promoterer VERDENS fineste fotturer. Vanligvis står det et turforslag på innsiden av emballasjen til et turmål, men hittil har disse turforslagene alltid vært til steder i Norge. Men nå har de tydeligvis bestemt seg for å gjøre horisonten videre, og tar i litt ekstra for at folk skal legge merke til det. Og det skjedde jo definitivt i dette tilfellet.

T

TT.

Gjest
    Om jeg skal spekulere (noe jeg vanligvis foretrekker) tipper jeg at dette er knyttet til at de nå promoterer VERDENS fineste fotturer. Vanligvis står det et turforslag på innsiden av emballasjen til et turmål, men hittil har disse turforslagene alltid vært til steder i Norge. Men nå har de tydeligvis bestemt seg for å gjøre horisonten videre, og tar i litt ekstra for at folk skal legge merke til det. Og det skjedde jo definitivt i dette tilfellet.
    Jeg har fortsatt ikke åpnet dem, så det vet jeg ikke. Uansett er dette helligbrøde!

C

cruiser

Gjest
    Enda en sjokoladetråd?

Nå har ikke akkurat norsk sjokoladeproduskjon noen gang vært en højdare, så ikke stort dem går glipp av i så fall.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.363
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har fortsatt ikke åpnet dem, så det vet jeg ikke. Uansett er dette helligbrøde!
    Oida, her høres det ut som det ikke er mer enn en stakket stund før noen hedersmenn velger å skrive et iltert leserbrev (eller tilogmed et kåseri?) til lokalavisen for å fortelle dagens ungdom et par sannhetens ord om skikk og bruk, om stolte nasjonalsymboler og om viktigheten av å hedre sin far og mor for å kunne leve lenge og godt i landet. Rett og slett å gi dem så hatten passer!

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Kan hende av interesse: Johan B. Holte - best kjent som generaldirektør i Norsk Hydro i 1970-årene - var i sin tidligere karriere innom Freia - hvor han var medansvarlig for utviklingen og lanseringen av den opprinnelige Kvikk Lunsj'en.

Tand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Antall liker
    1.663
    Tror det betyr "Lunsj" på arabisk. Er en del av konkurransen de kjører nå med "Verdens fineste fotturer".

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.659
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Kvikklunsj? Takke meg til Mariekjeks!

Norsk sjokolade var merkeleg nok svært god på 70-talet, har eg høyrt forståsegpåarar seie. No har eg ikkje snakka med desse forståsegpåarane på ein stund, men det er fint det kjem nye. Rankinga eg fekk når det gjeld vanleg tilgjengelege sjokoladar, var:
    Sveitsisk
    Belgisk
    Amerkansk/norsk

Men eg er ikkje så veldig imponert over nokon av desse lenger...
    Einaste eg framleis har tru på, er Lübeck-marsipan med sjokoladeglasur. Massevis av smak, som ligg lenge i kjeften.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.270
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Norsk melkesjokolade er fortsatt den samme gode gamle, heldigvis - så får vi se hvor lenge det varer før det kommer annen smak og arabiske bokstaver på.
    Halalmelket ku blir vel det neste.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.567
    Torget vurderinger
    24
    I ren vanvare kjøpte jeg en SMIL i går, den smakte heldigvis slik jeg kan huske det fra gamle dager.

Kanskje vi skal teste alle Freias klassikere kollektivt, og rangere de etter smak og hukommelse? Sjokolade er jo den nye kabelen ;) Det blir ihvertfall kabler av det, før eller siden!

Roysen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0
    Synes egentlig ikke norsk sjokolade er så mye å ta vare på. Høy kvalitet med hensyn på sjokolade handler om prosentinnhold av kakaobønner. De norske sjokoladene har alltid hatt lavt kakaoinnhold og vært utspedd med mye melk og sukker. At folk har vokst opp med dette og har gode assosiasjoner og opplevelser knyttet til disse produktene gjør ikke at de har høyere kvalitet av den grunn. Så i utgangspunktet handler de norske sjokoladeproduktene som melkesjokolade, melkerull, firkløver, kvikklunsj, smil, stratos og troika alle om tradisjoner og ikke om kvalitet. De som har spesielle forhold til produktene kan nok rette dette mot minneverdige opplevelser som handlet om andre ting enn akkurat sjokoladen. Så disse produktene burde ikke akkurat være verneverdige. Når det er sagt, så blir det selvsagt bare værre dersom det gjøres endringer på produktene som forringer kvaliteten ytterligere.

Mvh
    Roysen

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.193
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Støttes Sluket.
    Men da burde Nidar også blitt med.
    Hverken Hobby, Stratos, Troika eller Crispo er som før.

Vet endel sjokolader har gjennomgått en forvandling ifm palmeolje som ble veldig utskjelt for ikke lenge siden. En del sjokolader har endret seg før palmeoljesaken også, så det har vært flere steg i endringsprosessene.
    Mange varianter har blitt så dårlig at jeg ikke orker å spise de lenger.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.270
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Noen som husker den danske (?) sjokoladen "TUPLA" som forsvant fra hyllene på slutten av 70 tallet/begynnelsen av 80 tallet. Husker den enda - innpakningen var på størrelse lik "Toppris" kanskje litt lavere og inneholdt to biter med mellommyk karamell overtrekt med sjokolade ispedd litt nøtter. Fritt etter hukommelsen dette. Den var så god at den huskes over 30 år etter....;)

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Regner med trådstarter har analysert hvilket språk som er skrevet på innpakningen, siden det ropes halal og helligbrøde.
    Logg deg inn hos Freia, ta av innpakningen, på innsiden er det en kode, skriv den inn i reisekonkurransen og vær enn nyttig idiot for et reklamestunt.

Du er vel en slik som spytter i bakken når du ser en søt thaibrud på gata også du?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.567
    Torget vurderinger
    24
    Roysen, kanskje nettopp assosiasjoner og gode minner :) er en viktig del av smaksopplevelsen, og ikke sjokoladens iboende egenskaper per se.. og det kan godt være plass for både elitistiske højdare og snask en har vokst opp med...

Selv hadde jeg forøvrig en tante som jobbet på Freia i 40 år, sjokoladeskuffen hennes på kjøkkenet var et skattkammer for en forsluken guttunge, helt frem til godt voksen alder!

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Savner denne. Mulig smaken har endret seg på 30 år opal.jpg

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Enda en sjokoladetråd?

Kuene på melkesjokoladen er iallefall hellige. Enn så lenge.....
    Ellers kan vi jo flytte melkesjokoladen til India, der vil alltid kuene være hellige :)

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.928
    Roysen, kanskje nettopp assosiasjoner og gode minner :) er en viktig del av smaksopplevelsen, og ikke sjokoladens iboende egenskaper per se.. og det kan godt være plass for både elitistiske højdare og snask en har vokst opp med...

Selv hadde jeg forøvrig en tante som jobbet på Freia i 40 år, sjokoladeskuffen hennes på kjøkkenet var et skattkammer for en forsluken guttunge, helt frem til godt voksen alder!
    Dehpnot har jo sagt i en tråd at dagens Kvikk Lunsj er ren rottegift. En drøy påstand, men dog….

Sluket, du er vel ikke naiv?
    Direktøren i Freia er ansatt av Kraft Foods for å generere mest mulig overskudd til eierne. Punktum. Det er bare en hellighet igjen i Freia, og det er skiltet på taket i Oslo sentrum.

Kvikk Lunsj er full av palmeolje, i hvertfall inntil nå. Så hvorfor begynte dem med palmeolje i Kvikk Lunsj når den opprinnelige varianten ikke hadde palmeolje og smakte helt fortrefflig? Det finnes bare en grunn til endringen, og den staves PENGER.

På FBI på NRK1 sa produktdirektøren i Toro (nå Orkla eid) at alle smaksendringer/produktendringer av kjente merkevarer måtte ta stegvis over tid sånn at ikke forbrukerne merker at de kjente og kjære produktene endrer seg smaksmessig.

Sånn er det.

C

cruiser

Gjest
    Det er ikke nødvendigvis produktene som endre seg når ting ikke smaker/oppleves som i "gamle dager" :D

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.928
    Det er ikke nødvendigvis produktene som endre seg når ting ikke smaker/oppleves som i "gamle dager" :D
    Ikke nødvendigvis, men ofte er det produktene som endrer seg. Dessverre ofte mot en mer forflatning i smaken. Men ikke alltid.

T

TT.

Gjest
    Regner med trådstarter har analysert hvilket språk som er skrevet på innpakningen, siden det ropes halal og helligbrøde.
    Logg deg inn hos Freia, ta av innpakningen, på innsiden er det en kode, skriv den inn i reisekonkurransen og vær enn nyttig idiot for et reklamestunt.

Du er vel en slik som spytter i bakken når du ser en søt thaibrud på gata også du?
    jeg har nevnt helligbrøde, men ikke halal. Om du i det hele tatt har lest mine innlegg, så har jeg dessuten skrevet at jeg ikke har åpnet dem. Hvilket språk det er aner jeg heller ikke. Du skulle ha gått til Specsavers :cool:

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Mer norsk en Kvikk Lunsj blir det ikke. Som det meste veldig norske er den en kopi av noe utenladsk: Kit Kat. Verdens nest mest solgte sjokolade, etter Snickers.

S

Syncrolux

Gjest
    Mer norsk en Kvikk Lunsj blir det ikke. Som det meste veldig norske er den en kopi av noe utenladsk: Kit Kat. Verdens nest mest solgte sjokolade, etter Snickers.
    Kit-kat'en smaker omtrent likt, og den finnes å få kjøpt i Noreg også.

Uansett: det er ikke sunt for tenna, vekta, blodsukkeret osv. Bedre å spise gulrøtter.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.567
    Torget vurderinger
    24

Dehpnot har jo sagt i en tråd at dagens Kvikk Lunsj er ren rottegift. En drøy påstand, men dog….

Sluket, du er vel ikke naiv?
    Direktøren i Freia er ansatt av Kraft Foods for å generere mest mulig overskudd til eierne. Punktum. Det er bare en hellighet igjen i Freia, og det er skiltet på taket i Oslo sentrum.

Kvikk Lunsj er full av palmeolje, i hvertfall inntil nå. Så hvorfor begynte dem med palmeolje i Kvikk Lunsj når den opprinnelige varianten ikke hadde palmeolje og smakte helt fortrefflig? Det finnes bare en grunn til endringen, og den staves PENGER.

På FBI på NRK1 sa produktdirektøren i Toro (nå Orkla eid) at alle smaksendringer/produktendringer av kjente merkevarer måtte ta stegvis over tid sånn at ikke forbrukerne merker at de kjente og kjære produktene endrer seg smaksmessig.

Sånn er det.
    Er ikke på noen måte naiv, og er fullt klar over at matvarer endres i smak over tid, både bevisst og av og til ubevisst. Det jeg prøver å få frem er at den påståtte elendige kvaliteten på enkelte merkevarer kanskje ikke er av vesentlig betydning all den tid det er knyttet MINNER og gode opplevelser til selve smaken og produktet.

Naivitet er for meg noe helt annet - f.eks. å innbille seg at folk flest tvert kutter ut kjente og kjære produkter til fordel for fancy høykvalitets designsjokolade til x ganger prisen for en tradisjonell variant.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Best å holde seg til baconcrisp. Sannsynligheten for arabisk på innpakningen er vesentlig mindre.

T

TT.

Gjest
    . Det er bare en hellighet igjen i Freia, og det er skiltet på taket i Oslo sentrum
    Der tar du nok feil, da denne ble tuklet med i 2012 og satt inn LED belysning i stedet for fluoriserende rør og lyspærer.
    • I 2012 gjennomgikk lysskiltet en total rehabilitering. For å avduke det nye uret, inviterte Freia alle til varm kakao og sjokolade på Karl Johan den 15. oktober. Med Oslos Ordfører Fabian Stang i spissen, ble Freiaklokken lyst opp på nytt. Det benytter nå 80% mindre strøm og inneholder mer enn 10.000 lysdioder som styres individuelt.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.270
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Noen som husker den danske (?) sjokoladen "TUPLA" som forsvant fra hyllene på slutten av 70 tallet/begynnelsen av 80 tallet. Husker den enda - innpakningen var på størrelse lik "Toppris" kanskje litt lavere og inneholdt to biter med mellommyk karamell overtrekt med sjokolade ispedd litt nøtter. Fritt etter hukommelsen dette. Den var så god at den huskes over 30 år etter....;)
    Rettelse; etter et kjapt søk på nett så viser det seg at Tupla er finsk og skal tidvis være til salgs i Oslo-området og Sverige! :eek:
    Er det sant!?!

A-haha!
    http://en.wikipedia.org/wiki/Tupla_(chocolate_bar)

Roysen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0

Ække uenig i det, Sluket. Men rent teknisk sett er det ingen høydar sjokolade.

Mvh
    Roysen

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn