Er ikke fornøyd med lyden, trenger hjelp

U

utgatt60135

Gjest
Jeg fikk ikke inntrykk av at CD-spilleren til Hegel har den samme kjølige og litt kliniske klangen som H1mk4, H200 og P4A/H4A. Og skjønner ikke helt at noen bruker ordet kjedelig om Hegel.
 
T

timc

Gjest
Polkagris: Helt enig, men fikk ikke inntrykk av at det var store endringer trådstarter var ute etter. Dersom jeg misforstod så er det jo greit nok.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Polkagris skrev:
Dessverre har bransjen klart å få mange audiofile til å vektlegge kostbare avspillere og utstyr foran akustikk. Det er ikke i deres interesse at folk oppdager at godlyden ligger gjemt mellom veggene i rommet og høyttalerne.
Hør, hør!
 
S

Smorte24

Gjest
orso skrev:
Polkagris skrev:
Dessverre har bransjen klart å få mange audiofile til å vektlegge kostbare avspillere og utstyr foran akustikk. Det er ikke i deres interesse at folk oppdager at godlyden ligger gjemt mellom veggene i rommet og høyttalerne.
Hør, hør!
Noen tror at det var en mann som delte havet også ::)

Prøvde å koble til Pioneer blu ray spilleren til 8000 og Hegelen låter fantastisk i forhold så jeg tror avspillere har en del å si men at høytalere og rommet er den viktigste faktoren for god lyd.

Sitter nå og tenker på å teste ut Wadia381 cd spilleren som har usb inngang, men jeg har aldri hørt noe av Wadia før, så er litt spent på lyden.
 

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Innlegg
479
Antall liker
0
Mye som har vært sagt her, så skal ikke gjenta ting som har vært luftet av flere. En ting som ikke har vært nevnt, så vidt jeg kan huske etter å ha lest gjennom tråden - er viktigheten av å justere høyttalerplassering etter bytte av forsterkeri, og da spesielt effektforsterkere. Det har stor betydning, og langt større betydning enn bytte av kilde (så fremt vi snakker om noenlunde nøytrale kilder av god kvalitet og som ikke er konstruert for å farge lyden).
 

eiv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2009
Innlegg
293
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Ingen tvil om at kilden kan utgjøre forskjeller. Men er nok av mindre betydning enn rom/høyttalere.

Eks fra virkeligheten: Jeg hadde i starten av min hifi karriere en gammel Sony surr.receiver fra ES serien. Brukte den som DAC/PRE. Bytta så til abrahamsen v6 DAC og fikk mer organisk klang, men litt pæreform i bassen.. Ble litt for svulstig.. Så ble den modifisert av Roar malmin og jeg fikk strammet opp bunnen betydelig, samtidig som den organiske klangen i mellomtone/diskant er beholdt.
Dette var store forskjeller..
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
Jeg fikk ikke inntrykk av at CD-spilleren til Hegel har den samme kjølige og litt kliniske klangen som H1mk4, H200 og P4A/H4A. Og skjønner ikke helt at noen bruker ordet kjedelig om Hegel.
Cdp2A mk2 er mer "kjølig" enn H200. Men ingen av de er kalde av den grunn.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.539
Antall liker
3.724
Torget vurderinger
96
Smorte24 skrev:
orso skrev:
Polkagris skrev:
Dessverre har bransjen klart å få mange audiofile til å vektlegge kostbare avspillere og utstyr foran akustikk. Det er ikke i deres interesse at folk oppdager at godlyden ligger gjemt mellom veggene i rommet og høyttalerne.
Hør, hør!
Noen tror at det var en mann som delte havet også ::)

Prøvde å koble til Pioneer blu ray spilleren til 8000 og Hegelen låter fantastisk i forhold så jeg tror avspillere har en del å si men at høytalere og rommet er den viktigste faktoren for god lyd.

Sitter nå og tenker på å teste ut Wadia381 cd spilleren som har usb inngang, men jeg har aldri hørt noe av Wadia før, så er litt spent på lyden.
He he, jeg kom på at DAC'en min er den dyreste av alle komponentene jeg har, hvis man går etter "villedende" pris. Inkludert høyttalere. ::) Men gjorde et kupp på den, en ML 360S som jeg synes gjør en god jobb. Skulle jeg kjøpe ALT nytt, ville jeg aldri funnet på å bruke mer på en DAC enn på høyttalere.

Den kilden jeg har hatt som har gjort mest ut av seg, var en Accuphase DP 75. Den var svært god på det meste, bortsett fra bassen. Den hørte jeg tydelig at manglet konturskarphet og noe tyngde.
 
Topp Bunn