Er hifi-fremtiden grunn?

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.865
I forlengelsen av nok en diskusjon med madammen om hifi og funksjonell-estetisk design slo det meg at en av de viktigste faktorene hva gjelder funksjonell utforming av hifi-komponenter er forandret; nemlig fjernsynsapparatet.

Det siste halve århundret har langt de fleste stereo/hifi-anlegg blitt plassert i en TV-reol. Til nylig var de fleste fjernsynsapparater av billedrørstypen, som jo krevde sin plass med hensyn til dybde. Med dype TV-reolhyller har det vært liten grunn for hifi-konstruktører å spare på plassen i dybden; variasjoner finner man derfor stort sett på bredde og høyde (på fronten).

Vil det faktum at vi snart alle vil ha flatskjermer føre til at også hifi blir "flatere"? Med flatskjerm montert på vegg, vil det ikke være mye mer hensiktsmessig (og gulvplassbesparende) med "grunne" hifi-komponenter?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.839
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Klasse D effektforterkere inni høyttalerne er lurt.
SPDIF-inngang på høyttalerne ennå lurere.
hififramtiden er her.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Med en god flatskjerm hører det vel med et snasent "inwall" høyttalersystem.

Vedlegg

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg tror fremtiden kommer til å bringe mange innbygde høyttalere drevet av klasse D, og med omfattende digital romkorreksjon. Jeg tror til og med at mange av disse systemene kommer til å fungere strålende.

Hva den audiofile subkultur kommer til å holde på med i fremtiden er et annet spørsmål...

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.839
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Bingo, Zomby.

Vi trenger ikke alle disse boksene. Men noen av oss vil jo ha 300B-sleder, høyttalere som digre schallstykker, grammofoner som ser ut som boreplattformer, topplastede sølvplatesnurrere, og så videre, fordi vi liker dem og ikke alle disse nymotens raritetene.

Høyttalere SKAL stå ute på gulvet, bare så det er sagt. ;D

K

KindOfBlue

Gjest
Det må jeg faktisk si jeg ikke har reflektert over, men du har nok rett. Antallet kvm på nybygg har falt betydelig, og forklarer noe av flatskjermenes popularitet - folk føler de gjenvinner plass.
Nå kommer 2cm dype flatskjermer allerede til sommeren, og Samsung har tenkt å lansere OLED skjermer, som er så flate at du nærmest tapetserer dem på veggen. (Og hvor man også snakker om OLED-vegger ...)

Da kan det være det blir vanskelig å forsvare at høyttalere og komponenter får lov til å okkupere gulvplass. Men jeg kommer nok til å kjempe for å få lov til å ha mitt i fred.
En venninne av meg hadde en kontant reaksjon da hun så lytterommet mitt: "Nå, du har tydeligvis tenkt å forbli single - det er en modig kvinne som går inn her med målebåndet."

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Måtte den allmektige bevare meg fra tanken om å hvitlakkere gruva mi og få lyst på noen innbygde jappeplanker av noen høytalere, foret av et eller annet uorganisk digitalhelvete.

Men det er nå bare meg, og vi har alle våre tornefulle stier og gå.

S

slowmotion

Gjest
Jeg har hengt lerretet 1,5m fra bakveggen... da er det plass til høytalerne også... ;D

Men alvorlig talt, høytalerne kan med hell felles inn i veggen.
Man må bare ha veldig tykke vegger...

;)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.378
Torget vurderinger
1
slowmotion skrev:
Jeg har hengt lerretet 1,5m fra bakveggen... da er det plass til høytalerne også... ;D

;)
... eller var det omvendt ? Veggen kan med hell felles ut til fronten av HT.

mvh
KJ

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
el_mariachi skrev:
Med en god flatskjerm hører det vel med et snasent "inwall" høyttalersystem.
dette så mildt sagt helt jævlig ut.
jeg foretrekker høyttalere på gulvet og bilder på veggene.

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Antall liker
1
Noe kan ta seg riktig godt ut, og spille bra. Jeg kommer aldri til å kvitte meg med dette settet!

Vedlegg

L

Lars.N

Gjest
Valentino skrev:
hififramtiden er her.
Hadde et par sånne jeg, synes ikke det var noe mer praktisk en noe annet,de skulle jo en tur i stikkontakta også ;D

Laban

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
En bit av to forskjellige løsninger...

Flatskjerm på veggen, høytalere på gulvet...

Det kan kombineres!!

S

slowmotion

Gjest
KJ skrev:
slowmotion skrev:

;)
... eller var det omvendt ? Veggen kan med hell felles ut til fronten av HT.

mvh
KJ
jepp

;)

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.839
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
laban skrev:
Valentino skrev:
hififramtiden er her.
Hadde et par sånne jeg, synes ikke det var noe mer praktisk en noe annet,de skulle jo en tur i stikkontakta også ;D

Laban
Heller en halv kvadratmeter elektronikk enn to ledninger inn i hver høyttaler? Javel.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.865
Nå var det jo ikke akkurat høyttalere jeg hadde i tankene. Tenkte heller i retning av en utvikling hvor elektronikken pakkes inn i bokser som ikke krever mer i dybden enn det de fleste bruker til å fore dem med, som CDer og DVDer.

Men en slik eventuell utvikling burde jo kunne frigjøre mer luft mellom høyttalerne også?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.378
Torget vurderinger
1
noruego skrev:
Nå var det jo ikke akkurat høyttalere jeg hadde i tankene. Tenkte heller i retning av en utvikling hvor elektronikken pakkes inn i bokser som ikke krever mer i dybden enn det de fleste bruker til å fore dem med, som CDer og DVDer.

Men en slik eventuell utvikling burde jo kunne frigjøre mer luft mellom høyttalerne også?
B&O har da ganske lenge hatt bokser som kan «klistres» opp etter veggen ... men tradisjonell haifai forblir tradisjonell haifai - dvs 43 cm brei, evt 19" for de som leker proff. Dette er jo ikke akkurat en bransje som stormer framover med nyvinninger, hverken av funksjonalitet, boksdesign, brukergrensesnitt eller teknologi.

mvh
KJ

U

utgatt19288

Gjest
noruego skrev:
Vil det faktum at vi snart alle vil ha flatskjermer føre til at også hifi blir "flatere"? Med flatskjerm montert på vegg, vil det ikke være mye mer hensiktsmessig (og gulvplassbesparende) med "grunne" hifi-komponenter?
Faller av i første sving her - hva har Hifi med TV å gjøre?

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.839
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hva? Ser du ikke på opera hjemme? ;D

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.865
Baard skrev:
noruego skrev:
Faller av i første sving her - hva har Hifi med TV å gjøre?
Bare hypotesen om at den fysiske utformingen (HxBxD) av hifi-bokser som forsterkere og CD-spiller også er en funksjon av hvor de tradisjonelt har vært plassert; i en reol eller rack med dybde nok til å ha et billedrørsfjernsyn oppå, eller vinylplater ved siden eller under for den del. Ettersom man ikke lenger trenger et dybt møbel å plassere fjernsynsapparatet på, og som langt de fleste også har brukt for å plassere hifi-komponenter i, så er det vel ikke utenkelig at vi vil se flere produkter med større areal i front (bredere og/eller høyere) hvor det i stedet spares i dybden?

U

utgatt19288

Gjest
Valentino skrev:
Hva? Ser du ikke på opera hjemme? ;D
Vel så åpnings showet hehe - kona og jeg har faktisk bestilt billetter til Carmen (den enklest tilgjengelige Opera forestilling) april 2009!

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
480
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Personlig håper jeg ikke det skjer at mesteparten av hifi boksene blir breie og høye som et middels stort maleri av to grunner: -det blir veldig blikkfang med store flater og det igjen setter enda større krav til design/utforming enn med mer tradisjonelle mål. Selvsagt kan man skjule med pene lerret eller andre ting hengende foran, men da ser man jo ikke noe av herligheten og det vil man vel ?

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
rolfozzy skrev:
Måtte den allmektige bevare meg fra tanken om å hvitlakkere gruva mi og få lyst på noen innbygde jappeplanker av noen høytalere, foret av et eller annet uorganisk digitalhelvete.

Men det er nå bare meg, og vi har alle våre tornefulle stier og gå.
.................................... ;D ;D he he...digitalhelvete..

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.839
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Da heller peiskos!

(Jeg har både helvete og kos, I og over en Montanareol.)

Mindstream

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.07.2007
Antall liker
1
,
Hei

Ja det kan du si, men i følge Mr Lyngdorf så er det bedre og ha høtalerene helt inntil veggen,
( vel og merke vis du bruker Rom korreksjon) og det han sier høres fornuftig ut.

Blant annet blir det mer og bedre bass og du begrenser refleksoner med tanke på bak veggen.

S

slowmotion

Gjest
Og enda bedre blir det hvis du bygger dem inn i veggen,
slik at frontplaten er i plan med veggen.

;)

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
bwd skrev:
,
Hei

Ja det kan du si, men i følge Mr Lyngdorf så er det bedre og ha høtalerene helt inntil veggen,
( vel og merke vis du bruker Rom korreksjon) og det han sier høres fornuftig ut.

Blant annet blir det mer og bedre bass og du begrenser refleksoner med tanke på bak veggen.
Spesielt nå i disse dager hvor høyttalersystemene kun skal "lure" oss til å tro at de spiller bass,men egentlig ikke gjør det pga av designernes inntog for slankhetens fremme på høyttalerfabrikkenes tegnebord.
mvh Rune

bobbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2007
Antall liker
1
Jeg vil si både ja og nei;

Det går nok totalt sett klart i retning mer integrert i hus/vegg, ICE, romkorreksjon ++ begge også i høytalerene, brukervennlighet etc., alt drevet av den generelle teknologi utviklingen/adopsjonskåtheten som driver samfunn og økonomier. Men, på den annen side så viser historien at alle sterke trender genererer motpolstrender, om enn ikke alltids like sterkt inntatt av massene.

F.eks. så selger jo plater og plate-spillere som aldri før med platespillere i alle prisleier. Rør har jo også sitt lille oppsving, dog i begrensede miljøer. Det å være med på den alternative motpolen gir ofte litt status på en måte, man har liksom da skjønt litt mer og er lenger frem en etterdilterne; inovatorer, odoptører, sinker etc. Dette tror jeg ikke vil forandre seg.

Vi får nok se mye nytt i begge leire ja, tilbydere må jo selge no nytt de også. Mest ny, brukervennlig og smekker teknologi vil jo selvfølgelig dominere totalen og det er ikke platesnurrere, rør og horn for å si det slik, selv om den type brukere også trolig vil vokse noe.

Vi forbrukere får bare henge med så godt vi kan og selv velge hvor man vil plassere seg, eller vingle litt, lærer av det også.

Tror no jeg da.. :D

God 1. mai!

bob

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.865
bwd skrev:
,
Hei

Dette må da avhenge av hvilket prinsipp for høyttalerkonstruksjon man har valgt, eller mener Lyngdorf at med rom korreksjon spiller det ingen rolle for totalresultatet om man velger elektrostat eller horn, trykkammer eller refleksport bak?

Mindstream

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.07.2007
Antall liker
1
noruego skrev:
bwd skrev:
,
Hei

Dette må da avhenge av hvilket prinsipp for høyttalerkonstruksjon man har valgt, eller mener Lyngdorf at med rom korreksjon spiller det ingen rolle for totalresultatet om man velger elektrostat eller horn, trykkammer eller refleksport bak?
Nei, han mener vel ikke at det gjeller alle systemer, men heller det at, har du høtalere som er egnet for det, er det bedre og ha de så langt inn til veggen som mulig.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Fremtiden?
Sånn ser det ut hjemme hos meg i dag....

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.169
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Mange går baklengst inn i fremtiden, d.v.s. et steg fremover og to steg bakover :'(

Topp Bunn