S
slowmotion4
Gjest
Ja, men slike blader er det ingen grunn til å ta alvorlig.
det er det vel ikke bare enkelte blader som påstårlark skrev:Vel, enkelte hifi-blader påstår at det er bedre å legge pengene i kabler enn i kostbare høyttalere. Mener også at det er blitt hevdet at racket som elektronikken står i også er viktigere
motoren skrev:det er det vel ikke bare enkelte blader som påstårlark skrev:Vel, enkelte hifi-blader påstår at det er bedre å legge pengene i kabler enn i kostbare høyttalere. Mener også at det er blitt hevdet at racket som elektronikken står i også er viktigere
mvh
Lad os antage at transducere (pick-up, højttalere, mikrofoner, tonehoveder) i et set-up har betydningen 1:1.lark skrev:Det hevdes av enkelte her på forumet at det ikke er forskjeller på velfungerende CD-spillere. Andre igjen hevder at alle forsterkere låter likt hvis lydnivået er nøyaktig det samme. Og atter andre igjen hevder at det overhodet ikke er forskjell på kabler. Da sitter man igjen med høyttalerene. Kan ikke huske å ha sett innlegg der det hevdes at det ikke er forskjell på disse. Er det virkelig noen som i fullt alvor vil påstå at det er høyttalervalget som avgjør hvordan det hele kommer til å låte? Kom igjen folkens! Opplegg til ny 50-siders krangletråd ;D
Akustisk miljø 1:10?niklasthedolphin skrev:Lad os antage at transducere (pick-up, højttalere, mikrofoner, tonehoveder) i et set-up har betydningen 1:1.lark skrev:Det hevdes av enkelte her på forumet at det ikke er forskjeller på velfungerende CD-spillere. Andre igjen hevder at alle forsterkere låter likt hvis lydnivået er nøyaktig det samme. Og atter andre igjen hevder at det overhodet ikke er forskjell på kabler. Da sitter man igjen med høyttalerene. Kan ikke huske å ha sett innlegg der det hevdes at det ikke er forskjell på disse. Er det virkelig noen som i fullt alvor vil påstå at det er høyttalervalget som avgjør hvordan det hele kommer til å låte? Kom igjen folkens! Opplegg til ny 50-siders krangletråd ;D
Så er det min påstand at rækkefølgen for hvad der ellers har indflydelse på lyd kvaliteten i dette set-up er:
At Matche de enkelte dele i anlæget (det er her hemligheden bag vores hobby ligger) 1:2
Antenne vilkår 1:5
Akkustisk miljø 1:10
Mekaniske værker 1:25
Amps 1:50
Digital udstyr 1:100
Kabler 1:500
Eksterne power conditioner's og særlige power kabler (medmindre man bruger skærmet kabel til at dræbe indstrålingsstøj) 1:2000
"dolph"
Det hevdes mye, fra mange, så hva med å koble inn sin sunne skepsis og sette tingene i rett perspektiv (utrolig lesning mange ganger hvordan folk klarer å ta ting heeeelt ut av sammenheng og koke ihop noe selv) ?lark skrev:Vel, enkelte hifi-blader påstår at det er bedre å legge pengene i kabler enn i kostbare høyttalere. Mener også at det er blitt hevdet at racket som elektronikken står i også er viktigere
Rack og kabel er utrolig viktig, lark. Dette er nemlig "komponenter" som det er meget billig å produsere, og som kan selges med ekstreme påslag. Det er noe helt annet med komponenter som det er dyrere å sette sammen, der er ofte marginene bunnskrapt.musicus skrev:Det hevdes mye, fra mange, så hva med å koble inn sin sunne skepsis og sette tingene i rett perspektiv (utrolig lesning mange ganger hvordan folk klarer å ta ting heeeelt ut av sammenheng og koke ihop noe selv) ?lark skrev:Vel, enkelte hifi-blader påstår at det er bedre å legge pengene i kabler enn i kostbare høyttalere. Mener også at det er blitt hevdet at racket som elektronikken står i også er viktigere
mvh
Ett godt exempel på eget "oppkok", eller var det morsomt og ironisk som tanken her ....KindOfBlue skrev:Rack og kabel er utrolig viktig, lark. Dette er nemlig "komponenter" som det er meget billig å produsere, og som kan selges med ekstreme påslag. Det er noe helt annet med komponenter som det er dyrere å sette sammen, der er ofte marginene bunnskrapt.musicus skrev:Det hevdes mye, fra mange, så hva med å koble inn sin sunne skepsis og sette tingene i rett perspektiv (utrolig lesning mange ganger hvordan folk klarer å ta ting heeeelt ut av sammenheng og koke ihop noe selv) ?lark skrev:Vel, enkelte hifi-blader påstår at det er bedre å legge pengene i kabler enn i kostbare høyttalere. Mener også at det er blitt hevdet at racket som elektronikken står i også er viktigere
mvh
Fortæl.KindOfBlue skrev:Akustisk miljø 1:10?niklasthedolphin skrev:Lad os antage at transducere (pick-up, højttalere, mikrofoner, tonehoveder) i et set-up har betydningen 1:1.lark skrev:Det hevdes av enkelte her på forumet at det ikke er forskjeller på velfungerende CD-spillere. Andre igjen hevder at alle forsterkere låter likt hvis lydnivået er nøyaktig det samme. Og atter andre igjen hevder at det overhodet ikke er forskjell på kabler. Da sitter man igjen med høyttalerene. Kan ikke huske å ha sett innlegg der det hevdes at det ikke er forskjell på disse. Er det virkelig noen som i fullt alvor vil påstå at det er høyttalervalget som avgjør hvordan det hele kommer til å låte? Kom igjen folkens! Opplegg til ny 50-siders krangletråd ;D
Så er det min påstand at rækkefølgen for hvad der ellers har indflydelse på lyd kvaliteten i dette set-up er:
At Matche de enkelte dele i anlæget (det er her hemligheden bag vores hobby ligger) 1:2
Antenne vilkår 1:5
Akkustisk miljø 1:10
Mekaniske værker 1:25
Amps 1:50
Digital udstyr 1:100
Kabler 1:500
Eksterne power conditioner's og særlige power kabler (medmindre man bruger skærmet kabel til at dræbe indstrålingsstøj) 1:2000
"dolph"
Det forklarer meget.
Så du konkluderer at din lytning foregår på et højere niveau og at din erkendelse er ophøjet.KindOfBlue skrev:Enkelte ting er innlysende. Om du evaluerer lytterommet og dets akustikk til 1:10, i forhold til de øvrige elementer - så forstår jeg flere år med lytting i et bomberom.
Lark - bomberommet er lytterommet som dolph og hans hifi-klubb brukte i mange år.niklasthedolphin skrev:Storhedsvanvid.................KindOfBlue skrev:Jeg går ut ifra at du kan lese ditt eget innlegg, og din egen opplisting?
Dersom du vurderer "pick-up, høyttaler, tonehoved og mikrofon" til 1:1, så finner jeg akustikk rom til 1:10 som en meget god forklaring på hvordan dere kunne sitte i et bomberom med betongvegger i flere år og lytte til musikk.
That's all.
Get help
"dolph"
KindOfBlue skrev:Lark - bomberommet er lytterommet som dolph og hans hifi-klubb brukte i mange år.niklasthedolphin skrev:Storhedsvanvid.................KindOfBlue skrev:Jeg går ut ifra at du kan lese ditt eget innlegg, og din egen opplisting?
Dersom du vurderer "pick-up, høyttaler, tonehoved og mikrofon" til 1:1, så finner jeg akustikk rom til 1:10 som en meget god forklaring på hvordan dere kunne sitte i et bomberom med betongvegger i flere år og lytte til musikk.
That's all.
Get help
"dolph"
Vi har diskutert før, i forb. med en tråd om ICEpower.
Og når han nå rangerer akustikken slik han gjør, så har jeg i mitt storhetsvanvidd (i følge ham) bedre kunnet forstå at hans klubb kunne sitte i det rommet og lytte til musikk. (På klubbsidene har man uttrykt takknemlighet over nå å sitte i andre lokaler).
dolph - i mitt storhetsvanvidd tillater jeg meg å påstå at rommet er absolutt viktigste element etter høyttalerne, og at disse må passe hånd i hanske og er uadskillelige enheter.
Lytterommet, og detalj av vegg, så man skjønner hvor velegnet det er til formålet:
Dette er fy!!! KoB, jeg gjorde det samme engang tidligere, la ut ett bilde av en persons lytterom/høyttalerplassering, det var ikke måte på hvor ufin, utrivelig, usakelig, og udannet jeg var, men, det har kanskje mer med hvem som gjør det, enn hva som skal poengteres 8) ....KindOfBlue skrev:Lark - bomberommet er lytterommet som dolph og hans hifi-klubb brukte i mange år.niklasthedolphin skrev:Storhedsvanvid.................KindOfBlue skrev:Jeg går ut ifra at du kan lese ditt eget innlegg, og din egen opplisting?
That's all.
Get help
"dolph"
Vi har diskutert før, i forb. med en tråd om ICEpower.
Og når han nå rangerer akustikken slik han gjør, så har jeg i mitt storhetsvanvidd (i følge ham) bedre kunnet forstå at hans klubb kunne sitte i det rommet og lytte til musikk. (På klubbsidene har man uttrykt takknemlighet over nå å sitte i andre lokaler).
dolph - i mitt storhetsvanvidd tillater jeg meg å påstå at rommet er absolutt viktigste element etter høyttalerne, og at disse må passe hånd i hanske og er uadskillelige enheter.
Lytterommet, og detalj av vegg, så man skjønner hvor velegnet det er til formålet:
Niclas - det er mulig jeg blander vilt her, men du var da meget aktiv i ICEpower tråden, der man diskuterte de erfaringer som Herlev Hi-Fi Klub har hatt med ICEpower? Og jeg mener da at du hadde lyttet i dét rom. Om ikke, så har jeg absolutt et forklaringsproblem!niklasthedolphin skrev:Men til stadighed synes jeg nu at når man lægger et billede ud af et lytterum, en højttalerplacering eller andet og beskylder andre for hvad billedet tydeligt viser, så bør det på en eller anden måde kunne knyttes til vedkommende som det påstås tilhører.
Jeg har ingen anelse om hvad de billeder viser andet end et murstensomkranset rum som angiveligt er dårligt at høre musik i.
KoB har stadig et forklaringsproblem.
"dolph"
Du har absolut et forklaringsproblem.KindOfBlue skrev:Niclas - det er mulig jeg blander vilt her, men du var da meget aktiv i ICEpower tråden, der man diskuterte de erfaringer som Herlev Hi-Fi Klub har hatt med ICEpower? Og jeg mener da at du hadde lyttet i dét rom. Om ikke, så har jeg absolutt et forklaringsproblem!niklasthedolphin skrev:Men til stadighed synes jeg nu at når man lægger et billede ud af et lytterum, en højttalerplacering eller andet og beskylder andre for hvad billedet tydeligt viser, så bør det på en eller anden måde kunne knyttes til vedkommende som det påstås tilhører.
Jeg har ingen anelse om hvad de billeder viser andet end et murstensomkranset rum som angiveligt er dårligt at høre musik i.
KoB har stadig et forklaringsproblem.
"dolph"
Men for å gjenta meg selv, så ville jeg ikke rangert ht 1:1 og rom/akustikk 1:10 ...
OK, det skriver du nå. Men nå har du i allefall innrømmet at du kjente til disse bildene, fra ditt EGET klubblokale, mens du i går skrev:Duelund_Support skrev:Kind of Blue du har et alvorligt problem. Vores lokale på billederne var afgjort ikke det bedste. Hvad billederne ikke viser er at vi som regel satte masser af provisorisk dæmpe materiale op som regel i den anden ende af lokalet hvor det også gør mest gavn. Vores lokale influerede altså ikke så meget på lytteresultatet som du påstår. Det gjorde imidlertid de meget afslørende højttalere som betyder mere for resultatet end lokalet. De lytteresultater vi havde i lokalet kunne vi få bekræftet andre steder bl.a. hos medlemmerne og på udstillinger. Immervæk havde vi bare møde i lokalet hver 3 uge i perioden september- maj.
Jeg vælger at kalde dig " Kind of Manipulator " .
Det har du meget ret i, begge dele kan kun kun klares en enkelt aftendtddiver skrev:Er ikke høyttalere uten bra elektronikk litt som en vakker kvinne med IQ under 50?
;D ;Ddtddiver skrev:Er ikke høyttalere uten bra elektronikk litt som en vakker kvinne med IQ under 50?
Det finnes også høyttalere MED elektronikk, så dette blir retorikk. Jeg kan, f.eks., uten problemer koble en moddet iPod med coax digital UT til mine høyttalere ...dtddiver skrev:Er ikke høyttalere uten bra elektronikk litt som en vakker kvinne med IQ under 50?
Nei, vi forsøker så godt vi kan å åpne dører, KoB. Vi er ikke glupe nok til noe annet.KindOfBlue skrev:Det finnes også høyttalere MED elektronikk, så dette blir retorikk. Jeg kan, f.eks., uten problemer koble en moddet iPod med coax digital UT til mine høyttalere ...dtddiver skrev:Er ikke høyttalere uten bra elektronikk litt som en vakker kvinne med IQ under 50?
Denne iPod'en er topp-moddet, med egen klokke, koster riktignok en formue, men meget interessant kilde.
Mitt poeng er at det aller viktigste for lyden er interaksjon mellom lydbølgegenererende enhet, og det disse lydbølgene treffer -- mao akustikk.
Like meget som interaksjonen mellom et instrument og et rom er avgjørende.
Deretter kan man ta for seg de videre leddene i prosessen, men disse vil være underordnet, dersom man bruker litt tankevirksomhet på problemet.
Det sier jo sitt om hvor feil spredningsmønsteret fra såkalte "avslørende høyttalere" er.Lydkaj skrev:Et eksempel jeg var på hifi messe i københavn sidste år kom gående i hallen hørte et piano, jeg var ikke i tvivl om at det var den ægte vare selv om jeg ikke kunne se pianoet, der var marmor-gulv over alt glas over alt, stålmøbler over alt, Altså en usædvanlig dårlig akustik, men det var alligevel klart den i særklasse bedste lydoplevelse den dag, jeg stod og nødt det længe, og der var intet der bare lignede det, i de rum med elektronisk gengivelse.
Vel, som du kan se så har niklasthedolphin gått fra å overhodet ikke vite hva det var for bilder jeg viste i går, til å innrømme at dette er fra hans hifi-klubb i dag.Snickers-is skrev:KOB: Det ser for meg ut til at du rører sammen litt forskjellig her, for eksempel blander du duelund support og niklasthedolphin, noe jeg ikke vet om er samme person, men om det ikke er det så er det neppe formålstjenelig for den saklige debatten med slike feiltrinn. Jeg tror nok usaklighetene fra lydkaj og duelund support både er med på å sverte dansker generelt og Steen Duelunds gode navn og rykte. Synd og dårlig gjort IMHO.
Jeg kan ikke gøre for at vi kompensere inde i hjernen for akustiske forhold og på længere sigt også over for apparaters lyd, men det er bare en realitet, men det forhindre ikke en i at hører forskelle, og vurdere om et apparat kan gengiver et instruments grundstruktur /klang korrekt.KindOfBlue skrev:@kind of blue
Den aften du igen udstiller foto fra er gangske rigtigt ICEpower aftenen, denne aften var der en del mennesker, jeg tro du undervurdere hvor meget en flok mennesker på 15 -30 stykker faktisk dæmper, og angående filten er den bestemt ikke uden betydning, som du kan se er den placeret omkring første refleksion.
Jeg bruker disse bildene fordi de er relevante til hva dere skrev i ICEpower-tråden. Men det finnes mengder av bilder med tilsvarende oppstillinger på klubbens sider.
Har dere første-refleksjon bak høyttalerne, og ute til siden?
De klubmedlemmer der kommer her kende dette rum og har kompenseret inde i deres hjerne hvis der skulle være mangler, derudover har vi op til flere gange haft levende musik i rumet og det har lyt aldeles fortræffeligt.
Dersom klubbmedlemmene "kompenserer inde i deres hjerne" forstår jeg ikke hva man kan bruke lytteinntrykkene til.
Derudover lytter vi hovedsageligt ikke efter optimal hifi (det kan ikke lade sig gøre med en ny opstilling vær gang) men måske mere hvordan apparater performer i forhold til hinanden, og netop den her omtalte aften blev der spillet topklasse lyd med klubben egen tripath og Crown forstærkeren
Dette er ikke en diskusjon om ICEpower, men om akustikkens betydning i forhold til "pick-up, tonehoved, højttaler, mikrofon." Så jeg har tatt bort referansen til ICEpower.
Men siden du mener at rommet får god akustikk når folk er til stede, og dere sammenligner lyden fra møte til møte -- hvordan forsikrer du deg om at dere har SAMME ANTALL PERSONER til stede hver gang?
Det skal også nævnes at mange af medlemmerne lytter også på om et apparat kan gengiver et instruments grundstruktur /klang korrekt, og det kan gøres uanset hvordan akustikken er.
Ditt piano-eksempel er interessant. Kompenserte din hjerne her også, mener du?
Jeg berømmer den entusiasme og det engagement som utvises av Herlev HiFi-Klub, den er et eksempel til etterfølgelse. Og jeg skulle ønske at dere for mange år siden hadde sittet i et bedre lokale - noe også deres egen formann har kommentert i sine brev til medlemmene.
Nå har dere heldigvis bedre lokaler -- men jeg ville vært meget skeptisk til lytteerfaringene fra bomberommet. Bare reverb må ha vært et mareritt.
Niklasthedolphin har ikke skrevet noe innlegg i dag ennå, i hvertfall ikke i denne tråden, så med mindre du mener at han og Duelund Support (som du siterte sammen med NTD sitt sitat) er samme person så må jeg si meg enig i at du har et forklaringsproblem, dog dreier det seg nok bare om å oppklare en misforståelse, men roten til mange små kriger er jo gjerne misforståelser. Se en gang til så ser du det nok.KindOfBlue skrev:Vel, som du kan se så har niklasthedolphin gått fra å overhodet ikke vite hva det var for bilder jeg viste i går, til å innrømme at dette er fra hans hifi-klubb i dag.