Er høyttaleren den avgjørende komponent i anlegget?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.
    M

    musicus

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Hehe. Her var man jo plutselig skjønt enige om at krangling om ingenting er en god ting for hifiinteressen.

    Jeg er visst avlegs og i mindretall jeg da, når jeg skulle ønske at det var mer... positive meningsutvekslinger om hifi, gjerne ispedd et og annet om musikk og musikkeksempler i sammenhengen.

    Mvh Vidar P
    Jeg tror vi egentlig er ganske like når det kommer til dette, ref Mbare´s tråd "hvorfor hi-fi" noe av det mer spennende og interessante her inne på veldig lenge, og det som sporet til at man valgte å bli aktiv igjen.
    Musikk lytter jeg jo til okkesom hva som skjer på hfs ;) :)....

    mvh
     

    Luvaton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.05.2007
    Innlegg
    438
    Antall liker
    38
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    musicus skrev:
    Ett lite paradoks derimot er jo det at mange av de som forfekter likheter mellom div komponenter sjelden eller aldri frekventerer musikk sidene, det ligger jo i bunnen for denne interessen, musikken mener jeg?

    Selv sitter jeg til 90% og lytter når jeg skriver her så for meg er det ikke enten eller, men man kan jo lure for andre noen ganger.

    Bare som en liten personlig observasjon.

    mvh
    Tror nok ikke alle har musikken som hovedinteressen her inne. For noen er det teknologien bak som er det viktigste mens andre driter i hvordan ting funker bare de får go'lyden. Mange veier å gå innen denne hobbyen og bra er det.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Luvaton skrev:
    musicus skrev:
    Ett lite paradoks derimot er jo det at mange av de som forfekter likheter mellom div komponenter sjelden eller aldri frekventerer musikk sidene, det ligger jo i bunnen for denne interessen, musikken mener jeg?

    Selv sitter jeg til 90% og lytter når jeg skriver her så for meg er det ikke enten eller, men man kan jo lure for andre noen ganger.

    Bare som en liten personlig observasjon.

    mvh
    Tror nok ikke alle har musikken som hovedinteressen her inne. For noen er det teknologien bak som er det viktigste mens andre driter i hvordan ting funker bare de får go'lyden. Mange veier å gå innen denne hobbyen og bra er det.
    Helt ok det selvsagt, men det var ikke poenget mitt (iaf ikke hele), det finnes forskjellige avdelinger/hjørner for de forskjellige interessene, mitt poeng var mer hvorfor ikke disse brukes/modereres mer flitting enn det gjør til det rette hjørnet, og spesiellt om diskusjonen tilspisser seg til noe de færreste alikevel knapt forstår/har interesse av.
    Slik at man dekker det tekniske og det mer amatørmessige gladpratet.

    mvh
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Luvaton skrev:
    musicus skrev:
    Ett lite paradoks derimot er jo det at mange av de som forfekter likheter mellom div komponenter sjelden eller aldri frekventerer musikk sidene, det ligger jo i bunnen for denne interessen, musikken mener jeg?

    Selv sitter jeg til 90% og lytter når jeg skriver her så for meg er det ikke enten eller, men man kan jo lure for andre noen ganger.

    Bare som en liten personlig observasjon.

    mvh
    Tror nok ikke alle har musikken som hovedinteressen her inne. For noen er det teknologien bak som er det viktigste mens andre driter i hvordan ting funker bare de får go'lyden. Mange veier å gå innen denne hobbyen og bra er det.
    Det er da helt fint at noen er mest interessert i teknikken. Det blir bare litt... eh, merkelig, når folk som tilsynelatende nesten aldri hører på musikk for annet enn lydens del skal dominere tråder om hva som er gode innfallsvinkler til å bygge gode hifisystemer; det kan hende (og hender!) at musikkelskeren ser andre aspekter ved lydytelsen enn hifibuff'en.

    Jeg synes det er viktig og rett å poengtere, som noen gjør innimellom, at det er mange innfallsvinkler til det å lytte til musikk og/eller hifi! For min del er det greit; jeg har holdt på med musikk og hifi så mange år at jeg vet hva jeg vil ha, og hva som er min beste vei å komme dit. Verre er det kanskje for nybegynneren. Han som i utgangspunktet er svært musikkinteressert, og kommer hit inn for å søke råd fra "eksperter" om hvordan han bør gå frem for å få enda bedre gjengivelse og dermed glede fra sin musikk.

    Noen forteller meg stadig at kilde betyr mindre, og høyttaler betyr mest. Som f.eks i utgangspunktet for denne tråden. Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte; jeg synes det er fornøyelig at noen tar seg bryet med å prøve å overbevise meg om noe de aldri vil oppnå; til det har jeg antakelig en altfor forskjellig innfallsvinkel til musikklytting enn de. På den annen side synes jeg det er litt trist; fordi det er en hel generasjon av ferske hifi-/musikkentusiaster her inne, som lett kan la seg lure til å tro at hifibuff-avdelinga har universelt rett i det de sier... og dermed tape muligheten til å se f.eks det universet noen av oss andre ser med sin hifi-/musikkinteresse.

    Velvel, folk får mene hva de vil for meg, det er ikke det :)

    Mvh Vidar P
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Så er det tid for andagt og fotvask og Jesu brød. ;D Når det nu alligevel er blevet totalt OT. ???
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er det ikke. Dette er topic;

    Det hevdes av enkelte her på forumet at det ikke er forskjeller på velfungerende CD-spillere. Andre igjen hevder at alle forsterkere låter likt hvis lydnivået er nøyaktig det samme. Og atter andre igjen hevder at det overhodet ikke er forskjell på kabler. Da sitter man igjen med høyttalerene. Kan ikke huske å ha sett innlegg der det hevdes at det ikke er forskjell på disse. Er det virkelig noen som i fullt alvor vil påstå at det er høyttalervalget som avgjør hvordan det hele kommer til å låte?
    Mitt innlegg reflekterte mye rundt topic, og er faktisk en fullstendig gyldig innfallsvinkel til topic. Ikke bare det, men en innfallsvinkel som sikkert kommer til å drukne men som ikke burde det.

    Mvh Vidar P
     

    niklasthedolphin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2006
    Innlegg
    352
    Antall liker
    1
    Kilde er jo to ting.

    Dels er det den afspiller man benytter til at afspille materialet med.
    Og dels er det selve materialet.

    Og jeg må tilføje til mine tidligere poster at det helt sikkert er min holdning at selve materialets kvalitet spiller en meget stor rolle.

    Der er en meget stor forskel på at lytte til et spolebånd som er 2., 3., eller 4. generation masteroptagelse af en jazz trio hvor sceneopsætning er lavet af en lyd-kunstner med de rette mikrofoner og ingen digital indblanding..............................................og så at lytte til en CD af nyere dato af dem som der livligt diskuteres i tråde om overkomprimering og hvor musikken alene er frembragt af digitalt udstyr og lagret ligeledes.

    Denne forskel vil jeg mene er så væsentlig så det kommer på linie med transducerne i anlæget.

    "dolph"
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Noen forteller meg stadig at kilde betyr mindre, og høyttaler betyr mest. Som f.eks i utgangspunktet for denne tråden. Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte; jeg synes det er fornøyelig at noen tar seg bryet med å prøve å overbevise meg om noe de aldri vil oppnå; til det har jeg antakelig en altfor forskjellig innfallsvinkel til musikklytting enn de. På den annen side synes jeg det er litt trist; fordi det er en hel generasjon av ferske hifi-/musikkentusiaster her inne, som lett kan la seg lure til å tro at hifibuff-avdelinga har universelt rett i det de sier... og dermed tape muligheten til å se f.eks det universet noen av oss andre ser med sin hifi-/musikkinteresse.



    Mvh Vidar P
    Lenger oppe etterlyser du mer positive meningsutvekslinger. Slik jeg leser deg, betyr det at man må være mer enig med deg for å bli oppfattet som positiv, og ikke være opptatt av det du oppfatter som "ingenting".
    Det siterte avsnitt kan lett tolkes som en form for arroganse. Som at din vinkling relateres til musikkelskere, og de som har andre meninger og prioriteringer i sitt anlegg er del av "hibuff-avdelinga". Hva får deg egentlig til å anta at man ikke er like glad i musikk som deg, fordi om man mener at høyttaler og rom er den viktigste prioritering?? Jeg synes faktisk du virker litt nedlatende i forhold til de som ikke har erfart og lært det samme som deg. Du utelukker totalt at du kan ha feil til en grad, og at andre faktisk kan ha noe rett i sine annerledes vinklinger. Du har jo nylig vært på lyttebesøk hos et forummedlem som har en ganske annerledes prioritering enn deg. Du VET at han er lidenskapelig interessert i musikk. Jeg oppfattet da ganske tydelig at du mente at hans anlegg hadde vesentlige kvaliteter for musikklytting?
    I den sammenheng blir dine konklusjoner her i denne tråd noe merkelige.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Karma; årevis på HFS har iallefall lært meg en ting; det er enkelte jeg rett og slett ikke gidder å diskutere med :)

    Mvh Vidar P
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.358
    Antall liker
    16.504
    Sted
    Østfold
    Karma er jo definitivt inne på noe her. Springer du bare og gjemmer deg når du blir svar skyldig Vidar?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Snickers-is skrev:
    Karma er jo definitivt inne på noe her. Springer du bare og gjemmer deg når du blir svar skyldig Vidar?
    I sannhet har jeg ingen interesse å diskutere dette, særlig på de premissene dere legger opp til som vrir mine og andres meningsytringer til det ugjenkjennelige; man skulle nesten forledes til å tro dere helst ikke ønsket eller aksepterte andre meninger enn deres egen her inne (?); mitt var et ærlig og oppriktig ståsted; som sett fra der hvor jeg står ift hifi og musikk; det var ingenting vondt i det i det hele tatt som fordrer en slik respons; dere kranglebøtter kan fortsette i det uendelige uten meg, noe jeg ikke tviler på at dere gjør.

    Dine frekkheter ("springer og gjemmer deg" du liksom... ikke akkurat noe jeg er kjent for her på HFS) og tydelige mangel på evne til å se andres ståsted i svaret ditt er vel dessverre å oppfatte som megetsigende for hvem du egentlig er. Det samme gjelder Karma. La ikke meg stå i veien for deres vedvarende promotering av egen fortreffelighet og egne produkter her på HFS.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Vidar P skrev:
    Det er da helt fint at noen er mest interessert i teknikken. Det blir bare litt... eh, merkelig, når folk som tilsynelatende nesten aldri hører på musikk for annet enn lydens del skal dominere tråder om hva som er gode innfallsvinkler til å bygge gode hifisystemer; det kan hende (og hender!) at musikkelskeren ser andre aspekter ved lydytelsen enn hifibuff'en.

    Jeg synes det er viktig og rett å poengtere, som noen gjør innimellom, at det er mange innfallsvinkler til det å lytte til musikk og/eller hifi! For min del er det greit; jeg har holdt på med musikk og hifi så mange år at jeg vet hva jeg vil ha, og hva som er min beste vei å komme dit. Verre er det kanskje for nybegynneren. Han som i utgangspunktet er svært musikkinteressert, og kommer hit inn for å søke råd fra "eksperter" om hvordan han bør gå frem for å få enda bedre gjengivelse og dermed glede fra sin musikk.
    Veldig enig med deg Vidar.
    At folk har teknikken som det vikigste aspektet med denne hobbien er helt greit. For min egen del har jeg dog ofte problem med å forholde meg til mange "übertekniske" innlegg. A, fordi jeg selv er svært lite teknisk interessert, men også B(og kanskje viktigst), at jeg personlig har mer fokus på musikk og innhold. Når teknisk kompetente og kunnskapsrike debatanter "spiller" sine musikkort tett til brystkassa, blir jeg litt usikker, eller burde jeg heller si utrygg.? Hva er all denne tilsynelatende vellydende hifikorrektheten hvis dere skjønner? Er den noe for meg, eller blir jeg lurt på en måte? Hva er referansen, min musikk, din musikk? Eller er det noen tekniske måleparametre som må oppfylles for å oppfylle fasitsvar?

    Det har jo blitt så populært å kalle de som fremholder musikken som det viktigste, for å være så politisk korrekte. Mulig at enkelte har komplekser for at de velger musikk etter lyd og lite annet. Vi lever jo i et fritt land, det må jo være mye bedre å komme ut av skapet. Jeg har ihvertfall ikke tenkt å bite noen, selv om jeg kan være ganske slem muntlig om endel musikk jeg ikke har så mye til overs for. Hadde en aldri så liten utblåsning på jobben forleden dag, min oppgitthet over et av de mest populære hifibanda, som sikkert kan høres opp og ned i mente på den kommende Horten-messa.
    "Oppskrytt, nikjedelig og forutsigbar dinosaurmusikk" kan vel være stikkord for min tirade, hvorpå en kollega helt riktig irettesetter meg, og sier: "Eros, det kan du bare ikke si". Mer riktig vil være "denne musikken faller ikke helt i min smak". Så sant så sant, en langt mer diplomatisk og penere måte å uttrykke det på.
    Det værste er jo at jeg tar meg selv i å kjøpe "hifi-korrekte" plater engang iblant, uten at jeg nå nødvendigvis klarer å finne de riktige referansepunktene i disse heller da. Så tenker jeg heller at det nå ihvertfall gir meg et slags alibi under påskudd av å forsøke.


    Mbare har jo en fin tråd om "Hvorfor HiFi?" og ikke minst den siste tråden om velsignelse av anlegget
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,26970.msg507189/topicseen.html#new

    Må si jeg trakk litt på smilebåndet til den siste tråden, de fleste bør kjenne seg igjen til en viss grad.

    Mulig jeg ble veldig OT nå, men sånn som tråden har utviklet seg i en mindre hyggelig tone som seg hør og bør på HFS (?!?), så "måtte jeg.

    Ikke har jeg slengt om meg med emotikons heller, så jeg håper dere har lest innlegget med litt vindskeive briller.

    Ikke vet jeg........ ;)
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg synes det hadde vært interessant å undersøke nøye hva slags forhold de som oppfatter en cd-spiller som veldig viktig og de som ikke synes den er viktig, har til musikken. Jeg tror kanskje vi hadde fått noen svar som indikerer ulike tilnærminger til musikkopplevelsen. Og vi må huske at det ikke er noen gal eller rett måte å lytte på. Det får bli individuelt.

    Videre så tror jeg at en CD-spillers viktighet øker med økt kvalitet på resten av kjeden. Kvalitetene i ulike ledd bør følge hverandre som hånd i hanske for å få fullt utbytte av hverandres styrker.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.214
    Antall liker
    2.729
    Vidar P skrev:
    Snickers-is skrev:
    Karma er jo definitivt inne på noe her. Springer du bare og gjemmer deg når du blir svar skyldig Vidar?
    I sannhet har jeg ingen interesse å diskutere dette, særlig på de premissene dere legger opp til som vrir mine og andres meningsytringer til det ugjenkjennelige; man skulle nesten forledes til å tro dere helst ikke ønsket eller aksepterte andre meninger enn deres egen her inne (?); mitt var et ærligog oppriktig ståsted; som sett fra der hvor jeg står ift hifi og musikk; det var ingenting vondt i det i det hele tatt som fordrer en slik respons; dere kranglebøtter kan fortsette i det uendelige uten meg, noe jeg ikke tviler på at dere gjør.

    Dine frekkheter ("springer og gjemmer deg" du liksom... ikke akkurat noe jeg er kjent for her på HFS) og tydelige mangel på evne til å se andres ståsted i svaret ditt er vel dessverre å oppfatte som megetsigende for hvem du egentlig er. Det samme gjelder Karma. La ikke meg stå i veien for deres vedvarende promotering av egen fortreffelighet og egne produkter her på HFS.
    Herregud.. ser jo at du nå er over 9000 innlegg, Vidar. :eek: Konstaterer at du holder stand mot kranglebøttene, ikke verst.. Jeg deler ditt syn i de fleste hifi-relaterte spørsmål, ikke minst om kildens betydning for god lyd (og da snakker jeg ikke om programmaterialet), men har på en måte resignert i debatten.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.358
    Antall liker
    16.504
    Sted
    Østfold
    Dette handler ikke om min frekkhet Vidar. Det handler om at du engasjerer deg i en debatt, og klarer ikke å legge bånd på deg så du går i den berømte fella der du tråkker på folk.
     
    S

    slowmotion4

    Gjest
    Lyngen skrev:
    Jeg synes det hadde vært interessant å undersøke nøye hva slags forhold de som oppfatter en cd-spiller som veldig viktig og de som ikke synes den er viktig, har til musikken. Jeg tror kanskje vi hadde fått noen svar som indikerer ulike tilnærminger til musikkopplevelsen. Og vi må huske at det ikke er noen gal eller rett måte å lytte på. Det får bli individuelt.
    Er litt usikker på hva du mener her?


    Videre så tror jeg at en CD-spillers viktighet øker med økt kvalitet på resten av kjeden. Kvalitetene i ulike ledd bør følge hverandre som hånd i hanske for å få fullt utbytte av hverandres styrker.
    Ja, kanskje det. Eller kanskje ikke. Det kommer vel an på anlegget.

    ;)
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Karma; årevis på HFS har iallefall lært meg en ting; det er enkelte jeg rett og slett ikke gidder å diskutere med :)

    Mvh Vidar P
    Et særdelese skuffende svar Vidar! Jeg hadde faktisk forventet mer fra deg.
    Jeg forholder meg saklig og høflig og relevant, og blir møtt med et slikt svar..
    Du skriver senere at jeg forteller hvem jeg er? Skulle gjerne likt å fått eksempler fra deg der jeg fortjener slik kritikk? Eller er problemet at jeg ikke bøyer meg i erbødighet for din erfaring og dine meninger? At jeg ikke kjenner min plass?
    Personlig har jeg ofte nytte av selvransakelse. Noen ganger blir jeg litt for ivrig, men er motivert til å beklage i ettertid om jeg har fornærmet noen.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Karma; når du vrir mitt innlegg om til å være arrogant, nedlatende, merkelig osv; da er det ikke rart jeg ikke gidder å diskutere. Jeg er ikke på HFS for å krangle. Ingen grunn til å bli skuffet over det.

    Som fotnote bemerket så er det generelt lurt, synes jeg, å søke ånden og budskapet i en meningsytring, ikke lete etter (og finne) negative meninger som ikke er der.

    Mvh Vidar P
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    slowmotion4 skrev:
    Lyngen skrev:
    Jeg synes det hadde vært interessant å undersøke nøye hva slags forhold de som oppfatter en cd-spiller som veldig viktig og de som ikke synes den er viktig, har til musikken. Jeg tror kanskje vi hadde fått noen svar som indikerer ulike tilnærminger til musikkopplevelsen. Og vi må huske at det ikke er noen gal eller rett måte å lytte på. Det får bli individuelt.
    Er litt usikker på hva du mener her?
    Jeg tror bare at vi lytter på litt ulike måter også.

    ::)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Enig Lyngen; det var poenget mitt også; og det er like greit å erkjenne først som sist at folk lytter så forskjellig, disse lyttevanene vil prege ens lyd-/musikkopplevelser, og man har derfor så forskjellig opplevelse av hva som er bra og mindre bra, og hvilke deler av systemet som er viktige for å oppnå det man er ute etter.

    Mvh Vidar P
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Jeg tror den komponenten som er viktigst sitter mellom øra jeg!

    mvh
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Jeg er jo slem med kjeften jeg da... har den deilige og morr komentaren på lager nå kjenner jeg...
    Men... ser jo at moderator prøver å holde denne tråden i tøylene, så jeg lar være. ;D

    Speak your mind, nevermin the speaker... :p

    mvh
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Imperial skrev:
    Jeg tror den komponenten som er viktigst sitter mellom øra jeg!

    mvh
    Kan ikke være mere enig. Man lytter ikke med ørene men med hjernen. Træning, træning og træning er et absolut must. Derfor kan de unge ikke høre.
     
    L

    lark

    Gjest
    Imperial skrev:
    Jeg er jo slem med kjeften jeg da... har den deilige og morr komentaren på lager nå kjenner jeg...
    Men... ser jo at moderator prøver å holde denne tråden i tøylene, så jeg lar være. ;D

    Speak your mind, nevermin the speaker... :p

    mvh
    Mente ikke deg, Imperial ;D
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Karma; når du vrir mitt innlegg om til å være arrogant, nedlatende, merkelig osv; da er det ikke rart jeg ikke gidder å diskutere. Jeg er ikke på HFS for å krangle. Ingen grunn til å bli skuffet over det.

    Som fotnote bemerket så er det generelt lurt, synes jeg, å søke ånden og budskapet i en meningsytring, ikke lete etter (og finne) negative meninger som ikke er der.

    Mvh Vidar P
    Da har jeg lært enda en trist lekse på dette forum. Måten du svarer, eller rettere sagt unnlater å svare , på mitt innlegg, forteller meg en trist sorti.
    Har du kun respekt for de som deler ditt syn og dine vurderinger?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.892
    Antall liker
    4.337
    lark skrev:
    Kom igjen folkens! Opplegg til ny 50-siders krangletråd ;D
    ;D ;D

    Her har det visst gått troll i ord gitt.

    For å oppsummere mitt eget ståsted:

    * Jeg har hørt cd-spillere degradere lydkvaliteten
    * Jeg har hørt forforsterkere degradere lydkvaliteten
    * Jeg har hørt effekttrinn degradere lydkvaliteten
    * Jeg har også hørt tydelig forvrengning som viste seg å skyldes en signalkabel. Må for ordens skyld si at dette var av aller simpeste sort, med stranded steel.
    * Jeg har enda til gode å høre en høyttaler som ikke degraderer lydkvaliteten. Men det behøves ikke all verdens høyttaler for å høre forskjell på god og dårlig elektronikk.

    Men jeg har også hørt:

    * CD-spillere og andre transport- / dacløsninger som låter bra nok til at jeg kan leve godt og lenge med dem, selv om jeg har hørt bedre.
    * En haug med kabler hvis forskjell er neglisjerbar for meg personlig.
    * Forforsterkere som er ganske tett på å være transparent.
    *Men på forsterkersiden finner jeg nesten alltid vesentlige forskjeller, når det er snakk om ulike prinsipper og ulike merker.
    *Og på høyttalersiden er det selvfølgelig store forskjeller, også innenfor samme prisklasse.

    Så til trådens spørsmål vil jeg si at den mest avgjørende komponenten i anlegget er den som til enhver tid degraderer min subjektive lytteopplevelsen mest. Og det har ikke alltid vært den svakheten som roper høyest som har vært mest ødeleggende.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    124
    Startinlegget på denne tråden er jo litt interessant da.
    Det at det er forskjeller bare på høyttalere, og at forsterkere og kabler og cdspillere egentlig er like, om volumet er det samme...

    Slikt ville isåfall gjøre meg trist.

    Ellers, tåler man ikke skjeive kommentarer uten å måtte ta litt til motmele, ja så gjør det med ett glimt i øyet da i det minste, så holder man den gode tonen litt tilsetede iallefall. Eller hva?

    ...

    Jeg tror at det mest avgjørende med ett annlegg er om den som skal lytte finner seg et fint mål å sikte etter...
    og så jager etter dette ved bare delvis å la seg påvirke, mer inspirere ville jeg si at alt det som leses skrives og menes...
    Bruk øra. Sier de deg det de gjør, hør på dem!

    Og da blir hjernen den viktigste komponenten!!! Og hertet den beste beste pådriver for 17!

    Kharma og VidarP, ta dere en øl sammen på en messe eller noe sånt! Det blir ikke bedre enn det vøtt! ;D

    mvh
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.900
    Antall liker
    5.878
    Torget vurderinger
    2
    Noen forteller meg stadig at kilde betyr mindre, og høyttaler betyr mest. Som f.eks i utgangspunktet for denne tråden. Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte; jeg synes det er fornøyelig at noen tar seg bryet med å prøve å overbevise meg om noe de aldri vil oppnå; til det har jeg antakelig en altfor forskjellig innfallsvinkel til musikklytting enn de. På den annen side synes jeg det er litt trist; fordi det er en hel generasjon av ferske hifi-/musikkentusiaster her inne, som lett kan la seg lure til å tro at hifibuff-avdelinga har universelt rett i det de sier... og dermed tape muligheten til å se f.eks det universet noen av oss andre ser med sin hifi-/musikkinteresse.
    Jeg ser at det pågår litt knuffing bl.a. pga. ovenstående innlegg fra VidarP, og som Vidar selv påpeker så legges det nok mer i dette enn hva de fleste andre ser, men innlegget kunne med fordel vært formulert på en litt annen måte.

    Det hadde vært hyggelig om vi kunne ha forskjellige meninger uten å gå i tottene på hverandre, og jeg håper videre diskusjon kan skje uten personlige angrep på hverandre.

    Mvh
    Høvdingen
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ingen knuffing fra min side iallefall; det er en ærlig sak slik jeg ser det å velge hvilke diskusjoner man vil gå videre med.

    Meningen med innlegget er, som de fleste nok ser, at folk har så forskjellig innstilling til dette med å få godt utbytte av sin hifi og lytting at det neppe eksisterer noen universelle "sannheter". Samme hvor mye man av en gruppering blir fortalt at "kilde betyr nesten ingenting" og "høyttalere betyr aller mest". Eller omvendt for den del.

    Det mener jeg, og det står jeg for. Når du ser hvordan dette kan bli vridd til det ugjenkjennelige, så er det ikke rart man velger å avstå fra diskusjon;

    Karma skrev:
    Har du kun respekt for de som deler ditt syn og dine vurderinger?
    Jeg tror de fleste helst vil styre unna diskusjoner på disse premissene, og det holder jeg med de i.

    Mvh Vidar P
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Duelund_Support skrev:
    Imperial skrev:
    Jeg tror den komponenten som er viktigst sitter mellom øra jeg!

    mvh
    Kan ikke være mere enig. Man lytter ikke med ørene men med hjernen. Træning, træning og træning er et absolut must. Derfor kan de unge ikke høre.

    ...dumt da at den fysiske hørselen er synkende ettersom en blir eldre.... 8)
     
    S

    Storebror

    Gjest
    Jeg stilte tidligere spørsmålet eller kommentaren om kvalitativ kontra kvantitativ lytting og ble da både misforstått og gjenstand for en ny tråd hvor dette flammet opp. Den tråden ble etterhvert stengt da den ble interessant. Den ble interessant grunnet VidarP's inntreden som så mange tråder her på sentralen.

    Jeg har selv blitt nødt til å svelge unna noen påstander jeg hadde som var i strid med VidarP's. Etter å ha erfart det samme ble jeg enig.
    Men for å kunne erfare slikt blir man nødt til å åpne seg for å innse egne feil, samt å være innstilt på å forsøke andre innfallsvinkler enn de man er vant til.

    Nå sier ikke jeg at VidarP har rett i alt han sier, men at mannen er kunnskapsrik ser de fleste vil jeg tro?

    Jeg klarer ikke å forstå hvordan folk kan sette opp anlegg med dårlige cdspillere, middels forsterkere og meget gode (dermed åpne, ærlige og avslørende) høyttalere og bli fornøyd med det.
    Det vil si; er de virkelig fornøyd med det så er vi nødt til å lytte på forskjellige måter!

    R
     

    ronnytt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2004
    Innlegg
    479
    Antall liker
    0
    Det blir veldig mye svart-hvitt og lite nyansert her, synes jeg. Gjentar gjerne mitt syn, som går på at høyttaler og rom teller mest. Dette forutsetter selvfølgelig at forsterkeren klarer å drive høyttalerne på skikkelig vis, enten det er evne til å takle variabel /fallende impedans eller x antall watt som skal til. Og når det gjelder cd-spiller eller dac, så har det vært uttalt at den må være av en viss kvalitet. Kabler må ikke være feilkonstruert, men trenger ikke være dyre.
    Ikke noe av dette sier at ikke kilde betyr noe, det går på hva som vektes mest for å oppnå best mulig lyd (pr. krone eller i det hele tatt).
    Det som forundrer meg mest, er folk som kjøper store og veldig dyre høyttalere, dyre cd-spillere / dac, forsterkere og kabler i fantasipris-klasse, bytter ut original-jumpere og setter på vanvittig dyre greier på høyttaler-kontaktene i stedet, samt masse andre tweaks - samtidig som høyttalerne står tett opptil bakvegg og sidevegger, vinduer og stolper etc..
    Høyttalerplasseringen (og eventuelt høyttalervalget) i forhold til for lite / trangt rom alene gjør så mye ugreie at alt dette som gjøres og kjøpes ikke har noen som helst "fornuftig" eller hørbar effekt.
    Og det er ikke rent få som helt eller delvis er i denne kategorien, som skyter spurver med kanoner og jager elefanter med tannpirkere.. ;D
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Bx skrev:
    Så til trådens spørsmål vil jeg si at den mest avgjørende komponenten i anlegget er den som til enhver tid degraderer min subjektive lytteopplevelsen mest. Og det har ikke alltid vært den svakheten som roper høyest som har vært mest ødeleggende.
    Det var godt sagt det :). Bravo!
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.301
    Antall liker
    2.549
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er en av de som mener at lydsignaturen i stor grad blir bestemt av høyttalerne! Men regner med at de fleste er enig at denne komponenten er den i kjeden som sliter med størst forvrengninger, dynamiskkomprisjon, holde en rett frekvenskurve og ikke minst kunne gjengi 10-20000hz.

    Når da en dacen som blir puttet i cdspilleren selv om denne er av dyreste sort, koster mindre enn simpleste høyttalerelement sier dette noe om hvor man først må til med kompromier.

    Så spørsmålet er hvor mye koster det å lage en cdspiller som leverer et riktig gjengitt signal på den analoge utgangen?

    Og hvordan balansere man kompromissene her opp mot alle de feil som høyttaleren gjør?



    Mvh Roald
     

    Aubi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2007
    Innlegg
    482
    Antall liker
    1
    Duelund_Support skrev:
    Imperial skrev:
    Jeg tror den komponenten som er viktigst sitter mellom øra jeg!

    mvh
    Kan ikke være mere enig. Man lytter ikke med ørene men med hjernen. Træning, træning og træning er et absolut must. Derfor kan de unge ikke høre.
    Jeg er nok for ung, og mangler all denne treningen også. Ikke nok med det, for lite penger har jeg også. Akkurat der tenkte jeg kansje du kunne hjelpe meg litt. Det gjelder denne millionen med dollar. Siden det er så enkelt for deg, kunne vi ikke dele...........
     

    Luvaton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.05.2007
    Innlegg
    438
    Antall liker
    38
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Duelund_Support skrev:
    Kan ikke være mere enig. Man lytter ikke med ørene men med hjernen. Træning, træning og træning er et absolut must. Derfor kan de unge ikke høre.
    Ikke rart der er krangling på sentralen med slike utsagn
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Luvaton skrev:
    Duelund_Support skrev:
    Kan ikke være mere enig. Man lytter ikke med ørene men med hjernen. Træning, træning og træning er et absolut must. Derfor kan de unge ikke høre.
    Ikke rart der er krangling på sentralen med slike utsagn
    ;D men fakta er at jeg mener det. De unge bliver flasket op med mobiltelefonlyd og MP 3 lyd og den brede hobs stereoanlæg er af en ringere kvalitet end for 20-30 år siden. Det er kun os nørder der er interesseret i hifigengivelse. Se også de optagelser vi bliver præsenteret for i vore dage. De bliver ringere og ringere. Dette pågrund af at musikbranchen har opfattelsen af de fleste er tilfreds. I virkeligheden er optagelserne den mest begrænsende faktor i et system pånær kanske få Audiofile optagelser. Se nu f.eks. "Raising Sand" mage til makværk så man ikke bare for 10 år siden. Det skumle er at producenten tidligere har lavet gode ting. Han må jo forvente at folks smag er blevet ødelagt så meget at de syntes dette er godt. Synes det er lige til at græde snot over.
     

    Aubi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2007
    Innlegg
    482
    Antall liker
    1
    Duelund_Support skrev:
    Luvaton skrev:
    Duelund_Support skrev:
    Kan ikke være mere enig. Man lytter ikke med ørene men med hjernen. Træning, træning og træning er et absolut must. Derfor kan de unge ikke høre.
    Ikke rart der er krangling på sentralen med slike utsagn
    ;D men fakta er at jeg mener det. De unge bliver flasket op med mobiltelefonlyd og MP 3 lyd og den brede hobs stereoanlæg er af en ringere kvalitet end for 20-30 år siden. Det er kun os nørder der er interesseret i hifigengivelse. Se også de optagelser vi bliver præsenteret for i vore dage. De bliver ringere og ringere. Dette pågrund af at musikbranchen har opfattelsen af de fleste er tilfreds. I virkeligheden er optagelserne den mest begrænsende faktor i et system pånær kanske få Audiofile optagelser. Se nu f.eks. "Raising Sand" mage til makværk så man ikke bare for 10 år siden. Det skumle er at producenten tidligere har lavet gode ting. Han må jo forvente at folks smag er blevet ødelagt så meget at de syntes dette er godt. Synes det er lige til at græde snot over.
    Nå har vi ikke noe å krangle om :)
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn