Er forforsterker overflødig ved bruk av dac?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Vel da har jeg fått spilt endel med Cary SLP05 istedenfor å bruke volumkontrollen direkte ifra Berkeleyen og lyden kan ikke sammenlignes. Igjennom Preampen våkner lyden og alt står bedre fram, kort forklart, mye bedre definert, mer kjøtt på benet, bedre definert bass ikke så utfasende. Mye mer snert i strengeinstrumenter. Lyden har på alle måter "våknet" og fått mye mer liv. Har jo ingen målinger eller gode logiske forklaringer på dette men ørene mine lyver garantert ikke i denne sammenhengen. De som vil fortrekke lyden igjennom volumkontrollen fra dacen er enten senil eller dauhørt.


    For alle tvilerne (om det er noen ;D) kan dere sende meg en Pm så kan dere få lov å være med å delta på en lytt neste Tirsdag.

    Forresten er det noen som vet av en brukt SLP05 ?
     

    Vedlegg

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Alle kilder i dag har i praksis nok gain til å drive en forsterker direkte med volumregulering i mellom, gitt riktig impedanseforhold etc. Likevel er det mange som vil ha enda et gain-trinn for å forsterke lyden enda mer før den igjen må dempes. Hvorfor er det sånn? Er det kun pga mismatch mellom komponentene? Er det noen som har svart på det i denne tråden? Jeg har dessverre ikke nok peil på elektronikk til å skjønne dette.

    Hvis det låter bedre med et ekstra unødvendig gain-trinn/buffer-trinn etc, låter det da enda bedre med to (preamper)? Er det noen som har prøvd det? Han japanern som fikk besøk av Stig Inge Skilbrei og Bjørge i et tidlig Fidelity hadde seriekoblet flere preamper i mangemillionersanlegget sitt. Kanskje det har noe for seg? Selv håper jeg på sikt å klare meg uten pre.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    JENO skrev:
    Selv håper jeg på sikt å klare meg uten pre.
    Det var min plan også men jeg ser nå at det på ingen måte er gjennomførbart, desverre.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Legger jammen dette inn her også ...

    Art Dudley har noen tanker omkring utviklingen innen HiFi, på et nettsted som er verdt et besøk. Mange gode artikler og intervjuer der.

    http://www.soundsgoodtome.us/2011/01/06/noted-audio-critics-fess-up/

    “I’m troubled by how much worse some of the stuff has gotten,” Dudley laments. “I think amplifiers and preamplifiers are the main suspects,” he explains. “Specifically, I don’t know anyone in the industry who doesn’t really think that early products by companies such as Audio Research, Conrad-Johnson, and Krell were superior to their current offerings. The cynical view—which is to say my view—is that once these companies saturated their small markets, they had to keep coming up with reasons for owners to keep trading in toward the new stuff, and the only way they could do that was to keep making their initially good electronics more complex.”
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    3.306
    Torget vurderinger
    1
    johnnygrandis skrev:
    Igjennom Preampen våkner lyden og alt står bedre fram, kort forklart, mye bedre definert, mer kjøtt på benet, bedre definert bass ikke så utfasende. Mye mer snert i strengeinstrumenter. Lyden har på alle måter "våknet" og fått mye mer liv. Har jo ingen målinger eller gode logiske forklaringer på dette men ørene mine lyver garantert ikke i denne sammenhengen. De som vil fortrekke lyden igjennom volumkontrollen fra dacen er enten senil eller dauhørt.
    Nei dette går jeg ikke med på. Dette er over min fatteevne. Ergo er forklaringen:
    *Dette er selvbedrag/placebo.
    *Du foretrekker forvrengt lyd framfor transparent lyd.
    *Du har for dårlig testprosedyre (ikke ABX) og du matchet ikke volumet.
    *Dette stemmer ikke med noe jeg har lest på internett.
    *Etc.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    johnnygrandis skrev:
    Igjennom Preampen våkner lyden og alt står bedre fram, kort forklart, mye bedre definert, mer kjøtt på benet, bedre definert bass ikke så utfasende. Mye mer snert i strengeinstrumenter. Lyden har på alle måter "våknet" og fått mye mer liv.
    Jeg opplevde en del av dette da jeg sammenlignet min preamp med å kjøre CD spilleren rett i effekttrinnet og benytte den rimelige volumkontrollen som satt på spillerens variable utgang. Særlig i bassen var det bedre utklinging med aktiv preamp. Stereoperspektivet var også bedre. Men jeg la også merke til et par ting som gikk i favør av CD+spiller direkte. Jeg syntes nok at transientene som helhet låt mer naturlig - en skarphet og en slankhet i transientene som kledde sangsgtemmer og akustiske instrumenter. Eller sagt på en annen måte: Et lite snev av unaturlig fedme med den aktive forforsterkeren. Totalt sett var det close race - for å si det sånn. Mellom et potmeter til 500 kroner og en forforsterker med anskaffelseskost på 30 tusen eller deromkring - inkludert tildels betydelig ombygging og modding.

    Forforsterker er kanskje ikke helt overflødig. Men de burde være det med mindre man spiller vinyl.
     

    jbrurberg

    Medlem
    Ble medlem
    09.11.2005
    Innlegg
    12
    Antall liker
    0
    Sted
    Akershus
    pedal skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Igjennom Preampen våkner lyden og alt står bedre fram, kort forklart, mye bedre definert, mer kjøtt på benet, bedre definert bass ikke så utfasende. Mye mer snert i strengeinstrumenter. Lyden har på alle måter "våknet" og fått mye mer liv. Har jo ingen målinger eller gode logiske forklaringer på dette men ørene mine lyver garantert ikke i denne sammenhengen. De som vil fortrekke lyden igjennom volumkontrollen fra dacen er enten senil eller dauhørt.
    Nei dette går jeg ikke med på. Dette er over min fatteevne. Ergo er forklaringen:
    *Dette er selvbedrag/placebo.
    *Du foretrekker forvrengt lyd framfor transparent lyd.
    *Du har for dårlig testprosedyre (ikke ABX) og du matchet ikke volumet.
    *Dette stemmer ikke med noe jeg har lest på internett.
    *Etc.


    Dette går du ikke med på? :) Hehe, ja men det er jo flott! Jeg har nemlig samme erfaring. Med aktiv pre så får lyden et løft som ikke bare skyldes økt gain. Lyden oppleves større, fyldigere, med mer spenst - den kommer rett og slett mer opp og frem i motsetning til flere passive preamper hvor lyden i større grad blir "liggende" mer tilbakelent mellom høyttalerne. Jeg vil sammenlikne dette med en bærbar pc - når du henter strøm fra veggen er skjermen klar og gnistrende, går pcen på batteri og skjermen kjører i sparemodus - er skjermen blass og kjedelig.

    Dette har jeg snakket med flere bransjefolk om og de er av samme oppfattning etter samme erfaring som meg/andre her. Hvis du Googler dette temaet, vil du se ennå flere meningsfeller ;D

    Hva hjelper det hvis man oppnår bittelitt mer nyanser/detaljer i musikken når den samtidig blir frarøvet spenst, fylde og morrofaktor. Den aller værste løsningen jeg har vært borti er cd spiller / dac rett i effektforsterker løsning. Fytti rakkern! :p
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Bx skrev:
    Forforsterker er kanskje ikke helt overflødig. Men de burde være det med mindre man spiller vinyl.
    Derfor har man selvsagt matchet RIAA/linjetrinn i analogoppsettet og 24-bit volumkontroll og ingen pre i digitaloppsettet. 8)

    En ting å tenke på når man, som jeg, skal bygge nye Hypexer som skal drives av Lynx-kort med DAC (TWO-B): Kan det ha noe for seg å modde Hypexene for å matche Lynx-kortet (og kanskje også følsomheten til elementene som skal drives, selv om dette nok er mindre kritisk da det finnes både +4 og -10dB utgang på Lynx-kortet), og i tilfelle hva?
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    3.306
    Torget vurderinger
    1
    jbrurberg skrev:
    Dette har jeg snakket med flere bransjefolk om og de er av samme oppfattning etter samme erfaring som meg/andre her.
    Du kan ikke høre på bransjefolk. De er bare ute etter å mele sin egen kake.

    Hva hjelper det hvis man oppnår bittelitt mer nyanser/detaljer i musikken når den samtidig blir frarøvet spenst, fylde og morrofaktor.
    Kutt ut denne livsbejaende misjoneringen av lydopplevelser. Livet er ikke alltid morro, og uansett liker jeg ikke at du har det mer morro enn meg.   :mad:
     

    Nido

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Innlegg
    232
    Antall liker
    7
    @seriekobling av preamp; jfr artikkel om japaneren i Fidelity; noen som har en teknisk forklaring på hvordan dette bør gjøres, og fordeler med en slik løsning?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    pedal skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Igjennom Preampen våkner lyden og alt står bedre fram, kort forklart, mye bedre definert, mer kjøtt på benet, bedre definert bass ikke så utfasende. Mye mer snert i strengeinstrumenter. Lyden har på alle måter "våknet" og fått mye mer liv. Har jo ingen målinger eller gode logiske forklaringer på dette men ørene mine lyver garantert ikke i denne sammenhengen. De som vil fortrekke lyden igjennom volumkontrollen fra dacen er enten senil eller dauhørt.
    Nei dette går jeg ikke med på. Dette er over min fatteevne. Ergo er forklaringen:
    *Dette er selvbedrag/placebo.
    *Du foretrekker forvrengt lyd framfor transparent lyd.
    *Du har for dårlig testprosedyre (ikke ABX) og du matchet ikke volumet.
    *Dette stemmer ikke med noe jeg har lest på internett.
    *Etc.
    Riktig heh ..., men

    * placebo: Nei det var jeg som satt i stolen.
    * Forvrengt: Nei, det var måneklart
    * ABX: Hva er det for noe og trenger men det for å lytte.
    * Internet: Det har jeg ikke sett
    * Etc: Jupp
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    pedal skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Igjennom Preampen våkner lyden og alt står bedre fram, kort forklart, mye bedre definert, mer kjøtt på benet, bedre definert bass ikke så utfasende. Mye mer snert i strengeinstrumenter. Lyden har på alle måter "våknet" og fått mye mer liv. Har jo ingen målinger eller gode logiske forklaringer på dette men ørene mine lyver garantert ikke i denne sammenhengen. De som vil fortrekke lyden igjennom volumkontrollen fra dacen er enten senil eller dauhørt.
    Nei dette går jeg ikke med på. Dette er over min fatteevne. Ergo er forklaringen:
    *Dette er selvbedrag/placebo.
    *Du foretrekker forvrengt lyd framfor transparent lyd.
    *Du har for dårlig testprosedyre (ikke ABX) og du matchet ikke volumet.
    *Dette stemmer ikke med noe jeg har lest på internett.
    *Etc.
    De to innledningssetningene var rare. Ellers er det vel bare å stille seg positiv til at man liker hva en rørpre gjør - det gjør ihvertfall jeg, og i mitt neste anlegg vil det være en slik. Allerede bestilt. Men jeg er også helt klar over at den ikke leverer pass-through.

    Litt smågretten, pedal?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    jbrurberg skrev:
    Dette går du ikke med på? :) Hehe, ja men det er jo flott! Jeg har nemlig samme erfaring. Med aktiv pre så får lyden et løft som ikke bare skyldes økt gain. Lyden oppleves større, fyldigere, med mer spenst - den kommer rett og slett mer opp og frem i motsetning til flere passive preamper hvor lyden i større grad blir "liggende" mer tilbakelent mellom høyttalerne. Jeg vil sammenlikne dette med en bærbar pc - når du henter strøm fra veggen er skjermen klar og gnistrende, går pcen på batteri og skjermen kjører i sparemodus - er skjermen blass og kjedelig.

    Dette har jeg snakket med flere bransjefolk om og de er av samme oppfattning etter samme erfaring som meg/andre her. Hvis du Googler dette temaet, vil du se ennå flere meningsfeller ;D

    Hva hjelper det hvis man oppnår bittelitt mer nyanser/detaljer i musikken når den samtidig blir frarøvet spenst, fylde og morrofaktor. Den aller værste løsningen jeg har vært borti er cd spiller / dac rett i effektforsterker løsning. Fytti rakkern! :p
    Snakk om å treffe spikeren på hodet ! og helt etter egne opplevelser !

    Etter nærmere ettpar timers lytt inatt er det bare å konstantere at dette gir meg utrolige opplevelser på løpende bånd, fantastisk pre på alle mulige måter !

    (er det noen som har tips til billigere saker som kan gi meg samme opplevelser så er jeg klar for det)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Bx skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Igjennom Preampen våkner lyden og alt står bedre fram, kort forklart, mye bedre definert, mer kjøtt på benet, bedre definert bass ikke så utfasende. Mye mer snert i strengeinstrumenter. Lyden har på alle måter "våknet" og fått mye mer liv.
    Et lite snev av unaturlig fedme med den aktive forforsterkeren.
    Snodig men jeg opplever akkurat det punktet helt motsatt, stemmer eller personer virket kanskje litt i overkant stor når jeg kjørte direkte (kanskje det kan ha noe å si at jeg har rørmonoblokker ?), mindre pinpoint om du skjønner. Med en aktiv pre har det helt klart strammet seg opp og hele lydbildet er bedre definert med mer luft imellom aktørene. Rommet de spiller i er også helt klart mer fremtredende. Alt blir rett og slett mer troverdig.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.660
    Antall liker
    32.643
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    johnnygrandis skrev:
    Vel da har jeg fått spilt endel med Cary SLP05 istedenfor å bruke volumkontrollen direkte ifra Berkeleyen og lyden kan ikke sammenlignes. Igjennom Preampen våkner lyden og alt står bedre fram, kort forklart, mye bedre definert, mer kjøtt på benet, bedre definert bass ikke så utfasende. Mye mer snert i strengeinstrumenter. Lyden har på alle måter "våknet" og fått mye mer liv. Har jo ingen målinger eller gode logiske forklaringer på dette men ørene mine lyver garantert ikke i denne sammenhengen. De som vil fortrekke lyden igjennom volumkontrollen fra dacen er enten senil eller dauhørt.


    For alle tvilerne (om det er noen ;D) kan dere sende meg en Pm så kan dere få lov å være med å delta på en lytt neste Tirsdag.

    Forresten er det noen som vet av en brukt SLP05 ?
    Det var da voldsomt til bokser da grandis ;)
    Men at de to siste trengs er jeg ikke et tiendelssekund i tvil om, det er bare å kjøpe inn ;D
    Ble litt mektig å se til også syns jeg da, og lyden ja det beskriver du best selv :)

    gismo
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    gismo skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Vel da har jeg fått spilt endel med Cary SLP05 istedenfor å bruke volumkontrollen direkte ifra Berkeleyen og lyden kan ikke sammenlignes. Igjennom Preampen våkner lyden og alt står bedre fram, kort forklart, mye bedre definert, mer kjøtt på benet, bedre definert bass ikke så utfasende. Mye mer snert i strengeinstrumenter. Lyden har på alle måter "våknet" og fått mye mer liv. Har jo ingen målinger eller gode logiske forklaringer på dette men ørene mine lyver garantert ikke i denne sammenhengen. De som vil fortrekke lyden igjennom volumkontrollen fra dacen er enten senil eller dauhørt.


    For alle tvilerne (om det er noen ;D) kan dere sende meg en Pm så kan dere få lov å være med å delta på en lytt neste Tirsdag.

    Forresten er det noen som vet av en brukt SLP05 ?
    Det var da voldsomt til bokser da grandis ;)
    Men at de to siste trengs er jeg ikke et tiendelssekund i tvil om, det er bare å kjøpe inn ;D
    Ble litt mektig å se til også syns jeg da, og lyden ja det beskriver du best selv :)

    gismo
    Hadde preampen vært innkjøpt og ikke til låns hadde jeg satt det opp på en annen måte med preampen inn i racket. Siden den bare er på lån og vi skal ha endel utstyr inn her de neste dagene så må det bli sånn :) Jeg skal ta bedre bilder og så skal jeg fordøye inntrykk litt til og så skriver jeg litt i tråden min etterhvert.
    Syntes det er er mye penger å betale 80K for en preamp så vi for se hva det blir til etterhvert gis.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    totte skrev:
    Bx skrev:
    Forforsterker er kanskje ikke helt overflødig. Men de burde være det med mindre man spiller vinyl.
    En ting å tenke på når man, som jeg, skal bygge nye Hypexer som skal drives av Lynx-kort med DAC (TWO-B): Kan det ha noe for seg å modde Hypexene for å matche Lynx-kortet (og kanskje også følsomheten til elementene som skal drives, selv om dette nok er mindre kritisk da det finnes både +4 og -10dB utgang på Lynx-kortet), og i tilfelle hva?
    Den dacen du nevner ligger den på lynx kortet ? Og om ikke eventuelt hvorfor trenger du ett så dyrt lydkort om dacen ligger som sentral enhet i etterkant ?
    Forøvrig en spennende kombinasjon med de der Hypexene, kunne tenkt meg å fått satt sammen slike selv jeg.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    (er det noen som har tips til billigere saker som kan gi meg samme opplevelser så er jeg klar for det)

    [/quote]

    Ein kar byttet ut aktiv preamp(transistor) til ca 150kkr,med artemis lab pramp og fekk ett løft i lyden.
    Ellers ett veldig oppegående anlegg.

    Ulempen er at artemis preen er uten fjernstyrt volum,men siden preen kun koster rundt 10-15kkr,så kan man feks montere tentlab volumkontroll.
    Den koster vel kun 2-3lapper+monteringskostnad.

    Artemis preen har også eigen boks med kraftig strømforsyning,akkurat som caryen.

    Den trasistorpreen var ikkje mange år gammel heller.

    Det finst merker der ute som er like gode som dei mest kjente,til langt lavere pris,heldigvis.

    Mvh.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    johnnygrandis skrev:
    totte skrev:
    Bx skrev:
    Forforsterker er kanskje ikke helt overflødig. Men de burde være det med mindre man spiller vinyl.
    En ting å tenke på når man, som jeg, skal bygge nye Hypexer som skal drives av Lynx-kort med DAC (TWO-B): Kan det ha noe for seg å modde Hypexene for å matche Lynx-kortet (og kanskje også følsomheten til elementene som skal drives, selv om dette nok er mindre kritisk da det finnes både +4 og -10dB utgang på Lynx-kortet), og i tilfelle hva?
    Den dacen du nevner ligger den på lynx kortet ? Og om ikke eventuelt hvorfor trenger du ett så dyrt lydkort om dacen ligger som sentral enhet i etterkant ?
    Forøvrig en spennende kombinasjon med de der Hypexene, kunne tenkt meg å fått satt sammen slike selv jeg.
    Dacen er på kortet, ja.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Lynx rett i Hypex fungerer glimrende totte. Tror ikke det skal være noe grunn til å endre noe. Mener inngangsimpedansen på Hypex er på 100k. IcePower har inngangsimpedanse på lave 10k.
    En inngangsimpedanse på over 47k skal være veldig trygt med passiv pre, mener jeg.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    JENO skrev:
    Alle kilder i dag har i praksis nok gain til å drive en forsterker direkte med volumregulering i mellom, gitt riktig impedanseforhold etc. Likevel er det mange som vil ha enda et gain-trinn for å forsterke lyden enda mer før den igjen må dempes. Hvorfor er det sånn? Er det kun pga mismatch mellom komponentene? Er det noen som har svart på det i denne tråden? Jeg har dessverre ikke nok peil på elektronikk til å skjønne dette.

    Hvis det låter bedre med et ekstra unødvendig gain-trinn/buffer-trinn etc, låter det da enda bedre med to (preamper)? Er det noen som har prøvd det? Han japanern som fikk besøk av Stig Inge Skilbrei og Bjørge i et tidlig Fidelity hadde seriekoblet flere preamper i mangemillionersanlegget sitt. Kanskje det har noe for seg? Selv håper jeg på sikt å klare meg uten pre.
    Mismatch mellom komponentene eller svakhet med volmkontrollen ville jeg tro er den største årsaken. Kabler kan også en innvirkning. Kablene bør som regel være korte og ha lav kapasitans. Det er vanskelig å se at man skal få dårligere dynamikk når det passer sammen og kvaliteten på volumkontrollen er god.

    Utover det tror jeg det handler om huslyd og forvrengning og at mange foretrekker det. Akkurat som mange gjør med effektforsterkere.

    Du kan lese mer i disse linkene:
    http://www.dact.com/html/passive_preamp.html
    http://www.enjoythemusic.com/Magazine/equipment/0102/preamplifiers.htm
    http://www.audioasylum.com/forums/amp/messages/13/130137.html
    http://www.placetteaudio.com/QandA.htm
    http://www.stereoknight.com/silverstone passive preamp.html
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.476
    Antall liker
    3.306
    Torget vurderinger
    1
    johnnygrandis skrev:
    (er det noen som har tips til billigere saker som kan gi meg samme opplevelser så er jeg klar for det)
    Ikke lett å matche lyden fra en virkelig god aktiv preamp.

    Jeg har i nesten 20 sammenhengende år brukt en passiv preamp (volumkontroll) i eget anlegg:
    QED
    Mod Squad Line Drive De Luxe
    DP BPC 7000
    DP BPC 7.0
    DP BPC 7.1
    DP BPC 7.2
    DP BPC 7.3
    LMC trafokoblet DIY

    -Fordi det gav best lyd for pengene, og fordi det virket mest logisk på en stakkar som prøver å "forstå" hva som skjer. Etterhvert fikk jeg følge med Leif Ernstsen hos Dynamic Precision som etter at CD mediet slo igjennom, også mente at en passiv løsning var det beste. Han forsket nøye på dette og laget flere varianter, hver med små forbedringer. Disse gjorde rent bord i sin prisklasse, og selv datidens kostbare preamper fra (feks) Mark Levinson låt slørete i forhold. Jeg vil vel tro at disse BPC variantene fra DP fremdeles er noe av det beste i sin klasse. De er solgt i hundretalls og kan kjøpes brukt for 3-5,000.-.


    Disse trafokoblede variantene er også interessant. De er litt mer "livlig" i lyden, om enn ikke så nøytral/tørr som DP BPC.

    Imidlertid har det vært en jevn utvikling på aktive preamper, som bare har blitt bedre og bedre de siste 5-6 årene. Ikke minst takket være siste generasjon super-opamper, som nå er helt der opp med det ypperste av diskrete kretsløsninger.

    Etter påtrykk fra eksportmarkedet måtte DP lage en ny aktiv preamp. Det viste seg da, pussig nok, at denne spilte bedre. Den er like oppløst og nøytral ("transparent", he-he) som den passive, men har mer skubb i bassen og grunntoneområdet. Leif Ernstsen grublet mye over dette. Noe av konklusjonen gikk på det at kabler og et nettverk av motstandere og vendere utgjør en last for CD spillerens utgang som påvirker måten den driver effektforsterkeren. Lasten er dessuten variabel for hvor mange motstandere som kobles inn (volumkontrollens virkeområde). De færreste CD-spillere eller DACer har en analogutgang/powersupply som er dimensjonert til å drive dette optimalt. Spesielt bassdynamikken svekkes. Husk hvor følsom hørselen er. Bare bytte mellom 2 signalkabler kan gi påtagelig forskjell i lyden (noe jeg fikk en påminnelse om i sommer da jeg testet Whistler Coanda mot mine SILK).

    De beste aktive preamps er nå så gode at man nærmer seg "a straight wire with amplification". De har en buffer funksjon etter volumkontrollen, som lettere driver effektforsterkeren enn en passiv ditto. Eventuell sløring blir neglisjerbare i forhold til den forbedrede dynamikken og kontrollen. Herunder "ro" og "storhet" i lydbildet. (Da ser jeg bort fra rørsleder med mye annenharmonisk ørevennlig forvregning, som er en annen skål med respektive dyder og unoter).

    PC-lydkort er en mellomting. Takket være digital demping blir utgangsimpedansen konstant (lav). I teorien skal dette være best, såfremt man ikke tærer på bit-oppløsningen med for mye deming. Imidlertid har jeg til gode å se noen lydkort som har en "god nok" analog del. Å plassere denne inni et PC-chassis og fore det med strøm fra en kjip switcmode strømforsyning på deling med resten av PCen er heller ikke optimalt.

    PS: Det var nylig en grundig test av lydkort i The Absolute Sound, hvor kostbare kort fra både Lynx og RME kom relativt dårlig ut. Det beste var (det rimeligere!) @Julia kortet. Det låt best både på digital og analog ut. Verdt å sjekke ut for PC-lydfolk på budsjett!
     

    Vedlegg

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvis jeg tenker på samme test, så mener det kun var digitalt ut Juli@ ble nevnt som det beste. Og det klarer jeg ikke å ta helt seriøst.

    Jeg har hatt ESI Juli@ og har sammenlignet det direkte mot Lynx. Juli@ er et kupp til prisen, men er helt klart litt mer innelukket enn Lynx Two-B.

    Dette med at lydkort inni i PC med en vanlig svitsjet strømforsyning skal være en flaskehals, er det lite som tyder på. Sammenlignet litt i går mellom Lynx PCI kort og en topp Buffalo II DAC med Exadevices med super lav jitter. Foreløpig vil jeg si at de låter mer likt enn ulikt...... Men vi får se med mer sammenligning og andre høyttalere.

    Edit:
    Du har rett angående den testen. Juli@ kom også bedre ut analogt enn Lynx sitt tokanals lydkort. Min erfaring er dog at Lynx Two-B er bedre enn Juli@. Forteller dessuten hvor liten man egentlig bør vektlegge andres inntrykk.
     

    Vedlegg

    • 285.3 KB Visninger: 341
    • 340.4 KB Visninger: 333

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    johnnygrandis skrev:
    Snodig men jeg opplever akkurat det punktet helt motsatt, stemmer eller personer virket kanskje litt i overkant stor når jeg kjørte direkte (kanskje det kan ha noe å si at jeg har rørmonoblokker ?), mindre pinpoint om du skjønner.
    La meg si det sånn at jeg tror ikke du overdrev en millimeter da du beskrev lydforbedringen. Rørforsterkeren har mye å si her. Jeg kjørte samme CD spiller rett inn i en EC 100 watter noen år tidligere i en kort periode. Det fungerte dårlig. Rimelige preamper dengang degraderte lyden betydelig, mens man måtte gå for en Mark Levinson om man skulle få lydkvalitet og fjernkontroll - noe som var hinsides mitt budsjett dengang. Leste etterhvert om NLE 11+12 (attenuator + buffer) i ett av de norske bladene. Anskaffet dette og lydkvaliteten steg mange knepp. Hadde planer om å bygge fjernkontroll til det hele, men forforsterkeren og effektforsterkeren forsvant i et innbrudd og dermed ble det hurtig oppgradering til en brukt DP forsterker. Og der fungerte det bra med CD direkte inn.

    Impedanstilpasning er viktig. En rørforsterker vil være en vanskelig last for mange da konvertere - mye verre enn datidens 100 watter fra EC. Den var ikke spesielt vanskelig å drive, men tydligvis for vanskelig for cd-spilleren min. CD-spillere og konvertere har ofte begrenset strømstyrke på utgangene. Vi snakker om noen få milli ampere. Og om volumkontrollen på cd/da sitter etter utgangsbufferen så blir tilpasningen enda mer kritisk. En kikk på impedansforhold på begge sider og strømstyrke ut av konverteren burde gi en pekepinn på om det er liv laga å droppe forforsterkeren.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Bx skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Snodig men jeg opplever akkurat det punktet helt motsatt, stemmer eller personer virket kanskje litt i overkant stor når jeg kjørte direkte (kanskje det kan ha noe å si at jeg har rørmonoblokker ?), mindre pinpoint om du skjønner.
    La meg si det sånn at jeg tror ikke du overdrev en millimeter da du beskrev lydforbedringen. Rørforsterkeren har mye å si her. Jeg kjørte samme CD spiller rett inn i en EC 100 watter noen år tidligere i en kort periode. Det fungerte dårlig. Rimelige preamper dengang degraderte lyden betydelig, mens man måtte gå for en Mark Levinson om man skulle få lydkvalitet og fjernkontroll - noe som var hinsides mitt budsjett dengang. Leste etterhvert om NLE 11+12 (attenuator + buffer) i ett av de norske bladene. Anskaffet dette og lydkvaliteten steg mange knepp. Hadde planer om å bygge fjernkontroll til det hele, men forforsterkeren og effektforsterkeren forsvant i et innbrudd og dermed ble det hurtig oppgradering til en brukt DP forsterker. Og der fungerte det bra med CD direkte inn.

    Impedanstilpasning er viktig. En rørforsterker vil være en vanskelig last for mange da konvertere - mye verre enn datidens 100 watter fra EC. Den var ikke spesielt vanskelig å drive, men tydligvis for vanskelig for cd-spilleren min. CD-spillere og konvertere har ofte begrenset strømstyrke på utgangene. Vi snakker om noen få milli ampere. Og om volumkontrollen på cd/da sitter etter utgangsbufferen så blir tilpasningen enda mer kritisk. En kikk på impedansforhold på begge sider og strømstyrke ut av konverteren burde gi en pekepinn på om det er liv laga å droppe forforsterkeren.
    Fin og lettlest info der BX !
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Fin artikkel om forforsterkere - den inneholder også et bilde av Keith Herrons vegg med ører.

    http://www.soundsgoodtome.us/2011/07/08/406/
    Vel talt synes jeg.

    “A good preamp performs its functions in a neutral way,” Herron says. “Here neutrality means not coloring the sound of the music with characteristic sounds made by the equipment itself. Sonic colorations such as brightness or warmth distort the sense of timing and ultimately defocus the musical experience. A good neutral and very low distortion preamp will have great clarity, and will articulate events as they happen in time without loss of musical expression or rhythm.”

    “If a preamp is not neutral, it will add or subtract something, and initially that brightness or warmth might be appealing like sugar. One might enjoy having a little sugar added to one’s breakfast cereal, but that sugar probably would not be as palatable on a filet mignon. The sonic colorations added by a particular piece of audio equipment may have a similar effect by stripping away much of the emotion and rhythm from the musical listening experience and by making different recordings sound in many ways very much the same. Listening under these conditions can get old after a while.”
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    vredensgnag skrev:
    Fin artikkel om forforsterkere - den inneholder også et bilde av Keith Herrons vegg med ører.

    http://www.soundsgoodtome.us/2011/07/08/406/
    Ja, fin artikkel. Ser ut til å være en fin blogg også.
    Ok, minst mulig farging og mest mulig transparent. Skal ikke krangle på den nå i sommersola.

    Kan være at min Holfi pre farger litt, men vanskelig for meg å høre i mitt oppsett nå uten direkte sammenligning mot andre pre. Jeg får se.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Fin artikkel Vreden. Og trives jeg med pre som er håndlagd til meg og mine forsterkere. Konklusjonen for min del, også ifra artikkelen:

    " But Herron says it all in a few words, “If music coming through the preamp makes you feel good and makes you tap your foot, it must be doing something right.”
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    orso skrev:
    “If a preamp is not neutral, it will add or subtract something, and initially that brightness or warmth might be appealing like sugar. One might enjoy having a little sugar added to one’s breakfast cereal, but that sugar probably would not be as palatable on a filet mignon. The sonic colorations added by a particular piece of audio equipment may have a similar effect by stripping away much of the emotion and rhythm from the musical listening experience and by making different recordings sound in many ways very much the same. Listening under these conditions can get old after a while.”[/size]
    [/quote]

    Mye fornuft i det som står der.
    Selv om det høres ut som man får mer detaljer og klarere lyd ved bytte til et nytt produkt, er ikke dermed sagt at produktet ikke endrer signalet..
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Veldig fin blogg, SoundsGoodToMe. Her er enda en bra artikkel, som berører mange ting vi har diskutert her inne - om det å lytte, og hva man skal prioritere i kildene.

    http://www.soundsgoodtome.us/2011/01/29/earing-is-believing-in-all-things-musical/

    Enig med Herron i at man bør tilstrebe transparens, men har man en forkjærlighet for en bestemt type musikk er det også helt i orden å tilpasse komponenter osv til denne, skulle jeg tro.
    Det viktige, som denne artikkelen er innom, er å oppnå lyttero slik at musikken får lov til å overmanne oss, for det kan den, når betingelsene er de rette.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    vredensgnag skrev:
    Veldig fin blogg, SoundsGoodToMe. Her er enda en bra artikkel, som berører mange ting vi har diskutert her inne - om det å lytte, og hva man skal prioritere i kildene.

    http://www.soundsgoodtome.us/2011/01/29/earing-is-believing-in-all-things-musical/

    Enig med Herron i at man bør tilstrebe transparens, men har man en forkjærlighet for en bestemt type musikk er det også helt i orden å tilpasse komponenter osv til denne, skulle jeg tro.
    Det viktige, som denne artikkelen er innom, er å oppnå lyttero slik at musikken får lov til å overmanne oss, for det kan den, når betingelsene er de rette.
    Kloke ord vreden!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn