Diverse Er fokuset på rørlyd til hinder for teknologisk utvikling innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.016
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skulle jo gjerne hørt dette selv, med ørene.
    Og dette er helt alvorlig ment:
    Snickers-is er herved invitert til Casa Rognlien, med eller uten måleutstyr, med eller uten egen musikk. Og det stopper ikke der; han gis også uforbeholdent retten til å bruke så klart språk han ønsker i beskrivelsene av lyden. For der ligger nemlig betingelsen, altså at han skal uttale seg i skrifts form, usensurert av seg selv og andre, her på HFS, om hvordan han opplevde musikken fra et anlegg med LP / CD / DAC uten oversampling og filter / rørbestykket pre / 300B SET 2x8 Watt effekttrinn og Doxa 8.2 Signature høyttalere. Dette er et oppsett som i utgangspunktet gjør alt feil. :)
    Og jeg lover å være hyggelig, servere kaffe /cola (eller lignende) / øl / snacks, samt komme opp med litt tilfeldig valgte musikkeksempler etter behov.
    Og om en person til ønsker å henge med, så er vedkommende også velkommen.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.216
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Og dette er helt alvorlig ment:
    Snickers-is er herved invitert til Casa Rognlien, med eller uten måleutstyr, med eller uten egen musikk. Og det stopper ikke der; han gis også uforbeholdent retten til å bruke så klart språk han ønsker i beskrivelsene av lyden. For der ligger nemlig betingelsen, altså at han skal uttale seg i skrifts form, usensurert av seg selv og andre, her på HFS, om hvordan han opplevde musikken fra et anlegg med LP / CD / DAC uten oversampling og filter / rørbestykket pre / 300B SET 2x8 Watt effekttrinn og Doxa 8.2 Signature høyttalere. Dette er et oppsett som i utgangspunktet gjør alt feil. :)
    Og jeg lover å være hyggelig, servere kaffe /cola (eller lignende) / øl / snacks, samt komme opp med litt tilfeldig valgte musikkeksempler etter behov.
    Og om en person til ønsker å henge med, så er vedkommende også velkommen.
    Holder meg unna! Det blir sikkert klining 😄
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg er hverken for eller imot horn jeg altså, selv om jeg personlig er veldig glad i bånddiskanter.
    Men det jeg har hørt av horn har vært litt dårlig balansert lydmessig. Mellombass og mellomtone manglet kan man si, men massevis med bass og var nok dårlig integrert sammen med forsterker (regner med den sjappa har funnet ut balanseringen med sine egne ører, da de nok ikke er noe fan av målinger)..
    Det er jo ikke til å stikke under en stol at en del av bransjen gjør et poeng ut av å dyrke særhet. Det gjør det vanskeligere å vurdere utstyr bare basert på konstruksjonsmetoder. Man må liksom ha med produsentens holdninger og intensjoner i regnestykket også. Men dette er også nok en grunn til at folk må være forsiktige med å konkluderer med "jeg vet hvordan horn låter, jeg vet hvordan bassrefleks låter, jeg vet hvordan rør låter, jeg vet hvordan papirmembraner låter" osv. Godt implementerte er det egentlig ekstremt lite lydmessig fotavtrykk fra disse, så enten har man hørt produsentens mer eller mindre egenartede idé om lyd, eller så har man hørt de involverte teknologienes svakheter. Hvis ikke har man egentlig bare opplevd noe så sjelden som å kunne høre forbi oppsettet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg ikke helt får tak i er dette med nøytralitet, farging, og det som ligger på plata. Er det ikke nødvendig å ta med i betraktningen hva slags utstyr som ble brukt og hvilken tidsepoke produksjonen ble gjort i?

    Rørutstyr tilfører noe, som er godt forstått, og det kan emuleres med eq og forvrengning. Iflg. flere er dette noe man ikke ønsker seg da det fremhever uønskede detaljer som strengegnissing, ventilklaffer osv. Men hva om dette ble spilt inn på og mikset på rørutstyr? Da er vel kunstnerens intensjon sånn det låt der og da i studio, med det utstyret og hvis man da spiller dette av på helt nøytralt utstyr så forsvinner noe av det som var ment å ligge der. Da er det ikke sånn at rørutstyret blåser opp, det viser det bare sånn det var ment.

    Umulig å si sikkert for den som ikke var deltagende, men jeg tror det er greit å tenke at "det som ligger på plata" sannsynligvis var tilpasset tiden og både utstyret det ble gjort på i studio såvel som hvilke avspillingsmuligheter folk flest hadde tilgang til. Det er nok ikke helt nytt at innspillinger tilpasses radio.
    Bra poeng. Jeg har en del digitaliserte RCA "Living Stereo"-innspillinger som er rimelig hissige i toppen. Det er lett å tenke seg at de ble mikset slik for å komme rundt datidens begrensninger i forsterkeri og høyttalere. De temmes lett med et lite eq cut eller å skru litt ned på et diskantratt, men for meg virker det nokså upraktisk å skulle kopiere avspillingskjeden fra 1958 for å kunne spille dem av korrekt. Det kan jo tenkes at jeg vil høre på noe annet også, og det blir litt omfattende hvis jeg skal ha ulike anlegg for hver plate.

    Jeg vil heller ha en avspillingskjede som ikke setter ett og samme fingeravtrykk på alt som spilles, så nøytralitet eller transparens er for meg et ideal for elektronikken. Jeg vil helst ikke "høre på forsterkere", for å si det slik. Alle tilstrekkelig gode forsterkere låter pr def klin likt. Så får man helller ha tonekontroller eller eq-profiler for å kompensere for eventuell "house sound" på enkelte innspillinger hvis den blir for sjenerende.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Det vert hevda at om det er nokon vits å gå vidare, må ein "nesten bruke presise sitater". Det har eg prøvd eit par gongar, men det prellar av som vatnet på gåsa. Det vert hevda at det som vart sitert, ikkje var skrive slik som det blei sitert. Da er jo all seriøs kommunikasjon opphørt!
    Kan du ikke bare bruke sitatfunksjonen da, så slipper du diskusjoner om det. Når det flyttes litt rundt på ord, noe utelates, det brukes et par andre ord osv, og plutselig så det hele ender opp med en litt annen mening, som den som opprinnelig skrev det ikke ønsker å bli stilt til veggs for.

    Selv om det kanskje ikke er ment sånn er det litt for lett at det blir oppfattet som et forsøk på å modifisere andres meninger for å forsegle sitt poeng.

    Igjen, bruk sitatfunksjonen.


    Eg meier og å ha lese tidlegare i tråden, der det blei vist til ei undersøking, at lyttarar stort sett vil velje det utstyret som har vist seg å måle best.
    Kanskje er det slik, men som denne tråden viser, er det eit stort spørsmål om det verkeleg er slik i alle tilfelle. Atter igjen: Det blir objektiv måling mot subjektive opplevingar.
    Hva bygger du din hypotese på?
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    God lyd til 3000 kr :) Betraktelig mer funksjonalitet enn en ren effektforsterker er det også, bla. parametrisk EQ.
    Jeg bruker en sånn til å dra et par Magnepan 1.5, og det låter veldig fint.

    Vis vedlegget 718121
    Muligens du bør vurdere å ta en tur til en snill audiograf...selv om maggisene er flotte høyttalere :p
     

    btolli

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2005
    Innlegg
    323
    Antall liker
    168
    Torget vurderinger
    2
    Snickers: Det du forsøker deg på først her er tull. Sitata mine var presise, og ikkje tatt ut av sin samanheng. Å bruke sitat og ikkje hele teksten er heilt vanleg i diskusjonar, ikkje minst for å spare plass. Det blir som regel alt for mykje ordgyteri i diskusjonar på nettet!
    Det siste er ingen hypotese! Eg godtek at utstyr med gode målingar sikkert vil appellere til mange. Med denne tråden viser vel at det ikke alltid er slik?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Muligens du bør vurdere å ta en tur til en snill audiograf...selv om maggisene er flotte høyttalere :p
    En utfordring til alle som tør og vil - kom gjerne på besøk med utstyr under armen som dere mener vil gi et vesentlig bedre resultat enn denne tilårskomne hjemmekinoreceiveren min til småpenger.

    Jeg holder kilde (Logitech Transporter) samt kaffe.
     

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    En utfordring til alle som tør og vil - kom gjerne på besøk med utstyr under armen som dere mener vil gi et vesentlig bedre resultat enn denne tilårskomne hjemmekinoreceiveren min til småpenger.

    Jeg holder kilde (Logitech Transporter) samt kaffe.
    Lol, må jo tulle litt...hadde selv en RX-A1070 til tv bruk...:)
    RXA1070_735x735_31a7905d02bf188ee032f70e97663ad2.jpg
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Men jeg mente det seriøst! Hvis noen vil demonstrere at deres egen utstyr vil gi et bedre totalresultat så sier jeg takk til det.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Så la meg sikte inn...Hvilke forsterkere er verdt å lytte til og hvorfor ? Og hvorfor , antar jeg, er ikke Ongaku, hverken verdt tid eller penger ?

    Finner det merkelig at individ som ikke har lyst/tid/"kun intr i god lyd" ikke vil høre slike kreasjoner som denne Ongaku eller lignende ? Er det slik at ønsket om å fremvise sine grafer er omvendt proposjonalt med tid brukt med forsterkere med lav dempefaktor og ingen tilbakekobling...
    Er noen kjente skribenter som har gitt nevnte forsterker gudestatus! et par av de skribentene har også fått positivotet fra et par av målemafia gutta så vet ikke hvem som skyter seg i foten 😂
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Jeg er hverken for eller imot horn jeg altså, selv om jeg personlig er veldig glad i bånddiskanter.
    Men det jeg har hørt av horn har vært litt dårlig balansert lydmessig. Mellombass og mellomtone manglet kan man si, men massevis med bass og var nok dårlig integrert sammen med forsterker (regner med den sjappa har funnet ut balanseringen med sine egne ører, da de nok ikke er noe fan av målinger)..
    Mellombass og mellomtone har hvert styrken til de horn oppsettene jeg har hørt 😱
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    4.544
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Men jeg mente det seriøst! Hvis noen vil demonstrere at deres egen utstyr vil gi et bedre totalresultat så sier jeg takk til det.
    En vil jo ikke klare å få flerkanals lyd med et stereo oppsett på høyttalerene dine. Når det er sagt vil vel omtrent alt som er av stereo forsterkere spille bedre stereo enn den reciveren din
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    En vil jo ikke klare å få flerkanals lyd med et stereo oppsett på høyttalerene dine. Når det er sagt vil vel omtrent alt som er av stereo forsterkere spille bedre stereo enn den reciveren din
    Tar du utfordringen?

    Den brukes i stereo bare så det er nevnt. To Magnepan 1.5, som er helt originale.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    4.544
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    ANALogI.... Pissekonkuranse ? Dicktest ?

    Mange innen den snevre hobbyen våres har nok hørt om onkajuggi, utenfor ? ikke en sjel....
    Hvor mange er det av solgte New Audio Dimensjon 3020? Ble det over 1 mill ?? Tror rett og slett det for holde for dokumentasjon idag 😁
    Tviler på at du finner så mange utenfor denne hobbyen som vet om NAD forsterkeren heller
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Eg godtek at utstyr med gode målingar sikkert vil appellere til mange. Med denne tråden viser vel at det ikke alltid er slik?
    En ting sliter jeg med å forstå, på den måten at dersom man hører et menneske synge live, vil en avspilling av dette over eksempelvis 10 forskjellige anlegg låte svært forskjellig - så forskjellig at man kan lure på om det i det hele tatt har noen hensikt å diskutere det, langt mindre pakke opp en koffert med måleutstyr...
    Videre; kan alle de 10 eierne av anlegg med hånda på hjertet mene sitt låter best - jeg mener hvordan kan så mange IKKE klare høre at det låter langt unna dama som nettopp stod der og sang for de live?
     

    btolli

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2005
    Innlegg
    323
    Antall liker
    168
    Torget vurderinger
    2
    Den beste bilen i verda er ikkje den du har no!
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    En vil jo ikke klare å få flerkanals lyd med et stereo oppsett på høyttalerene dine. Når det er sagt vil vel omtrent alt som er av stereo forsterkere spille bedre stereo enn den reciveren din
    Dette er ikke direkte rettet mot deg - men mer enn generell observasjon. Vi tror jo at dette umulig kan funke, av flere årsaker - apparatet er ikke "hifi", det er laget for surround og ikke stereo, det er for billig, har ikke noen cred for god lyd osv....

    Jeg forventet det samme sjøl.

    Pga omrokkeringer av ustyr måtte jeg nedgradere anlegget på stua, dvs sette inn denne billige surround receiveren bare for å ha noe lyd. Men overraskelsen var stor - det låt jo bra! Veldig bra også.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Og dette er helt alvorlig ment:
    Snickers-is er herved invitert til Casa Rognlien, med eller uten måleutstyr, med eller uten egen musikk. Og det stopper ikke der; han gis også uforbeholdent retten til å bruke så klart språk han ønsker i beskrivelsene av lyden. For der ligger nemlig betingelsen, altså at han skal uttale seg i skrifts form, usensurert av seg selv og andre, her på HFS, om hvordan han opplevde musikken fra et anlegg med LP / CD / DAC uten oversampling og filter / rørbestykket pre / 300B SET 2x8 Watt effekttrinn og Doxa 8.2 Signature høyttalere. Dette er et oppsett som i utgangspunktet gjør alt feil. :)
    Og jeg lover å være hyggelig, servere kaffe /cola (eller lignende) / øl / snacks, samt komme opp med litt tilfeldig valgte musikkeksempler etter behov.
    Og om en person til ønsker å henge med, så er vedkommende også velkommen.
    Jo takk, det høres hyggelig ut.

    For ordens skyld har jeg lyst til å påpeke at jeg først og fremst er nysgjerrig på å teste en veldig dyr AN på høyttalere som er nogen lunde optimalisert mht spredning, frekvensrespons, lav forvrengnig osv og det jeg mener er hensiktsmessig plassering. Sagt på en annen måte, prøve den i et oppsett som allerede spiller forrykende med en kraftig klasse D.

    For all del, hadde vært hyggelig å stikke innom en gang, men det blir litt på siden ift det jeg mente med kommentaren. Om jeg kan oppfylle ditt ønske om en så ærlig tilbakemelding som du ber om må nesten @Høvdingen få mene noe om.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Dette er ikke direkte rettet mot deg - men mer enn generell observasjon. Vi tror jo at dette umulig kan funke, av flere årsaker - apparatet er ikke "hifi", det er laget for surround og ikke stereo, det er for billig, har ikke noen cred for god lyd osv....

    Jeg forventet det samme sjøl.

    Pga omrokkeringer av ustyr måtte jeg nedgradere anlegget på stua, dvs sette inn denne billige surround receiveren bare for å ha noe lyd. Men overraskelsen var stor - det låt jo bra! Veldig bra også.
    Jeg tror deg på dette.. Fordi jeg har testet kjip-ass reciver på mine Magnepan.. Spørsmålet jeg alikevel stiller meg er om dette skyldes mest forsterkeren eller høyttaleren... Pris og ytelse har ihvertfall ingen automatisk sammenheng
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Snickers: Det du forsøker deg på først her er tull. Sitata mine var presise, og ikkje tatt ut av sin samanheng. Å bruke sitat og ikkje hele teksten er heilt vanleg i diskusjonar, ikkje minst for å spare plass. Det blir som regel alt for mykje ordgyteri i diskusjonar på nettet!
    Det er ikke utdrag jeg sikter til, men rene omskrivninger.

    Forøvrig kan du spare deg for antydninger om at jeg forsøker på noe lureri.

    Det siste er ingen hypotese! Eg godtek at utstyr med gode målingar sikkert vil appellere til mange. Med denne tråden viser vel at det ikke alltid er slik?
    Nøyaktig hva er det denne tråden viser?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg tror deg på dette.. Fordi jeg har testet kjip-ass reciver på mine Magnepan.. Spørsmålet jeg alikevel stiller meg er om dette skyldes mest forsterkeren eller høyttaleren... Pris og ytelse har ihvertfall ingen automatisk sammenheng
    Mest sannsynlig skyldes det at høyttalerne har en relativt lite utfordrende impedanskurve, og dermed vil den skille svært lite på forsterkere.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    4.544
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Tar du utfordringen?

    Den brukes i stereo bare så det er nevnt. To Magnepan 1.5, som er helt originale.
    Det vil jo være litt upraktisk å få til, og hvis du har justert på det innebygde filteret for å få "din lyd" blir det jo umulig for noen å få til dette med ett stereo oppsett som ikke har mulighet for justering av bass/diskant osv. Det er jo også noe av problemstillingen i denne tråden, noen mener de har et helt nøytralt spillene oppsett fritt tunet med dsp etter eiers øre og hode. Hvor nøytralt er det da?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mest sannsynlig skyldes det at høyttalerne har en relativt lite utfordrende impedanskurve, og dermed vil den skille svært lite på forsterkere.
    Godt skussmål det for Magnepan... Forsterkere er i det hele tatt ikke relevante for å drive disse høyttalerne , da høyttalerne ikke skiller på slikt uvesentlig...Jada..
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det vil jo være litt upraktisk å få til, og hvis du har justert på det innebygde filteret for å få "din lyd" blir det jo umulig for noen å få til dette med ett stereo oppsett som ikke har mulighet for justering av bass/diskant osv. Det er jo også noe av problemstillingen i denne tråden, noen mener de har et helt nøytralt spillene oppsett fritt tunet med dsp etter eiers øre og hode. Hvor nøytralt er det da?
    Ikke no problem å sette den i Pure Direct
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    4.544
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Snickers, neste gang du er på disse kanter kan vi muligens ordne det så du får hørt på et veldig bra audio note oppsett her borte
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    4.544
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Ikke no problem å sette den i Pure Direct
    Det enkleste da, er at du tar med reciveren til meg og prøver å overbevise meg om at den er bedre enn det som spiller hos meg nå. Ikke sikkert vi blir enige om hva som er best eller ikke. Smaken er som baken som de sier. Umulig for meg og ta mine forsterkere over til deg, det blir for tungt
     

    btolli

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2005
    Innlegg
    323
    Antall liker
    168
    Torget vurderinger
    2
    Snickers: Er utdrag det same som sitat? Kva er "rene omskrivinger"? Er det alt utanom sitat? Sitat skal vere korrekte, sjølvsagt, og kva du meiner med "rene omskrivingar" er uklårt. Er det sitatfusk, så er eg den første til å fordømme det, men er det misforståingar er det kanskje noko anna? Dei kan i alle fall oppklarast gjennom god kommunikasjon.
    Etter det eg skjønar, viser denne tråden at det kanskje ikkje er heilt samsvar mellom det ein "måler" og det ein "høyrer". Kva dette kjem av veit eg ikkje, men eg trur ikkje det kjem av at lyttarane ikkje veit kva dei høyrer, det er i alle fall umogeleg å dokumentere at nokon høyrer feil, trur eg. Meir presist kan eg ikke formulere dette, det er i alle fall ingen hypotese!
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Snickers, neste gang du er på disse kanter kan vi muligens ordne det så du får hørt på et veldig bra audio note oppsett her borte
    Har du AN også? Du hadde jo veldig mye rart, men jeg så ikke så fryktelig mye rørutstyr hos deg.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.962
    Dette er ikke direkte rettet mot deg - men mer enn generell observasjon. Vi tror jo at dette umulig kan funke, av flere årsaker - apparatet er ikke "hifi", det er laget for surround og ikke stereo, det er for billig, har ikke noen cred for god lyd osv....

    Jeg forventet det samme sjøl.

    Pga omrokkeringer av ustyr måtte jeg nedgradere anlegget på stua, dvs sette inn denne billige surround receiveren bare for å ha noe lyd. Men overraskelsen var stor - det låt jo bra! Veldig bra også.
    Kjenner meg igjen i dette, har testet en del surround receiver/prossessor vs ren stereo forsterkeri her hjemme - og jeg er overrasket over hvor liten forskjell jeg hører. Leser ofte om de som opplever "en helt annen verden" osv - men slikt opplever ikke jeg. Kanskje jeg har snille høytalere :)

    Opplever mest forskjell på rom, høytalere og særlig innspillinger.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn