Diverse Er fokuset på rørlyd til hinder for teknologisk utvikling innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Litt usikker på hva du mener. Klasse D virker å være midt i blinken for studenter og folk med trang økonomi.
    I og med du skrev: Jeg synes HIFI er best om folk får lov til å forfølge interessen uten at andre skal bestemme for dem hva som er innafor eller utafor.

    Derav spørsmålet! :ROFLMAO:
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    I og med du skrev: Jeg synes HIFI er best om folk får lov til å forfølge interessen uten at andre skal bestemme for dem hva som er innafor eller utafor.

    Derav spørsmålet! :ROFLMAO:
    Om klasse D har jeg vel skrevet at ytelsen er sota. Og det i en liten innpakning og til god pris.

    Andre teknologier er også sota, ikke minst den spesielle teknologien som Benchmark bruker (klasse AB+A+H???).

    At produsentene av de mest presise høyttalerne velger klasse D, skyldes nok en kombinasjon av ytelse, vekt, varme og pris. Jeg tror faktisk pris veier minst fordi de beste produsentene ikke går tilbake på ytelse pga. pris.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Har lagd mye pizza selv, men fant ut etter noen år med mye testing at en del av «hemmeligheten» ligger i varmen, og varmen klarer man ikke å kontrollere på et kjøkken eller en stor utegrill hjemme. Resultatet kan bli ok, men ikke godt nok. Den beste pizzaen får man på enkelte restauranter.

    Jeg regner med å kjøpe denne boken når den kommer: https://modernistcuisine.com/books/modernist-pizza/
    Så å gjøre ting på den beste måten gir ofte det beste resultatet?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Best er et vanskelig ord. Rød eller hvit pizza?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Hvit med spinat og hvitløk er fortreffelig i all sin enkelhet. Renere signal og mindre forvrengning.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Hvit med spinat og hvitløk er fortreffelig i all sin enkelhet. Renere signal og mindre forvrengning.
    Også søritalienerne fra Napoli skjønte at man måtte ha en standard for å levere et produkt i verdensklasse:

     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Synd reseptøren i Brumunddal og profitøren på Stranda ikke fikk med seg det.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Synd reseptøren i Brumunddal og profitøren på Stranda ikke fikk med seg det.
    Deres designmål var ikke en napoletansk pizza stekt på nesten 500 grader.

    For øvrig er det bare i nyere tid at vi har hatt noe i nærheten av napolitansk pizza i Norge. Kan ikke huske å ha spist napolitansk i Norge før på 2000-tallet eller så.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Det tror jeg man kan slå fast uten målinger eller vitenskapelig bevis😂
    Du må gjerne komme og slå i bordet med dine vitenskaplige bevis og greier, men da vil jeg ha bevis for at de vitenskaplige bevisene faktisk stemmer og greier. Og hvis du har det så har jeg en video med en som er uenig, og han har rett og greier, og da må du bevise på nytt og sånn, åsså må du bevise at bevisene er ekte å sånn. Og om du har bevis for det så vet jeg allikevel at du tar feil fordi du tror at sånne greier som du hører på er skikkelig musikalske og greier, og siden du ikke hører forskjell på høyttalere å sånn har du ikke noe du skal ha sagt uansett. Og påstår du at alle de som sitter med skikkelig bra lyd å bra å dyrt utstyr å greier er skikkli domme lissåm? Det er så sinnssykt dårlig gjort å si sånn om andre som aldri har gjort deg noe lissåm. Vi prøver lissåm bare å kose åss å høre på mussikk å sånn, åsså kåmmer du å lager skikkli dårlig stemning og måbber å greier å sånn...
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Du må gjerne komme og slå i bordet med dine vitenskaplige bevis og greier, men da vil jeg ha bevis for at de vitenskaplige bevisene faktisk stemmer og greier. Og hvis du har det så har jeg en video med en som er uenig, og han har rett og greier, og da må du bevise på nytt og sånn, åsså må du bevise at bevisene er ekte å sånn. Og om du har bevis for det så vet jeg allikevel at du tar feil fordi du tror at sånne greier som du hører på er skikkelig musikalske og greier, og siden du ikke hører forskjell på høyttalere å sånn har du ikke noe du skal ha sagt uansett. Og påstår du at alle de som sitter med skikkelig bra lyd å bra å dyrt utstyr å greier er skikkli domme lissåm? Det er så sinnssykt dårlig gjort å si sånn om andre som aldri har gjort deg noe lissåm. Vi prøver lissåm bare å kose åss å høre på mussikk å sånn, åsså kåmmer du å lager skikkli dårlig stemning og måbber å greier å sånn...
    En klassiker i så måte:


    Det er en artikkel jeg virkelig anbefaler alle å lese👍🏻
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Ingeniørers største utfordring innen kommunikasjon virker å være at de forutsetter at alle tenker logisk og rasjonelt (Min påstand). Dette er en viktig årsak til polariseringen i tråder som denne (Min påstand 2).
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Ingeniørers største utfordring innen kommunikasjon virker å være at de forutsetter at alle tenker logisk og rasjonelt. (Min påstand)
    Det er ikke rasjonelt å anta at en selv eller andre er bare rasjonelle. Grekerne forsto dette og gjorde et stort poeng av det (Odyssevs).

    Samtldig er det vrient å basere diskusjoner på andre regler enn logikk og en viss rasjonalitet.

    Det er enklere for markedsførere.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    De beste ingeniører og akademikere er de som - i tillegg til faglig dyktighet selvsagt - også evner på en forståelig måte å få ut budskapet slike de mener det og at det blir oppfattet og forstått av mottagerene eksakt etter intensjonen. En slags digital rytme/loop kan en si..... Heldigvis er vi relativt godt forspent med slike ressurspersoner her på HFS. Dessverre er vi enda bedre forsynt med folk som gjør det til en sport nærmest å sable ned kunnskap som holder vann og er mer enn godt dokumenter og underbygd. Menneskets natur er jeg redd... Hatten av for de som igjen og igjen prøver å opplyse, utdanne og få igjennom budskapet men som blir møtt med flåsing, vantro og reinspikka trolling fra folk som vet bedre og burde holde seg for gode til slikt. Dere vet hvem dere er.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Autoritetsaversjon, kunnskapsforakt, ikke rent lite jantelov og evne til å ukritisk sidestille egne opplevelser med dokumentert og anerkjent vitenskap er en annen viktig årsak til polariseringen her inne. (Min påstand 3).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ingeniørers største utfordring innen kommunikasjon virker å være at de forutsetter at alle tenker logisk og rasjonelt (Min påstand). Dette er en viktig årsak til polariseringen i tråder som denne (Min påstand 2).
    Ingeniører er nok sørgelig klar over at det ikke er slik at alle tenker logisk og rasjonelt. Man ser over på marketingavdelingen og rister oppgitt på hodet. Men det er relativt få ting som fyrer opp diskusjonen så mye som når en ingeniør fastslår at det ikke finnes rasjonelle grunner til å velge produkt X, bare føleri og blind tro på reklame, bjellesauer og influensere. Av en eller annen grunn ser det ut til at enkelte føler seg støtt på mansjettene om ingeniører så mye som antyder at ikke alle andre tenker logisk og rasjonelt hele tiden.

    Hifi ser ut til å være spesielt utsatt for dette. Det er tilsynelatende ikke mulig å innrømme at man har kjøpt et grisedyrt produkt med medioker ytelse av irrasjonelle grunner, men man må hevde at produktet har objektivt overlegne ytelser som ingeniører bare ikke er i stand til å måle eller fatte. Når den overlegne kvaliteten forsvinner som dugg for solen så snart man ikke får lov til å titte mens man lytter, er det blindtest som metode det er noe feil med, selvfølgelig. Ikke produktet. I tillegg vil man ha aksept for at alt det både er rasjonelt og logisk.

    Så ingeniører velger kanskje å late som om andre kan forutsettes å tenke rasjonelt i håp om at noe kanskje synker inn på den måten.
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Ingeniører er nok sørgelig klar over at det ikke er slik at alle andre tenker logisk og rasjonelt. Man ser over på marketingavdelingen og rister oppgitt på hodet. Men det er relativt få ting som fyrer opp diskusjonen så mye som når en ingeniør fastslår at det ikke finnes rasjonelle grunner til å velge produkt X, bare føleri og blind tro på reklame, bjellesauer og influensere. Av en eller annen grunn ser det ut til at enkelte føler seg støtt på mansjettene om ingeniører så mye som antyder at ikke alle andre tenker logisk og rasjonelt hele tiden.

    Hifi ser ut til å være spesielt utsatt for dette. Det er tilsynelatende ikke mulig å innrømme at man har kjøpt et grisedyrt produkt med medioker ytelse av irrasjonelle grunner, men man må hevde at produktet har objektivt overlegne ytelser som ingeniører bare ikke er i stand til å måle eller fatte. Når den overlegne kvaliteten forsvinner som dugg for solen så snart man ikke får lov til å titte mens man lytter, er det blindtest som metode det er noe feil med, selvfølgelig. Ikke produktet. I tillegg vil man ha aksept for at alt det både er rasjonelt og logisk.

    Så ingeniøren velger kanskje å late som om andre kan forutsettes å tenke rasjonelt i håp om at noe kanskje synker inn på den måten.
    Spissformulert fra min side. Det er på ingen måte svart/hvitt (ingen stikk til forummedlemmet med ca samme navn)

    Ellers illustrerer du poenget mitt ganske godt. Det er forskjell på å selv erkjenne at, «ja, det var dyrt, men jeg likte den godt (om det egentlig var lyden, designen eller prisen er usagt) og det å få høre «du har kjøpt utdatert teknologi til overpris, men jøss da, pen å se på» uansett hvor sant det måtte være. Jeg holder på min påstand om kommunikasjon (og rammes således av eget utsagn).
     
    Sist redigert:

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    2.799
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Ingeniører er nok sørgelig klar over at det ikke er slik at alle andre tenker logisk og rasjonelt. Man ser over på marketingavdelingen og rister oppgitt på hodet. Men det er relativt få ting som fyrer opp diskusjonen så mye som når en ingeniør fastslår at det ikke finnes rasjonelle grunner til å velge produkt X, bare føleri og blind tro på reklame, bjellesauer og influensere. Av en eller annen grunn ser det ut til at enkelte føler seg støtt på mansjettene om ingeniører så mye som antyder at ikke alle andre tenker logisk og rasjonelt hele tiden.

    Hifi ser ut til å være spesielt utsatt for dette. Det er tilsynelatende ikke mulig å innrømme at man har kjøpt et grisedyrt produkt med medioker ytelse, men man må hevde at produktet har objektivt overlegne ytelser som ingeniører bare ikke er i stand til å måle eller fatte. Når den overlegne kvaliteten forsvinner som dugg for solen så snart man ikke får lov til å titte mens man lytter, er det blindtest som metode det er noe feil med, selvfølgelig. Ikke produktet. I tillegg vil man ha aksept for at alt det både er rasjonelt og logisk.

    Så ingeniøren velger kanskje å late som om andre kan forutsettes å tenke rasjonelt i håp om at noe kanskje synker inn på den måten.
    Denne beskrivelsen er nok gyldig i mange møtepunkt mellom engineering og marketing.
    Samtidig er det ofte det slik at det som var non plus ultra i går er mediokre i dag fordi utviklingen har gått videre ... det er greit å ha i mente ....
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Eneste klasse D jeg personlig finner (mer enn) tilfredsstillende på Klipsch Heritage er de store SPEC-forsterkerne. Om du i tillegg benytter SPEC pre eller volumstyring i lag med effekttrinnet RPA W3 EX, får du en unik løsning og herlige musikkopplevelser. Men sammenligner du dette med Mastersound 845, faller allikevel valget på sistnevnte, dersom musikkopplevelser alene er fokus.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Sjølv om Asimov er ein av mine favorittforfattarar, er det ikkje tidsriktig å linke til ein så lang tekst med så små fontar utan å nemne poenget. Hugs her er gammalt folk som les også. 🧐
    Teksten handler om litteraturstudenten som kommer til Asimov for å lære professoren om vitenskap. Studenten påpeker at vitenskapen endrer syn på ting hele tiden. Forskerne sa en ting i 1900 og en annen ting i 1950, Det er bevis fot at vitenskapen tar feil, mener studenten.

    Derav tittelen «Relativity of wrong».
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Morsomt å lese de siste innleggene her, hvor vitenskapens rævdiltere og et knippe ingeniører mener de er rasjonalitetens voktere og budbringere. 😁

    Synes mange selvutnevnte rasjonelle fremviser uforstand og misbruker "fakta" i en form for selvopphøyelse og ren pissekonkurranse. Nå kjenner jeg jo noen av dem og vet at de nok har et klart mer nyansert syn i virkeligheten, men i denne tråden synes jeg de aller fleste bør føle seg skyldige i en polarisering
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Nei nei nei - det er den andre siden som har skylda i all polariseringen :cool:

    Når det er sagt så synes jeg du er litt for slem. De som i mange tilfeller fornekter fakta må tåle å bli motsagt.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Det er de andre........ de som ikke driver med DIY, som bremser progresjon og utvikling.... ;)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nei nei nei - det er den andre siden som har skylda i all polariseringen :cool:

    Når det er sagt så synes jeg du er litt for slem. De som i mange tilfeller fornekter fakta må tåle å bli motsagt.
    Kanskje, men det er faktisk lov å vise litt generøsitet innimellom. Det er ingen her som kan påstå annet enn å evt ha nådd sine egne mål. Har ennå ikke hørt eller hørt om oppsett det ikke er noe å utsette på, uansett tilnærming.

    Det er også slingringsmonn, så uansett om man velger rør, klasse B eller klasse D kan man ende opp med et virkelig godt oppsett.

    Det eneste jeg lurer på er nytten av å hele tiden sette ting på spissen. De med reell innsikt burde kanskje bruke mer av sin energi på å veilede "tåpene" gjennom utfordringene de møter med sin tilnærming, enn å konstant vise dem en snarvei.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Det er nok også en konsekvens av at alle har «rett» til og bli hørt (ikke plikt) og at enkelte ikke forstår det meningsløse i å være uenig i faktisk vitenskap. Men det var det med å formidle budskapet da......
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Kanskje, men det er faktisk lov å vise litt generøsitet innimellom. Det er ingen her som kan påstå annet enn å evt ha nådd sine egne mål. Har ennå ikke hørt eller hørt om oppsett det ikke er noe å utsette på, uansett tilnærming.

    Det er også slingringsmonn, så uansett om man velger rør, klasse B eller klasse D kan man ende opp med et virkelig godt oppsett.

    Det eneste jeg lurer på er nytten av å hele tiden sette ting på spissen. De med reell innsikt burde kanskje bruke mer av sin energi på å veilede "tåpene" gjennom utfordringene de møter med sin tilnærming, enn å konstant vise dem en snarvei.
    Du snakker som en profet.

    De skriftlærde og fariseerne kom til Jesus med en kvinne som var grepet i ekteskapsbrudd. De førte henne fram og sa: «Mester, denne kvinnen er grepet på fersk gjerning i ekteskapsbrudd. I loven har Moses påbudt oss å steine slike kvinner. Men hva sier du?» Dette sa de for å sette ham på prøve, så de kunne få noe å anklage ham for. Jesus bøyde seg ned og skrev på jorden med fingeren.

    Men da de fortsatte å spørre, rettet han seg opp og sa: «Den av dere som er uten synd, kan kaste den første steinen på henne.» Så bøyde han seg ned igjen og skrev på jorden. Da de hørte dette, gikk de bort, én etter én, de eldste først. Til slutt var Jesus alene igjen, og kvinnen sto foran ham.

    Da rettet han seg opp og spurte: «Kvinne, hvor er de? Har ingen fordømt deg?» Hun svarte: «Nei, Herre, ingen.» Da sa Jesus: «Heller ikke jeg fordømmer deg. Gå bort, og synd ikke mer fra nå av!»


    Quiz: Hvorfor gikk de eldste først?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    at enkelte ikke forstår det meningsløse i å være uenig i faktisk vitenskap
    Det er styrken og en av grunnpilarene i den vitenskapelige metode vet du. Etablert vitenskap og en gjeldende teori skal alltid settes på prøve og utfordres, selv av uverdige. Om ikke, blir det en dogme.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Det er styrken og en av grunnpilarene i den vitenskapelige metode vet du. Etablert vitenskap og en gjeldende teori skal alltid settes på prøve og utfordres, selv av uverdige. Om ikke, blir det en dogme.
    Det er helt greit, men når man etter grundig gjennomgang ender opp med å erklære seg uenig på uvisst grunnlag så er det vanskelig å nå frem. Den autoritære møter autoritetsaversjon.....
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er helt greit, men når man etter grundig gjennomgang ender opp med å erklære seg uenig på uvisst grunnlag så er det vanskelig å nå frem. Den autoritære møter autoritetsaversjoen.....
    Beklager, jeg klarer ikke følge deg på dette autoritets argumentet. Tror nok ikke vi ser ting så veldig forskjellig, men slike utsagn får meg til å reise litt bust. Hvem mener du bør anses som autoritet her, hvor deres ord er lov?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Les «autoritet». Ingens ord er lov, men hvis jeg forklarer deg ohms lov og du, mot formodning helt uten kunnskap om emnet, sier du er uenig i ohms lov fordi du av ukjente årsaker har opplevd noe som du mener tilsier at den ikke gjelder så tror jeg du ser hva jeg etter fattig evne prøvde å formidle.

    Det gjelder like mye andre veien når man i noen tilfeller får forklart at noe ikke har betydning eller er hørbart, mens man i andre tilfeller jager flest mulig desimaler for forvregning.....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn