Diverse Er fokuset på rørlyd til hinder for teknologisk utvikling innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Behøver det å kunne ses på målingerne? Hvordan påvirker højttalerens Q i bassen. Og hvordan påvirker tynde kabler versus tykke? Hvordan påvirker basspolens modstand. Det behøver ikke nødvendigvis kunne aflæses på målingerne?
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.368
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Teknologien som er nødvendig for å emulere rørlyd digitalt hadde vi nok allerede på 70-tallet, kanskje enda før.

    Men har det aldri slått deg at vi i dag for eksempel omtrent ikke finner en høyttaler med servo? Det var minst 2 store produsenter som tilbød dette på 80-tallet.

    Jeg holder på å definere en slags standard for mellomtonedrivere. De eksisterende driverne jeg har klart å finne, som passer standarden rimelig godt, er gått ut av produksjon for mange år siden.

    En liten billig DSP i dag har mange titalls eller hundretalls ganger mer regnekraft enn selv en dyr DSP for 20 år siden. Allikevel sitter vi med produkter der vi går tom for DSP-ressurser fordi man ikke gidder å utvikle software som bruker den ekstra regnekraften.

    De fleste klasse AB-forsterkere som nylanseres i dag er stort sett basert på teknologi som ble utviklet og perfeksjonert på 60 og 70-tallet.

    Vi har i dag tilgang på FEM, BEM, CFD, Lumped element method og flere andre modelleringsverktøy for å simulere høyttalere og kunne forutsi nøyaktig hvordan dette vil fungere i praksis. Vi har til og med maskinlæringsfunksjoner som gjør at man kan optimalisere en design mot et mål fritt innenfor gitte rammer. Disse verktøyene kan brukes til å simulere helt nye og uprøvde ting, men de brukes stort sett til å simulere hvordan de tingene vi har bygget en million ganger før ser ut på papiret.

    Vi har masse teknologi med potensiale, men om ingen bryr seg blir det bare liggende å samle støv. Om vi bare skal dyrke annerledesheten og særheten er det nettopp det vi får.
    Spennende!

    Jeg tror det er skivebom å skyte på mindretallet entusiaster som tvilholder på det gamle. Dersom bransjen klarer å utvikle noe som virkelig imponerer og selge det til en vettug pris tror jeg færre ville stritte imot. Høna og egget, produktutviklingen må komme først for at markedet skal være villig til å følge etter.

    Det virker jo litt underlig at med den teknologien og det potensialet, hvorfor trår ingen bare til med noe som virkelig slår an?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Litt usikker (noen som liker rør kan kanskje uttale seg). Hvis jeg hadde vært rørentusiast, er jeg litt usikker på hvor interessant det hadde vært at en kjedelig (visuelt sett) klasse D forsterker med noe digitale filtergreier (æsj) kan simulere eller emulere det jeg allerede har i vakker innpakning i stua. Hva skulle vitsen med det være når jeg allerede har originalen? Ikke ironisk eller negativt ment.

    Fordelen med klasse D er jo evnen til å drive enhver last og levere nøytralt. Hvis man vil ha rørlyd kan man vel bare bruke rør?
    Spolens kvalitet i udgangen påvirker lyden.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Spennende!

    Jeg tror det er skivebom å skyte på mindretallet entusiaster som tvilholder på det gamle. Dersom bransjen klarer å utvikle noe som virkelig imponerer og selge det til en vettug pris tror jeg færre ville stritte imot. Høna og egget, produktutviklingen må komme først for at markedet skal være villig til å følge etter.

    Det virker jo litt underlig at med den teknologien og det potensialet, hvorfor trår ingen bare til med noe som virkelig slår an?
    Det er stort produktfokus, men relativt lite teknologifokus. Det er en grunn til at en produsent som Purifi kan ta så fullstendig innersvingen på alle andre, og allikevel står 99% av bransjen på sidelinjen og trekker på skuldrene og ikke en gang forstår hva som har skjedd.

    Men, for n-te gang. Det er ingen som skyter på mindretallet entusiaster som tviholder på noe som helst. Det er predikantene vi vil til livs. De som predikerer dogmer og løgner jeg vil til livs. De som bare liker å fortelle verden at de har sett lyset fordi det er kjekt å være fanebærer og sole seg i glansen av sine brilliante observasjoner, men aldri gidder å lese seg opp på noe som helst. De som skal meisle inn at alle som tenker moderne tar feil, uten å ha et eneste argument å komme med, selv på oppfordring. De som i samme setning kan hevde at de er ydmyke og at alle har rett til å velge selv, og samtidig meisle inn at de som ikke driver med rør ikke skjønner sitt eget beste. De som sitter med den universelle sannhet og ikke tillater nyanser. De som hater vitenskap, fordi de har lyttet selv, og de 3 linjene de har lest med noe de trodde var vitenskap så ikke ut til å underbygge det de tror på.

    De menneskene er i realiteten konspirasjonsteoretikere og har en effekt på markedet.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.368
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det er stort produktfokus, men relativt lite teknologifokus. Det er en grunn til at en produsent som Purifi kan ta så fullstendig innersvingen på alle andre, og allikevel står 99% av bransjen på sidelinjen og trekker på skuldrene og ikke en gang forstår hva som har skjedd.

    Men, for n-te gang. Det er ingen som skyter på mindretallet entusiaster som tviholder på noe som helst. Det er predikantene vi vil til livs. De som predikerer dogmer og løgner jeg vil til livs. De som bare liker å fortelle verden at de har sett lyset fordi det er kjekt å være fanebærer og sole seg i glansen av sine brilliante observasjoner, men aldri gidder å lese seg opp på noe som helst. De som skal meisle inn at alle som tenker moderne tar feil, uten å ha et eneste argument å komme med, selv på oppfordring. De som i samme setning kan hevde at de er ydmyke og at alle har rett til å velge selv, og samtidig meisle inn at de som ikke driver med rør ikke skjønner sitt eget beste. De som sitter med den universelle sannhet og ikke tillater nyanser. De som hater vitenskap, fordi de har lyttet selv, og de 3 linjene de har lest med noe de trodde var vitenskap så ikke ut til å underbygge det de tror på.

    De menneskene er i realiteten konspirasjonsteoretikere og har en effekt på markedet.
    Jeg har ingen forutsetninger for å vurdere påvirkningen. For meg fremstår dette som en liten gruppe mennesker, med f.eks. Steve Guttenberg i den mer kuriøse enden av skalaen.

    Jeg syns de bringer en tiltrengt glød og entusiasme til hobbyen. Jeg har stor glede av ASRs videoer på youtube, men hygger meg også med nevnte Guttenberg. Han hadde nylig en video om strømkabler, og han hørte stor forskjell. Det gjør derimot ikke jeg, så jeg holder meg til standard strømkabler.😏

    Aldri feil med litt balanse, tror vi totalt sett favner flere mennesker da.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Spennende!

    Jeg tror det er skivebom å skyte på mindretallet entusiaster som tvilholder på det gamle. Dersom bransjen klarer å utvikle noe som virkelig imponerer og selge det til en vettug pris tror jeg færre ville stritte imot. Høna og egget, produktutviklingen må komme først for at markedet skal være villig til å følge etter.

    Det virker jo litt underlig at med den teknologien og det potensialet, hvorfor trår ingen bare til med noe som virkelig slår an?
    Gløym då ikkje høna oppi dette her - kva er eigentleg behovet, sett ut frå ein gjennomsnittsforbrukar?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei. Det gir bare varmere forsterker.
    Kanskje ikke. Tynnere tråd i spolen = høyere seriemotstand = en "eq-profil" som følger høyttalerens impedansekurve, men også litt lavere strømtrekk fra utgangstransistorene ettersom motstanden er mellom dem og høyttalerne. Men hvis forsterkeren tar feedback etter utgangsfilteret (som UcD og NCore) gjør det vel ikke så stor forskjell noen vei.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.230
    Sted
    Langesund
    Behøver det å kunne ses på målingerne? Hvordan påvirker højttalerens Q i bassen. Og hvordan påvirker tynde kabler versus tykke? Hvordan påvirker basspolens modstand. Det behøver ikke nødvendigvis kunne aflæses på målingerne?
    Hypokondere kan føle seg veldig elendig uten at det feiler de noe som helst
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.368
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Gløym då ikkje høna oppi dette her - kva er eigentleg behovet, sett ut frå ein gjennomsnittsforbrukar?
    Vet ikke, men behovet er neppe utdaterte rørforsterkere i alle fall.

    Jeg tror det er et poeng at den gemene hop sier jeg fornøyd med livstilsprodukter, sikkert bra for samlivet i mange tilfeller også. 😉

    Så vet ikke riktig hvem som er den største hemskoen for teknisk utvikling.
     
    Sist redigert:

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Litt usikker (noen som liker rør kan kanskje uttale seg). Hvis jeg hadde vært rørentusiast, er jeg litt usikker på hvor interessant det hadde vært at en kjedelig (visuelt sett) klasse D forsterker med noe digitale filtergreier (æsj) kan simulere eller emulere det jeg allerede har i vakker innpakning i stua. Hva skulle vitsen med det være når jeg allerede har originalen? Ikke ironisk eller negativt ment.

    Fordelen med klasse D er jo evnen til å drive enhver last og levere nøytralt. Hvis man vil ha rørlyd kan man vel bare bruke rør?
    Jeg liker å pusle med rør, men ikke på grunn av det du kaller rørlyd. Jeg liker også å lage mat, men av en eller annen grunn har jeg aldri blitt spurt om å lage sjøkreps slik at det smaker biff av de :cool:

    Det er ganske mange kompromisser i et "stueanlegg", Jeg tror at en rimelig godt utført rørpre/røreffektforsterker som er gitt fornuftige arbeidsbetingelser ikke er det største problemet i en slik setting. Men ...
    Jeg undrer meg over at denne tråden har vekket så mange sterke følelser.
    Skulle bare mangle om ikke vår tids ingeniører klarer å lage bedre forsterkere bedre høyttalere , bedre kilder enn gårsdagens. Det må vi forvente, og ærlig talt vil jeg mene at noen må skjerpe seg om de ikke får det til.
    Jeg har aldri satt meg i en ny bil og blitt gretten fordi den er bedre enn den gamle...., men det har hendt at det er enkelte egenskaper ved den gamle som jeg foretrekker.
    Jeg synes det er grådig kult med en forsterker som modulus 86, jeg skrudde den sammen på noen timer, og alt jeg klarer å måle er grisebra. To små skoesker, lette å plassere, lette å ha med å gjøre. Men jeg har ikke klart å implementere de slik at jeg foretrekker å spille med de...
    (Har ikke prøvd så hardt å finne ut av årsakene heller, men det har kommet noen input i løpet av tråden, så kanskje blir dette annerledes etterhvert.)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Varmere forsterker fordi tynnere tråd gir høyere spenningsfall, dermed større effekttap i spolen. Men siden spolen sitter innenfor loopen, og har ekstremt liten påvirkning på open loop gain vil den ikke påvirke frekvensresponsen eller forvrengningen. Spolekjernen kan være litt er interessant å se på, men det er grenser for hvor mye som skjer der også.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg har ingen forutsetninger for å vurdere påvirkningen. For meg fremstår dette som en liten gruppe mennesker, med f.eks. Steve Guttenberg i den mer kuriøse enden av skalaen.

    Jeg syns de bringer en tiltrengt glød og entusiasme til hobbyen. Jeg har stor glede av ASRs videoer på youtube, men hygger meg også med nevnte Guttenberg. Han hadde nylig en video om strømkabler, og han hørte stor forskjell. Det gjør derimot ikke jeg, så jeg holder meg til standard strømkabler.😏

    Aldri feil med litt balanse, tror vi totalt sett favner flere mennesker da.
    Ja, han representerer en litt smal gruppe. Det som forundrer meg er to ting. Det ene er hvor høyt de roper. Det andre er hvorfor de roper. Jeg mener, hvorfor er det så sinnssykt viktig å ha rett i noe man i prinsippet har funnet på helt selv?

    Jeg føler ikke det bidrar til noe mangfold at de hele tiden forsøker å latterliggjøre alt seriøst arbeid som om de har forstått noe stort sett ingen ingeniører er smarte nok til å fatte.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Kanskje ikke. Tynnere tråd i spolen = høyere seriemotstand = en "eq-profil" som følger høyttalerens impedansekurve, men også litt lavere strømtrekk fra utgangstransistorene ettersom motstanden er mellom dem og høyttalerne. Men hvis forsterkeren tar feedback etter utgangsfilteret (som UcD og NCore) gjør det vel ikke så stor forskjell noen vei.
    Nei, husk at spolen ligger i loopen. Ikke etter.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Behøver det å kunne ses på målingerne? Hvordan påvirker højttalerens Q i bassen. Og hvordan påvirker tynde kabler versus tykke? Hvordan påvirker basspolens modstand. Det behøver ikke nødvendigvis kunne aflæses på målingerne?
    Jo, ikke bare det men vi inkluderer dem lett i lumped model eller spice-modeller. Det er temmelig forutsigbare saker.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Ja i min hjerne er det også lett forudsigeligt.
     
    Sist redigert:

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Vidunderlige tider, virkelig. I uthus og fjøs sitter nå åndskapasiteter verden har ventet på i årtier. Antagelig med verdens beste høyttalere, forsterkere og det de kaller YouTube. Folk flest, simple mennesker som liker Stjernekamp, Kygo og Åge Sten, vil endelig kunne få konserthuset inn i stua. En revolusjon. Enestående. Åpne eders dører ( hvis de har hengsler) og slipp folket inn. La dem nyte disse mektige, men enkle kreasjonene. Den audiofile redningsplanken. I en tid hvor vi i skrift og tale stadig blir minnet om vår tids fortreffelighet, uavhengig av fast veidekke og innlagt vann, kaldt eller varmt, er miraklene her. Nå.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    En liten billig DSP i dag har mange titalls eller hundretalls ganger mer regnekraft enn selv en dyr DSP for 20 år siden. Allikevel sitter vi med produkter der vi går tom for DSP-ressurser fordi man ikke gidder å utvikle software som bruker den ekstra regnekraften.
    Forbannede fjomperi og skjitstøvleri at det finnes så mange trulte idiotiske fjottpeiser innen denne hobbyen som tillater at industrien ikke bare bremser, men rygger med fullt fart tilbake til steinalderen! 😡

    Det irriterer vettskallen av meg at det finnes nada niks utvalg av sånne magiske kraftige pc-baserte multikanals-dsp i prisklasser for normale mennesker. Hva er det som brukes enda hos de fleste, Sharc-dsp fra 1990?

    Håper Apple eller Elon Musk blir hifi-nysgjerrig etterhvert.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vidunderlige tider, virkelig. I uthus og fjøs sitter nå åndskapasiteter verden har ventet på i årtier. Antagelig med verdens beste høyttalere, forsterkere og det de kaller YouTube. Folk flest, simple mennesker som liker Stjernekamp, Kygo og Åge Sten, vil endelig kunne få konserthuset inn i stua. En revolusjon. Enestående. Åpne eders dører ( hvis de har hengsler) og slipp folket inn. La dem nyte disse mektige, men enkle kreasjonene. Den audiofile redningsplanken. I en tid hvor vi i skrift og tale stadig blir minnet om vår tids fortreffelighet, uavhengig av fast veidekke og innlagt vann, kaldt eller varmt, er miraklene her. Nå.
    9129781.jpg


    I mitt hode er det han jeg hører når jeg leser dine innlegg :LOL:
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    En måte å lure ny teknologi inn bakveien så å si, kunne være konstruere en klasse-D forsterker som emulerer en rør-forsterker. For deretter å bygge den inn i et rør-forsterker kabinett med pynterør og full pakke.
     
    M

    medlem 31269

    Gjest
    En måte å lure ny teknologi inn bakveien så å si, kunne være konstruere en klasse-D forsterker som emulerer en rør-forsterker. For deretter å bygge den inn i et rør-forsterker kabinett med pynterør og full pakke.
    Problemet er her, som forklart av de skriftlærde, er at dette er veldig lett samtidig som det er veldig vanskelig. I sum blir det veldig vanskelig.
     

    rørsus

    Barbeque entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Innlegg
    205
    Antall liker
    241
    Nå har vi iallefall passert off topic tråden " vakkert design - møbler mm." ifht. antall innlegg 🥳 Det er jo tross alt Hifisentralen👍
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    ... Dersom bransjen klarer å utvikle noe som virkelig imponerer og selge det til en vettug pris tror jeg færre ville stritte imot. ...
    (min understrekning)
    Her berører du etter min mening et par sentrale spørsmål i «hifi-kulturen» og mange av debattene her inne : hvilke forventninger er det egentlig vi har til reproduksjon av musikkhermetikken? Forstår «vi» hva som bidrar til å fylle forventingene og hvilke begrensinger den enkelte har ift møte egne forventinger ? Hvordan bygger «vi» forventingene, henger de på greip og gir vi dem en realitetssjekk ? Skal en «forsterker «virkelig imponere» ? Lar «vi» oss «virkelig imponere» av en forsterker som «bare» er lytefri ? (gitt at resten av systemet passer til en plettfri forsterker). Er det kanskje musikkhermetikken som ikke «virkelig imponerer» ?

    mvh
    KJ
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Ældre mænd har behov for Focus på de øverste frekvenser.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Problemet er her, som forklart av de skriftlærde, er at dette er veldig lett samtidig som det er veldig vanskelig. I sum blir det veldig vanskelig.
    Nei, det er ikke spesielt vanskelig. Det gjøres i stort monn i gitar- og bassforsterkere, selv i min lille Yamaha THR5 eller Line6 Pod. Yamahaen har til og med orange lysdioder bak grillen. Varm rørlyd, see?

    1618342022929.jpeg


    Problemet er snarere at det neppe er spesielt stort marked for noe sånt i hifi. Hvem skulle kjøpe en slik sak? De av oss som gjerne vil ha lav forvrengning og ufarget lyd vil sky det som pesten. De som mener det er noe smått magisk med lyden av rør vil ikke akseptere at «magien» kan fanges i en enkel oppskrift med lineær og ulineær forvrengning av signalet. Og de som bare synes rørforsterkere ser flotte ut vil ihvertfall ikke ha noen klasse D med plugin.

    Så du står igjen med at noen eventuelt må snekre sammen en slik emulering for egen regning bare for å bevise noe i en blindtest, som i sin tur også vil bli avvist av de troende som ugyldig. Du må gjerne gjøre det om du gidder, og jeg har lagt ut link til C-kode for å implementere rør-emulering for noen sider tilbake, men jeg tror ikke du skal ta fraværet av et kommersielt hifi-produkt med denne funksjonen som bevis for spesielt mye.

    En alternativ tilnærming:
     
    Sist redigert:
    M

    medlem 31269

    Gjest
    Nei, det er ikke spesielt vanskelig. Det gjøres i stort monn i gitar- og bassforsterkere, selv i min lille Yamaha THR5 eller Line6 Pod. Yamahaen har til og med orange lysdioder bak grillen. Varm rørlyd, see?

    Vis vedlegget 714067

    Problemet er snarere at det neppe er spesielt stort marked for noe sånt i hifi. Hvem skulle kjøpe en slik sak? De av oss som gjerne vil ha lav forvrengning og ufarget lyd vil sky det som pesten. De som mener det er noe smått magisk med lyden av rør vil ikke akseptere at «magien» kan fanges i en enkel oppskrift med lineær og ulineær forvrengning av signalet. Og de som bare synes rørforsterkere ser flotte ut vil ihvertfall ikke ha noen klasse D med plugin.

    Så du står igjen med at noen eventuelt må snekre sammen en slik emulering for egen regning bare for å bevise noe i en blindtest, som i sin tur også vil bli avvist av de troende som ugyldig. Du må gjerne gjøre det om du gidder, og jeg har lagt ut link til C-kode for å implementere rør-emulering for noen sider tilbake, men jeg tror ikke du skal ta fraværet av et kommersielt hifi-produkt med denne funksjonen som bevis for spesielt mye.
    Poenget var ikke at det er et marked for det - men at det argumenteres for at det er lett å emulere en rør-forsterker si. Det er absolutt tåpelig å ta bilde av en forsterker med lys i for å si - se her er det rørlyd for det er lys i grillen. Fullstendig patetisk. Emuler en audio note forsterker da, så slipper vi videre diskusjon (om du tør) - eller er det nå det begynner å bli vanskelig?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det lar seg nok gjøre, men det er veldig mange hobbyprosjekter i køen før jeg selv ville gått løs på det som et prosjekt. Først måtte noen donere en AN-forsterker for kloning, og deretter en målerigg. Som en førsteordens tilnærming kan du jo starte med å sette en tre ohm effektmotstand i serie med utgangen på en annen effektforsterker og høre hvor nær du kommer.

    Poenget er fortsatt at det er såpass lett å emulere en rørforsterker at det kryr av mer eller mindre troverdige slike i instrumentforsterkere i alle prisklasser og i plugins for digitale arbeidsstasjoner. Det krever ikke engang noen kraftig CPU. Altså neppe spesielt vanskelig, men selv tror jeg at jeg f eks ville prioritere å ta førsteplassen i ASR’s forsterkerrangering fremfor å bruke tid på dette.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    En måte å lure ny teknologi inn bakveien så å si, kunne være konstruere en klasse-D forsterker som emulerer en rør-forsterker. For deretter å bygge den inn i et rør-forsterker kabinett med pynterør og full pakke.
    Hvorfor skulle man ''lure'' noen til å kjøpe en klasse D forsterker når denne noen ønsker en type rør-lyd?
    Ønske man lyden av rør kjøper man vel rør-forsterker?
    I løpet av 3828 innlegg er det ingen som har foreslått noe annet.
    Og hva i all verden er poenget med å etterligne en spesiell rør-signatur i DSP?
    Bare for å bevise at det er mulig liksom?
    At ToMy er overbevist om at lydsignaturen av en AudioNote forsterker ikke kan rekonstrueres via annen elektronikk får meg til å undres over hva denne signaturen kan skyldes, kommer den av magisk alvestøv på utsiden av rørene eller besvergelser messet under loddingen av rør-soklene?
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Ein lyt vere varsam. Universalgeniet piper, trollar, men holder karane på pinebenkjen. Eller er det ljoden av Svartkorpen som gjer at desse geniale ideane soleisen leggast på is? Fylgj med i neste bolken godtfolk. Asbjørn verte sugen på godljod i heimen.
     
    Sist redigert:

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    Men selv om det kanskje ikke er det store markedet for en klasse-D forsterker forkledd som rør-forsterker, er det kanskje noe med at klasse-D fremstår som noe kjedelig. Opprinnelig brukt som plateforsterkere i subwoofere har dette vært arbeidshester for de lavere oktaver. Men nå prøver altså arbeidshesten å menge seg med rasehingstene i de høyere oktaver. Kanskje ikke rart at de blir sett ned på og til dels foraktet. Kom deg tilbake til de lavere oktaver hvor du gjør en utmerket jobb som arbeidshest, er kanskje holdningen. Kanskje ikke klasse-D heller noengang vil oppnå statusen til andre forsterker-teknologier. Kanskje det er først når man pakker dem inn sammen med DAC og streamer som i en NAD M33 at de vil aksepteres. Men da atter igjen som den grå arbeidshesten for DAC og streamer.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    En måte å lure ny teknologi inn bakveien så å si, kunne være konstruere en klasse-D forsterker som emulerer en rør-forsterker. For deretter å bygge den inn i et rør-forsterker kabinett med pynterør og full pakke.
    De prøvde seg med elbil med lyd, men fant fort ut at elbilen lever best på egne premisser.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    Hvorfor skulle man ''lure'' noen til å kjøpe en klasse D forsterker når denne noen ønsker en type rør-lyd?
    Hvis man kan emulere en rør-forsterker perfekt med en klasse-D forsterker ville det vel vært kostnadsbesparende. Og man kunne konsentrert seg fullt og helt om en ny teknologi istedenfor en gammel.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Hvis man kan emulere en rør-forsterker perfekt med en klasse-D forsterker ville det vel vært kostnadsbesparende. Og man kunne konsentrert seg fullt og helt om en ny teknologi istedenfor en gammel.
    Produkttypen du etterlyser finnes i denne DAC og DSP:


    Der kan du legge til lyden av vinyl. Alt gjort i det digitale området.

    Men det er ikke slik at vinylistene renner ned Weiss-forhandlerne av den grunn.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn