Diverse Er fokuset på rørlyd til hinder for teknologisk utvikling innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Du synes hva du vil T, det er er fritt land. Jeg kjenner "ingeniøren" du benevner her, en strålende fyr. At du er smått defensiv er et valg du tar, og jeg tar det til etterretning. Det er sikkert et forum for Klunge også, men ser ikke at det er berikende å ha han her... At av-forum gikk nedom og hjem har gjort dette fora mindre relevant for meg, mindre gøy å bruke tid på. Deal with it,eller la være. Og nei, jeg snakker ikke om at noe ikke er "godt" nok, snarere tvert imot. Men har en ikke lidenskap for det en gjør bør en kanskje finne noe annet.. Finnes mange varianter av forum.. Heldigvis.
    Jeg synes SNLs artikkel om økumenikk er god:


    «Den katolske kirke var lenge avvisende til den økumeniske bevegelse ut fra det syn at sann forening bare kunne skje ved at de som hadde forlatt Moderkirken, vendte tilbake».

    I 1967 endrer den katolske kirken holdning. Nå er katolikkene med i økumenisk samarbeid.

    At du rett ut sier at en viss type ikke er «berikende» for HFS (jeg brukte den spesielle jazzentusiasten Sigvart Klunge som et tenkt eksempel på en potensiell HFSer), synes jeg er beklagelig. Man burde inkludere, ikke ekskludere.

    Den nevnte Klunge og jeg er nok ganske forskjellige. Vi har nok ikke så mye felles. Likevel vil jeg forsvare alles mulighet til å være med i stedet for å bygge en mur som skiller oss og dem.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg synes SNLs artikkel om økumenikk er god:


    «Den katolske kirke var lenge avvisende til den økumeniske bevegelse ut fra det syn at sann forening bare kunne skje ved at de som hadde forlatt Moderkirken, vendte tilbake».

    I 1967 endrer den katolske kirken holdning. Nå er katolikkene med i økumenisk samarbeid.

    At du rett ut sier at en viss type ikke er «berikende» for HFS (jeg brukte den spesielle jazzentusiasten Sigvart Klunge som et tenkt eksempel på en potensiell HFSer), synes jeg er beklagelig. Man burde inkludere, ikke ekskludere.

    Den nevnte Klunge og jeg er nok ganske forskjellige. Vi har nok ikke så mye felles. Likevel vil jeg forsvare alles mulighet til å være med i stedet for å bygge en mur som skiller oss og dem.
    Burde ja. Synes du selv at du inkluderer mye i dine påstander om dritt og dratt her inne? Kirkehistorie finner jeg dessverre ikke intr T. Det er plass til alle, men det er ikke alle som fenger. Og slik er det bare. Heldigvis for "forskjellene" i kombinasjon med den frie vilje.. Men, jeg tror vi kaster bort hverandres tid her.
     

    rørsus

    Barbeque entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Innlegg
    205
    Antall liker
    241
    Bakfull og mildere nu? 😁
    Eg vel å sjå på dette som utelukkande humor! Ein ble sjeldan bakfull etter tre gass Cotes du Rhone!
    På den andre sida, synest du dette tilfører ein diskusjon noko positivt?
    Nei, kanskje ikke? På den annen side er det svært mange av oss som blir kjent via hfs, sågar sosialiserer på utsiden. Måten man presentere seg på avgjør jo hvorvidt man gidder engasjere seg i en persons meninger og virke. Nå har du presentert deg og jeg kommer fremover til å la deg være. (y)
    Hersketeknikker og eksluderende kommentarer er vel heller ikke bra. Søken etter likes med sleivete innspill mener jeg er lite konstruktivt. Dette er tydelig å ta mannen, ikke ballen. Tenk-trykk-tal, lærte vi i militæret - og hvis man tar seg tid til å tenke seg om - kanskje man klarer å la det fare? Jeg klarte det ikke i dette tilfellet :oops:
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hersketeknikker og eksluderende kommentarer er vel heller ikke bra. Søken etter likes med sleivete innspill mener jeg er lite konstruktivt. Dette er tydelig å ta mannen, ikke ballen. Tenk-trykk-tal, lærte vi i militæret - og hvis man tar seg tid til å tenke seg om - kanskje man klarer å la det fare? Jeg klarte det ikke i dette tilfellet :oops:
    Greit, da lar jeg deg være også...
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Burde ja. Synes du selv at du inkluderer mye i dine påstander om dritt og dratt her inne? Kirkehistorie finner jeg dessverre ikke intr T. Det er plass til alle, men det er ikke alle som fenger. Og slik er det bare. Heldigvis for "forskjellene" i kombinasjon med den frie vilje.. Men, jeg tror vi kaster bort hverandres tid her.
    Kirkehistorien var ment for å illustrere hvordan sterkt engasjerte på andre områder har sklidd fra hverandre, for så å innse at man har noe felles som det er verdt å søke mot. Sånn sett synes jeg økumenikk er et godt eksempel på at kjærligheten kan vinne til slutt. Beklager hvis ordvalg og eksempel er litt søkt, men det er jo søndag like etter påske :)

    Hvis du mener jeg har tidligere har syndet mot økumenikkens ånd, ber jeg om tilgivelse for det.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kirkehistorien var ment for å illustrere hvordan sterkt engasjerte på andre områder har sklidd fra hverandre, for så å innse at man har noe felles som det er verdt å søke mot. Sånn sett synes jeg økumenikk er et godt eksempel på at kjærligheten kan vinne til slutt. Beklager hvis ordvalg og eksempel er litt søkt, men det er jo søndag like etter påske :)

    Hvis du mener jeg har tidligere har syndet mot økumenikkens ånd, ber jeg om tilgivelse for det.
    Genelec-inkvisisasjonen har opplevdes temmelig trøttende når en ikke evner finne fyrstikker til eget bål.. At "Kjærlighet" vinner har jeg lite tro på dessverre, er blitt gammel og kynisk. Felles tro i retning et evig liv er nok enklere enn å enes om noe så sentralt som rør og forvrengning.. :cool:
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Genelec-inkvisisasjonen har opplevdes temmelig trøttende når en ikke evner finne fyrstikker til eget bål.. At "Kjærlighet" vinner har jeg lite tro på dessverre, er blitt gammel og kynisk. Felles tro i retning et evig liv er nok enklere enn å enes om noe så sentralt som rør og forvrengning.. :cool:
    Genelec-eksemplene mine har vært brukt fordi jeg finner større verdi i praktisk visdom enn teoretisk visdom. Praktisk visdom er et begrep vi mennesker har sloss med siden antikken; jeg tenker da på Aristoteles fronimos som legemliggjøring av både techne (teknikk) og episteme (viten) sammen med etikk.

    Å holde ting på et praktisk nivå er ofte en utfordring. Da kan bruken av konkrete eksempler være hensiktsmessig.

    Valget mitt av eksempler har derfor falt på noen jeg synes minner om fronimos, noen som gjorde en ting med mot og sikkerhet, og hvor man i ettertid konkluderer med at dette var det eneste riktige å gjøre (å bygge aktive høyttalere med flat frekvensrespons i 1978).
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    btolli

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2005
    Innlegg
    323
    Antall liker
    168
    Torget vurderinger
    2
    Eg skjønar parallellen med kyrkjehistorie, og metaforen kan verre god om vi ser for oss eit mål om den endelege harmoni. Betyr det at kasse.D er den endelege og absolutte beste forsterkeren som kan konstruerast tek over, og at alle vil innsjå det til slutt, og kastar røyra på dynga?
    Kanskje har du rett, om du meiner det.

    Eg trur denne debatten lid litt av etter kvart mange brot på god argumentasjonsteknikk. Om vi går til retorisk teori bør debbattantar bli einige om spelereglane. Dei er enkelt foklart å prøve å følgje dess tre punkta, svært enkelt forkant og nokså forenkla:

    Logos: Hald deg til saka, prøv å sjå om argumenta har relevans, har noko med saka å gjere.

    Etos: Debattantene bør respektere kvarandre standpunkt, ikke ta "mannan" for "ballen". Vi har alle rett til å hå våre meiningar!

    Patos. Kjensler og humor er lov, berre det ikke heng ut andre og er usaklige, dvs. syndar mot logos og etos.

    Dessverre er dagens nett-debattar prega av brot på desse retningslinene, og gjer at mange trekker seg ut. Mange meiner det tom. øydelegg vilkår for ope og demokratisk debatt!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hadde du snekret sammen disse boksene fra Genelec selv ville jeg trodd på din "praktiske" visdom. Sålangt er det teoretiske prinsipper og ideer du forfekter, som mange av oss. At Genelec fant ut dette med flat frekvensrespons i 1978 og ikke har hatt større kommersiell suksess viser at de er en fiasko... I praksis :). Men sikkert ikke i teorien.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Hva med Accuphase eksemplene, att du tror (teoretisk visdom) mer enn du vet (praktisk visdom)?

    mvh
    Jeg viste til at disse forsterkerne måler middelmådig (SINAD 94 dB) ut fra dagens SOTA (SINAD105+).

    Så argumenterte jeg for at prisen ($27.000) for disse forsterkerne tilsier at subjektiv verdi er høy fordi en teknisk sammenliknbar forsterker har en objektiv verdi på maks. $6.000.

    Jeg forsøkte tidligere å bygge en bro mellom det objektive og det subjektive i kommentar #3320.

    Samtidig har jeg flere steder tatt til orde (praktisk visdom?) for at f.eks. 94 dB i SINAD er tilstrekkelig teknisk sett fordi begrensningene i lydkjeden er andre steder (først høyttalerne, så rommet).
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Jeg viste til at disse forsterkerne måler middelmådig (SINAD 94 dB) ut fra dagens SOTA (SINAD105+).

    Så argumenterte jeg for at prisen ($27.000) for disse forsterkerne tilsier at subjektiv verdi er høy fordi en teknisk sammenliknbar forsterker har en objektiv verdi på maks. $6.000.

    Jeg forsøkte tidligere å bygge en bro mellom det objektive og det subjektive i kommentar #3320.

    Samtidig har jeg flere steder tatt til orde (praktisk visdom?) for at f.eks. 94 dB i SINAD er tilstrekkelig teknisk sett fordi begrensningene i lydkjeden er andre steder (først høyttalerne, så rommet).
    Du trodde det var rör amper, m.a.o tror jeg!... du tror mer enn du vet, du skjøt bare ikke på rett blink, du var også på feil bane! Det koker ned til Ordgyteri!!

    mvh
     
    Sist redigert av en moderator:

    btolli

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2005
    Innlegg
    323
    Antall liker
    168
    Torget vurderinger
    2
    Musicus: Skjerp deg! Om noen tar feil en gang er det ikke dermed sagt at er dikavalifiset! Hold deg til saken!
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Kutt ut selv!! hadde dette värt omvendt ville det värt brukt for alt det ikke er verdt, så ta deg en bolle!! ps: nicket skrives uten store bokstaver...

    edit: komma feil
     
    Sist redigert av en moderator:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Du trodde det var rör amper, m.a.o tror jeg!... du tror mer enn du vet, du skjøt bare ikke på rett blink, du var også på feil bane! Det koker ned til Ordgyteri!!

    mvh
    Tråden er på snart 4000 innlegg. Jeg tilstår og erkjenner meg delaktig og skyldig i «ordgyteri»😂

    Man kan alltids lure på hva som er poenget med slike tråder, for én eneste fasit som gjelder for alle, finnes ikke. Så jeg har slått meg til ro med at Eddie Murphys kjente sketsj «frisørsalongen» fanger opp mye av meningen med diskusjoner og forum😉 Jeg ler i alle fall godt av den sketsjen😀
     

    btolli

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2005
    Innlegg
    323
    Antall liker
    168
    Torget vurderinger
    2
    Hva har så dette med saken å gjøre? Tilfører du noe nå?
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Tråden er på snart 4000 innlegg. Jeg tilstår og erkjenner meg delaktig og skyldig i «ordgyteri»😂

    Man kan alltids lure på hva som er poenget med slike tråder, for én eneste fasit som gjelder for alle, finnes ikke.
    Der er vi hjertens enige!! ....og å se ham gjøre flere karakterer i samme scene, nähhh :sneaky: ...

    mvh
     

    Mongo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2008
    Innlegg
    176
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    1
    Dette gidder jeg ikke følge med på - fy faen ta dere en pære og slapp av. Nyt musikken, hifi er HOBBY!
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Genelec-eksemplene mine har vært brukt fordi jeg finner større verdi i praktisk visdom enn teoretisk visdom. Praktisk visdom er et begrep vi mennesker har sloss med siden antikken; jeg tenker da på Aristoteles fronimos som legemliggjøring av både techne (teknikk) og episteme (viten) sammen med etikk.

    Å holde ting på et praktisk nivå er ofte en utfordring. Da kan bruken av konkrete eksempler være hensiktsmessig.

    Valget mitt av eksempler har derfor falt på noen jeg synes minner om fronimos, noen som gjorde en ting med mot og sikkerhet, og hvor man i ettertid konkluderer med at dette var det eneste riktige å gjøre (å bygge aktive høyttalere med flat frekvensrespons i 1978).
    Tipper jeg er en av mange som aldrig ville hatt Genelec hjemme, hørt flere oppsett og de dreper gleden ved musikk uansett hva måletallene sier 😊
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    "Godt nok" - sjelden et mål for en entusiast..
    Der er jeg hjertens enig, og der ligger min aller største kjepphest. Man må bør lete etter hva som er den lavest hengende frukten. Hva er det største og viktigste problemet jeg lett kan løse?

    Da ender man fort med at det meste av oppsettet må være "godt nok" for en stund slik at man kan konsentrere seg om en ting om gangen. Min erfaring er at ikke rør i seg selv, men måten enkelte fremstiller rør, har en tendens til å spille rørenes rolle kraftig opp slik at mange tror at bare de får inn riktig rørslede så løser alt seg. Dersom dette samtidig tar fokus bort fra relativt store og lett løsbare problemer ville litt mer seriøs kompetanse trolig vært til mye mer glede for de aller fleste dersom vi definerer musikkgjengivelse som det ultimate målet. Det er ikke dermed sagt at man ikke skal bruke rør om man har lyst til det, men man skal være forsiktig med å bruke rør som en problemløser for problemer som bør løses fremfor å maskeres.

    Og da er vi vel egentlig tilbake ved trådens kjerne. Rørene i seg selv er uproblematiske. Det er disse lyriske overdrivelsene som legges frem som "medisinmannløsning" og et bedre alternativ enn virkeligheten som er problemet. Sånn sett er fokuset på rørlyd et nøyaktig like stort problem som fokuset på transistorlyd, på klasse D-lyd, på filterløs DAC-lyd, på vinyllyd osv akkurat like idiotisk og kontraproduktivt.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Tipper jeg er en av mange som aldrig ville hatt Genelec hjemme, hørt flere oppsett og de dreper gleden ved musikk uansett hva måletallene sier 😊
    Jeg har hørt et fåtall Genelec-demoer, uten at det noen gang har vært gøy å lytte til. Jeg vet med absolutt sikkerhet at dette ikke skyldes at de har jevn spredning eller rimelig lav forvrengning. Jeg har også hørt Genelec brukt som live-monitorer, og det var gøy, men da sitter det en lydmann der som har overoppsyn med hvordan det skal låte.

    Noen forklaring @svart-hvitt? Er det jeg som har fått dårlige demoer, eller er det et poeng at man kanskje burde hatt litt EQ for å tune inn in-room-energien perfekt?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg skjønar parallellen med kyrkjehistorie, og metaforen kan verre god om vi ser for oss eit mål om den endelege harmoni. Betyr det at kasse.D er den endelege og absolutte beste forsterkeren som kan konstruerast tek over, og at alle vil innsjå det til slutt, og kastar røyra på dynga?
    Kanskje har du rett, om du meiner det.

    Eg trur denne debatten lid litt av etter kvart mange brot på god argumentasjonsteknikk. Om vi går til retorisk teori bør debbattantar bli einige om spelereglane. Dei er enkelt foklart å prøve å følgje dess tre punkta, svært enkelt forkant og nokså forenkla:

    Logos: Hald deg til saka, prøv å sjå om argumenta har relevans, har noko med saka å gjere.

    Etos: Debattantene bør respektere kvarandre standpunkt, ikke ta "mannan" for "ballen". Vi har alle rett til å hå våre meiningar!

    Patos. Kjensler og humor er lov, berre det ikke heng ut andre og er usaklige, dvs. syndar mot logos og etos.

    Dessverre er dagens nett-debattar prega av brot på desse retningslinene, og gjer at mange trekker seg ut. Mange meiner det tom. øydelegg vilkår for ope og demokratisk debatt!
    Du har rett. Det er nok ikkje utan grunn at dei tre retoriske vinklane er trekte inn i læreplanen for norskfaget...
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Like forbanna som det sludder i april i Rustbeltet, i dag, femten år etter de hysteriske hevdet sne ikke ville falle syd for Hamar, kan en ikke annet enn å konstatere at det låter. Eller ikke hos lafteadelen. Bygde Ingeniør-inkvisisjonen kan pakke seg inn i fjøs og uthus. Drit og dra med pompøst populærvitenskapelig preik. Vi har ører og, faen ta, vi er ingeniører vi med, men vi har fortsatt, Gud bedre, fortsatt sunn fornuft.
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har hørt et fåtall Genelec-demoer, uten at det noen gang har vært gøy å lytte til. Jeg vet med absolutt sikkerhet at dette ikke skyldes at de har jevn spredning eller rimelig lav forvrengning. Jeg har også hørt Genelec brukt som live-monitorer, og det var gøy, men da sitter det en lydmann der som har overoppsyn med hvordan det skal låte.

    Noen forklaring @svart-hvitt? Er det jeg som har fått dårlige demoer, eller er det et poeng at man kanskje burde hatt litt EQ for å tune inn in-room-energien perfekt?
    @Snickers-is ,

    jeg tror forklaringen på skuffelse etter å ha hørt Genelec kan være forventningsbias. Man forventer å høre noe bra (?), og så er det bare helt ok?

    De fleste demoer av Genelec er med små monitorer. Slike små monitorer er ment til bruk i det privatpersoner vil oppfatte som ekstrem nærfelt, 0,7-2 meter fra lytteren. Se illustrasjoner på side 15-16 i denne brosjyren for å få en idé om anbefalte avstander: https://assets.ctfassets.net/4zjnzn.../Genelec_Immersive_Solutions_Guide_-_2021.pdf

    Merk også at ingen av Genelec-monitorene med unntak av 1236A er fullfrekvente 20Hz-20kHz og de gjør heller ikke inntrykk av det i specs; til det har man subwoofere som er enkle å integrere. Det er altså ingen imponatoreffekt innebygd i høyttalerne, som gir inntrykk av at høyttalerne går lengre ned enn størrelse og fysikk for øvrig dikterer.

    Jeg har også et par med 8030 (egentlig G3) og 2 stk. F Two-subwoofere, som får et par med skoesker til å trekke ned til ca. 25 Hz i rommet. Da er lyden rimelig fullfrekvent. Så hvordan er lyden? Vel, du hører at lyden kommer fra små kilder, men subwooferne hjelper til og lyden oppfattes som hel og stabil, robust. Det er litt artig i grunn, men jeg vil ikke kalle lyden imponerende likevel.

    De større monitorene - som er ment brukt i større rom - er det færre som har hørt. @Hornlyd fortalte i en annen tråd om en opplevelse hvor han lyttet til et par store høyttalere fra Genelec. Mine egne S360A med 7382A-subwoofer er på grensen mellom nær- og midtfelt og gir fin lyd på 2-3 meters avstand. Rommet ødelegger for symmetrien - som er viktig for den blumleinske matematikken - men den flate bassen i rommet gir fine opplevelser.

    Hvis man lytter til et par med Genelec-høyttalere som er like store som ens sammenlikningsgrunnlag for øvrig, kan det da tenkes at inntrykket vil bli annerledes? Da sammenlikner man i alle fall epler mot epler. På listen over Genelec-høyttalere som gjerne samsvarer med størrelsen på det entusiaster oppfatter som hifi, må man kanskje opp i den modellen som heter 1238A (81x48x42 cm) eller 1234A (89x70x38 cm). Jeg tror disse høyttalerne med sub vil være mer «gøy å lytte til» enn de mindre. Størrelse teller.

    Et annet moment mht. høyttalere er spredning av lyden. Da snakker jeg ikke om hvor jevn den er, men hvor bred eller smal den jevne spredningen er. Noen foretrekker videre spredning, andre smalere. Genelec har smalere spredning pga. waveguiden enn mange andre. Min egen erfaring og preferanse går nok i retning av å sitte aller mest i direktelyden (ikke så enkelt i et vanlig rom hjemme), og da er smal spredning et verktøy for å lykkes med dette.

    Jeg kan bruke DSP for å endre det tonale med et tastetrykk. Selve signaturen i høyttalerne blir ikke borte, men man endrer likevel inntrykket og kan tone ned f.eks. presensområdet hvis man synes energien er for høy akkurat der.

    Ellers er det du sier en spennende observasjon! Selv om jeg liker Genelec, har jeg ikke noe behov for at alle skal like det jeg liker selv. Så hva mener jeg med at din observasjon er spennende? La oss si at man hører høyttalere hvor man har tilgang til en rekke data og figurer. Genelec er rause med spesifikasjoner, opplysninger om spredning, power response, group delay osv. Hvis man da leker seg litt med den innebygde DSP-en og fortsatt ikke liker lyden, har man enten funnet ut noe om seg selv, rommet eller høyttalerne. Det er jo slikt som gjør lyd morsomt (i alle fall for meg); hvordan samsvarer et sett med objektive spesifikasjoner til ens subjektive opplevelser :)
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    @Snickers-is ,

    jeg tror forklaringen på skuffelse etter å ha hørt Genelec kan være forventningsbias. Man forventer å høre noe bra (?), og så er det bare helt ok?

    De fleste demoer av Genelec er med små monitorer. Slike små monitorer er ment til bruk i det privatpersoner vil oppfatte som ekstrem nærfelt, 0,7-2 meter fra lytteren. Se illustrasjoner på side 15-16 i denne brosjyren for å få en idé om anbefalte avstander: https://assets.ctfassets.net/4zjnzn.../Genelec_Immersive_Solutions_Guide_-_2021.pdf

    Merk også at ingen av Genelec-monitorene med unntak av 1236A er fullfrekvente 20Hz-20kHz og de gjør heller ikke inntrykk av det i specs; til det har man subwoofere som er enkle å integrere. Det er altså ingen imponatoreffekt innebygd i høyttalerne, som gir inntrykk av at høyttalerne går lengre ned enn størrelse og fysikk for øvrig dikterer.

    Jeg har også et par med 8030 (egentlig G3) og 2 stk. F Two-subwoofere, som får et par med skoesker til å trekke ned til ca. 25 Hz i rommet. Da er lyden rimelig fullfrekvent. Så hvordan er lyden? Vel, du hører at lyden kommer fra små kilder, men subwooferne hjelper til og lyden oppfattes som hel og stabil, robust. Det er litt artig i grunn, men jeg vil ikke kalle lyden imponerende likevel.

    De større monitorene - som er ment brukt i større rom - er det færre som har hørt. @Hornlyd fortalte i en annen tråd om en opplevelse hvor han lyttet til et par store høyttalere fra Genelec. Mine egne S360A med 7382A-subwoofer er på grensen mellom nær- og midtfelt og gir fin lyd på 2-3 meters avstand. Rommet ødelegger for symmetrien - som er viktig for den blumleinske matematikken - men den flate bassen i rommet gir fine opplevelser.

    Hvis man lytter til et par med Genelec-høyttalere som er like store som ens sammenlikningsgrunnlag for øvrig, kan det da tenkes at inntrykket vil bli annerledes? Da sammenlikner man i alle fall epler mot epler. På listen over Genelec-høyttalere som gjerne samsvarer med størrelsen på det entusiaster oppfatter som hifi, må man kanskje opp i den modellen som heter 1238A (81x48x42 cm) eller 1234A (89x70x38 cm). Jeg tror disse høyttalerne med sub vil være mer «gøy å lytte til» enn de mindre. Størrelse teller.

    Et annet moment mht. høyttalere er spredning av lyden. Da snakker jeg ikke om hvor jevn den er, men hvor bred eller smal den jevne spredningen er. Noen foretrekker videre spredning, andre smalere. Genelec har smalere spredning pga. waveguiden enn mange andre. Min egen erfaring og preferanse går nok i retning av å sitte aller mest i direktelyden (ikke så enkelt i et vanlig rom hjemme), og da er smal spredning et verktøy for å lykkes med dette.

    Jeg kan bruke DSP for å endre det tonale med et tastetrykk. Selve signaturen i høyttalerne blir ikke borte, men man endrer likevel inntrykket og kan tone ned f.eks. presensområdet hvis man synes energien er for høy akkurat der.

    Ellers er det du sier en spennende observasjon! Selv om jeg liker Genelec, har jeg ikke noe behov for at alle skal like det jeg liker selv. Så hva mener jeg med at din observasjon er spennende? La oss si at man hører høyttalere hvor man har tilgang til en rekke data og figurer. Genelec er rause med spesifikasjoner, opplysninger om spredning, power response, group delay osv. Hvis man da leker seg litt med den innebygde DSP-en og fortsatt ikke liker lyden, har man enten funnet ut noe om seg selv, rommet eller høyttalerne. Det er jo slikt som gjør lyd morsomt; hvordan samsvarer et sett med objektive spesifikasjoner til ens subjektive opplevelser :)
    Du tenker de tingene du nevner ville være ting jeg ikke har tenkt over?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Du tenker de tingene du nevner ville være ting jeg ikke har tenkt over?
    @Snickers-is ,

    jeg forsøkte så godt jeg kunne å svare på spørsmålet ditt.

    Tenker du at Genelec har glemt noe i konstruksjonen av høyttalere? Det hadde vært interessant om du ser noe som de ikke har sett.
     

    btolli

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2005
    Innlegg
    323
    Antall liker
    168
    Torget vurderinger
    2
    Eg trur eg må låne eit sett med klasse-D og Genelec! Kor kan eg få låne det, mot betaling?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tenker du at Genelec har glemt noe i konstruksjonen av høyttalere? Det hadde vært interessant om du ser noe som de ikke har sett.
    For hva det enn er verdt: Jeg vurderte jo Genelec til hytteanlegget. På mange måter ville det vært den opplagte løsningen med noen relativt diskrete aktive høyttalere på veggen. Når jeg valgte å ikke gå den veien var det ut fra hvilken kapasitet disse har i et forholdsvis stort rom. Det vil ikke funke spesielt bra med nærfeltsmonitorer som skal forsøke å fylle 250 kubikkmeter med lyd. Når man ser nedover Genelecs produktliste er det ikke så mange som vil fungere i større rom. Om jeg skal gjette en mulig forklaring: Man har hørt Genelec i større rom enn de egentlig er konstruert for å klare.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    For hva det enn er verdt: Jeg vurderte jo Genelec til hytteanlegget. På mange måter ville det vært den opplagte løsningen med noen relativt diskrete aktive høyttalere på veggen. Når jeg valgte å ikke gå den veien var det ut fra hvilken kapasitet disse har i et forholdsvis stort rom. Det vil ikke funke spesielt bra med nærfeltsmonitorer som skal forsøke å fylle 250 kubikkmeter med lyd. Når man ser nedover Genelecs produktliste er det ikke så mange som vil fungere i større rom. Om jeg skal gjette en mulig forklaring: Man har hørt Genelec i større rom enn de egentlig er konstruert for å klare.
    Vanskelig å bryte fysikkens lover.

    Fwiw, dette er et stort rom, men sjekk hvor mye membran som brukes for å fylle sfæren som omgir produsenten med et lydfelt. De færreste gjør noe slikt hjemme. Når man nedskalerer til 2 kanaler, må man ofte opp i kapasitet pr. kanal for å få det trøkket mange er ute etter.

    AA403AA6-0C39-4F48-89D0-FB8AA5363390.jpeg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Interessant. Det ser ut til å være et fem-kanals oppsett med 8351B liggende på W371A i hver kanal, pluss noen fler 8341A eller lignende oppe langs taklisten. Jo, da blir det litt membranareal og effekt utav det.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Interessant. Det ser ut til å være et fem-kanals oppsett med 8351B liggende på W371A i hver kanal, pluss noen fler 8341A eller lignende oppe langs taklisten. Jo, da blir det litt membranareal og effekt utav det.
    Hele prosjektet er beskrevet her.

    Oppsettet er oppsummert nedenfor. Woofer-kapasiteten tilsvarer omtrent 8 x 18-tommere.

    THE KIT:
    • 7 x 8351B
    • 7 x W371A
    • 4 x 8341A
    • 1 x 7380A
    • 1 x 8320A
    • 1 x GLM Software
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mitt inntrykk er at akustiske tiltak er klistret på helt tilfeldig. Er valg av høyttaler-løsning like tilfeldig?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har ingen konkret hypotese, jeg lurte på om kanskje du hadde?
    Jeg forsøkte som sagt å gi deg et svar.

    Det blir litt vanskelig for meg å kople dine subjektive lytterinntrykk med objektive spesifikasjoner. Jeg vet ikke en gang hvilke høyttalere du lyttet til og hvordan rom og lytteposisjon så ut.

    Genelecs spesifikasjoner er relativt omfattende. Det gir deg et godt utgangspunkt for å forstå egen, subjektiv opplevelse. Sånn sett er det fint om du forsøker å knytte teori (objektive spesifikasjoner) med praksis (dine subjektive lytteinntrykk).
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.964
    Hele prosjektet er beskrevet her.

    Oppsettet er oppsummert nedenfor. Woofer-kapasiteten tilsvarer omtrent 8 x 18-tommere.

    THE KIT:
    • 7 x 8351B
    • 7 x W371A
    • 4 x 8341A
    • 1 x 7380A
    • 1 x 8320A
    • 1 x GLM Software
    Fantastisk rom og utsyr - kan bare forestille meg hvor glimrende det høres ut.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn