Diverse Er fokuset på rørlyd til hinder for teknologisk utvikling innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Dersom kl D hadde hatt like god lyd som de måler hadde de vert enerådende på markedet. Tror svært få i dag mener at tidlig kl D er noe av det ypperste som kan oppdrives av Godlyd, selv om konstruktørene den gang mente at dette var det beste som kunne oppdrive av lyd.
    De samme folkene mente at Philips CD spilleren som kom gav perfekt lyd.. sammenlignet med datidens beste analoge kilder. Hvor var gangsynet deres? Og de samme folkene mener i fullt alvor at vi skal stole på deres forståelse av hva god lyd er?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Toole kommer tungt inn fra sidelinjen, etterhvert, og blir sparket rett ut igjen-.....


    Sound quality? Of a speaker, amp, DAC, or turntable, can you measure how good it sounds?

    Measurements can be useful for engineers, no doubt. But is there any correlation between ever improving measurements and better sound? I think not! Audio products are made first for listening, not measuring, right! They're not scientific test instruments, they're entertainment, or at least I hope so!

     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg tror ikke det er her hunden er begravet. De fleste har ingenting i mot målinger og hva de forklarer. Det som noen av oss reagerer på er at enkelte fremstiller undersøkelser basert på visse forutsetninger, ytre omstedigheter og basert på subjektive inntrykk framstilles som konklusjonene er skrevet på steintavler og overlevert av Gud, og ikke tommelfingerregler som er et av mange utgangspunkt for å designe en vellydende høytaler. Det er flere veier til Rom......
    Problemet er vel heller at vi har enkelte, i dette tilfellet deg, som ønsker å endre kartet, men som ikke gidder å dra seg ut i terrenget for å se hvordan landskapet ser ut. Vi kan ikke påstå at kartet ikke inneholder feil, men når ingen kommer med et realistisk forslag til endring, alle vet best, og alle vil ha viljen sin... Hva ender vi så med?

    Jeg foretrekker det kartet som er et samarbeidsprosjekt mellom et stort antall mennesker som disponerte midler og utstyr til å tegne kart. Det som gjør dette kartet spesielt interessant er at selv når en rekke uavhengige gjorde dette arbeidet uten å kjenne til de andre så endte de opp med omtrent identiske kart.

    Det er helt sikkert feil å finne i dette arbeidet, men når vi finner feil bør påstanden om feil underbygges med minst like stor tyngde som den antatt uriktige påstanden.

    Når jeg må velge mellom dette arbeidet, eller påstander som ikke en gang et forsøkt underbygget, som ikke en gang er konkrete eller spesifikke, eller som ikke faktisk er rettet mot det aktuelle arbeidet fordi den geniale kritikeren i sin grenseløse arroganse ikke gidder å lese det kan kritiserer og dermed ikke en gang evner å formulere noe annet enn at de er overbevist om at forskningen tar feil...

    Da blir valget veldig enkelt.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Over 70 sider, ikke noe å si om engasjementet. Men når kommer konklusjonen?😅
    I innlegg #2901 ovenfor ba jeg medlemmene om å legge frem sine bevis for den ene eller andre teknologien.

    Dessverre uteblir bevisene, enn så lenge, for at en viss teknologi har drevet utviklingen innen HIFI videre, slik trådtittel ber oss diskutere.

    Det er bare å pøse på med bevis for den teknologien hjertet eller hjernen banker for :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Dersom kl D hadde hatt like god lyd som de måler hadde de vert enerådende på markedet. Tror svært få i dag mener at tidlig kl D er noe av det ypperste som kan oppdrives av Godlyd, selv om konstruktørene den gang mente at dette var det beste som kunne oppdrive av lyd.
    De samme folkene mente at Philips CD spilleren som kom gav perfekt lyd.. sammenlignet med datidens beste analoge kilder. Hvor var gangsynet deres? Og de samme folkene mener i fullt alvor at vi skal stole på deres forståelse av hva god lyd er?
    Den enkleste måten å bevise at noen har tatt feil er ved å feilsitere dem.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    ^Det han sa.
    Oj, her ble det mange poster på kort tid... Det er så godt formulert at jeg siterer det en gang til:

    Problemet er vel heller at vi har enkelte, i dette tilfellet deg, som ønsker å endre kartet, men som ikke gidder å dra seg ut i terrenget for å se hvordan landskapet ser ut. Vi kan ikke påstå at kartet ikke inneholder feil, men når ingen kommer med et realistisk forslag til endring, alle vet best, og alle vil ha viljen sin... Hva ender vi så med?

    Jeg foretrekker det kartet som er et samarbeidsprosjekt mellom et stort antall mennesker som disponerte midler og utstyr til å tegne kart. Det som gjør dette kartet spesielt interessant er at selv når en rekke uavhengige gjorde dette arbeidet uten å kjenne til de andre så endte de opp med omtrent identiske kart.

    Det er helt sikkert feil å finne i dette arbeidet, men når vi finner feil bør påstanden om feil underbygges med minst like stor tyngde som den antatt uriktige påstanden.

    Når jeg må velge mellom dette arbeidet, eller påstander som ikke en gang et forsøkt underbygget, som ikke en gang er konkrete eller spesifikke, eller som ikke faktisk er rettet mot det aktuelle arbeidet fordi den geniale kritikeren i sin grenseløse arroganse ikke gidder å lese det kan kritiserer og dermed ikke en gang evner å formulere noe annet enn at de er overbevist om at forskningen tar feil...

    Da blir valget veldig enkelt.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Du burde ta det tid til å se videoen inkl kommentarer fra høyttalerprodusentene så kanskje du blir litt klokere, du og....
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    914
    steve guttenberg har iallefall problemer med preferansene. en av favorittmerkene hans er ZU audio, er av de verst målende på markedet. jeg har hørt en av de, var helt grusomt.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    La oss gå tilbake til trådtittel:

    ER FOKUSET PÅ RØRLYD TIL HINDER FOR TEKNOLOGISK UTVIKLING INNEN HIFI?

    Er det mulig å svare «vitenskapelig» på det spørsmålet? La meg forsøke å reise et spørsmål som kan brukes for bekrefte eller avfeie hypotesen om at rør har med teknologisk utvikling å gjøre:

    => Har du bevis for at teknologi x har drevet den teknologiske utviklingen fremover?

    Teknologi x kan være rør eller det kan være andre teknologier. Jeg tenker at hvis bevisene som kommer stort sett har med andre teknologier enn rør å gjøre, så er det vanskelig å forsvare en hypotese om at rør har noe med teknologisk utvikling å gjøre i 2021.

    Jeg tenker også at man kan være litt pragmatisk mht. bevis. Markedet tar ikke feil, heter det, og man kan bruke kommersielle suksesser som bevis for at teknologi x driver utviklingen fremover.

    Dette er en mulighet til å hoppe bukk over alle teoretiske og abstrakte utlegninger. Her er det bevisene som gjelder.

    Så får vi se hvor bevisene hoper seg opp; på rørfronten eller for andre teknologiske løsninger på samme problem.
    Litt laber tilbakemelding på denne så jeg melder meg selv til tjeneste😉

    Jeg har aktive høyttalere og har ikke et nært forhold til rørteknologi. Har likevel «lyttet» til rør, uten at rørene var så lett å høre.

    Nedenfor er en rangering fra Audiosciencereview, basert på fordreiningsparametret SINAD. Her er det nok mest transistorer på listen. Og enkelte vil ha det til at målingene er av begrenset verdi fordi de er gjort med resistiv og ikke reaktiv last. Men det er kanskje en begynnelse på jakten etter bevis?

    Finnes det rørforsterkere som måler bedre, som strekker strikken litt lengre enn disse forsterkerne?

    98C30FE2-7E30-40DB-A17D-085CCD7FA52D.jpeg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.279
    Antall liker
    34.815
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Han har Cornwall IV men uansett passer de vel til "rommet" hans da....

    Forøvrig bytter han nok på for testing hele tiden men pga Covid er det litt stillstand i stallen.

    Forøvrig: Se videoen. Det er ingen bombastiske uttalelser der.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.279
    Antall liker
    34.815
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nedenfor er en rangering fra Audiosciencereview, basert på fordreiningsparametret SINAD. Her er det nok mest transistorer på listen. Og enkelte vil ha det til at målingene er av begrenset verdi fordi de er gjort med resistiv og ikke reaktiv last. Men det er kanskje en begynnelse på jakten etter bevis?
    Så vidt jeg kan se er alle forsterkerne på listen basert på Bruno Putzeys’ Hypex NCore og Purifi Eigentakt, med unntak av AHB2 og Neurochrome. Alle unntatt AHB2 kan beskrives som komposittforsterkere, hvor utgangstrinnet er i feedback-sløyfen for et drivertrinn. AHB2 har også en ganske fancy feedback-krets, men har en feedforward på lave effekter. Det ligger forresten i komposittforsterkerens natur at den ikke lar seg affisere av lastimpedans, så resultatet i reaktiv last ville bli nokså nær det samme som her. Fellestrekket er nok ikke klasse A, B eller D, men at greiene er konstruert av noen som vet hva de holder på med.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du burde ta det tid til å se videoen inkl kommentarer fra høyttalerprodusentene så kanskje du blir litt klokere, du og....
    Hvis fyren på videoen representerer ditt verdensbilde - så faller i grunn mye på plass.

    Han beskriver seg som ikke ingeniør og overhodet ikke teknisk interessert, men er skeptisk til test-toner - som er noe helt annet enn musikk.
    Mon tro hva han tenker om vaksiner og 5G.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Fint at du viser at du er helt på jordet slik at du plasserer deg riktig i bildet. Se videoen så vil du lære litt i dag, du og.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mer "hel" denne oversikten.


    Sjekk Dartzeel ampene ;)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.209
    Sted
    Langesund
    Så videoen og ble ikke overbevist Han påstår han bruker ørene og det gjør jo ting litt enklere å forstå.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Mer "hel" denne oversikten.


    Sjekk Dartzeel ampene ;)
    Sjekk Toske forsterkerne... 😂
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg falt for fristelsen og kjøpte dyr cd-spiller og satte LP-ene på loftet
    Jeg også og så meg aldri tilbake. Kun CD og streaming fortsatt. Og klasse D.

    Betyr det at det er noe i veien med å velge LP, rørforsterker og klasse AB? Neida, kjøp hva du vil :). Svaret på spørsmålet i tråden er nei. Det er plass til alle.

    Det som betyr noe er hvordan du nyter musikken du spiller best og hva som passer rommet ditt best. Jeg mener det beste for allround anlegg er omtrentlig nøytral klang, men en viss grad av varme og kropp tilført fordi mange innspillinger har godt av det. Hva slags teknologi du bruker er ikke vesentlig. Lite å krangle om spør dere meg. Mål gjerne, men ørere bestemmer. Vi hører på musikk, ikke test toner.

    Skulle jeg konstruert et anlegg uten å tenke på penger så ville jeg først hatt et rom som er stort nok til at bredden på stereoperspektivet blir god og at det er nok plass rundt høyttalerne. Forsterkerne litt ute av syne på sideveggen da jeg ikke liker alter. Det blir for HiFi guddommelig. Litt akustistiske tiltak og mye på veggene som minner om at musikkinteressen er større en HiFi interessen. Det holder i lange baner med streaming, men hver sin smak.

    Høyttalerne må ha en viss størrelse for å gi autoritet til bassen og spille dypt nok.

    Utfordringen blir å hente inn en liten dose tilgivelse og litt varme/kropp. Hvor det gjøres er ikke så viktig da totalopplevelsen er sluttresultatet. Hvis man derimot kun spiller en type sjanger kan man godt gå for nøytral elektronikk og høyttalere som er midt i blinken for akkurat den sjangeren. Det er det enkleste.

    Hvis man har mye penger så tenker denne saken løses greit. Ved å kjøpe noe av det beste og tilføre litt varme så låter det svært bra uansett.

    Har man derimot begrenset med penger blir utfordringen straks vanskeligere.......
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Fint at du viser at du er helt på jordet slik at du plasserer deg riktig i bildet. Se videoen så vil du lære litt i dag, du og.
    Jeg har sett videoen, og den består vel stor sett av anekdotiske stråmenn og 2 bytter av T-skjorte.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Du burde ta det tid til å se videoen inkl kommentarer fra høyttalerprodusentene så kanskje du blir litt klokere, du og....
    Det har jeg gjort, og jeg ble litt tristere. Jeg vet rett og slett ikke hvor jeg skal begynne, men han oppsummerer det greit på slutten:

    "Please don't say you're in the middle"

    Her er vi ikke på jakt etter å finne ut av ting. Bare å få til en polarisert diskusjon.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Så vidt jeg kan se er alle forsterkerne på listen basert på Bruno Putzeys’ Hypex NCore og Purifi Eigentakt, med unntak av AHB2 og Neurochrome. Alle unntatt AHB2 kan beskrives som komposittforsterkere, hvor utgangstrinnet er i feedback-sløyfen for et drivertrinn. AHB2 har også en ganske fancy feedback-krets, men har en feedforward på lave effekter. Det ligger forresten i komposittforsterkerens natur at den ikke lar seg affisere av lastimpedans, så resultatet i reaktiv last ville bli nokså nær det samme som her. Fellestrekket er nok ikke klasse A, B eller D, men at greiene er konstruert av noen som vet hva de holder på med.
    Ja, jeg ser at man sier at last ikke teller, men du begynner å kjenne lusa på gangen...så hvis jeg hadde hatt behov for å bevise noe, ville jeg lagt vekt på å måle så omhyggelig som mulig for å unngå denne typen anklager mot «egen» design.

    For øvrig, felles for alle forsterkere på listen er «ikke-rør». Så nå venter jeg på bevisene fra rørhodene. Det blir spennende.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Så videoen på 2x speed for at det skulle være mulig å få med seg sammenhengen i setningene.

    Han sa det han alltid sier, han tror ikke på målinger fordi han tror ikke de har noen korrelasjon med lytteopplevelse. Eksempelet brukt er noen billige Infinity høyttalere som målte bra på spinorama og ble presentert av Harman/Toole - og han synes ikke de låt spesielt bra. Derfor tror han ikke på målinger.

    Han sa ikke hvilke Infinity, men her er oversikt over hvordan de måler;


    For å ta ett eksempel fra ASR;

    Infinity Reference R253 Spinorama CTA-2034 Frequency Response Measurements.png


    I forhold til pris måler disse veldig bra, men i forhold til absolutt kvalitet er de langt unna ideelt. At de er billige skranglekasser finner vi først ut når vi titter på forvrengningsdata;


    Infinity Reference R253 Measurements Relative THD distortion.png



    Jeg er usikker på hva jeg skal lære av den videoen der han bruker én opplevelse til å dømme alt som har med målinger nord og ned. Han søker naturlig nok støtte hos andre som også lener seg på den subjektive tankegangen, som feks D'Agoustino som tjener gode penger på å selge mannskit til lettlurte fjols.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Men, jeg er også av den oppfatning at veldig mye musikk trenger noen som tilfører litt varme/kropp/sjel. Det trenger man ikke man bare hører klassisk eller ulike superopptak/live opptak, men på veldig mange innspillinger så låter det bedre om det er noe som "softer" ting litt opp.
    Har du noen tips på høyttalermerker eller enkelte modeller som er gode på akkurat det samtidig som transparens og nøytralitet er så nogenlunde i nærheten? Akkurat det lille "ekstra" som trengs"?

    Eller om andre har noen gode eksempler?

    Jeg synes forøvrig at klassisk også har godt av tilført varme/kropp, men i mindre grad.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Konklusjonene dine er med respekt å melde feil.
    Ja, det er ikke lett å vite hva andre vil man skal ta med seg fra en video.

    Men uansett, jeg er til dels enig i påstanden om at man ikke kan bruke målinger av individuelle komponenter til å forutsi hva du vil like. For elektronikk skal det måle ganske hårete før det begynner å bli et stort problem. Hvor stort problem et eventuelt impedanse-avvik vil føre med seg i praksis er vanskelig å si i et rom uten å måle i rommet med høyttalerne man bruker.

    Der målefjottene skiller vei fra de som tar sjansen og gambler er at målefjottene ønsker å ha kontroll på disse EQ-effektene. Om det er forsterker-EQ eller dsp-EQ som skal til er forsåvidt irrelevant for resultatet sin del. Er det bra, så er det bra. Tror ikke man finner mange som vil krangle på det.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Ja, jeg ser at man sier at last ikke teller, men du begynner å kjenne lusa på gangen...så hvis jeg hadde hatt behov for å bevise noe, ville jeg lagt vekt på å måle så omhyggelig som mulig for å unngå denne typen anklager mot «egen» design.

    For øvrig, felles for alle forsterkere på listen er «ikke-rør». Så nå venter jeg på bevisene fra rørhodene. Det blir spennende.
    Bevis! hørt flere av disse målemonstrene og får ikke fot av de så hva skal bevises annet enn at der ute i verden så er det flertall for ‘farget’ lyd 😂
    De fleste kommer fortsatt ikke til og måle eller lese/kurse seg opp for og lære ørene og like flotte målinger 😂
    Folk kommer aldrig til og slutte med og la ørene avgjøre. Skulle det enn liker også måle bra så er det vel ikke noe i veien for det heller 🤟
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.650
    Antall liker
    1.198
    Jeg tror ikke det er her hunden er begravet. De fleste har ingenting i mot målinger og hva de forklarer. Det som noen av oss reagerer på er at enkelte fremstiller undersøkelser basert på visse forutsetninger, ytre omstedigheter og basert på subjektive inntrykk framstilles som konklusjonene er skrevet på steintavler og overlevert av Gud, og ikke tommelfingerregler som er et av mange utgangspunkt for å designe en vellydende høytaler. Det er flere veier til Rom......
    Målinger er en ting, tolkning av betydningen osv av målinger noe annet og som regel mer usikkert og diskutabelt.
    Jeg forstår ikke helt aggresjonen mot det Voff postet her. Er det ikke noe i likhet med det tmallin diskuterer med seg selv her?

    https://www.whatsbestforum.com/threads/whats-wrong-with-loudspeaker-preference-testing.32663/

    Dette ble linket til tidligere i denne diskusjonen, men jeg så ikke at noen kommenterte det.
    Selv har jeg sans for denne pro et contra diskusjonen og finner/fant den opplysende.
    Det virker opplagt for meg at en må kunne diskutere aspekter ved Toole sine konklusjoner.
    Det betyr ikke (nødvendigvis) at man diskrediterer eller ikke tror på målingene i seg selv.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Jeg skal summere det jeg synes var interessant fra videoen.

    - bruk ørene, men det er generelt liten sjans for at høyttalere! låter likt hjemme som i butikken.

    - Infinitihøyttaleren som han beskrev som overhypet i lang tid før lansering likte han ikke eller ble ikke særlig imponert. Toole og Harman mfl hadde utviklet den på bred front sammen. Guttenberg hadde en tid etter lansering spurt flere forhandlere hvordan salget gikk og de svarte vel noe som: "så der"...ingen stor suxess.

    - Nye høyttalere er ikke nødvendigvis særlig egnet til å være et ledd i måle/romkalibrering. Guttenberg har spurt flere produsenter om dette og i hvertfall en del av de sa som følger: Tidligere laget vi produkter som kunne brukes med greit resultat til måling men at de mer og mer har gått bort fra det pga at høyttalerene driftsforhold "hjemme" aldri ville matche de forhold produsenten testet de etter. De forsøkte rett og slett å få de til å låte bra til hjemmebruk ut av boksen.

    Omtrent så.

    Det er vel ingen kontrovers i det?
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    MakkinTosken...
    McIntosh er vel stort sett vrengfrie og støysvake kvalitetssaker? Finnes mange motforestillinger mot McIntosh, men ikke hos meg. Min første A-B sammenligningstest var av Hegel H360 vs MA8000 på Monitor Audio Gold 300 høyttalere. Likte klart best MA8000.

    Senere sammenlignet jeg MA6900 mot Devialet 120. Sto ikke tilbake for badevekten. To ganger har jeg opplevd døll lyd hvor Mc var involvert, én med Dynaudio Contour 30 eller 60 (dårlig demo i dårlig rom) og på demo av ingen ringere enn McIntosh sine egne linjekilder :eek:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.279
    Antall liker
    34.815
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg ser at man sier at last ikke teller, men du begynner å kjenne lusa på gangen...så hvis jeg hadde hatt behov for å bevise noe, ville jeg lagt vekt på å måle så omhyggelig som mulig for å unngå denne typen anklager mot «egen» design.

    For øvrig, felles for alle forsterkere på listen er «ikke-rør». Så nå venter jeg på bevisene fra rørhodene. Det blir spennende.
    Det er interessant at McIntosh MC462 og MC501 har såpass bra måleresultater i den utvidete listen. Såvidt jeg kan se er det ingen ting å utsette på dem annet enn at de ruller av ørlittegranne ved høye frekvenser i lave impedanser på grunn av autoformeren på utgangene. Utgangsimpedansen er tydeligvis lavere enn jeg ville trodd. Sånn sett ligner resultatene ganske mye på tilsvarende målinger for en god klasse D-forsterker med sine induktive utgangsfiltre. Det ville vært veldig interessant å finne ut om noen er i stand til å høre forskjell på f eks MC501 og en Hypex NC500/NC400 eller Purifi 1ET400A uten å se hva som spiller. Måledataene er til forveksling like, helt ned til formen på THD-kurvene ved økende effekt. Jeg tipper de også låter klin likt ved blindtesting. Og ja, dette er transistorforsterkere, ikke rør.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skal summere det jeg synes var interessant fra videoen.

    - bruk ørene, men det er generelt liten span for at høyttalere! låter likt hjemme som i butikken.

    - Infinitihøyttaleren som han beskrev som overhypet i lang tid før lansering likte han ikke eller ble ikke imponert. Toole og Harman mfl hadde utviklet den på bred front sammen. Guttenberg hadde en tid etter lansering spurt flere forhandlere hvordan salget gikk og de svarte vel noe som: "så der"...

    - Nye høyttalere er ikke nødvendigvis særlig egnet til å være et ledd i måle/romkalibrering. Guttenberg har spurt flere produsenter om dette og i hvertfall en del av de sa som følger: Tidligere laget vi produkter som kunne brukes med greit resultat til måling men at de mer og mer har gått bort fra det pga at høyttalerene driftsforhold aldri ville matche de forhold produsenten testet de etter. De forsøkte rett og slett å få de til å låte bra til hjemmebruk ut av boksen.

    Omtrent så.

    Det er vel ingen kontrovers i det?
    Ingen kontrovers for min del. Bare ikke noe nyttig info noen kan bruke til noe særlig i mine øyne.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn