Er en Blue Ray Disc - HD DVD krig nå en realitet?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.928
Nå har 20th Century Fox som det siste store filmselskap tatt side i Blue Ray Disc/HD DVD krigen. Og Fox har valgt Blue Ray.
Flott, da har filmselskapene akkurat delt seg på midten mellom Blue Ray og HD DVD (ironisk  :'(). Sony pictures,Fox, MGM og Buena Vista støtter Blue Ray, og Warner Bros, Universal og Paramount støtter HD-DVD.

Da er alt tilrettelagt for en krig som ikke gir noen vinnere. Dette blir det nye SACD vs. DVD Audio, eller VHS kontra Beta. Vi skal huske på at i utgangspunktet så ønsker ikke den jevne forbruker et nytt filmformat. Med DVD så kom akkurat det store skiftet i bildekvalitet OG brukervennlighet kontra den gamle VHS kassetten. Med BRD og HD DVD så vil kunden oppleve litt bedre bildekvaliet og samme brukervennlighet som DVD. Altså ingen stor revolusjon.
Det samme som CD vs. LP og kassett. Mye bedre brukervennlighet og lyd. Men fra CD til de nye high-rez digitalformatene, samme brukervennlighet og litt bedre lyd. Ingen revolusjon.
Så Blue Ray Disc vs. HD DVD kan godt sammenlignes med SACD vs. DVD Audio. Og også her delte plateselskapene seg på midten. Og vi vet jo alle hvor interessant SACD/DVD audio er for den gjennomsnittlige forbruker.
Så alt ligger til rette for at Blue Ray og HD DVD flopper!

Så det er en ting jeg ikke skjønner. Hvorfor klarer ikke industrien å samle seg om en standard? Det sies at det er mer politikk i valg av industristandarder enn det noensinne har vært. Og selfølgelig økonomiske interesser. F.eks. gikk Warner tidlig ut i SACD/DVD Audio kampen og sa at det aldri, aldri noensinne ville komme en eneste SACD fra en Warner label.
Hvis samme steile holdning vil gjelde i kampen mellom Blue Ray og HD DVD, kjempeflott, alle vil bli tapere. Både industrien, som vil gjøre at forbrukerne sitter "på gjerdet" og avventer hvem som vinner krigen, og kundene som ikke får tilgang på høyere kvalitet fordi ved laber interesse hos forbrukerne slakker det opp på  utgivelsesfrekvensen, og kanskje dør ut.

Her stiller jeg et spørsmål til folk med innsikt /høyere økonomisk utdanning.
Hvorfor ser ikke industrien verdien av å komme til enighet med felles standarder, og MULIGHETEN til å tjene MENGDER MED PENGER (fordi forbrukerne har tiltro til markedet), som større enn ulempene med å miste noen patenter/royalitesinntekter?

Eller er det noe jeg ikke skjønner??

PS! jeg vet at det er noen som vil si at Blue Ray og HD DVD har andre anvendelsesområder enn film, eksemelvis som data lagringsmedium, spill, musikk etc., men jeg tror film vil være motoren som får produktet inn i markedet.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.928
Re: Er en Blue Ray Disc - HD DVD krig nå en realit

PS! jeg vet at det er noen som vil si at Blue Ray og HD DVD har andre anvendelsesområder enn film, eksemelvis som data lagringsmedium, spill, musikk etc., men jeg tror film vil være motoren som får produktet inn i markedet.
Jeg har revurdert litt her. Jeg tror at den nye playstation maskinen vil være det store som kan få BlueRay inn i markedet.

En ting man skal være klar over ang. sammenligninga med SACD vs. DVD Audio. For disse to formatene er det ingen problemer å putte begge inn i samme boksen. Ekspertene hevder derimot at det er nesten umulig, og svært usannsynlig at dette kan bli gjort med BlueRay og HD DVD.

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
312
Sted
Tranby
Re: Er en Blue Ray Disc - HD DVD krig nå en realit

Microsoft har støttet HD-DVD da Blue Ray Disc så ut til å ha et forsprang.
De vil antagelig ikke ha noen av delene, de vil ha folk til å bruke sin egen Windows Media Player.

Topp Bunn