Er du også en gnien jævel?

T

Thomas1

Gjest
Noen her inne som på lik linje med meg, ikke liker å sette fyr på pengene sine?

tenker selvsagt på fyrverkerier og dets onder.

Tror ikke jeg har brukt penger på fyrverkerier siden jeg fikk sjeggvekst. Dvs når jeg var 8-9 år gammel ::)

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Kjenner igjen den fornemmelsen ja.
På den annen side lar jeg podene få oppleve fasinasjonen.
I land med stusselig økonomi tar de også frem effekter under høytider.

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg finner også underholdningsverdien i smell, røyk og blinkende lys noe begrenset.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Thomas1 skrev:
Noen her inne som på lik linje med meg, ikke liker å sette fyr på pengene sine?

tenker selvsagt på fyrverkerier og dets onder.

Tror ikke jeg har brukt penger på fyrverkerier siden jeg fikk sjeggvekst. Dvs når jeg var 8-9 år gammel ::)
Skjeggvekst som 8 åring? Du kommer ikke tilfeldigvis fra India vel?
I år har vel de fleste pengebrennere vært like innenfor svenskegrensa og kjøpt denne lyssterke STØYEN. Snuten kommer til og måtte løpe beina av seg for å kunne bøtlegge alle 8)

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.662
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg må innrømme at jeg er svak for godt fyrverkeri, akkurat som jeg fascineres av tordenvær og tung hifi !
Men det norske private initiativet i halvfylla kan jeg klare meg uten, så i år sparer vi en 1000-lapp og kjører to stjerneskudd til hver. Og jeg skipper sigaren (får 4-5 CDer for den prisen) fra nå av, bare champagnen igjen.
Hva med å kompensere med Händels "Music for the Royal Fireworks" på full guffe, og gå over og hilse godt nytt år til naboene sånn som skottene gjør?
Ta gjerne en sang også.

J

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.841
Torget vurderinger
1
Har noe gammel Multi-purpose ammo til 12.7'en jeg tenke å dekorere fjellsida i øst med. Spektakulært lysregn...

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Bor på landsbygda så her er det små muligheter for å "snylte" på andres fyrverkeri. ::)

Blir nok til at jeg i år som tidligere kjøper et bakkebatteri. ;D

Synes prinsippielt at sprengstoff bør brukes i fyrverkeri framfor i bomber og cruisemissiler! :p

Forøvrig synes jeg at gniene mennesker er noe av det verste som finnes! De har menneskeverd bare litt over pedofile og barnemishandlere. :-\

Har man noe til overs bør man dele med andre! Det være seg fyrverkeri for å glede de få naboene man har, bidrag til Redd Barna, Leger uten grenser eller Misjonen! Uansett skal man heller prøve å skape glede for sine medmennesker enn å samle penger i bøtter og spann! ;) :D

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Akkurat sendt avgårde kjerringa for å bunkre markfyrverkeri, tenker på naboene mine ;)
Sigaren og champisen er klar.

/jan

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
De siste 10 årene er vi en gjeng som presis kl 00.00 setter i gang med livemusikk i gata hos en kamerat.
"Bandet" består av 4 musikere, en arkitekt, en renholdsarbeider, en psykolog, to butikkmedarbeidere og en bankdirektør. Blandet drops med andre ord.
Skal si vi har det MORO og spiller av hjertens lysst for alle glade naboer en haltimes tid.....ok, kan bli "litt" lenger om "været" er bra ;D

Resten av familiene går sammen om fyrverkeri, og i år blir det nok bare bakkebatteri.
Så jeg bruker vel ett par hundringser på krutt å brenne av denne natta.
Tror fellesbudsjettet i gata er på ca 4000,-

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Forøvrig synes jeg at gniene mennesker er noe av det verste som finnes! De har menneskeverd bare litt over pedofile og barnemishandlere. :-\
Det er et syn jeg deler. Smålige, gnitne og kipe mennesker liker jeg ikke å omgås. Jeg har hørt om mennesker som tar meg seg hjem sine tomflasker når de har vært på fest, for å pante dem. :-\ Gnitenhet har forøvrig egentlig pent lite med penger og økonomi å gjøre, der er mye mer et personlighetstrekk. Men jeg klarer ikke helt å koble genereøsitet til hvor mye fyrverkeri man kan smykke seg med å ha sendt opp småfull en nyttårsaften. Grei nok hvis man har barn som forventer litt sjov, men de presenter mange har fått oppleve på nyttårsaftener i form av legale bombepinner kunne de sikkert vært foruten.

Jeg vil da heller bruke penger på å ta med noe god mat, drikke og blomster til vertskapet og venner enn å gi dem til en jernvarehandler i romjulen, og stolt være eier av et par eksplosjoner rundt midnatt på nyttårsaften.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.411
Noe som nesten er værre enn gniene mennesker er de som høylydt viser hvor lite gniene de er. Selv om de kanskje burde ha vært litt mer gniene. Bedre kjent som bløffmakere.

T

Thomas1

Gjest
Artig tiltak der emotikon.

Ellers så må jeg få lov til å takke Spiralis for sin lystige sammenligning. Altid like festelig å bli sammenlignet med pedofile og barnemishandlere.

Hvis jeg var deg ville jeg googlet litt på babyP saken fra England og se om du greier å dra sammenligningen en gang til.
Når du finner ut av hva som skjedde med den guttungen, kanskje du vil kopiere litt fra saken og lime inn et bilde av Skrue mcduck slik at vi alle kan sitte å le høylydt i lag alle sammen.

mvh
Thomas

U

utgatt60135

Gjest
Jeg synes det er høyst pussig å skrike om å brenne opp penger akkurat på fyrverkeri så lite som folk flest i den rike verden tenker på det ellers i året. Hallo..... 300,- kr? Prøv å samle sammen alt du bruker penger på som du strengt tatt ikke trenger i løpet av et år. Og så legger vi til alt fra alle......... Dæven så mye vi kunne ha hjulpet folk i nød!!!

Det blir som å synes Rally er forferdelig sløsing uten å tenke på hva unødvendig kjøring har å si i hele verden i forhold.

T

Thomas1

Gjest
Du har tydeligvis et problem med å se analogien i å "brenne penger" og å tenne på fyrverkerier?

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Folk får bruke penga sine på det de vil, helst uten syting og klaging over penger ellers i året. Satser heller 4-5000.- på litt god mat og drikke til gode venner i sosialt lag hjemme, men det er nå meg.
Litt verre er det når kommuner rundt omkring fyrer opp skattebetalernes penger på fjas. Var det ikke Trondheim som svei av ca. 5 mill opp i tåkeheimen i fjor?

Mvh
Pedofil barnemishandler

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Thomas1 skrev:
Ellers så må jeg få lov til å takke Spiralis for sin lystige sammenligning. Altid like festelig å bli sammenlignet med pedofile og barnemishandlere.
Må be om unskyldning for dårlig trefsikkerhet der Thomas. :-[

Jeg ser ikke på kjøp/ ikke kjøp av fyrverkeri som utslag av gnienhet eller ei. Det er kun et spørsmål om prioritering av surt ervervede kronasjer. Gnienhet er noe annet! Hvis man kunne kjøpe fyrverkeri som bare kjøperen og ingen andre kunne se da var man gnien! Man snylter heller ikke om man ser på fyrverkeri som andre har kjøpt.

Gnienhet går laaaangt utover det å bare være påholdende når det gjelder penger. En gnien persom gir heller ikke av seg selv, uansett! Og det finner jeg å være et meget lite hyggelig karaktertrekk!

Dessverre blandet jeg kortene litt der og var upresis. Håper du har sluttet å gråte og at du får et Godt Nytt År. ;)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.507
Torget vurderinger
12
Spiralis skrev:
Bor på landsbygda så her er det små muligheter for å "snylte" på andres fyrverkeri. ::)

Blir nok til at jeg i år som tidligere kjøper et bakkebatteri. ;D

Synes prinsippielt at sprengstoff bør brukes i fyrverkeri framfor i bomber og cruisemissiler! :p

Har man noe til overs bør man dele med andre!
Det være seg fyrverkeri for å glede de få naboene man har, bidrag til Redd Barna, Leger uten grenser eller Misjonen! Uansett skal man heller prøve å skape glede for sine medmennesker enn å samle penger i bøtter og spann! ;) :D
Da tenker jeg med en gang på empati og menneskelige ressurser :) Verdier som er verdt å dele med andre.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Jeg har ALDRI kjøpt en rakett i mitt liv for egne penger!! Aldri!! Slå den!!

;D

(snakker vi kinaputter og slikt, stiller det seg annerledes... ::) :p)

mvh

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Fyrværkeri er fint å se på, men dyr moro. Jeg nøyer meg med å se på, så JA jeg er en gnien jævel ;D

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Å ha en regel for fyrverkeri over hele landet er tåpelig. Ting ser ikke ut som på Grunerløkka hele Norge rundt...vi har faktisk vintervær med tilsvarende reduksjon i fare for brann osv.

Like tåpelig som vinterdekk av-dag lik i hele Norge...for å ikke snakke om link mot påsken som kan skille opptil en mnd. frem og tilbake i tid.

Politikere...fysj.

Politiet har ihvertfall skjønt det. Blir ingen slike kontroller iflg. dem dette året.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Jeg kjøper minimalt med fyrverkeri, d.v.s akkurat nok til at ungene er fornøyd.

Forbudet mot å skyte opp har jeg ingenting imot altfor mange tullinger med x% promille i blodet som skyter disse rakettene alle andre plasser enn opp i lufta.
Fornuftig mener jeg.

MVH Johnny

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
johnnygrandis skrev:
Jeg kjøper minimalt med fyrverkeri, d.v.s akkurat nok til at ungene er fornøyd.

Forbudet mot å skyte opp har jeg ingenting imot altfor mange tullinger med x% promille i blodet som skyter disse rakettene alle andre plasser enn opp i lufta.
Fornuftig mener jeg.

MVH Johnny
Hei,

Er på samme linje selv men så har jeg aldri selv vert så interesert i fyverki heller.
Enig i om det du sier om forbud her, er for mye skader.
Selv kunne jeg tenkt meg å heller bidratt med noen kroner i et spleiselag som da foretok en kontrolert oppskytning, har sett noen av disse og det er pent å se på i motsetning til mye av det som skytes opp mer i villfare.

Mvh
Geir

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
LydMekk skrev:
Å ha en regel for fyrverkeri over hele landet er tåpelig. Ting ser ikke ut som på Grunerløkka hele Norge rundt...vi har faktisk vintervær med tilsvarende reduksjon i fare for brann osv.

Like tåpelig som vinterdekk av-dag lik i hele Norge...for å ikke snakke om link mot påsken som kan skille opptil en mnd. frem og tilbake i tid.

Politikere...fysj.

Politiet har ihvertfall skjønt det. Blir ingen slike kontroller iflg. dem dette året.
Vel, er fra bygdanorge selv, og kan ikke annet enn å huske at det brant i hus og ble personskader i de mindre urbane strøk også. Går vel like mange øyne og fingre her som der. Bikkjene er sikkert like redde, og trehus brenner like godt som murbygg. ::)
Min store skrekk er å se platesamlinga gå opp i røyk bare fordi en gjøk med lighter, sveiseblind promille og laber IQ tviholder retten på å skyte litt rundt seg. Avskaff hele skiten for min del.
DÆNG! der fikk jeg vel gledesdrepern et sosialist-stempel rett i panna. :-* :-* :-*

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.652
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
ErosLoveking skrev:
1. Folk får bruke penga sine på det de vil, helst uten syting og klaging over penger ellers i året.
2. Satser heller 4-5000.- på litt god mat og drikke til gode venner i sosialt lag hjemme, men det er nå meg.
3. Litt verre er det når kommuner rundt omkring fyrer opp skattebetalernes penger på fjas. Var det ikke Trondheim som svei av ca. 5 mill opp i tåkeheimen i fjor?

Mvh
Pedofil barnemishandler
1. Ja. Så lenge det ikkje skadar andre, miljø eller byggverk.
2. Meg også.
3. Rett nok. Ein politikar må prioritere. Skal ein ha råd til terraskandaler og Tall Ships Race, kan ein ikkje kjøpe for mykje fyrverkeri.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Jeg er gjerrig som bare faen...
... Bidrar desverre lite til forbruksfesten og til å snu nedgangstidene.
"The paradox of thrift"

Sleiven

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.507
Torget vurderinger
12
Jeg fascineres sjelden av glitter, lysorgier og støy.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.214
Torget vurderinger
2
Tollerne har beslaglagt en del fyrverkeri på Svinesund så jeg på nyhetene. Det er bra. Men det er vel som med annen smuglervare, bare en del som blir tatt.

Lei av og se drivende drita folk utafor huset her som skyter raketter rundt seg i alle retninger. Dessuten har jeg sett resultatet av raketter som har gjort stor skade på mennesker. Ikke noe fint syn akkurat.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.780
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
idioter som fyrer opp rakketter før kl. 23.50 eller etter kl. 01.00 nyttårsnatta skulle vært slått til blods med en brøytepinne.

hvorfor har vi ikke et strafffesystem som tar seg av slik?
her må politikerne på banen snarest!

gjøkene smeller jo faen meg rundt seg med raketter og kinaputter mange dager før nyttårsaften - og mange dager etter.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Har alltid kjøpt fyrverkereri, faktisk hvert eneste år, men når herskesyke politikere går tom for ideer. Da må de finne på noe som dreper gleden for den vanlige mann/kvinne i gata!

Flere tusen mennesker brekker ben og armer, men blir det strødd for det?

Flere tusen mennesker dør eller blir skadet i trafikken hvert eneste år, men blir veiene utbedret? (Nå skal Oslo borgerne, og andre betale bom passeringene pr. gang, men når veiene blir ferdige, så ligger de allerede ti år etter skjema)

Folk dør i helsekøene i rike Norge, men blir noe gjort i helsesektoren?

Har et politiker forakt på 100%, så det er vel best å slutte mens leken er god! :'(

G

Gjestemedlem

Gjest
f skrev:
Har alltid kjøpt fyrverkereri, faktisk hvert eneste år, men når herskesyke politikere går tom for ideer. Da må de finne på noe som dreper gleden for den vanlige mann/kvinne i gata!
Mannen i gata kan fort bli mannen på gata etter at fullemenn og deres raketter har brent ned deres hjem.

Ja. Og gårdeiere i byene blir bøtelagt hvis det ikke strør utenfor sine hus.

Tror ikke de har funnet opp en kur mot døden ennå.

Har et politiker forakt på 100%, så det er vel best å slutte mens leken er god! :'(
Ja politikere finner på mye utrivelig for å oppdra deg i sitt bilde. Men forbud mot privat utskyting av sprengstoff er ikke det mest korkede de har funnet på.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.428
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Fikk hele fyrverkerikvota på en gang i dag tidlig da det tok fyr i en container med fyrverkeri på Økern. Var omtrent 250kilo krutt i den, ifølge brannvesenet.

Det smalt til tider ganske bra.

De første brannbilene på vei inn.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
bjornh skrev:
Har noe gammel Multi-purpose ammo til 12.7'en jeg tenke å dekorere fjellsida i øst med. Spektakulært lysregn...
Tett med sporlys er vakkert... Skulle hatt en 4-ling... ;D

Arne K

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Gjestemedlem skrev:
f skrev:
Mannen i gata kan fort bli mannen på gata etter at fullemenn og deres raketter har brent ned deres hjem.

Ja. Og gårdeiere i byene blir bøtelagt hvis det ikke strør utenfor sine hus.

Tror ikke de har funnet opp en kur mot døden ennå.

Ja politikere finner på mye utrivelig for å oppdra deg i sitt bilde. Men forbud mot privat utskyting av sprengstoff er ikke det mest korkede de har funnet på.

Hvorfor ikke forby alkohol med en gang. Det er vel ikke fyrverkeri det er noe galt med, men han/henne som tenner på!

Alle utesteder burde også lukke kl. 2300 på nyttårsaften også, så alle klarte å rekke høymessen første nyttårsdag. Først da hadde Kjell Mangle Hjerne Jugevik og companiet blitt fornøyde 8)

Det som nå er synd, er at de rød/grønne ikke klarer å komme inn i et rett spor i Norsk politikk/økonomi.

Det som er enda verre, er at det virker som de alle sammen bare gir fa.. i sine medmennesker. Dvs. de svake og de som uheldigvis (ufrivillig) har blitt syke.

Det er dette skatter og avgifter skal gå til, og ikke skattelette til milliarderer.

Topp Bunn