Er dette noe å ta vare på ? Bilder

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71

Jeg føler meg litt dum, men som sagt, jeg har ikke peiling på dette.
De PU`ene jeg finner på nettet ser stort sett slik ut, men den som sitter i nå ser ikke sånn ut i det hele tatt. Der sitter det fire tynne stikkere ved siden av hverandre?

Lars
Hvis det er de forgylte kontaktene du mener, så er det fire av dem. At du tilsynelatende bare ser tre på denne skyldes vinkelen bildet er tatt i. Pinnene sitter litt diagonalt forskjøvet på shure.
Denne er forøvrig den siste i Shures V15 serie, som dessverre ikke lenger er i produksjon.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Hvis det er de forgylte kontaktene du mener, så er det fire av dem. At du tilsynelatende bare ser tre på denne skyldes vinkelen bildet er tatt i. Pinnene sitter litt diagonalt forskjøvet på shure.
Denne er forøvrig den siste i Shures V15 serie, som dessverre ikke lenger er i produksjon.
Nå har jeg endelig skjønt det :-[ Litt flaut, men jeg så på "huset" ikke på PU`en.
Sånn er det å være amatør ;D ;D

Lars

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Det er forskjell på religion og overtro ;D ;D
Ikke i følge meg ;D ;D For meg er det to sider av samme sak.
Ihvertfall i denne sammenhengen.

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Hvordan den passer vet jeg ikke helt, jeg har en V15III versjon som passer direkte i Dual med klipsfeste, men har ikke brukt den da jeg ikke har ny nål. Bror min har en V15III som han bruker i SME3009/S2 arm, og den er bra syns jeg, men var ifølge noen et "tilbakeskritt" i forhold til V15II på grunn av at den har stivere oppheng.

Prisen er det ikke noe å si på, ihvertfall hvis stiften er helt ubrukt.

mvh TrondKj

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Nå har jeg i hvert fall koblet på strømmen, for å de hvordan den gikk. Den gikk som en klokke, og helt tyst var den også.
Får se å få tak i en overgang i morgen så jeg får prøvd den. Blir spennende det :D :D

Lars

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Er det noe å ha?
Lars

Nei...... ;D
Bruk energien din sammen med BB på detta LP-snurrerprosjektet deres du Lars. 8)
Sånn bortsett fra det så får du sikkert no lyd ut av den, om det er det du tenker på. ;D

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Nei...... ;D
Bruk energien din sammen med BB på detta LP-snurrerprosjektet deres du Lars. 8)
Det kommer til å ta sin tid tror jeg, og etter å ha vært hos deg og hørt på snurrern din, bare må jeg ha noe å spille på i mens
;D ;D ;D ;D

Lars

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Nei, få den opp og snurre du, ikke hør på hva de andre sier.
Når det er sagt, skal du ha noe skikkelig å snurre på, må du skaffe deg en slik:

mvh Trond Kjetil

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Jeg bestilte fra Elfa, men så er Oslo litt langt usentralt for meg, da
Noen andre? Disse folka her har ikke åpent i helga, så da er jeg like langt. :'(

Hadde jo lyst til å få prøvd den i løpet av denne helga.

mvh
Lars

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.601
Noen andre? Disse folka her har ikke åpent i helga, så da er jeg like langt. :'(

Hadde jo lyst til å få prøvd den i løpet av denne helga.

mvh
Lars
Elkjøp eller lignende.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.601
Let og du skal finne ;)
Og når du har funnet så skal du glemme alt som er sagt om spilleren her, både negativt og positivt, og danne deg din mening etter at du har lyttet på musikk fra den.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Hei igjen!
Kanskje noen av dere kan fortelle meg hvor jeg kan få tak i tilbehør som trengs for å få maks ut av lydopplevelsen?
Børster, antistatic, platerens osv?
I Oslo området helst.

Takker!

Lars

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Nei, få den opp og snurre du, ikke hør på hva de andre sier.
Når det er sagt, skal du ha noe skikkelig å snurre på, må du skaffe deg en slik:

mvh Trond Kjetil
Fin plate det der ;D
Forøvrig så skal det ikke rare spilleren til for å høre at det er det der "noe" ved å spille vinyl.
Den setningen er ikke myntet på din avbildede spiller, som helt sikkert gir deg tilfredstillende lydopplevelser. ;)

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Yes, yes! Fikk tak i en overgang på Expert.
Men, synes å huske at det skal være en jord ledning også?
Var det ikke det på alle platespillere?
På denne er det bare Din plugg. Ligger jord i pluggen? Hvordan får jeg brukt den?

Mange spørsmål, men sånn er det å være fersk.

Takker for svar igjen jeg! ;D ;D

Lars

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Du trenger ikke jord, da skjerm på DIN er koplet til skjerm på RCA i overgangen. Det funker bra, jeg har det slik på min 1219.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Og der ble det lyd!!!

Et problem dukket opp, og det er når armen svinger tilbake til "arm hvileren" så smeller det til i høyttalerne. Ganske kraftig også. Ubehagelig.
Ellers så kan jeg prøve å beskrive lyden litt:
Virker som den spiller med mye kropp nedover i oktavene. Med kraftigere bass enn tilfelle er med Meridian cd spilleren min.
I mellomtonen og oppover har den detaljene i orden, men lyden virker litt sløret. Får følelsen av å ha lyst til å gå bort å "fjerne gardinen" som henger foran.
Her er det sikkert mye å hente på ny pu?

Kan noen forklare det ubehagelige smellet?

mvh

Lars

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.333
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Antakelig kommer smellen fra en liten bryter som slår av motoren når armen nesten er på plass i armhvileren.
mvh

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.601
Og der ble det lyd!!!

Et problem dukket opp, og det er når armen svinger tilbake til "arm hvileren" så smeller det til i høyttalerne. Ganske kraftig også. Ubehagelig.
Ellers så kan jeg prøve å beskrive lyden litt:
Virker som den spiller med mye kropp nedover i oktavene. Med kraftigere bass enn tilfelle er med Meridian cd spilleren min.
I mellomtonen og oppover har den detaljene i orden, men lyden virker litt sløret. Får følelsen av å ha lyst til å gå bort å "fjerne gardinen" som henger foran.
Her er det sikkert mye å hente på ny pu?

Kan noen forklare det ubehagelige smellet?

mvh

Lars
Hvis bildet av stiften yter den full retferdighet så er den meget slitt. Du har mye å hente på å bytte den

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Du må sjekke motorkondensatoren. Den skal hindre slike smell. Den sitter i bryterboksen under chassis på spilleren.

Prøv en ny nål, les alternativaudio`s info om dette ("nyttig stoff" meny til venstre på hovedsiden)

:)

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
M 91 er en favoritt for noen, men da må du bytte til n 95 ed, eller SAS nål. Sistnevnte hos stereoneedles.

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Kunne denne pu`n vært noe? Og eventuellt kjøpt en stift ved siden av?

http://cgi.ebay.de/Shure-M-91-MGD-M...sPageNameZWD1VQQcmdZViewItem#ebayphotohosting

Lars
Du kan trygt kjøpe den pu'en. Kjøp stift fra Jico evt. Stereoneedles til M91, SAS koster litt men er bra. Klarer du å finne en NOS N91ED nål er du heldig, du kan jo snoke rundt i gamle radioforretninger :)

N 95 nål har en annen (bredere) innkapsling, men den går muligens an å prøve, jeg har ikke prøvd den.

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Kjøpte den pu`n! Nå er det bare å vente. Sitter en stift i den ser jeg. Kan jo høre på den og vente med å kjøpe ny stift.
Får se om det hjelper på smellet også, man vet jo aldri ;)

Takker og bukker for alle tips og all hjelp.

Mvh

Lars
Jeg ville nok vært forsiktig med å bruke en stift som kommer med en brukt pu uten å sjekke den jævli nøye, ihvertfall på plater jeg er glad i. Har du plater du ikke bryr deg om, er det jo fritt frem. ;D

Smellet ditt tviler jeg på at ny pu hjelper på, der må du nok inn og skifte støykondensatoren. I de fleste dualene er det også en bryter som bryter signalveien når spilleren er inaktiv. Her kan det også evt. være en årsak til smellet. Men mest sannsynlig er at feilen ligger i støykondensatoren.
Når du beveger armen aktiverer du nettbryteren inni platespilleren.

mvh Trond Kjetil

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Jeg ville nok vært forsiktig med å bruke en stift som kommer med en brukt pu uten å sjekke den jævli nøye, ihvertfall på plater jeg er glad i. Har du plater du ikke bryr deg om, er det jo fritt frem. ;D

mvh Trond Kjetil
Jeg blir litt forvirra av alle disse betegnelsene, så jeg spør deg for sikkerhets skyld.

Kan jeg bruke denne på den pu`n jeg har kjøpt, og er den bra?

(var det denne du mente kanskje?)

http://www.export-japan.com/marketing/stylus/product_info.php?cPath=88&products_id=1468

Mvh

Lars

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Jeg spurte litt tidligere i tråden om noen kunne fortelle meg hva slags ekstra utstyr jeg bør kjøpe, for å få best mulig lyd ut av spilleren.
Det jeg tenker på er børster, antistatic, platestrammer osv.
Hva trenger jeg, og hvor kan jeg kjøpe dette i Oslo området?

Takker!

Lars

PS: Legger ved et par closeup bilder av stiften som sitter i nå.

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Ser ut som en metallinfattet diamant eller safir, konisk såvidt jeg klarer å se. Litt for tykk nålearm til å være helt bra. Nålen ser ikke så veldig slitt ut, men det er vanskelig å bedømme ut fra et bilde. Nok ikke den mest oppløste pu'en vil jeg tro :)

mvh Trond Kjetil

Topp Bunn