Er dette hva man kaller tvangstilpasning til vårt "moderne" samfunn?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg tror ikke noen tar skade av å vokse opp med lesbiske foreldre.

B

Back_Door

Gjest
oddgeir skrev:
Dette handler om respekt for andres religiøse og kulturelle bakgrunn. For muslimer må dette være den værst tenkelige provokasjon. Jeg er i prinsippet for at innvandrere skal tilpasse seg det samfunn de selv velger å bo i. Synes likevel at dette er å gå langt over streken.
Selv for mange etnisk norske foreldre ville dette vært tungt å svelge.

K

knutinh

Gjest
oddgeir skrev:
Jeg er enig. Dersom man selv ikke er i stand til å ta seg av sine barn, og staten overtar ansvaret, så er det greit for meg at staten gjør en vurdering av hvem som er best egnet til å ta seg av barnet.

At folk lar seg engasjere over at fosterforeldre er lesbiske, i stedetfor de sørgelige tilfellene av voldelige, mishandlende fosterforeldre er for meg uforståelig.

Dersom jeg kommer i situasjonen at jeg har et barn som jeg ikke er i stand til å ta meg av, så håper jeg at fosterforeldrenes legning, kjønn, religion, partitilhørighet etc har mindre betydning for meg enn at de evner å være glad i krabaten og gi vedkommende en god oppvekst. Jeg innrømmer dog at et sett med elskelige fosterforeldre med medlemsskap i Vigrid hadde vært en tung pille å svelge for meg.

-k

B

Back_Door

Gjest
Poenget i denne tråd var ikke om barnet tar skade av plasseringen eller ikke..

S

Slubbert

Gjest
Interessant overskrift, "muslimsk barn fikk lesbiske fosterforeldre". Igjen fremstilles det som om muslim er en slags etnisitet og noe du er født som, akkurat som når man bruker rasismekortet mot de som kritiserer innholdet i islam. Et barn under skolepliktig alder har neppe utviklet noen forståelse for innholdet i de store religioner eller noen religiøs tro og kan derfor ikke sies å "være muslimsk".

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er vel og bra at barnets interesser har forrang i denne saken. Men trenger man virkelig å trampe på foreldrene på denne måten? Jeg synes dette er uverdig og unødvendig.

K

knutinh

Gjest
Karma skrev:
Forsåvidt interessant at diskusjonen kom opp (og spesielt interessant at uenigheten går over andre grenser enn det vi er vant til her inne).

Hensikten med å ta barn ut fra foreldrene er ikke foreldrenes beste, men barnas beste. Dersom "øvrigheta" mener at barnets beste er å bli overlatt til et lesbisk par, og barnets foreldre har vist eller innrømmet at de av en eller annen årsak ikke kan ta seg av barnet så mener jeg at dette er uproblematisk.

Verden er i underskudd på flinke foreldre. Dersom lesbiske og homofile kan øke mengden av flinke foreldre (og kanskje spesielt flinke foreldre som er villige til å ta seg av andres barn) så er det bare fint.

-k

B

Back_Door

Gjest
knutinh skrev:
Karma skrev:

Hensikten med å ta barn ut fra foreldrene er ikke foreldrenes beste, men barnas beste. Dersom "øvrigheta" mener at barnets beste er å bli overlatt til et lesbisk par, og barnets foreldre har vist eller innrømmet at de av en eller annen årsak ikke kan ta seg av barnet så mener jeg at dette er uproblematisk.

-k
Har ikke "øvrigheta" en plikt til å gjøre slike nødvendige inngrep på en så skånsom måte som mulig for foreldrene også? Skal man ikke forsøke å unngå å støte og provosere så langt som mulig? Dette er jo i utgangspunktet vondt nok for foreldrene som det er. Uansett hvor moderne vi er her i Norge, bør vi jo i det minste prøve å se dette fra andre vinkler også.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
knutinh skrev:
Karma skrev:
Forsåvidt interessant at diskusjonen kom opp (og spesielt interessant at uenigheten går over andre grenser enn det vi er vant til her inne).

Verden er i underskudd på flinke foreldre. Dersom lesbiske og homofile kan øke mengden av flinke foreldre (og kanskje spesielt flinke foreldre som er villige til å ta seg av andres barn) så er det bare fint.

-k
Nettopp, Det er barnas beste som gjelder. Det bør ikke være spesielle regler basert på religiøs eller etnisk kulturbakgrunn. Man har tross alt bosatt seg i sekulære Norge.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Hensynet til barnet går foran hensynet til foreldrene i denne saken, akkurat slik loven har bestemt det. Vil tro at det i dette tilfellet er vurdert slik at dette (lesbiske-)paret er de av fosterhjems alternativene som er best rustet til å ta vare på dette barnet og den fysiske/psykiske "bagasjen" det har med seg fra sin fortid. Det er stor mangel på fosterhjem rundt omkring i Norge, da spesielt for de litt eldre barna.
I tilfeller hvor barnet har en fortid med tortur/krig/misbruk med mer er valget av fosterhjem også kritisk i forhold til det å takle de historier/situasjoner som kan oppstå pga. fortiden, et stort problem i så måte er at fosterhjem sjelden vet hele historien om barnet og da heller ikke hvor stor en oppgave de har tatt på seg.
Et av barnevernets (både kommunal og fylkeskommunal) største problemer i forhold til fosterhjem er mangelfull veiledning og oppfølging.

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg ville sett det som meget mer betenkelig hvis et barn ble plasser i et sterkt religøst fosterhjem, enten av den muslimske eller kristne varianten.

Det er forståelig at dem som ikke er i stand til å sørge for sine egne barn ønsker at de skal komme til hjem der de får det best mulig. Men det er for mye å forlange at forsterforeldre skal ha de samme religøse og kulturelle fordommer som de selv.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg er enig med bla. knutinh her.
Vil også påpeke at jeg er rimelig sikker på at sympatien overfor foreldrene hadde vært totalt fraværende om de hadde tilhørt en fundamentalistisk kristen sekt... Eller?
Folks fordommer bør ikke styre deres barn behov og deres liv mer enn de allerede gjør i dag, det er barna som skal stå i fokus her, punktum.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
hvorfor kan ikke homofile par være forsterforeldre ? Hadde vel egentlig vært det samme viss foreldrene hadde vært kristne (kristendommen er vel heller ikke veldig for homofile). I deler av landet er det vel ikke akkurat en overflod av fosterforeldre heller, så at ungen ble plassert der kan jo ha noe med det å gjøre, viss det å plasserer et barn til et lesbisk par i utgangspunktet er så problematisk.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Det finnes homofile par som er godt egnet til å oppdra barn, bedre enn enkelte heterofile par. Det finnes dessuten kristne par som ikke burde ha noe med barn å gjøre. Se til Sverige.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er ingen som har argumentert for, eller påstått at, homofile ikke er egnet som foreldre eller fosterforeldre.

Det er ingen som har argumentert for, eller påstått at, det skal tas hensyn til foreldrene på bekostning av barnet.

Homofile er godt egnet til oppgaven som fosterforeldre. Det er ingen grunn til å tro noe annet.

Barnets interesser skal ivaretas på best mulig måte. Å tenke noe annet er fullstendig vilt.

Men ærlig talt, folkens. Barnet skal ikke i forsterhjem for å straffe foreldrene. Foreldrene er mest sannsynlig i en utrolig vanskelig og smertefull situasjon. Det er et poeng å gjøre deres situasjon minst mulig belastende, innenfor mulighetene som finnes. Husk også på at plassering i fosterhjem ikke er en permanent løsning. Barnet kan komme tilbake til sin biologiske familie senere, hvis foreldrenes omsorgsevne bedres.

Jeg ser bare ett eneste poeng som taler for at man skal velge dette paret, som J.Finvaag nevner. Hvis alternativet er å vente på et heterofilt par er det riktig å plassere barnet hos det homofile paret. Forlenget ventetid vil være en belastning for barnet, og dermed ikke akseptabelt.

K

knutinh

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Men ærlig talt, folkens. Barnet skal ikke i forsterhjem for å straffe foreldrene. Foreldrene er mest sannsynlig i en utrolig vanskelig og smertefull situasjon. Det er et poeng å gjøre deres situasjon minst mulig belastende, innenfor mulighetene som finnes. Husk også på at plassering i fosterhjem ikke er en permanent løsning. Barnet kan komme tilbake til sin biologiske familie senere, hvis foreldrenes omsorgsevne bedres.

Jeg ser bare ett eneste poeng som taler for at man skal velge dette paret, som J.Finvaag nevner. Hvis alternativet er å vente på et heterofilt par er det riktig å plassere barnet hos det homofile paret. Forlenget ventetid vil være en belastning for barnet, og dermed ikke akseptabelt.
Jeg går ut ifra at det forelå en noenlunde objektiv vurdering bak å velge et lesbisk par som fosterforeldre. Hvorvidt det var noe ala "ingen andre er villige til å ta imot barnet på så kort varsel", "dette er de beste fosterforeldrene vi kan tenke oss", eller noe annet vet vi ikke.

Så lenge den vurderingen er objektiv ut fra barnets interesser, så gir det ikke mening å snakke om å "straffe" foreldrene. I verste fall kan man i så fall snakke om å ignorere foreldrenes behov. Veid opp mot barnets behov synes jeg det kan være akseptabelt.

Problemet her som i alle andre byråkratiske avgjørelser, er "var det en perfekt objektiv avgjørelse å plassere barnet hos det lesbiske paret, eller har saksbehandleren en agenda". "Dersom det lesbiske parets fortrinn framfor et hetrofilt par er nesten uendelig lite, burde man da også ta hensyn til foreldrene?" Dette vet jeg ikke svaret på.

Jeg er ganske sikker på at tilgangen på modne, trygge og voksne fosterforeldre som kan ta imot barn på kort varsel, og som har kapasitet til å ta seg av barn med adferdsproblemer (eller som i dette tilfellet, psykiske problemer) ikke er uendelig. Å ta seg av et eget barn fra det er født, er antagelig noe ganske annet enn å ta imot et 10 eller 15 år gammelt barn som ikke har hatt det så lett i livet, og som kanskje ser deg som en trussel. Jeg kan ikke annet enn ta av meg hatten for de som både har evne og vilje til å gjøre slikt. Dersom man har et barn som stiller store krav til oppfølging som man helst vil ha omplassert på dagen, så er kanskje de biologiske foreldrenes problemer med andres seksuelle legning langt ned på lista over det en stresset saksbehandler kan forventes å ta hensyn til?

-k

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
knutinh skrev:
Jeg er ganske sikker på at tilgangen på modne, trygge og voksne fosterforeldre som kan ta imot barn på kort varsel, og som har kapasitet til å ta seg av barn med adferdsproblemer (eller som i dette tilfellet, psykiske problemer) ikke er uendelig. Å ta seg av et eget barn fra det er født, er antagelig noe ganske annet enn å ta imot et 10 eller 15 år gammelt barn som ikke har hatt det så lett i livet, og som kanskje ser deg som en trussel. Jeg kan ikke annet enn ta av meg hatten for de som både har evne og vilje til å gjøre slikt. Dersom man har et barn som stiller store krav til oppfølging som man helst vil ha omplassert på dagen, så er kanskje de biologiske foreldrenes problemer med andres seksuelle legning langt ned på lista over det en stresset saksbehandler kan forventes å ta hensyn til?

-k
Dette har du nok helt rett i, er en grunn til at mange barn blir boende alt for lenge på barnehjem enn det som er meningen! Og ja det er absolutt noe å ta av seg hatten for når man går inn i en slik situasjon, ihvertfall når det er en risiko for å bli sjikanert av tullete foreldrere som er imot barnevernet.

JE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
52
Ut fra det jeg vet i min jobb så er det å få fosterhjem er en omfattende sak ,mye sjekking av de voksne, Kursing mm. I mitt område skulle det verves 10 beredskaps hjem(For å ta imot barn som trenger akutthjelp) i 2007. De har klart å finne 1 hjem som har gått igjennom nåløyet. Regner med det er like vansklig med fosterhjem. Som holder mere enn 2-3 plasseringer. Så jeg tipper de er blitt silt veldig bra for å se om de fungerer med barn/ungdom. Sikkert ikke første gang de har unger hos seg. Jobber i barnevernet på en akutt institusjon.( ikke Oslo)

JE

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jeg synes dette med etnisitet er vanskelig. Er det en offentlig oppgave å forvalte skiller mellom etniske grupper?

Norge er et land hvor vi fremmer likeverd og menneskerettigheter som viktige verdier. I en slik setting er det naturlig å diskutere om man skal kultivere alle ulikhetene som de ulike etniske gruppene representerer. I saker som i dette tilfellet kan man spørre seg om det er en fordel eller en ulempe for barnet hvis det gjennom oppveksten tilegner seg noe som kan defineres som en multi-etnisk identitet. Siden det norske samfunnet er grunnlagt på verdier som likeverd og toleranse kan en multi-etnisk bakgrunn faktisk være en fordel for et barn som vokser opp i det multi-etniske samfunnet som Norge gradvis blir.

På bakgrunn av dette er jeg ikke enig i at det er en offentlig oppgave eller et mål for barnevernsmyndighetene å bevare etniske skillelinjer i Norge. Det er de ulike etniske gruppene som må utvikle en toleranse og akseptanse overfor andre etniske grupper og enkeltmennesker med varierende etnisitet og opphav dersom en multi-etnisk fredelig sameksistens skal være mulig i Norge. Norge er et godt land å leve i på grunn av likeverdstanken og et felles verdisyn grunnet på menneskerettigheter. Dette kan ikke etniske grupper eller enkeltmennesker kreve unntak fra hvis de skal leve i Norge.

B

Back_Door

Gjest
Denne problematikken må sees i forhold til både religiøs og kulturell bakgrunn. Det er greit med tilpasning til våre normer. Poenget er om ikke dette var litt i voldsomste og raskeste laget? Vi må evne å se hvor enormt sterkt dette er for de det angår. Slike fremprovoserte kulturkollisjoner som i denne sak, bidrar ikke til bedre og raskere integrering. Hvordan tror dere at våre muslimske innvandrere reagerer på dette? De vil sammenligne det med at deres barn blir tvangsforet med svinekjøtt! I stedet for toleranse overfor våre normer, blir resultatet større motsetninger og mer hat.
Mitt utgnagspunkt er samtidig at jeg har vanskelig for å tro at eneste alternativ i en by av den aktuelles størrelse, er hjem med lesbiske eller homofile samboere. At dette var eneste alternativ for å sikre barnas beste, har jeg m.a.o. vanskelig med å forstå.
Vi skal heller ikke glemme, at provokasjon som følge av denne sak, ikke bare gjelder fra innvandrere og muslimer. Det er tross alt heller ikke alle etniske nordmenn som er enig i at homofile skal kunne adoptere barn. Dette uavhengig om man er religiøs eller ikke. Det er dermed ikke en unisont vedtatt "norsk norm", som innvandrere må og skal tilpasse seg, dette gjelder.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Karma skrev:
Denne problematikken må sees i forhold til både religiøs og kulturell bakgrunn. Det er greit med tilpasning til våre normer. Poenget er om ikke dette var litt i voldsomste og raskeste laget? Vi må evne å se hvor enormt sterkt dette er for de det angår. Slike fremprovoserte kulturkollisjoner som i denne sak, bidrar ikke til bedre og raskere integrering. Hvordan tror dere at våre muslimske innvandrere reagerer på dette? De vil sammenligne det med at deres barn blir tvangsforet med svinekjøtt! I stedet for toleranse overfor våre normer, blir resultatet større motsetninger og mer hat.
Mitt utgnagspunkt er samtidig at jeg har vanskelig for å tro at eneste alternativ i en by av den aktuelles størrelse, er hjem med lesbiske eller homofile samboere. At dette var eneste alternativ for å sikre barnas beste, har jeg m.a.o. vanskelig med å forstå.
Vi skal heller ikke glemme, at provokasjon som følge av denne sak, ikke bare gjelder fra innvandrere og muslimer. Det er tross alt heller ikke alle etniske nordmenn som er enig i at homofile skal kunne adoptere barn. Dette uavhengig om man er religiøs eller ikke. Det er dermed ikke en unisont vedtatt "norsk norm", som innvandrere må og skal tilpasse seg, dette gjelder.
Hva slags barn skal da homofile par kan ta seg av ? Skal foreldrene bestemme hvem som skal være fosterforeldre ?
Og det er ikke så lett å få tak i fosterhjemsplasser, og hvert år står det mange barn i norge på venteliste for å få flytte inn hos en fosterfamilie, mens antall barn som har bruk for dette øker. Noen av barne har jo behov som må tilpasses, men ikke kan bo der pga fosterforeldrenes seksuelle legning ? Et alternativ hadde vært å bli plassert i barnehjem til en annen mer "passende" familie ble tilgjengelig.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Man kan være hedning, og bli kristen, for deretter å konvertere til Islam og så kanskje ende opp med Buddisme eller noe annet i den suppa.
Det er et personlig valg.
Om man er hetrofil eller homo/lesbisk så har man ikke noe valg, det er noe man er født med og må lære seg å leve med (bli glad i).

Legning har ingenting med evnen til å være empatisk, og evnen til å kunne oppdra og behandle mennesker (og barn).

At de biologiske foreldre reagerer negativt på dette, forsterker min tro på at de ikke tenker på barnets beste (men kanskje mer på sin egen posisjon i forhold til venner og med-troende).

B

Back_Door

Gjest
Ser man har problemer med å ta de poenger jeg vil ha frem her.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Karma skrev:
Ser man har problemer med å ta de poenger jeg vil ha frem her.
Om dette kan kategoriseres under parolen "tvangstilpasning" av foreldre?

Jeg trodde jeg svarte et klart og tydelig NEI
Dette handler om å gjøre det beste for den svakeste part, nemlig barnet

B

Back_Door

Gjest
Alle vet at mat må man ha. Om en skoleklasse med etnisk mangfold inkl.muslimer skulle på langtur, ville det vært akseptabelt å kun servere mat basert på svinekjøtt? Svinekjøtt er jo etter norske normer god mat og lærerne plikter, også etter norsk norm, til å sørge for barnas beste på turen inkludert behovet for nok mat.
Enten svelter du ihjel eller så godtar du norsk norm.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Karma skrev:
Alle vet at mat må man ha. Om en skoleklasse med etnisk mangfold inkl.muslimer skulle på langtur, ville det vært akseptabelt å kun servere mat basert på svinekjøtt? Svinekjøtt er jo etter norske normer god mat og lærerne plikter, også etter norsk norm, til å sørge for barnas beste på turen inkludert behovet for nok mat.
Nå er det vel relativt stor forskjell på vanskjøtsel igjennom en barndom (som jo varer i flere år) og å velge å avstå fra et måltid mat..

Jeg så på nyhetene at mennesker på Haiti er tvunget til å spise sølekaker, uten at det heller ikke direkte har med saken å gjøre.
Men viser at mennesker er i stand til mye om forholdene blir ille nok.

Når barneværnet har omplassert barnet, så er det stor sannsynlighet for at dette var spesielt viktig for barnet.
At du prøver å vrenge det til en sak om religion er etter mitt syn en avsporing

G

Gjestemedlem

Gjest
Karma skrev:
Nei, det ville ikke være greit. Ei heller å kun servere kjøtt til en som er vegetarianer. Men det ville være urimelig å akseptere at noen ville hindre barna å delta i kropsøving fordi vi hadde blandede klasser av gutter og jenter, og at slikt ikke sømmer seg i følge hjemlig tradisjon eller religøs retning.

I saker der barnevernet griper inn er det fordi foreldrene ikke er skikket til å selv å ta ansvar for sine bar, og da skal de ikke lenger ha myndighet til å velge å vrake i fosterhjem så lenge de vil kunne tilby en mye bedre omsorg enn det de selv kan. Man trenger ikke å legge opp til slike konflikter, men det er heller ikke noe poeng å for barnevern og omsorgsinstitusjoner å bøye seg etter religiøse ønsker og forestillinger.

B

Back_Door

Gjest
Har forsøkt å få frem at det dreier seg like mye om kultur som religion. Det er selvsagt en vanskelig balansegang. Jeg selv er f.eks. for et forbud mot slør på skolen.
I dette tilfellet mener jeg at man har gått for langt for fort. Dette ut fra at jeg er rimelig sikker at det i den byen var mulig å finne et hjem som ikke medførte den aktuelle provokasjon. Det hele blir snakk om forståelse for grunnlag for at foreldrene reagerte og selve dimensjonen av provokasjonen, sammen med om det faktisk fantes et annet alternativ som tok disse hensyn samtidig som barnas behov for god omsorg ble ivaretatt.
Hvem skal bestemme hva som er over eller innenfor grensen?: Å servere barna svinekjøtt eller å plassere dem hos et lesbisk par?

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Karma skrev:
Har forsøkt å få frem at det dreier seg like mye om kultur som religion. Det er selvsagt en vanskelig balansegang. Jeg selv er f.eks. for et forbud mot slør på skolen.
I dette tilfellet mener jeg at man har gått for langt for fort. Dette ut fra at jeg er rimelig sikker at det i den byen var mulig å finne et hjem som ikke medførte den aktuelle provokasjon. Det hele blir snakk om forståelse for grunnlag for at foreldrene reagerte og selve dimensjonen av provokasjonen, sammen med om det faktisk fantes et annet alternativ som tok disse hensyn samtidig som barnas behov for god omsorg ble ivaretatt.
Hvem skal bestemme hva som er over eller innenfor grensen?: Å servere barna svinekjøtt eller å plassere dem hos et lesbisk par?
Jeg synes ikke det er noe problem at barnet blir plassert hos et lesbisk par.
ville du tenkt at det er like gærnt vis barnet var fra en norsk kristen familie??

B

Back_Door

Gjest
Jeg prøver ikke å ta spesielt hensyn til hva hverken du eller jeg måtte mene. Jeg prøver å sette meg inn i grunnlaget for reaksjonen fra de foreldrene som her ble berørt. Samtidig ser jeg det i sammenheng med hva slag og hvor fort vi skal integrere innvandrere med annen kulturell og religiøs bakgrunn. Går det noen grenser, og i tilfelle hvor?

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.521
Torget vurderinger
1
Når foreldrene har beveget seg utenfor det samfunnet regner som forsvarlige oppvekstvilkår, er det ikke interessant om de føler seg støtt av valget til nytt hjem. Det er barna sitt beste som teller.

Jeg mener det allikevel ikke er riktig å plassere barna i et hjem som er såpass langt utenfor A4 normen.

De vil mest sannsynlig måtte forholde seg til et nytt miljø blant sine jevnaldrede noe som kan være vanskelig nok. Det er vanskelig å si hva som gjør noen til et mobbeobjekt, men de som har oppholdt seg litt blant barn/ungdom ser at det ikke er noen dans på roser.

Siden det skulle være til barnas beste er dette noe man da vil prøve ?

Mvh Roald

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Karma skrev:
Jeg prøver ikke å ta spesielt hensyn til hva hverken du eller jeg måtte mene. Jeg prøver å sette meg inn i grunnlaget for reaksjonen fra de foreldrene som her ble berørt. Samtidig ser jeg det i sammenheng med hva slag og hvor fort vi skal integrere innvandrere med annen kulturell og religiøs bakgrunn. Går det noen grenser, og i tilfelle hvor?
Nei det er nokk ikke så rart at foreldrene reagerer siden noe slikt aldri (!!) kunne skjedd der de kommer ifra. Men noe som er litt viktig her iforhold til barnet er hvor gammelt det er og hvor mye det er "påvirket" av kulturen og religionen det kommer fra.
Det som blir litt dumt med dette er at jo eldre barnet er og jo mer det er integrert i en annen kultur, jo større utfording blir det for fosterforeldrene, samtidig som det er vanskeligere å skaffe et slikt hjem til litt eldre unger, iforhold til småbarn.

Ja denne byen er ganske så stor så man skulle ikke tro det skulle være noe problem å få tak i fosterhjem der, men det er stort sett mangel på hjem i hele landet.

B

Back_Door

Gjest
J.Finvaag skrev:
Nei det er nokk ikke så rart at foreldrene reagerer siden noe slikt aldri (!!) kunne skjedd der de kommer ifra. Men noe som er litt viktig her iforhold til barnet er hvor gammelt det er og hvor mye det er "påvirket" av kulturen og religionen det kommer fra.
Det som blir litt dumt med dette er at jo eldre barnet er og jo mer det er integrert i en annen kultur, jo større utfording blir det for fosterforeldrene, samtidig som det er vanskeligere å skaffe et slikt hjem til litt eldre unger, iforhold til småbarn.
Minner om at dette ikke er ment som en permanent løsning. Barna det er snakk om, skal vel så hurtig som mulig tilbake til sine biolgiske foreldre igjen? Vi får da håpe at både foreldrene og det miljøet de vanker i, har evne og vilje til å ta godt mot dem. Jeg tror at den løsning som er valgt, kompliserer like mye som den løser.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Slubbert skrev:
Er muslim en etnisitet?
Her må jeg støtte meg på wikipedia:
"An ethnic group or ethnicity is a group of human beings whose members identify with each other, usually on the basis of a presumed common genealogy or ancestry. Ethnic identity often arises thanks to recognition by others as a distinct group and by common cultural, linguistic, religious, behavioural or biological traits."

På bakgrunn av dette vil jeg si at religionstilhørigheten er en ingrediens i begrepet etnisitet, og hvor stor del avhenger av hvor stor grad den etniske gruppen det er snakk om definerer sin identitet på bakgrunn av religionen. Så, nei, "muslim" er ikke en etnisitet, men mange etniske grupper baserer nok sin identitet mye på islamske regler og normer.

Topp Bunn