B
Dette handler om respekt for andres religiøse og kulturelle bakgrunn. For muslimer må dette være den værst tenkelige provokasjon. Jeg er i prinsippet for at innvandrere skal tilpasse seg det samfunn de selv velger å bo i. Synes likevel at dette er å gå langt over streken.oddgeir skrev:Jeg tror ikke noen tar skade av å vokse opp med lesbiske foreldre.
Jeg er enig. Dersom man selv ikke er i stand til å ta seg av sine barn, og staten overtar ansvaret, så er det greit for meg at staten gjør en vurdering av hvem som er best egnet til å ta seg av barnet.oddgeir skrev:Jeg tror ikke noen tar skade av å vokse opp med lesbiske foreldre.
Forsåvidt interessant at diskusjonen kom opp (og spesielt interessant at uenigheten går over andre grenser enn det vi er vant til her inne).Karma skrev:Poenget i denne tråd var ikke om barnet tar skade av plasseringen eller ikke..
Har ikke "øvrigheta" en plikt til å gjøre slike nødvendige inngrep på en så skånsom måte som mulig for foreldrene også? Skal man ikke forsøke å unngå å støte og provosere så langt som mulig? Dette er jo i utgangspunktet vondt nok for foreldrene som det er. Uansett hvor moderne vi er her i Norge, bør vi jo i det minste prøve å se dette fra andre vinkler også.knutinh skrev:Karma skrev:Poenget i denne tråd var ikke om barnet tar skade av plasseringen eller ikke..
Hensikten med å ta barn ut fra foreldrene er ikke foreldrenes beste, men barnas beste. Dersom "øvrigheta" mener at barnets beste er å bli overlatt til et lesbisk par, og barnets foreldre har vist eller innrømmet at de av en eller annen årsak ikke kan ta seg av barnet så mener jeg at dette er uproblematisk.
-k
Nettopp, Det er barnas beste som gjelder. Det bør ikke være spesielle regler basert på religiøs eller etnisk kulturbakgrunn. Man har tross alt bosatt seg i sekulære Norge.knutinh skrev:Forsåvidt interessant at diskusjonen kom opp (og spesielt interessant at uenigheten går over andre grenser enn det vi er vant til her inne).Karma skrev:Poenget i denne tråd var ikke om barnet tar skade av plasseringen eller ikke..
Hensikten med å ta barn ut fra foreldrene er ikke foreldrenes beste, men barnas beste. Dersom "øvrigheta" mener at barnets beste er å bli overlatt til et lesbisk par, og barnets foreldre har vist eller innrømmet at de av en eller annen årsak ikke kan ta seg av barnet så mener jeg at dette er uproblematisk.
Verden er i underskudd på flinke foreldre. Dersom lesbiske og homofile kan øke mengden av flinke foreldre (og kanskje spesielt flinke foreldre som er villige til å ta seg av andres barn) så er det bare fint.
-k
Jeg går ut ifra at det forelå en noenlunde objektiv vurdering bak å velge et lesbisk par som fosterforeldre. Hvorvidt det var noe ala "ingen andre er villige til å ta imot barnet på så kort varsel", "dette er de beste fosterforeldrene vi kan tenke oss", eller noe annet vet vi ikke.Zomby_Woof skrev:Men ærlig talt, folkens. Barnet skal ikke i forsterhjem for å straffe foreldrene. Foreldrene er mest sannsynlig i en utrolig vanskelig og smertefull situasjon. Det er et poeng å gjøre deres situasjon minst mulig belastende, innenfor mulighetene som finnes. Husk også på at plassering i fosterhjem ikke er en permanent løsning. Barnet kan komme tilbake til sin biologiske familie senere, hvis foreldrenes omsorgsevne bedres.
Jeg ser bare ett eneste poeng som taler for at man skal velge dette paret, som J.Finvaag nevner. Hvis alternativet er å vente på et heterofilt par er det riktig å plassere barnet hos det homofile paret. Forlenget ventetid vil være en belastning for barnet, og dermed ikke akseptabelt.
Dette har du nok helt rett i, er en grunn til at mange barn blir boende alt for lenge på barnehjem enn det som er meningen! Og ja det er absolutt noe å ta av seg hatten for når man går inn i en slik situasjon, ihvertfall når det er en risiko for å bli sjikanert av tullete foreldrere som er imot barnevernet.knutinh skrev:Jeg er ganske sikker på at tilgangen på modne, trygge og voksne fosterforeldre som kan ta imot barn på kort varsel, og som har kapasitet til å ta seg av barn med adferdsproblemer (eller som i dette tilfellet, psykiske problemer) ikke er uendelig. Å ta seg av et eget barn fra det er født, er antagelig noe ganske annet enn å ta imot et 10 eller 15 år gammelt barn som ikke har hatt det så lett i livet, og som kanskje ser deg som en trussel. Jeg kan ikke annet enn ta av meg hatten for de som både har evne og vilje til å gjøre slikt. Dersom man har et barn som stiller store krav til oppfølging som man helst vil ha omplassert på dagen, så er kanskje de biologiske foreldrenes problemer med andres seksuelle legning langt ned på lista over det en stresset saksbehandler kan forventes å ta hensyn til?
-k
Hva slags barn skal da homofile par kan ta seg av ? Skal foreldrene bestemme hvem som skal være fosterforeldre ?Karma skrev:Denne problematikken må sees i forhold til både religiøs og kulturell bakgrunn. Det er greit med tilpasning til våre normer. Poenget er om ikke dette var litt i voldsomste og raskeste laget? Vi må evne å se hvor enormt sterkt dette er for de det angår. Slike fremprovoserte kulturkollisjoner som i denne sak, bidrar ikke til bedre og raskere integrering. Hvordan tror dere at våre muslimske innvandrere reagerer på dette? De vil sammenligne det med at deres barn blir tvangsforet med svinekjøtt! I stedet for toleranse overfor våre normer, blir resultatet større motsetninger og mer hat.
Mitt utgnagspunkt er samtidig at jeg har vanskelig for å tro at eneste alternativ i en by av den aktuelles størrelse, er hjem med lesbiske eller homofile samboere. At dette var eneste alternativ for å sikre barnas beste, har jeg m.a.o. vanskelig med å forstå.
Vi skal heller ikke glemme, at provokasjon som følge av denne sak, ikke bare gjelder fra innvandrere og muslimer. Det er tross alt heller ikke alle etniske nordmenn som er enig i at homofile skal kunne adoptere barn. Dette uavhengig om man er religiøs eller ikke. Det er dermed ikke en unisont vedtatt "norsk norm", som innvandrere må og skal tilpasse seg, dette gjelder.
Om dette kan kategoriseres under parolen "tvangstilpasning" av foreldre?Karma skrev:Ser man har problemer med å ta de poenger jeg vil ha frem her.
Nå er det vel relativt stor forskjell på vanskjøtsel igjennom en barndom (som jo varer i flere år) og å velge å avstå fra et måltid mat..Karma skrev:Alle vet at mat må man ha. Om en skoleklasse med etnisk mangfold inkl.muslimer skulle på langtur, ville det vært akseptabelt å kun servere mat basert på svinekjøtt? Svinekjøtt er jo etter norske normer god mat og lærerne plikter, også etter norsk norm, til å sørge for barnas beste på turen inkludert behovet for nok mat.
Enten svelter du ihjel eller så godtar du norsk norm.
Nei, det ville ikke være greit. Ei heller å kun servere kjøtt til en som er vegetarianer. Men det ville være urimelig å akseptere at noen ville hindre barna å delta i kropsøving fordi vi hadde blandede klasser av gutter og jenter, og at slikt ikke sømmer seg i følge hjemlig tradisjon eller religøs retning.Karma skrev:Alle vet at mat må man ha. Om en skoleklasse med etnisk mangfold inkl.muslimer skulle på langtur, ville det vært akseptabelt å kun servere mat basert på svinekjøtt? Svinekjøtt er jo etter norske normer god mat og lærerne plikter, også etter norsk norm, til å sørge for barnas beste på turen inkludert behovet for nok mat.
Enten svelter du ihjel eller så godtar du norsk norm.
Jeg synes ikke det er noe problem at barnet blir plassert hos et lesbisk par.Karma skrev:Har forsøkt å få frem at det dreier seg like mye om kultur som religion. Det er selvsagt en vanskelig balansegang. Jeg selv er f.eks. for et forbud mot slør på skolen.
I dette tilfellet mener jeg at man har gått for langt for fort. Dette ut fra at jeg er rimelig sikker at det i den byen var mulig å finne et hjem som ikke medførte den aktuelle provokasjon. Det hele blir snakk om forståelse for grunnlag for at foreldrene reagerte og selve dimensjonen av provokasjonen, sammen med om det faktisk fantes et annet alternativ som tok disse hensyn samtidig som barnas behov for god omsorg ble ivaretatt.
Hvem skal bestemme hva som er over eller innenfor grensen?: Å servere barna svinekjøtt eller å plassere dem hos et lesbisk par?
Nei det er nokk ikke så rart at foreldrene reagerer siden noe slikt aldri (!!) kunne skjedd der de kommer ifra. Men noe som er litt viktig her iforhold til barnet er hvor gammelt det er og hvor mye det er "påvirket" av kulturen og religionen det kommer fra.Karma skrev:Jeg prøver ikke å ta spesielt hensyn til hva hverken du eller jeg måtte mene. Jeg prøver å sette meg inn i grunnlaget for reaksjonen fra de foreldrene som her ble berørt. Samtidig ser jeg det i sammenheng med hva slag og hvor fort vi skal integrere innvandrere med annen kulturell og religiøs bakgrunn. Går det noen grenser, og i tilfelle hvor?
Minner om at dette ikke er ment som en permanent løsning. Barna det er snakk om, skal vel så hurtig som mulig tilbake til sine biolgiske foreldre igjen? Vi får da håpe at både foreldrene og det miljøet de vanker i, har evne og vilje til å ta godt mot dem. Jeg tror at den løsning som er valgt, kompliserer like mye som den løser.J.Finvaag skrev:Nei det er nokk ikke så rart at foreldrene reagerer siden noe slikt aldri (!!) kunne skjedd der de kommer ifra. Men noe som er litt viktig her iforhold til barnet er hvor gammelt det er og hvor mye det er "påvirket" av kulturen og religionen det kommer fra.
Det som blir litt dumt med dette er at jo eldre barnet er og jo mer det er integrert i en annen kultur, jo større utfording blir det for fosterforeldrene, samtidig som det er vanskeligere å skaffe et slikt hjem til litt eldre unger, iforhold til småbarn.
Her må jeg støtte meg på wikipedia:Slubbert skrev:Er muslim en etnisitet?
