Er det noen som er gode på 3D?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
trakasser Posten du!
mvh
Leif
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg var på Posten i går, og det kan ikke anbefales. Enhver treging skal jo poste et lass med julepost nå om dagen. Ineffektive hengeromper som ikke klarer å skrive adresser og må krangle om porto! Grrrmf!
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.881
Torget vurderinger
23
trakasser Posten du!
mvh
Leif
Du er omtrent så tålmodig som en parrinssyk ilder på amfetamin! Lær litt av sørlendingene! Me har vel tie til ein kopp kaffi fyst..?
 
T

Torget

Gjest
Dette er dessuten mer enn godt nok til både å visualisere tanker og prinsipper, samt produksjon av fullgode arbeidstegninger for både møbelsnekkere og CNC operatører.
Selvsagt.
Om en først skal til cnc-operatør, så kunne en jo brukt features som: multibody deler, loft, sweep med guidelines, ect.. Om det passer til prosjektet da :)
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
jeg er utålmodig som bare den!
de derre Polakkene hade jeg fått fnatt av! rene mañana mentaliteten
men Fuling låter bra det og
venter ikke store forskjellen, bortsett fra matchende utseende
mvh
Leif
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.881
Torget vurderinger
23
Det er forsendelsessystemet som er å blame, Leif. Alternativt, blø som faen via UPS, FedEx osv. Greit for en vare til en viss verdi, men ikke når fraktkostnaden = vare verdien. Dessuten er det ofte forsinkelse der også..
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.881
Torget vurderinger
23
Dette er dessuten mer enn godt nok til både å visualisere tanker og prinsipper, samt produksjon av fullgode arbeidstegninger for både møbelsnekkere og CNC operatører.
Selvsagt.
Om en først skal til cnc-operatør, så kunne en jo brukt features som: multibody deler, loft, sweep med guidelines, ect.. Om det passer til prosjektet da :)
Er nok ikke så voldsomme behov foreløpig, heldigvis!
 

maxmekker_com

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.12.2008
Innlegg
91
Antall liker
18
Sted
Stathelle
Lage ting i 3D tar tid hvis man vil ha det skikkelig og i 1:1 format.
Her er ett bilde av en forsterker som jeg har tegnet og bygd.
Dette er tegnet i SolidWorks.
tubeamp2.jpg
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Lage ting i 3D tar tid hvis man vil ha det skikkelig og i 1:1 format.
1:1-format?

Du kan vel modellere i akkurat hvilken skala du vil, men jeg ser ikke noe poeng (men bare ulemper) med å jobbe i noe annet enn i 1:1. Hvorfor skulle det ta tid?

Å modellere noe man kan produsere/lage produksjonstegninger av, tar selvsagt mer tid enn å bare slenge opp en mockup for ren visualisering, men jeg skjønner ikke helt hva du mener.

Fin modell/rendring!
 

maxmekker_com

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.12.2008
Innlegg
91
Antall liker
18
Sted
Stathelle
Lage ting i 3D tar tid hvis man vil ha det skikkelig og i 1:1 format.
1:1-format?

Du kan vel modellere i akkurat hvilken skala du vil, men jeg ser ikke noe poeng (men bare ulemper) med å jobbe i noe annet enn i 1:1. Hvorfor skulle det ta tid?

Å modellere noe man kan produsere/lage produksjonstegninger av, tar selvsagt mer tid enn å bare slenge opp en mockup for ren visualisering, men jeg skjønner ikke helt hva du mener.

Fin modell/rendring!
Hvis du ikke skjønner hva jeg mener med 1:1 format da har du ikke sett like mye av elendig modelering som jeg har gjort, det tar ikke lengre tid å laga 1:1.
Men via jobben min har jeg fått ting som du sier er for visualisering som de ønsker å få laget produksjonstegninger av, skala er skjelden 1:1 men i ett tilfeldig format.
Hvorfor kasta bort mye tid på noe som er helt ubruklig "visualisering" når det tar 5min ekstra å lage ting skikkelig fra start av?
Man ender opp med å gjøre dobbeljobb og da tar ting tid og koster penger, alt jeg tegner kan kjøres i CAM modul(CNC) og rett ut i produksjon hvis jeg ønsker.
Nei gjør ting ordentlig fra starten av og man sparer seg mye frustrasjon.

btw takk for meldinga om min visualisering :)
 
D

Desillusjonert

Gjest
Hmmmm...
Snakker dere forbi hverandre nå?
Det er to måter å modelere på, enten med millimeter presisjon eller utifra bilder og illustrsjoner. Begge har sine fordeler og ulemper.
Det tar lenger tid når man skal ta hensyn til alle mål og kanskje også toleranser. Å modelere etter bilder (som i 3Dstudio) er kjappere og man trenger ikke målsette og bry seg om mål. Det skal bare ligne. Noen ganger er det helt OK.
Er jeg inne på svarten eller???? :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hvis du ikke skjønner hva jeg mener med 1:1 format da har du ikke sett like mye av elendig modelering som jeg har gjort,
Kanskje ikke. Heldigvis.

Det er jo ikke enklere å gjøre ting "feil", så da burde det være like greit å gjøre "riktig". Ikke sant? ;)

Vi er nok ganske enige om denne saken.
 
T

Torget

Gjest
Hvis du ikke skjønner hva jeg mener med 1:1 format da har du ikke sett like mye av elendig modelering som jeg har gjort, det tar ikke lengre tid å laga 1:1.
Men via jobben min har jeg fått ting som du sier er for visualisering som de ønsker å få laget produksjonstegninger av, skala er skjelden 1:1 men i ett tilfeldig format.
Hvorfor kasta bort mye tid på noe som er helt ubruklig "visualisering" når det tar 5min ekstra å lage ting skikkelig fra start av?
Man ender opp med å gjøre dobbeljobb og da tar ting tid og koster penger, alt jeg tegner kan kjøres i CAM modul(CNC) og rett ut i produksjon hvis jeg ønsker.
Nei gjør ting ordentlig fra starten av og man sparer seg mye frustrasjon.
Etterhvert så lærer en seg jo også å lage litt mere endringsvillige modeller, så en kan gjøre forandringer her og der uten at alt kræsjer.

Men glemmer nok aldri hvordan det var å få 27 feilmeldinger i assembly etter en bitteliten tweak av en del ;)
 
Topp Bunn