Er det mulig!

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.060
Sted
Holmestrand
Jeg er den ulykkelige eier av en Passat 2001, 1,9 Tdi.

For et par måneder siden gikk ei dyse tett.

Nå er det tilbake. Greit nok, bortsett at dysene koster snaue 7000 kr stykket, og da er de ikke en gang produsert av NordOst og belagt med lurium!

Er det noen som har gode tips her?
Bilen er for god til å kaste men for dårlig til 30000 i nye deler!

C

Cyber

Gjest
Som en jeg kjenner som jobber på en bildelforretning sa: Takk og pris for Volkswagen, ellers kunne vi satt kroken på døra ganske raskt.

Utrolig kjedelig dog, hørtes ut som en drøy pris. Har du sjekket uoriginale deler?

O

Oblivion

Gjest
Det virker som om du aller først må tømme og rense diesel tank OG filtere.
Deretter en dyse rens - prøv først den kjemiske metode og hvis det ikke virker - skru ut dysene og bruk trykkluft.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.287
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Hadde en 2004 mod passat og etter 1,5 år og 13 (!) verkstedbesøk ga jeg opp - og kjøpte Honda Accord. Ikke en eneste feil på 3,5 år!!!

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
891
Oblivion skrev:
Det virker som om du aller først må tømme og rense diesel tank OG filtere.
Deretter en dyse rens - prøv først den kjemiske metode og hvis det ikke virker - skru ut dysene og bruk trykkluft.
Etter å ha rengjort tank og bytta filtere, ta med dysa til et dieselverksted.
Dyser er ikke noe for hjemmemekk, og bruk ikke trykkluft på de.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Bytt motor til en eldre Yanmar!

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.060
Sted
Holmestrand
cybervision_ skrev:
Som en jeg kjenner som jobber på en bildelforretning sa: Takk og pris for Volkswagen, ellers kunne vi satt kroken på døra ganske raskt.

Utrolig kjedelig dog, hørtes ut som en drøy pris. Har du sjekket uoriginale deler?
mm.
6400 kr/stk hos Mekonomen.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.669
Torget vurderinger
1
Skyldest det sot? Kjøp lurium til å ha på tanken funker som bare det. Aldri hørt om dyseproblemer på disse motorene men luftmengdemåleren kan være defekt slik at dysene sotes ned. Dette koster et par tusen pluss 120kr for boksen med stoffet som renser systemet.

Hvis dysene gjentatte ganger går tett er det neppe dysene det er noe i veien med i utgangspunktet, men noe annet som gjør at de går tett.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Prøv å ringe til dette firmaet:
http://www.nylunds.no/products.php?id=97

Jeg ser de ikke har dyser påinternettsiden, men vet at de skaffer det meste, til svært hyggelige priser.

Det er ikke noe problem å rengjøre innsprøytningsdyser selv, men du må demontere dem, og dermed ha en dysetester å justere rett trykk før montering.
En brukt bremsepumpe (fra en opphogger), et manometer og en liten tank, samt noen bremserør, så kan du snekre en selv.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.822
Torget vurderinger
4
Snodig, jeg eide en 97 model a4 1.9 tdi.
Er vel ca. samme motoren og jeg var plaga med alt annet enn motoren.
Ja, bortsett fra at turboen og aircondition røk da.
Tysk kvalitet :'(
Idag har jeg Honda og har knapt vært på verkted

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.060
Sted
Holmestrand
Fikk akkurat oppdatering fra verkstedet. De kan skaffe brukte dyser til 3000, nye fra mekonomen for 4. Sikkert pluss mva. Siden det er bare kort tid siden jeg måtte bytte en annen dyse er det vel kanskje like greit å bytte resten?
Dette er til å grine av!

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Det er liten trøst nå, men tysk kvalitet er ikke lengre hva det var. Det har vært spesielt mye galt med tdi motorer fra VAG. Får noen år siden hadde to kompiser TDI og gav opp og hevet kjøpene etter 6 mnd med en uendelig rekke av problem. Fatter ikke at folk tør å kjøpe noe annet enn japansk...Kjedelig javel men de virker...

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.669
Torget vurderinger
1
Sleiven skrev:
Det er liten trøst nå, men tysk kvalitet er ikke lengre hva det var. Det har vært spesielt mye galt med tdi motorer fra VAG.
Tøv. Det er svært lite feil med TDI motorene til VAG (med unntak av et par årganger av Audi's 2,5TDI). Det eneste disse er befengt med er lufmengdemåler. Det går og har gått tusener av dem i taxitrafikken og knapt noen har hørt om motorproblemer. Som jeg har sagt før; dyseproblemene beskrevet her skyldes andre ting; sjekk luftmengdemåler samt dieselfilter.

Hay

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.02.2002
Antall liker
5
Torget vurderinger
3
Er bilen importert? Mulig at det sitter andre dyser i denne som ikke tåler norsk diesel, hvis den er bruktimportert.

Topp Bunn